Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Formatie

@fleurtje wat is voor jou links en rechts?
Traditioneel gezien gaat die aanvan het politieke spectrum vooral over economische themas en belastingen. 

Zoals ik het zie: Links wil gelijke kansen voor iedereen,  een grotere rol voor de overheid (en daarmee meer belasting) en in sommige gevallen ook gelijke welvaart. Rechts wil meer eigen verantwoordelijkheid, een kleiner rol voor de overheid en daarmee ook minder belastingen en meer marktwerking. 

Dan heb je nog progressief en conservatief. Je ziet dat progressieve partijen meer voor innovatie en het klimaat zijn, en conservatieve partijen stabiliteit en veiligheid (en daarmee een strenger asielbeleid). 

De partijen werken daarnaast vanuit een basis visie. De ChristenUnie is bijvoorbeeld voor een christelijke partijen best progressief omdat ze werken vanuit het standpunt "God heeft ons maar een aarde gegeven en daar moeten we goed voor zorgen". 

Ik vond het verkiezingsuitlegfilmpje van bos op 3 erg sterk. Ik heb het idee dat de 3 kabinetspartijen dicht bij hun basis visie zijn gebleven. 

https://youtu.be/YKh0lPGRock?si=_5autwoMUlG_TD9q

De plannen van het kabinet Jetten/Bontebal/Yesilgöz:

*De ouderen. Hoe later de AOW, hoe groter de kans dat ze sterven en daarom geen AOW meer krijgen:

’Snellere verhoging van de AOW-leeftijd is een oneerlijk voorstel’ Krant 13 feb. 2026:
Voor Jetten, Yesilgöz en Bontenbal zijn langer levende ouderen volgens hem vooral een extra AOW-kostenpost. “Geld dat ze liever reserveren voor windmolens, bommen en granaten. Door de AOW-leeftijd sneller te verhogen, willen ze besparen op die ‘kosten’. Het klinkt redelijk dat we langer moeten doorwerken omdat we ouder worden, maar houdt eerst rekening met ongelijke levenskansen.”

*De WW. De mensen die ontslagen zijn en geen passend werk kunnen krijgen:             https://www.ad.nl/politiek/gevolgen-kabinetsplan-werkloze-krijgt-tot-900-euro-per-maand-minder~aa676629/
Gevolgen kabinetsplan: werkloze krijgt tot 900 euro per maand minder
14 feb. 2026
Mensen met een ww-uitkering dreigen in de toekomst tot 900 euro per maand minder te krijgen dan ze nu ontvangen.
Dat is het gevolg van de plannen van het nieuwe kabinet, blijkt uit berekeningen van de vakbonden FNV en CNV.

*De hoognodige zorg:
https://www.facebook.com/groups/2718777475097684/posts/3675262666115822/      „Ik hoop als staatssecretaris een paar grote stappen te kunnen zetten, de figuurlijke eerste steen te leggen. Als je ziet hoe mensen tegenwoordig een verpleeghuis binnenkomen… In heftige toestand, vaak noodopnames. Het verpleeghuis wordt bijna een hospice. Ik heb echt zin om daar iets aan te doen.”
Ik dacht altijd: er is een politieke meerderheid, dat moet goed komen. Die bodem valt nu ineens weg
Tot afgelopen vrijdag…
„Tot een paar partijen die ik als medestanders zag ineens zeiden: ‘Haal dat potje maar leeg.’ Henri Bontenbal [CDA-lijsttrekker]
was er eerder positief over in een opinieartikel in het AD. JA21 heeft het zelfs op de site staan – ik heb het nog gecheckt – en ook in het verkiezingsprogramma. Ik dacht altijd: er is een politieke meerderheid, dat moet goed komen. Die bodem valt nu ineens weg.”

