Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Formatie

Miraval schreef op 13-02-2026 om 22:46:

[..]

https://www.hartvannederland.nl/economie/wonen/artikelen/stroomtarief-2028-hogere-kosten-piekuren-acm

Je gaat meer betalen voor stroomverbruik in de piekuren, dat is wat ik eruit opmaak. Voor mensen die de hele dag weg zijn ivm werk, betekent dit gewoon vooral een hogere energierekening, ook al is stroom tijdens daluren dan goedkoper.

Ik weet niet hoe ik na 22.00 moet koken en dan nog douchen en na 0.00 nog even tv kijken. De was of vaatwasser met een timer aanzetten is een optie, maar betekent wel dat ik als eerste in de ochtend die was eruit moet halen en op moet hangen of vouwen, voordat ik naar mijn werk ga, fijn wanneer je bijvoorbeeld voor 8.00 moet beginnen. En als die dan nog in de droger moet heb je een probleem, want ik zet de droger niet aan als niemand thuis is. 

Het nos artikel verwijst naar het acm stuk. Daar staat niks over duurder maken. Quote uit het stuk:
" Om netcongestie tegen te gaan is
flexibiliteit van alle gebruikers noodzakelijk, zodat het bestaande elektriciteitsnet efficiënter wordt
gebruikt. Een grotere bijdrage van huishoudens en bedrijven is nodig door een gedragsverandering in
gebruik, waarmee het verbruik tijdens de piekmomenten wordt teruggedrongen. Hiervoor moeten
netbeheerders nieuw beleid ten uitvoer brengen. "

en
"Besluit voor een tijdafhankelijk nettarief voor grootverbruikers op regionale netten. Dit in aanvulling op het
al geldende tijdafhankelijke nettarief op het landelijke net.
Besluit voor een tijdafhankelijk nettarief voor kleinverbruikers. Met een tijdafhankelijk nettarief moet het
gebruik van het elektriciteitsnet in de piek verder afnemen, wat tot een beter netgebruik leidt."

Een tijdsafhankelijk tarief kan ook dingen goedkoper maken zijn om mensen te stimuleren in die tijden stroom te gebruiken. Voor zover ik kan zien vult de media in dat het duurder en een piektarief wordt (acm gebruikt beide woorden niet). (Want dat verzamelt meer kliks want dan worden mensen boos (?))

[..]

Het is gewoon weer een goed voorbeeld van hoe Nederland Polderland werkt, korte termijn beleid om er dan vervolgens achter te komen dat het toch problemen oplevert die "niet waren voorzien" maar die iedereen met 2 hersencellen aan kon zien komen.

En mijn opsomming blijft staan, je kunt werken tot je een ons weegt, je uren per week maximaliseren, de overheid weet altijd wel een manier om je weer op extra kosten te jagen of minder winst te maken, en vervolgens de minima te compenseren voor extra kosten dmv verhoging van toeslagen/uitkeringen. (Wat ik overigens minima gewoon gun hoor, maar energietoeslagen, huur-en zorgtoeslagen zouden voor niemand nodig moeten zijn omdat de basisbehoeften voor iedereen betaalbaar zijn, en als ze al nodig zouden zijn dan voor de mensen met een inkomen op bijstandsniveau.)

En dan vinden mensen het echt heel vreemd dat "rechtse kiezers" willen dat er meer geld naar de Nederlandse burgers gaat ten koste van dus klimaat, migratie, ontwikkelingssamenwerking, de EU en Oekraïne. Het is toch ook lastig te verdedigen dat er naar deze zaken (en ja die zijn ook gewoon nodig) zoveel geld gaat, en de gemiddelde Nederlander alleen maar kosten ziet stijgen? Op werkelijk alle fronten wordt alles duurder en hou je minder geld over aan het eind van de maand.

Wat betreft je tweede alinea: eens! Minimum loon en bijstand omhoog zodat al die toeslagen niet nodig zijn. Maar we blijven liberaal (vrije markt, eigen verantwoordelijkheid burger) stemmen. Dus de voorzieningen gaan achteruit terwijl de eisen aan salaris bij bedrijven niet vooruit gaan. 

