Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-11-2025 om 20:16
Formatie
Morgen wordt er een verkenner benoemd als de fractievoorzitters het daarover eens worden. Dus ik denk dat een formatiedraadje inmiddels wel kan.
Traditioneel is er al weer het eerste lek tijdens de formatie: de naam van de beoogd verkenner is uitgelekt.
https://nos.nl/artikel/2589089-d66-ziet-wouter-koolmees-graag-als-verkenner
Hier de uitslagen en een coalitiebouwer: https://app.nos.nl/nieuws/tk2025/
en hier de link naar de formatiewebsite: https://www.kabinetsformatie2025.nl/
Mick87
07-02-2026 om 16:16
kerstbeer schreef op 06-02-2026 om 13:29:
[..]
Nou dat betwijfel ik.
PvdA-Groenlinks zouden dit niet accepteren als ze in het kabinet zaten en ik verwacht de PVV ook niet, om over de SP nog maar te zwijgen.
70 is wel heel oud. Ik zie mensen die in de 60 zijn vaak (dus niet allemaal) al een beetje rondhangen op kantoor omdat ze duidelijk moe zijn of naar hun pensioen verlangen.
Het aantal mensen dat zelfs hun pensioen niet haalt wordt zo ook steeds maar groter.
In de meeste andere landen is het ook echt geen 70.
Het is wel heel oud. Ik ging net m'n geboortedatum invoeren. Kom ik uit op 70 jaar en drie maanden. Dus nog 31 jaar werken. Klinkt toch vrij bizar.
Ondertussen staan de VVD heilige huisjes nog steeds fier overeind zoals de lage erfbelasting en HRA.
Daglichtlamp
07-02-2026 om 16:41
Fijn dat er met Boswijk tenminste ook iemand met verstand van zaken op het ministerie van defensie komt.
Daglichtlamp
07-02-2026 om 17:00
Fleurtje_5 schreef op 07-02-2026 om 14:15:
[..]
Waarom ik dat fragment wel plaatste was omdat ik haar zwak vind voor zo'n zware post als minister van Volksgezondheid Welzijn en Sport.
Maar dat fragment zegt daar juist helemaal niets over. Ze heeft op haar huidige ministerie heel succesvol het VVD beleid uitgevoerd (niet dat ik daar blij mee ben, maar ik zie daar geen onbekwaamheid in).
Kersje
07-02-2026 om 18:48
Miraval schreef op 07-02-2026 om 16:12:
[..]
Ja dat is idd wel heel erg stom en je zou denken dat dat idd makkelijk op te vangen is door een systeem zoals jij noemt, maar kennelijk is het toch allemaal maar moeilijk moeilijk voor de overheid. En ondertussen worden daardoor dus legio mensen benadeelt omdat het bruto inkomen niet klopt met het netto inkomen.
Yep, want door dat boxje wel/niet aanvinken, vwb arbeidskorting, kon mijn accountant mij binnen 2 tellen vertellen dat het mij €400 netto per maand scheelt. Begrijp ook niet waarom de overheid dit soort zaken niet kan bedenken?!
Tip voor jou, mocht de AOW-leeftijd worden opgeschroefd, vergeet dan niet jouw eindleeftijd op je bestaande AOV aan te passen! Ik zit al met een AOW gat vanaf 65 tot 67, omdat mijn aanpassing dus werd afgewezen door mijn AOV-verzekeraar aantal jaar geleden. Nu is het met mijn ziekte maar afwachten of ik de 65 jaar überhaupt mag halen, zo ja, dan moet ik dat gat gaan overbruggen met eigen middelen. Nu heb ik daar in de afgelopen jaren rekening mee gehouden, maar als het allemaal doorgaat zoals nu voorgesteld, dan is dat erg K**.
Miraval
07-02-2026 om 19:02
Kersje schreef op 07-02-2026 om 18:48:
[..]
Yep, want door dat boxje wel/niet aanvinken, vwb arbeidskorting, kon mijn accountant mij binnen 2 tellen vertellen dat het mij €400 netto per maand scheelt. Begrijp ook niet waarom de overheid dit soort zaken niet kan bedenken?!
