Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-11-2025 om 20:16
Formatie
Morgen wordt er een verkenner benoemd als de fractievoorzitters het daarover eens worden. Dus ik denk dat een formatiedraadje inmiddels wel kan.
Traditioneel is er al weer het eerste lek tijdens de formatie: de naam van de beoogd verkenner is uitgelekt.
https://nos.nl/artikel/2589089-d66-ziet-wouter-koolmees-graag-als-verkenner
Hier de uitslagen en een coalitiebouwer: https://app.nos.nl/nieuws/tk2025/
en hier de link naar de formatiewebsite: https://www.kabinetsformatie2025.nl/
Zorroo
09-02-2026 om 13:12
Ja, het lijkt me heel onwaarschijnlijk dat Jetten koploper is geweest bij deze plannen gezien het D66-verkiezingsprogramma. Dat deel is niet echt subjectief inderdaad. Ik bedoelde dat het een veronderstelling/vermoeden is van mij is dat hij nu coöperatief is omdat hij voelt dat hij nu een akkoord moet sluiten met in zijn achterhoofd dat alle voorstellen toch nog langs 1e en 2e kamer moeten.
Euphoria
09-02-2026 om 13:32
Als zaken zo zeer tegen je eigen principes/waarden/voorstellingen indruisen dat je er echt niet mee uit de voeten kunt ga je niet zo ver.
Neweve
09-02-2026 om 14:15
d66 is groen progressief liberaal. In mijn ogen hebben ze de groene punten laten vallen, maar op het liberale stuk vonden ze natuurlijk wel aansluiting bij de vvd.
Op zorg hadden ze bijvoorbeeld al aangegeven dat ze een eigen risico met een max per behandeling wilden. Dit lijkt nu gecombineerd met een verhoging (vanuit de vvd?).
Daglichtlamp
09-02-2026 om 14:33
Een generaal op het ministerie van volkshuisvesting en een hele jonge minister van landbouw. Ik vind het verrassende keuzes.
https://nos.nl/liveblog/2601560-alle-beoogd-bewindspersonen-bekend-van-bruggen-en-van-berkel-staatssecretaris-namens-d66
Fleurtje_5
09-02-2026 om 15:40
Zorroo schreef op 08-02-2026 om 22:43:
[..]
Jetten zit gewoon in een lastig parket, klem tussen een vooruitstrevende achterban die D66-beleid gerealiseerd wil zien en een coalitie die zich duidelijk richt op een steeds rechtser wordend electoraat (waarbij de VVD een grote rol speelt).
Het lukt Jetten veel makkelijker om samen te werken dan Wilders omdat D66 binnen de constitutionele consensus valt. Ondanks dat veel de partij framen als 'extreem links' is het een gewone, betrouwbare middenpartij. Met Wilders wil inmiddels niemand meer in zee (en ik hoop persoonlijk dat dat zo blijft) omdat Wilders' standpunten over de rechtsstaat, grondrechten en instituties moreel problematisch zijn en hij vaak niet-grondwettelijke paden wil inslaan. Daarnaast heeft hij laten zien dat hij soms zomaar ineens opstapt en de boel de boel laat als het hem allemaal niet voldoende zint. Het eeuwige frame dat Wilders geen kans kreeg vind ik onderhand wel stomvervelend worden. Hoe blind kun je zijn. Met Wilders valt gewoon niet samen te werken.
Ik maak me best zorgen over de positie van D66 in deze coalitie. De kans is groot dat de achterban bij volgende verkiezingen de partij flink gaat afstraffen voor de samenwerking met de VVD en alle impopulaire plannen die daarbij komen. Een lot dat de partij al eerder is overkomen.
Nu moeten we natuurlijk nog afwachten wat er van die antisociale plannen straks overblijft als men steeds opnieuw weer meerderheden moet vinden in de kamer. En misschien gokt Jette daar ook een beetje op. Het kan m.i. goed zijn dat hij zich nu coöperatief opstelt om te zorgen dat het land in elk geval eindelijk weer een beetje een fatsoenlijke regering krijgt. Maar dat hij hoopt dat de scherpe randjes van het huidige coalitieakkoord door het parlementaire proces zullen worden afgezwakt.
Ik heb wel vertrouwen in Jetten. Ik denk dat hij hard zijn best doet en hij is niet te benijden.
"Ach dan toch". Vanwege de samenwerking met de VVD????? Dus de bezuinigingen in de zorg en de snelle verhoging van de pensioenleeftijd daar hebben we het niet over. En anders komen die allemaal door de VVD?
https://youtu.be/x4vF7yvCF1c?si=Gx9dXw3-ZRo53ElX Waar word jij blij van? | Toren C . "Hagel en bliksem en regen en donder...."