*Sociale zekerheid/WIA Uitkeringen: In de krant 'Dagblad De Limburger' van 7 feb.2026: Limburgers vrezen de harde bezuinigingen van kabinet-Jetten op sociale zekerheid: ‘Het leven wordt me onmogelijk gemaakt’
Het kabinet-Jetten zet het mes in de sociale zekerheid. De pensioenleeftijd gaat omhoog; de uitkeringen voor werklozen en arbeidsongeschikten omlaag en de duur van de WW wordt gehalveerd. Het leidt tot veel onrust en onbegrip: „Het liefst zou ik ook gewoon werken.”
Wim Hendriks (64) uit Stramproy heeft er slapeloze nachten van. De plannen in het regeerakkoord raken hem mogelijk hard, op meerdere vlakken. Hij vecht al twee jaar tegen kanker maar heeft desondanks een superleuke baan als chauffeur voor mensen met een beperking.
„Dat kan alleen omdat ik zware en dure medicijnen slik en mijn werkgever zo flexibel is. Aangevuld met een WIA-uitkering kan ik net het hoofd boven water houden. Als ze daarop gaan korten, dan wordt het leven me onmogelijk gemaakt”, zegt Hendriks.

*Asielinstroom:  
Kabinet Schoof had 470 miljoen gereserveerd voor de ouderen/verpleeghuiszorg, maar  Henri Bontebal heeft dat potje leeggehaald en gereserveerd voor "stabiele asielketen noodopvang" omdat opvang op cruise schepen en hotels duur zijnDus het potje voor de verpleeghuisbewoners plus nog veel meer is weg. Waarom is er geen geld meer voor een "stabiele verpleeghuisketen noodopvang" ?? Waarom streeft dit kabinet naar een aantal van 70.000 asielzoekers per jaar als er niet eens voldoende woningen zijn of geld om ouderen op te vangen of zieken te verzorgen?

Je citeert nu van alles maar zegt er zelf niets bij. Ik ga er maar vanuit dat je reageert op het verzoek om te vertellen wat je te links vindt van dit kabinet. Maar, bezuinigen op sociale zekerheid en zorg is rechts beleid, net als het verhogen van de AOW-leeftijd. Hoera, dan toch?

Fleurtje_5 schreef op 15-02-2026 om 19:58:

*Asielinstroom:
Kabinet Schoof had 470 miljoen gereserveerd voor de ouderen/verpleeghuiszorg, maar Henri Bontebal heeft dat potje leeggehaald en gereserveerd voor "stabiele asielketen noodopvang" omdat opvang op cruise schepen en hotels duur zijn. Dus het potje voor de verpleeghuisbewoners plus nog veel meer is weg. Waarom is er geen geld meer voor een "stabiele verpleeghuisketen noodopvang" ?? Waarom streeft dit kabinet naar een aantal van 70.000 asielzoekers per jaar als er niet eens voldoende woningen zijn of geld om ouderen op te vangen of zieken te verzorgen?

Ik deel je mening over ons wankele asielbeleid.

Overigens,  ook al heb is er het geld voor stabiele verpleeghuisketen noodopvang. Het is gewoon amper te realiseren vanwege een nijpend personeelstekort. Er is dubbele vergrijzing. Cliënten worden steeds ouder. En personeel ook, dus meer mensen met pensioen. Er is weinig aanwas van nieuwe medewerkers. Er is gewoonweg te weinig personeel om de benodigde de zorg te leveren. Organisatie waar ik werk neemt ook niet veel nieuwe complexere clienten met VGZ 7 aan omdat er te weinig bekwaam en geschoold personeel is om die vacatures in te vullen. Er is geen animo om met bepaalde zorgzwaartes te werken. En dit is nog maar het begin. Ik werk overigens niet in de ouderenzorg maar een andere tak van langdurige intensieve zorg.

ik word trouwens ook een beetje kriegel van het hele recht- en links denken. Dat zorgt voor extra polarisatie. Maar tegenwoordig wordt zo'n beetje alles wat je zegt en doet online maar ook IRL geframed als zijnde links of rechts. 

Schoondochter schreef op 15-02-2026 om 20:14:

Je citeert nu van alles maar zegt er zelf niets bij. Ik ga er maar vanuit dat je reageert op het verzoek om te vertellen wat je te links vindt van dit kabinet. Maar, bezuinigen op sociale zekerheid en zorg is rechts beleid, net als het verhogen van de AOW-leeftijd. Hoera, dan toch?

"je gaat er maar vanuit" zoveel als je wilt. Ik reageer niet goed op 'verzoek' als ik net voorbeelden/fragmenten heb geplaatst. Jetten verwijt Wilders dat hij altijd boos reageert. Ik vind juist dat Jetten in de Kamer altijd naar (agressief) reageert richting Wilders.