Tip voor jou, mocht de AOW-leeftijd worden opgeschroefd, vergeet dan niet jouw eindleeftijd op je bestaande AOV aan te passen! Ik zit al met een AOW gat vanaf 65 tot 67, omdat mijn aanpassing dus werd afgewezen door mijn AOV-verzekeraar aantal jaar geleden. Nu is het met mijn ziekte maar afwachten of ik de 65 jaar überhaupt mag halen, zo ja, dan moet ik dat gat gaan overbruggen met eigen middelen. Nu heb ik daar in de afgelopen jaren rekening mee gehouden, maar als het allemaal doorgaat zoals nu voorgesteld, dan is dat erg K**.
Goeie! Dat ga ik aankomende week eens navragen! (Al hoop ik nog altijd van harte hem nooit nodig te hebben.)
Het is sowieso ook wel redelijk bizar dat de private AOV zoveel uitzonderingsclausules heeft, maar goed dat is hun goed recht. Wat nog meer bizar is, zijn de voorwaarden voor de toekomstige verplichte AOV. Het is jammer dat zelfstandigen/zzpers/ondernemers zo weinig tot niet georganiseerd zijn om een vuist te kunnen maken tegen deze voorwaarden.
Want; waarom zou je zelfstandigen niet mee laten betalen aan het collectief wat er nu is voor werknemers? Voordelen; meer geld beschikbaar in het collectief, dezelfde voorwaarden gelden voor alle werkenden ongeacht werknemer/zelfstandige, de verzuimcijfers van zelfstandigen zijn heel laag en zullen door deelname aan het collectief waarschijnlijk niet ineens toenemen dus de kosten zullen niet opwegen tegen de baten.
Wanneer de politiek het verschil tussen ondernemen en loondienst toch wil verkleinen dan is dit op zich best een logische stap, voordelen voor alle partijen zoals ik het zie.
Fleurtje_5
08-02-2026 om 12:47
Daglichtlamp schreef op 07-02-2026 om 17:00:
[..]
Maar dat fragment zegt daar juist helemaal niets over. Ze heeft op haar huidige ministerie heel succesvol het VVD beleid uitgevoerd (niet dat ik daar blij mee ben, maar ik zie daar geen onbekwaamheid in).
Ik ben niet duidelijk geweest merk ik, maar afijn.
Heb je ook nog een mening op het andere gedeelte uit mijn bericht:
quote: Dat vind ik ook verbluffend snel. Blijkbaar weigert men wel samen te werken met Wilders en slaat men harder aan als Wilders vind dat rellende asielzoekers terug moeten worden gestuurd, of als Faber vind dat baldadige jongeren niet beloond moeten worden met een uitje naar de Efteling. Want als dit kabinet vind dat er nóg meer gekort moet worden op zorg (terwijl het al zeer karig is) en hulpbehoevende mensen die door hun ziekte niet kunnen werken korten, en niet naar de Efteling kunnen, ....dan zie ik niemand aanslaan of in de bres springen.
ps. Valt het allemaal wel mee?? Ik lees veel verontrustende berichten van mensen die getroffen zullen worden:
In de krant 'Dagblad De Limburger' van 7 feb.2026: Limburgers vrezen de harde bezuinigingen van kabinet-Jetten op sociale zekerheid: ‘Het leven wordt me onmogelijk gemaakt’
Het kabinet-Jetten zet het mes in de sociale zekerheid. De pensioenleeftijd gaat omhoog; de uitkeringen voor werklozen en arbeidsongeschikten omlaag en de duur van de WW wordt gehalveerd. Het leidt tot veel onrust en onbegrip: „Het liefst zou ik ook gewoon werken.”
Wim Hendriks (64) uit Stramproy heeft er slapeloze nachten van. De plannen in het regeerakkoord raken hem mogelijk hard, op meerdere vlakken. Hij vecht al twee jaar tegen kanker maar heeft desondanks een superleuke baan als chauffeur voor mensen met een beperking.
„Dat kan alleen omdat ik zware en dure medicijnen slik en mijn werkgever zo flexibel is. Aangevuld met een WIA-uitkering kan ik net het hoofd boven water houden. Als ze daarop gaan korten, dan wordt het leven me onmogelijk gemaakt”, zegt Hendriks.
.....etc.etc.etc..........
Daglichtlamp
08-02-2026 om 13:02
Het hele debat gemist vorige week? Ik heb juist heel veel politici in de bres zien springen voor degenen die het hardst geraakt worden door deze bezuinigingen.