Euphoria
09-02-2026 om 15:47
nou ja, dat dus. Jetten krijgt een vrijbrief. Lijkt mij onwaarschijnlijk.
Jorni
09-02-2026 om 16:06
Jetten werkt net zo hard mee aan die antisociale plannen. Dus het komt niet alleen door de VVD, maar het is ook duidelijk wat D66 nu echt belangrijk vindt en dat ze zich prima kunnen verenigen met ronduit asociaal beleid. Pensioenleeftijd idioot ophogen, korten op zieken, zorg en ouderen, geen woorden voor.
Ik zou het alleen niet terecht vinden als na deze periode alleen de D66 zou worden afgestraft maar ook CDA en VVD moeten wat mij betreft dan keihard afgestraft worden. Toch komen ze steeds overal mee weg en komen ze iedere keer weer opnieuw aan de macht, zeker de VVD. Bah
Zorroo
09-02-2026 om 16:07
Fleurtje_5 schreef op 09-02-2026 om 15:40:
[..]
"Ach dan toch". Vanwege de samenwerking met de VVD????? Dus de bezuinigingen in de zorg en de snelle verhoging van de pensioenleeftijd daar hebben we het niet over. En anders komen die allemaal door de VVD?
https://youtu.be/x4vF7yvCF1c?si=Gx9dXw3-ZRo53ElX Waar word jij blij van? | Toren C . "Hagel en bliksem en regen en donder...."
Ik denk dat de VVD er een flink aandeel in heeft ja. Wat heeft die video ermee te maken trouwens? Ik zal wel iets missen.
Daglichtlamp
09-02-2026 om 16:12
Jorni schreef op 09-02-2026 om 16:06:
Jetten werkt net zo hard mee aan die antisociale plannen. Dus het komt niet alleen door de VVD, maar het is ook duidelijk wat D66 nu echt belangrijk vindt en dat ze zich prima kunnen verenigen met ronduit asociaal beleid. Pensioenleeftijd idioot ophogen, korten op zieken, zorg en ouderen, geen woorden voor.
Ik zou het alleen niet terecht vinden als na deze periode alleen de D66 zou worden afgestraft maar ook CDA en VVD moeten wat mij betreft dan keihard afgestraft worden. Toch komen ze steeds overal mee weg en komen ze iedere keer weer opnieuw aan de macht, zeker de VVD. Bah
De VVD kiezers vinden deze plannen grotendeels wel prima, net als in Rutte II, de PvdA werd afgestraft, de VVD veel minder. Maar mijn inschatting is dat een deel van de D66 kiezers deze bezuinigen ook wel prima vind. En in tegenstelling tot Rutte II levert de VVD deze keer niet de premier.
Zorroo
09-02-2026 om 17:57
Jorni schreef op 09-02-2026 om 16:06:
Hier ben ik het wel mee eens. Zeker de VVD komt overal mee weg. Ik denk dat een behoorlijk grote groep Nederlanders zijn schaapjes best fijn op het droge heeft, met een koophuis, een degelijk bedrag op de bank, een mooie auto en een prima baan. En straks een leuke erfenis voor de kids. Deze mensen willen alles het liefst houden zoals het is. 'Ja, natuurlijk, de zwakkeren enzo.. maar kijk, dan moeten ze gewoon net als wij maar wat beter hun best doen'.
Denk ik hoor, pure inkleuring van mij als persoon. Maar anders kan ik het steeds weer stemmen op de VVD, ondanks alle flaters en schandelijke zaken (Rutte's slechte geheugen, Yesilgöz' nareis op nareis, het Douwe Bob incident) en het in het algemeen visieloze beleid waarbij de rijken alsmaar rijker worden, niet verklaren.
felija
09-02-2026 om 18:07
Zorroo schreef op 09-02-2026 om 17:57:
[..]
Hier ben ik het wel mee eens. Zeker de VVD komt overal mee weg. Ik denk dat een behoorlijk grote groep Nederlanders zijn schaapjes best fijn op het droge heeft, met een koophuis, een degelijk bedrag op de bank, een mooie auto en een fijne baan. En straks een leuke erfenis voor de kids. Deze mensen willen alles het liefst houden zoals het is. 'Ja, natuurlijk, de zwakkeren enzo.. maar kijk, dan moeten ze gewoon net als wij maar wat beter hun best doen'.
Denk ik hoor, pure inkleuring van mij als persoon. Maar anders kan ik het steeds weer stemmen op de VVD, ondanks alle flaters en schandelijke zaken (Rutte's slechte geheugen, Yesilgöz' nareis op nareis, het Douwe Bob incident) en het in het algemeen visieloze beleid waarbij de rijken alsmaar rijker worden, niet verklaren.
Precies, het credo van de maakbaarheid en als je maar goed genoeg je best doet, heeft wel lang genoeg geduurd wat mij betreft.