Wat zit jij je toch druk te maken om links of rechts. FEIT is dat Jetten iets heel anders riep vóór de verkiezingen en ná de verkiezingen totaal anders doet. 

En dan heb ik het niet eens over zijn tien steden die hij wou bouwen omdat een paar straatjes erbij niet voldoende zouden zijn. Ik zag gisteren nog een stukje video waarin hij ongeveer iets zegt van 'misschien wil jij wel in een woning wonen in een van die tien steden'.  Meteen ná de verkiezingen waren die tien steden een metafoor.

En dat kon ook niet anders vanwege het stikstofprobleem.

Mick87 schreef op 15-02-2026 om 20:43:

[..]

Ik deel je mening over ons wankele asielbeleid.

Overigens, ook al heb is er het geld voor stabiele verpleeghuisketen noodopvang. Het is gewoon amper te realiseren vanwege een nijpend personeelstekort. Er is dubbele vergrijzing. Cliënten worden steeds ouder. En personeel ook, dus meer mensen met pensioen. Er is weinig aanwas van nieuwe medewerkers. Er is gewoonweg te weinig personeel om de benodigde de zorg te leveren. Organisatie waar ik werk neemt ook niet veel nieuwe complexere clienten met VGZ 7 aan omdat er te weinig bekwaam en geschoold personeel is om die vacatures in te vullen. Er is geen animo om met bepaalde zorgzwaartes te werken. En dit is nog maar het begin. Ik werk overigens niet in de ouderenzorg maar een andere tak van langdurige intensieve zorg.

Goed van je dat je in langdurige intensieve zorg werkt.

Door de vele bezuinigingen/massaontslagen in de zorg, vooral vanaf 2013, door de kabinetten-Rutte, is er veel werkdruk ontstaan wat het werken in de zorg niet echt aantrekkelijk heeft gemaakt.

In de krant van 3 februari '26 stond: In iedere Limburgse gemeente sterven zelfs meer mensen dan er geboren worden, blijkt uit de nieuwste CBS-cijfers. 

En dat al drie jaren achter elkaar. Dan denk ik aan Corona wat jong en oud trof, en oversterfte. En stel dan de vraag:

Is er nog steeds sprake van oversterfte?
De oversterfte bleef 10%. In maart 2022 waren de meeste coronamaatregelen voorbij en de oversterfte bleef 9%. In 2023 dachten we niet na over corona en alsnog was de oversterfte 7,5%. In 2024 was de oversterfte nog steeds hoog.

Op tv hoorde ik iemand zeggen dat er straks personeelstekort in de zorg zal zijn vanwege vergrijzing en minder geboortes.

Het aantal sterfgevallen is idd groter dan geboortes. Maar als dat zo door blijft gaan zal het aantal ouderen/verpleeghuisbewoners dan straks ook steeds minder zijn. 

Niet iedereen word oud. Ik ken echt heel veel mensen die zijn gestorven lang vóór hun pensioenleeftijd. 

https://allecijfers.nl/sterfte/

*In de krant van afgelopen woensdag of donderdag las ik dat iemand schreef: "dat iemand die nu 30 is in het jaar 2063 67 word. Tegen die tijd zou het volstrekt onnodig zijn iemand van die leeftijd drie jaar langer te laten werken omdat grootschalig ingezette humanoïde robots de arbeidsmarkt zullen domineren en vele taken zullen uitvoeren". 

De schrijver van dit stuk zal niet door hebben dat men er juist drie jaar aan vast wil plakken om AOW-kosten uit te sparen en niet om arbeidsplaatsen bezet te houden. Maar als iemand dan werkeloos word heeft diegene maar heel kort een WW-uitkering en misschien nog lang geen ander werk. Wat dan? 

De werkdruk in de zorg is nu vooral groot doordat we te weinig personeel hebben. Mijn werkgever zegt zelf ook: er is voldoende geld. Maar we krijgen niet het juiste personeel gevonden. Vele vacatures worden niet ingevuld doordat niemand solliciteert. Er waren bezuinigingen in 2013 maar groot deel is teruggedraaid of niet doorgegaan doordat de economie weer groeide en we een ander kabinet kregen.
Het is niet helemaal zoals jij het framet en brengt in bovenstaande bericht.