En ik snap best dat de Nederlandse burger rechts stemt, in de hoop dat als we al het geld naar anderen stopzetten we zelf meer overhouden. Maar waarom dan niet links stemmen want economische sociaal. Het voelt voor mij alsof het niet gaat om het economische stukje maar om de schuld bij anderen te leggen op bij ons als samenleving. Kijk naar al die rechtse kabinetten die de afgelopen jaren geen crisis hebben aangepakt. (En ja als je de energiecrisis 30 jaar laat liggen wordt oplossen duur en gaat de burger het voelen). 

In de categorieën die je noemt zit overigens helemaal niet zoveel geld:

Klimaat: 7 miljard (lastig te kwantificeren dus dit is het bedrag in het klimaat fonds)

Ontwikkelingssamenwerking: 5 miljard

Eu: 6miljard betalen 3 miljard ontvangen. (Naast allemaal goede dingen zoals wetgeving rondom beveiliging data, handelsverdrag en etc). 

Oekraïne: 3,5 miljard (we betalen Oekraïne blijkbaar meer dan de eu )

Totaal: 18,5miljard. Op een totale begroting van 443miljard, is dit een schijntje (4%). Sterker nog: de hypotheekrente aftrek kost zelf al 9 miljard, dus schaf die af en je zit al op de helft. Zorgfraude was 10 miljard, pak dat aan. 

Je zou kunnen zeggen het is wel 1000 euro per burger, maar eerlijk gezegd denk ik dat het meer oplevert dan dat het kost. (Nog afgezien van het feit dat je deze categorieën nooit tot 0 kan krijgen).

https://www.rekenkamer.nl/onderwerpen/e/europese-unie/geldstromen/hoeveel-geld-draagt-nederland-bij-aan-de-eu

[..]

https://www.hartvannederland.nl/economie/wonen/artikelen/stroomtarief-2028-hogere-kosten-piekuren-acm

[..]

Het is gewoon weer een goed voorbeeld van hoe Nederland Polderland werkt, korte termijn beleid om er dan vervolgens achter te komen dat het toch problemen oplevert die "niet waren voorzien" maar die iedereen met 2 hersencellen aan kon zien komen.

[..]

En dan vinden mensen het echt heel vreemd dat "rechtse kiezers" willen dat er meer geld naar de Nederlandse burgers gaat ten koste van dus klimaat, migratie, ontwikkelingssamenwerking, de EU en Oekraïne. Het is toch ook lastig te verdedigen dat er naar deze zaken (en ja die zijn ook gewoon nodig) zoveel geld gaat, en de gemiddelde Nederlander alleen maar kosten ziet stijgen? Op werkelijk alle fronten wordt alles duurder en hou je minder geld over aan het eind van de maand.

Maar meer geld voor Nederlandse burgers ten koste van klimaat, migratie, ontwikkelingssamenwerking, EU en Oekraine is toch ook niets anders dan een korte termijn visie?

En zo blijft men overwegend rechts stemmen, hoewel ervaringen uit het verleden keer op keer bewijzen dat de gewone burger er met een rechtse stem niet of zelfs op achteruit gaat. 
De  rechts stemmende burger blijft daarom boos en ontevreden en zoekt een zondebok, op dat sentiment wordt vervolgens uitstekend ingespeeld door radicaalrechtse partijen en men gaat nog rechtser stemmen, met als gevolg nog minder sociaal beleid en dus nog meer ontevredenheid en de cirkel is weer rond.

CharlieB schreef op 14-02-2026 om 09:39:

[..]

Maar meer geld voor Nederlandse burgers ten koste van klimaat, migratie, ontwikkelingssamenwerking, EU en Oekraine is toch ook niets anders dan een korte termijn visie?