Fleurtje_5
08-02-2026 om 13:07
Kersje schreef op 07-02-2026 om 18:48:
[..]
Een nicht ging paar jaar geleden samen met haar even-oude-echtgenoot op 62-jarige leeftijd met pensioen. Ze hadden niet nagedacht dat de AOW niet inging op 62 jarige leeftijd. Dat gat moesten ze idd met eigen middelen zien te overbruggen.
Wel goed dat ze eerder zijn gestopt, zo konden ze nog samen oa fietstochten doen na een werkzaam leven, want nicht is inmiddels overleden.
Fleurtje_5
08-02-2026 om 13:14
Daglichtlamp schreef op 08-02-2026 om 13:02:
Het hele debat gemist vorige week? Ik heb juist heel veel politici in de bres zien springen voor degenen die het hardst geraakt worden door deze bezuinigingen.
Klopt, dat wel, vandaar dat ik schreef dat ik het voor die ene keer helemaal eens was met Jesse Klaver en Wilders (zie mijn bericht van 04-02-2026 om 11:16).
Maar Rob Jetten heeft géén problemen dat men met hem in zee wil gaan. In een mum van tijd heeft hij de nodige ministeries gevuld. Terwijl Wilders (die wél opkomt voor de zorg, maar geen steun geeft voor overlastgevende-veiligelanders) bijna net zoveel stemmen had gekregen met de verkiezingen, niet eens de kans kreeg 'omdat bijna niemand met hem in zee wou'. En ik zie ook geen boze burgers met boze woorden op grote witte lakens protesteren, zoals bij de Eftelinguitstapje-discussie gebeurde.
Zorroo
08-02-2026 om 22:43
Fleurtje_5 schreef op 08-02-2026 om 13:14:
[..]
Klopt, dat wel, vandaar dat ik schreef dat ik het voor die ene keer helemaal eens was met Jesse Klaver en Wilders (zie mijn bericht van 04-02-2026 om 11:16).
Maar Rob Jetten heeft géén problemen dat men met hem in zee wil gaan. In een mum van tijd heeft hij de nodige ministeries gevuld. Terwijl Wilders (die wél opkomt voor de zorg, maar geen steun geeft voor overlastgevende-veiligelanders) bijna net zoveel stemmen had gekregen met de verkiezingen, niet eens de kans kreeg 'omdat bijna niemand met hem in zee wou'. En ik zie ook geen boze burgers met boze woorden op grote witte lakens protesteren, zoals bij de Eftelinguitstapje-discussie gebeurde.
Jetten zit gewoon in een lastig parket, klem tussen een vooruitstrevende achterban die D66-beleid gerealiseerd wil zien en een coalitie die zich duidelijk richt op een steeds rechtser wordend electoraat (waarbij de VVD een grote rol speelt).
Het lukt Jetten veel makkelijker om samen te werken dan Wilders omdat D66 binnen de constitutionele consensus valt. Ondanks dat veel de partij framen als 'extreem links' is het een gewone, betrouwbare middenpartij. Met Wilders wil inmiddels niemand meer in zee (en ik hoop persoonlijk dat dat zo blijft) omdat Wilders' standpunten over de rechtsstaat, grondrechten en instituties moreel problematisch zijn en hij vaak niet-grondwettelijke paden wil inslaan. Daarnaast heeft hij laten zien dat hij soms zomaar ineens opstapt en de boel de boel laat als het hem allemaal niet voldoende zint. Het eeuwige frame dat Wilders geen kans kreeg vind ik onderhand wel stomvervelend worden. Hoe blind kun je zijn. Met Wilders valt gewoon niet samen te werken.
Ik maak me best zorgen over de positie van D66 in deze coalitie. De kans is groot dat de achterban bij volgende verkiezingen de partij flink gaat afstraffen voor de samenwerking met de VVD en alle impopulaire plannen die daarbij komen. Een lot dat de partij al eerder is overkomen.
Nu moeten we natuurlijk nog afwachten wat er van die antisociale plannen straks overblijft als men steeds opnieuw weer meerderheden moet vinden in de kamer. En misschien gokt Jette daar ook een beetje op. Het kan m.i. goed zijn dat hij zich nu coöperatief opstelt om te zorgen dat het land in elk geval eindelijk weer een beetje een fatsoenlijke regering krijgt. Maar dat hij hoopt dat de scherpe randjes van het huidige coalitieakkoord door het parlementaire proces zullen worden afgezwakt.