Ik merk dat ik het geroeptoeter wat beu ben zowel online als IRL. Mensen die voor allerlei problemen steeds naar de overheid wijzen. Wat deels ook waar is. Maar grootste probleem is en blijft personeelstekort. De vraag naar zorg neemt door vergrijzing enorm toe. Maar er steeds minder personeel te vinden. Vooral met complexe cliënten. Zag vorige week nog een aflevering van 'Dit is de kwestie' op de EO. Ging over mensen met verstandelijke beperking en ernstige gedragsproblemen die in geen instelling terecht kunnen. Boze reacties online. Dit kan toch niet ? En allemaal de schuld geven aan de politiek. Maar er is simpelweg te weinig personeel te vinden wat met deze mensen wil werken. Kans op agressie, zware zorgtaken etc. Ik zie dit ook in de praktijk. Werk zelf met deze doelgroep. Het is heel zwaar voor de ouders en familie. En snap de verontwaardiging. Maar besef dat als je het zelf zwaar vindt dat de mensen in de zorg dat ook vinden. 

Ouderenzorg komt ook veel ellende voorbij waar je als medewerker mee te maken krijgt. Er zijn simpelweg niet genoeg mensen die dit werk willen doen.
Als de zorg zo blijft groeien moet over een X aantal jaren 1 op op de 3 mensen in de sector werken. Hoe realistisch is dat?

Ik snap de emoties en frustraties. Maar dit is hoe het voor staat. En het is niet helemaal fair continu naar de politiek te wijzen. Hen valt zeker e.e.a. te verwijten. Maar we zitten ook met demografische ontwikkelingen.  

Fleurtje_5 schreef op 16-02-2026 om 01:45:

[..]

"je gaat er maar vanuit" zoveel als je wilt. Ik reageer niet goed op 'verzoek' als ik net voorbeelden/fragmenten heb geplaatst. Jetten verwijt Wilders dat hij altijd boos reageert. Ik vind juist dat Jetten in de Kamer altijd naar (agressief) reageert richting Wilders.

Wat zit jij je toch druk te maken om links of rechts. FEIT is dat Jetten iets heel anders riep vóór de verkiezingen en ná de verkiezingen totaal anders doet.

En dan heb ik het niet eens over zijn tien steden die hij wou bouwen omdat een paar straatjes erbij niet voldoende zouden zijn. Ik zag gisteren nog een stukje video waarin hij ongeveer iets zegt van 'misschien wil jij wel in een woning wonen in een van die tien steden'. Meteen ná de verkiezingen waren die tien steden een metafoor.

En dat kon ook niet anders vanwege het stikstofprobleem.

Je bent zelf degene die over links beleid begon en vervolgens blijft totaal onduidelijk wat je links beleid vindt. Logisch dat daarnaar gevraagd wordt, dat kun je niet zo bij de ander neerleggen, men reageert gewoon op wat je zelf schrijft. 

Euphoria schreef op 13-02-2026 om 11:35:

[..]

Wat bedoel je met mentaliteitsverandering?

ik denk dat we vanuit de "goede tijd" heel veel zijn gaan eisen van onze woonsituatie. Dat vind ik ook logisch gezien het verloop de laatste 30 jaar. het kon niet op en een tophypotheek, het liefst aflossingsvrij, was geen enkel probleem. 

ik gun iedereen zijn nieuwbouw 2 onder 1 kap, maar ik denk dat we er naartoe moeten dat we accepteren dat het woonprobleem niet snel opgelost zal worden. óók niet als het komende kabinet keihard aan het werk gaat en de goede keuzes maakt. 

Dus zullen we zelf inventiever moeten gaan worden en bijvoorbeeld meer met huisgenoten moeten gaan doen.

Daarvoor moeten natuurlijk ook de regels zo zijn dat dat kan. maar met mentaliteitsverandering bedoel ik vooral breder en opener naar je woonwensen en eisen kijken tegenover wat er mogelijk is en daarbij out of the box oplossingen gaan zoeken (met medewerking van regelgevers)

Neweve schreef op 15-02-2026 om 16:38:

[..]