Exact

Ik snap nog steeds niet dat veel politici niet met Wilders (oa vanwege zijn geroep over wegsturen van herhaaldelijk overlastgevende veiligelanders) in zee wilden, maar wél in zee gaat met dit nieuwe kabinet (oa nog meer bezuinigen op zorg en kwetsbare groep. Geld dat voor die groep was gereserveerd, gaat naar de asielnoodwet. En ze zijn voorstander van spreidingswet, dus kans groot dat overlastgevende asielzoekers worden overgeplaatst naar jou dorp):

https://www.ad.nl/politiek/gevolgen-kabinetsplan-werkloze-krijgt-tot-900-euro-per-maand-minder~aa676629/
Gevolgen kabinetsplan: werkloze krijgt tot 900 euro per maand minder
14 feb. 2026
Mensen met een ww-uitkering dreigen in de toekomst tot 900 euro per maand minder te krijgen dan ze nu ontvangen. Dat is het gevolg van de plannen van het nieuwe kabinet, blijkt uit berekeningen van de vakbonden FNV en CNV.
..........etc.etc.etc............

Daglichtlamp

Daglichtlamp

14-02-2026 om 18:38 Topicstarter

Ik blijf me verbazen hoe mensen rechts stemmen, en vervolgens boos zijn over rechts beleid.

Daglichtlamp schreef op 14-02-2026 om 18:38:

Ik blijf me verbazen hoe mensen rechts stemmen, en vervolgens boos zijn over rechts beleid.

Dit beleid is zo links als maar kan.

De kiezers is wijs gemaakt dat Jetten en Bontenbal rechts zouden handelen. Iedereen zag een fatsoenlijke beschaafde Bontenbal en een ontzettend vriendelijke aardige Jetten. Maar van al dat wat beloofd werd aan talkshowtafels was niets terug te vinden in het programma van D66.  Mensen geloofden wat de heren predikten.

Meteen ná de zege merkten veel kiezers dat ze belazerd zijn en dat het loze beloftes waren. Ik heb NIET op Rob Jetten gestemd omdat ik hem wel aardig vond de laatste tijd, maar ik kende inmiddels een heel andere Rob Jetten van eerdere debatten. 

Ik heb ook niet op Bontenbal gestemd omdat hij niet zich zelf liet zien en sommige antwoorden (en foute app-jes uit de coronatijd) fronsels op mijn hoofd toverden.

Jammer dat Mona Keijzer geen premier is geworden.

Fleurtje_5 schreef op 14-02-2026 om 18:48:

[..]

De kiezers is wijs gemaakt dat Jetten en Bontenbal rechts zouden handelen. Iedereen zag een fatsoenlijke beschaafde Bontenbal en een ontzettend vriendelijke aardige Jetten. Maar van al dat wat beloofd werd aan talkshowtafels was niets terug te vinden in het programma van D66. Mensen geloofden wat de heren predikten.

Meteen ná de zege merkten veel kiezers dat ze belazerd zijn en dat het loze beloftes waren. Ik heb NIET op Rob Jetten gestemd omdat ik hem wel aardig vond de laatste tijd, maar ik kende inmiddels een heel andere Rob Jetten van eerdere debatten.

Ik heb ook niet op Bontenbal gestemd omdat hij niet zich zelf liet zien en sommige antwoorden (en foute app-jes uit de coronatijd) fronsels op mijn hoofd toverden.

Ik zie er geen links beleid in. Als mensen zo rechts hebben gestemd als daglichtlamp en consorten beweren….vanwaar dan D66 en CDA aan het roer. Dat zijn toch absoluut geen rechtse partijen. Ik begrijp die logica dus niet.

[..]

De kiezers is wijs gemaakt dat Jetten en Bontenbal rechts zouden handelen. Iedereen zag een fatsoenlijke beschaafde Bontenbal en een ontzettend vriendelijke aardige Jetten. Maar van al dat wat beloofd werd aan talkshowtafels was niets terug te vinden in het programma van D66. Mensen geloofden wat de heren predikten.

Ik ben teleurgesteld omdat het akkoord teveel richting VVD overhelt, te rechts dus, te veel ervan uit gaan dat als je maar hard genoeg werkt, alles goed komt, terwijl dat niet zo is.