Ik heb wel vertrouwen in Jetten. Ik denk dat hij hard zijn best doet en hij is niet te benijden.
Euphoria
09-02-2026 om 05:43
Zorroo schreef op 08-02-2026 om 22:43:
[..]
Jetten zit gewoon in een lastig parket, klem tussen een vooruitstrevende achterban die D66-beleid gerealiseerd wil zien en een coalitie die zich duidelijk richt op een steeds rechtser wordend electoraat (waarbij de VVD een grote rol speelt).
Het lukt Jetten veel makkelijker om samen te werken dan Wilders omdat D66 binnen de constitutionele consensus valt. Ondanks dat veel de partij framen als 'extreem links' is het een gewone, betrouwbare middenpartij. Met Wilders wil inmiddels niemand meer in zee (en ik hoop persoonlijk dat dat zo blijft) omdat Wilders' standpunten over de rechtsstaat, grondrechten en instituties moreel problematisch zijn en hij vaak niet-grondwettelijke paden wil inslaan. Daarnaast heeft hij laten zien dat hij soms zomaar ineens opstapt en de boel de boel laat als het hem allemaal niet voldoende zint. Het eeuwige frame dat Wilders geen kans kreeg vind ik onderhand wel stomvervelend worden. Hoe blind kun je zijn. Met Wilders valt gewoon niet samen te werken.
Ik maak me best zorgen over de positie van D66 in deze coalitie. De kans is groot dat de achterban bij volgende verkiezingen de partij flink gaat afstraffen voor de samenwerking met de VVD en alle impopulaire plannen die daarbij komen. Een lot dat de partij al eerder is overkomen.
Nu moeten we natuurlijk nog afwachten wat er van die antisociale plannen straks overblijft als men steeds opnieuw weer meerderheden moet vinden in de kamer. En misschien gokt Jette daar ook een beetje op. Het kan m.i. goed zijn dat hij zich nu coöperatief opstelt om te zorgen dat het land in elk geval eindelijk weer een beetje een fatsoenlijke regering krijgt. Maar dat hij hoopt dat de scherpe randjes van het huidige coalitieakkoord door het parlementaire proces zullen worden afgezwakt.
Ik heb wel vertrouwen in Jetten. Ik denk dat hij hard zijn best doet en hij is niet te benijden.
Uiteindelijk zit jij net zo min als ieder ander hier samen met Jetten om tafel.
Het is dus allemaal subjectief, die uitleg. We weten het niet. Misschien is hij wel helemaal lyrisch over al deze plannen. Misschien is hij wel koploper geweest bij het opstellen van deze plannen.
Dat Wilders wegloopt en dingen wil die niet altijd passend zijn bij ieders morele kompas is wellicht een wat objectievere weergave van de zaken.
De stevige migratieaanpak en de verder sociale insteek van hem was geen verkeerde. Zou tijd worden dat er eindelijk eens aan ons migratiebeleid gerammeld gaat worden. Verder ben ik geen fan van hem.
Zorroo
09-02-2026 om 13:01
Euphoria schreef op 09-02-2026 om 05:43:
[..]
Uiteindelijk zit jij net zo min als ieder ander hier samen met Jetten om tafel.
Het is dus allemaal subjectief, die uitleg. We weten het niet. Misschien is hij wel helemaal lyrisch over al deze plannen. Misschien is hij wel koploper geweest bij het opstellen van deze plannen.
Ik beweer toch ook nergens dat ik het weet of dat ik erbij zat. Ik zet erbij 'misschien' en 'Het kan m.i. goed zijn'. Het is een indruk die ik heb, geen zekerheid.
Daglichtlamp
09-02-2026 om 13:03
We hebben natuurlijk èn het verkiezingsprogramma van D66, èn de CPB doorrekening van dit programma èn het document wat CDA en D66 samen hebben opgesteld wat een indruk geeft in wat Jetten belangrijk vind. Dus ik vind dat dit niet geheel subjectief is. Er zitten veel punten in het regeerakkoord waarvan je objectief kunt vaststellen dat het gèèn D66 standpunten zijn.