Het is inderdaad een liberaal akkoord. Wat opzich past want d66 is progressief liberaal (en daarmee een midden partij) en vvd conservatief liberaal (en daarmee rechts).

Het is absoluut niet mijn akkoord al voel ik wel meer stabiliteit en daardoor meer vertrouwen. Kortom ik ben benieuwd hoe de komende jaren eruit gaan zien, zeker omdat ze ook partners moeten vinden op de verschillende onderwerpen.

helemaal mee eens. 

ik maak me helaas zorgen om de haalbaarheid omdat de haagse politiek keer op keer bewezen heeft partijbelang boven landsbelang te zetten. 

Beoogd D66-staatssecretaris Van Berkel wijzigt cv na vragen over waarheidsgehalte

Nathalie van Berkel, beoogd D66-staatssecretaris van Financiën, heeft in haar cv gedaan alsof ze een hogere opleiding deed dan ze in werkelijkheid volgde. Volgens de Volkskrant deed ze het voorkomen alsof ze een universitaire master bestuurskunde had gevolgd. In werkelijkheid volgde ze een deel van zo'n studie op hbo-niveau.

De Volkskrant schrijft dat Van Berkel de afgelopen week wisselende verklaringen heeft gegeven over de onjuiste en onvolledige gegevens op haar cv. Ze zou drie keer een nieuw cv hebben ingeleverd nadat haar was gevraagd bewijzen aan te voeren dat de gegevens op haar cv klopten.
Beoogd D66-staatssecretaris Van Berkel wijzigt cv na vragen over waarheidsgehalte

Yumi schreef op 16-02-2026 om 11:44:

Nathalie van Berkel, beoogd D66-staatssecretaris van Financiën, heeft in haar cv gedaan alsof ze een hogere opleiding deed dan ze in werkelijkheid volgde. Volgens de Volkskrant deed ze het voorkomen alsof ze een universitaire master bestuurskunde had gevolgd. In werkelijkheid volgde ze een deel van zo'n studie op hbo-niveau.

De Volkskrant schrijft dat Van Berkel de afgelopen week wisselende verklaringen heeft gegeven over de onjuiste en onvolledige gegevens op haar cv. Ze zou drie keer een nieuw cv hebben ingeleverd nadat haar was gevraagd bewijzen aan te voeren dat de gegevens op haar cv klopten.

Ik vind het stom dat mensen zo hun cv 'oppimpen'. Het is niet erg om geen vervolgopleiding af te maken, maar suggereer gewoon niet dat dat wel zo is. Ze doet mensen met en zonder opleiding te kort door dit soort acties.

Broadway schreef op 16-02-2026 om 10:38:

[..]

ik denk dat we vanuit de "goede tijd" heel veel zijn gaan eisen van onze woonsituatie. Dat vind ik ook logisch gezien het verloop de laatste 30 jaar. het kon niet op en een tophypotheek, het liefst aflossingsvrij, was geen enkel probleem.

ik gun iedereen zijn nieuwbouw 2 onder 1 kap, maar ik denk dat we er naartoe moeten dat we accepteren dat het woonprobleem niet snel opgelost zal worden. óók niet als het komende kabinet keihard aan het werk gaat en de goede keuzes maakt.

Dus zullen we zelf inventiever moeten gaan worden en bijvoorbeeld meer met huisgenoten moeten gaan doen.

Daarvoor moeten natuurlijk ook de regels zo zijn dat dat kan. maar met mentaliteitsverandering bedoel ik vooral breder en opener naar je woonwensen en eisen kijken tegenover wat er mogelijk is en daarbij out of the box oplossingen gaan zoeken (met medewerking van regelgevers)

Huisgenoten?

Bedoel je onderhuur? Plek geven aan een student, een vluchteling, een oudere, een dakloze?

Euphoria schreef op 16-02-2026 om 12:01:

[..]

Huisgenoten?

Bedoel je onderhuur? Plek geven aan een student, een vluchteling, een oudere, een dakloze?

ik bedoel samen iets kopen/huren dus op gelijke hoogte. huisgenoten dus. Friends achtige taferelen

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.