[..]

Wat vind je zo vreselijk links dan? Bezuinigingen op zorg en sociale zekerheid bijvoorbeeld is toch juist rechts beleid? Dus ik ben nog steeds benieuwd wat jij zo links vindt?

Joszy schreef op 14-02-2026 om 19:46:

[..]

Wat vind je zo vreselijk links dan? Bezuinigingen op zorg en sociale zekerheid bijvoorbeeld is toch juist rechts beleid? Dus ik ben nog steeds benieuwd wat jij zo links vindt?

Ik ook. De VVD heeft, wat mij betreft (weer) een veel te grote vinger in de de pap, de VVD is rechts, het CDA zit ook meer op het rechter spectrum. Ik hoop dat ze als minderheidskabinet een beroep moeten doen op PvdA/GL voor een meerderheid. Zodat er toch nog enige vorm van sociale politiek komt, met wel oog voor de gewone burger. 

Euphoria schreef op 14-02-2026 om 19:08:

[..]

Ik zie er geen links beleid in. Als mensen zo rechts hebben gestemd als daglichtlamp en consorten beweren….vanwaar dan D66 en CDA aan het roer. Dat zijn toch absoluut geen rechtse partijen. Ik begrijp die logica dus niet.

Mensen hebben op hen gestemd omdat Jetten en Bontenbal het heel rechts brachten in talkshows. Ik heb NIET op Jetten gestemd omdat ik verbaasd was om zijn nieuwe-draai. 

https://www.vandaaginside.nl/politiek/nederlandse-politiek/artikelen/rene-van-der-gijp-rob-jetten-heeft-ons-in-de-maling-genomen 3 nov. 2025 De mannen van Vandaag Inside bespreken dat slechts 17% van Nederland links heeft gestemd, maar dat er mogelijk een links kabinet komt.

Rob Jetten vond aan die tafels oa dat de asielstroom streng moest worden aangepakt etc etc etc. Kijk 'daar trek je stemmen mee'. Dan hoefden de mensen niet meer op de PVV te stemmen. 

https://youtu.be/xy3KfoVBg0w?si=lA44XTdwJu7AlwgU 28 okt 2025  Valentijn Driessen prikt door Rob Jetten heen: 'Eén groot toneelstuk!' | VANDAAG INSIDE 

Bontenbal wist het ook goed te brengen dat die asielstroom aangepakt moest worden. Toen Thomas van Groningen hem (in Oranjezondag) vroeg naar het streefaantal werd het voor velen duidelijk dat van die aanpak niks terecht kwam. Jack van Gelder was er heel boos over.

'Rechts' zie je bij minuut 5 in onderstaande video.(Applaus voor Heleen vanaf minuut 5.55)

https://youtu.be/Z2qxiWucb10?si=r4c0Rzd3dYbBpwzk 14 aug 2025 Henri Bontenbal vs Jack van Gelder: ‘Extreem idioot!’ | DE ORANJEZOMER 
reactie:Het CDA van Bontenbal keert het Nederlandse volk de rug toe. Ze negeren wat kiezers willen

Helemaal eens met Jack van Gelder.  

Op Vandaag Inside waren deskundigen (politiek-journalisten etc) die wel opmerkten dat van al die beloftes die Jetten mondeling deed, niets terug te vinden was in het programma van de partij. Er werd ook opgemerkt dat er bijna niet door het partijprogramma heen te komen was, al helemaal niet voor een leek.

Dit beleid is heel links. En als je het mij vraagt....dus wat ik vermoed.....en wat misschien niet zo is....is Dilan voor D66 en CDA een soort stoorzender, die straks overal de schuld van in de schoenen krijgt geschoven, (en die dan net als Wilders aan de kant gezet gaat worden) zodat ze nog meer linkse macht krijgen. En dan komt het linkse GL/PvdA toch nog aan de macht. Alleen heeft Dilan het zelf nog niet in de gaten, want ze is vrolijk en gelukkig. Terwijl er niets is om vrolijk van te worden. 