Jorni
09-02-2026 om 18:28
Er zijn ook gewoon mensen die dikke pech hebben en juist die mensen worden nu het meest hard gepakt. Ze krijgen er nu ook nog eens financiele zorgen bij. Denk aan mensen die werkloos raken en niet snel genoeg een nieuwe baan vinden. Of iemand die ziek en arbeidsongeschikt wordt. Inkomen onzeker met hogere zorgkosten. En het doorwerken tot 70 jaar is ook belachelijk dat houden veel mensen echt niet vol. Asociaal beleid vind ik het. Pure afbraak van Nederland. Ik hoop dat de oppositie veel van dit soort slechte plannen tegen gaan houden. Al vrees ik van niet, omdat de meeste partijen in ruil voor wat macht uiteindelijk toch lak hebben aan onze bevolking (vooral aan die mensen die de zorg en sociale zekerheid het hardste nodig hebben).
Miraval
09-02-2026 om 18:36
Ik vind wel dat hier de VVD teveel eer wordt gegeven, het stond D66 en CDA ook vrij om te kiezen voor een minderheidskabinet met GL-PVDA en SP (Of andere linkse partij). Maar dat heeft Jetten ook niet gedaan, dus hij zal die plannen allemaal wel prima vinden. Ze hebben allemaal voor dit regeerakkoord gekozen, Jetten (en Bontenbal) is niet gegijzeld door Yesilgoz natuurlijk.
Zorroo
09-02-2026 om 19:35
Miraval schreef op 09-02-2026 om 18:36:
Ik vind wel dat hier de VVD teveel eer wordt gegeven, het stond D66 en CDA ook vrij om te kiezen voor een minderheidskabinet met GL-PVDA en SP (Of andere linkse partij). Maar dat heeft Jetten ook niet gedaan, dus hij zal die plannen allemaal wel prima vinden. Ze hebben allemaal voor dit regeerakkoord gekozen, Jetten (en Bontenbal) is niet gegijzeld door Yesilgoz natuurlijk.
Dat is vrij theoretisch. Als men een coalitie had gevormd van D66 + GroenLinks–PvdA + CDA + ChristenUnie + PvdD + SP, zou dat nog steeds maar 73 zetels opleveren, dus geen meerderheid. Bovendien zijn het zeven partijen, wat de stabiliteit niet ten goede komt. Een kleinere coalitie met alleen D66 + GroenLinks–PvdA + CDA (+ CU) komt op 67 zetels. Gezien de ideologische verscheidenheid zou zo’n kabinet nog steeds een stuk kwetsbaarder zijn dan de huidige combinatie, die dichter bij het politieke midden ligt en makkelijker andere partijen meekrijgt.
Ik zeg niet dat ik blij ben met zoals het nu is, absoluut niet. Wat mij betreft had de VVD een tijd op het strafbankje gemogen, in plaats van weer meeregeren.
Neweve
09-02-2026 om 19:37
Zorroo schreef op 09-02-2026 om 17:57:
[..]
Hier ben ik het wel mee eens. Zeker de VVD komt overal mee weg. Ik denk dat een behoorlijk grote groep Nederlanders zijn schaapjes best fijn op het droge heeft, met een koophuis, een degelijk bedrag op de bank, een mooie auto en een prima baan. En straks een leuke erfenis voor de kids. Deze mensen willen alles het liefst houden zoals het is. 'Ja, natuurlijk, de zwakkeren enzo.. maar kijk, dan moeten ze gewoon net als wij maar wat beter hun best doen'.
Ik ken meerdere vvders die zijn overgestapt naar d66 of verder naar links. Vaak vanwege milieu/fijne toekomst voor kleinkinderen.
Op rechts zijn er gewoon weinig niet extreme, niet christelijks partijen. Denk dat veel mensen daarom, ondanks de schandalen bij de vvd blijven hangen. Het leek even dat ze dit keer afgestraft zouden worden maar blijkbaar is er een stabiele basis van 15-20 zetels.
Ik moet wel zeggen, ik vind het mooi hoe de bbb groeit in ervaring/professionaliteit. Ben benieuwd of zij over 5-10 jaar nog een serieuze rol kunnen spelen. Al is het niet mijn visie (en daarom zal ik er niet op stemmen).
Ik denk trouwens dat d66 liever liberaal (en dus met vvd) dan groen (en dus met groen links/PvdA) is. Dat zag je in het verleden ook. Ze lokken zwevende kiezers van links met hun standpunten over klimaat, onderwijs (en woningbouw/zorg). Vorige keer werden de keihard afgestraft, dit keer mogelijk ook. En dat doen ze echt zelf. Op Reddit grapte iemand: "teleurgesteld zijn in je stem op d66 is een traditie."