Fleurtje_5 schreef op 15-02-2026 om 14:39:

[..]

Mensen hebben op hen gestemd omdat Jetten en Bontenbal het heel rechts brachten in talkshows. Ik heb NIET op Jetten gestemd omdat ik verbaasd was om zijn nieuwe-draai.

https://www.vandaaginside.nl/politiek/nederlandse-politiek/artikelen/rene-van-der-gijp-rob-jetten-heeft-ons-in-de-maling-genomen 3 nov. 2025 De mannen van Vandaag Inside bespreken dat slechts 17% van Nederland links heeft gestemd, maar dat er mogelijk een links kabinet komt.

Rob Jetten vond aan die tafels oa dat de asielstroom streng moest worden aangepakt etc etc etc. Kijk 'daar trek je stemmen mee'. Dan hoefden de mensen niet meer op de PVV te stemmen.

https://youtu.be/xy3KfoVBg0w?si=lA44XTdwJu7AlwgU 28 okt 2025 Valentijn Driessen prikt door Rob Jetten heen: 'Eén groot toneelstuk!' | VANDAAG INSIDE

Bontenbal wist het ook goed te brengen dat die asielstroom aangepakt moest worden. Toen Thomas van Groningen hem (in Oranjezondag) vroeg naar het streefaantal werd het voor velen duidelijk dat van die aanpak niks terecht kwam. Jack van Gelder was er heel boos over.

'Rechts' zie je bij minuut 5 in onderstaande video.(Applaus voor Heleen vanaf minuut 5.55)

https://youtu.be/Z2qxiWucb10?si=r4c0Rzd3dYbBpwzk 14 aug 2025 Henri Bontenbal vs Jack van Gelder: ‘Extreem idioot!’ | DE ORANJEZOMER
reactie:Het CDA van Bontenbal keert het Nederlandse volk de rug toe. Ze negeren wat kiezers willen

Helemaal eens met Jack van Gelder.

Op Vandaag Inside waren deskundigen (politiek-journalisten etc) die wel opmerkten dat van al die beloftes die Jetten mondeling deed, niets terug te vinden was in het programma van de partij. Er werd ook opgemerkt dat er bijna niet door het partijprogramma heen te komen was, al helemaal niet voor een leek.

Dit beleid is heel links. En als je het mij vraagt....dus wat ik vermoed.....en wat misschien niet zo is....is Dilan voor D66 en CDA een soort stoorzender, die straks overal de schuld van in de schoenen krijgt geschoven, (en die dan net als Wilders aan de kant gezet gaat worden) zodat ze nog meer linkse macht krijgen. En dan komt het linkse GL/PvdA toch nog aan de macht. Alleen heeft Dilan het zelf nog niet in de gaten, want ze is vrolijk en gelukkig. Terwijl er niets is om vrolijk van te worden.

Maar WAT is er nu zo links? Zonder allerlei filmpjes, quotes van allerlei vage BNers of cursieve en vette tekstjes zonder context?

Ze willen de asielwetten van Faber proberen door te voeren, ze korten op de zorg en de sociale zekerheid. Ik mis écht wat er nu zo links is. Dus kun je me dat in je eigen woorden uitleggen? 

PensioNada schreef op 14-02-2026 om 19:09:

[..]

Ik ben teleurgesteld omdat het akkoord teveel richting VVD overhelt, te rechts dus, te veel ervan uit gaan dat als je maar hard genoeg werkt, alles goed komt, terwijl dat niet zo is.

Het is inderdaad een liberaal akkoord. Wat opzich past want d66 is progressief liberaal (en daarmee een midden partij)  en vvd conservatief liberaal (en daarmee rechts). 

Het is absoluut niet mijn akkoord al voel ik wel meer stabiliteit en daardoor meer vertrouwen. Kortom ik ben benieuwd hoe de komende jaren eruit gaan zien, zeker omdat ze ook partners moeten vinden op de verschillende onderwerpen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.