Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Formatie

Overigens las ik dat vwb WMO de kosten omhoog gaan voor mensen die boven 135% van het minimumloon verdienen. Voor degenen daaronder blijft de prijs van het abonnement gelijk (buiten inflatiecorrectie oid). 

Maar als je dus meer verdient is het maximaal 328 euro per maand. Hieronder de link met verduidelijking.

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2025/03/14/invulling-van-de-inkomens--en-vermogensafhankelijke-eigen-bijdrage-in-de-wmo-per-1-januari-2027

Ik ben het hier eigenlijk wel mee eens, want wanneer je voldoende eigen vermogen of inkomen hebt kun je ook zelf particulier inkopen, of toch wel een hogere bijdrage dan 23 euro per maand leveren.

Helpdesk schreef op 04-02-2026 om 14:36:

[..]

Alweer zitten we op dezelfde lijn (ook rondom migratie dat de tax van wat we aankunnen nu wel bereikt is).

Ik zie het ook somber in. Ik werk in het bedrijfsleven en er is al tussen neus en lippen aangekondigd dat we over een paar jaar met veel minder zijn. De ene na de andere AI oplevering komt voorbij.
Dit geldt niet alleen voor onze organisatie maar over de gehele branche en andere branches. Het kan niet anders dan dat er massa ontslagen gaan vallen waarbij een grote groep mensen in de bijstand komt.

Er komt dus ook nog veel meer vraag naar goedkopere woningen maar die zijn er niet. Tegelijkertijd, als dit voor zoveel mensen gaat spelen, moet de regering daar op een gegeven moment wat mee. Ik ben benieuwd wat er tegen die tijd wel kan.

Niet eens heb ik zozeer een probleem dat er bezuinigd wordt op eigen risico (voor degenen die het kunnen betalen) of verhoging van de pensioenleeftijd. Het geld moet ergens vandaan komen. Waar ik moeite mee heb is de scheefgroei arm (steeds grotere groep) en rijk waarbij de topinkomens keer op keer worden ontzien.
Het is niet te verkopen. Er is een verschil tussen iemand die al onder water spartelt en nog meer structureel moet spartelen (zieken, minima) en degenen die er al heel warmpjes bij zitten.

AI gaat ook de rijk/arm kloof vergroten doordat grote bedrijven straks minder personeel hebben en door die uitgespaarde kosten meer winst maken. Ook dat vind ik schandelijk.
Hoop echt dat er een plan komt hoe we als maatschappij hier mee omgaan. Wat te doen met al die mensen die geen baan meer hebben en moeten gaan omscholen ? Ik werk in de zorg dus mijn baan blijft wel behouden. Maar voor velen ziet de toekomst er onzeker uit

CooperativeBee50

CooperativeBee50

04-02-2026 om 15:09

Mick87 schreef op 04-02-2026 om 14:43:

[..]

AI gaat ook de rijk/arm kloof vergroten doordat grote bedrijven straks minder personeel hebben en door die uitgespaarde kosten meer winst maken. Ook dat vind ik schandelijk.
Hoop echt dat er een plan komt hoe we als maatschappij hier mee omgaan. Wat te doen met al die mensen die geen baan meer hebben en moeten gaan omscholen ? Ik werk in de zorg dus mijn baan blijft wel behouden. Maar voor velen ziet de toekomst er onzeker uit

Survival of the fittest, dat is wat het me aan doet denken. Past bij de uitgangspunten van sommige partijen in het kabinet. Kennelijk is dit wat mensen willen maar ik denk vooral dat veel mensen niet overzien wat er de komende jaren op ons afkomt. Hopelijk valt er nog wat voor de oppositie uit te slepen dat zorgt voor een iets zachtere en vooral gelijkwaardigere landing.

Helpdesk schreef op 04-02-2026 om 15:09:

[..]

Survival of the fittest, dat is wat het is. Past bij de uitgangspunten van sommige partijen in het kabinet. Kennelijk is dit wat mensen willen maar ik denk vooral dat veel mensen niet overzien wat er de komende jaren op ons afkomt. Hopelijk valt er nog wat voor de oppositie uit te slepen dat zorgt voor een iets zachtere en vooral gelijkwaardigere landing.

Ik denk dat veel partijen van alles willen. Maar er nooit een  meerderheid voor krijgen  in de kamer. D66 zit nu onder het juk van de VVD. Ik krijg bij veel plannen een VVD gevoel. 

Voor de nabije toekomst zie ik veel problemen met met vergrijzing, Bevolkingsgroei, technologische ontwikkelingen én klimaatverandering. Alles wordt nu al duurder. En dat wordt nog veel erger als we langdurige droogtes krijgen  of extreme regen. Teelt van bepaalde gewassen gaat wereldwijd steeds lastiger worden. Dus duurder. Dit is nog maar het begin....en dan nog een groot verlies van biodiversiteit wat nu al is begonnen.  

Ik zie de toekomst niet positief in. Het zal mijn tijd wel duren en heb gelukkig geen kinderen. Maar man man man wat een wereld leven we in

CooperativeBee50

CooperativeBee50

04-02-2026 om 15:40

Mick87 schreef op 04-02-2026 om 15:27:

[..]

Ik denk dat veel partijen van alles willen. Maar er nooit een meerderheid voor krijgen in de kamer. D66 zit nu onder het juk van de VVD. Ik krijg bij veel plannen een VVD gevoel.

Voor de nabije toekomst zie ik veel problemen met met vergrijzing, Bevolkingsgroei, technologische ontwikkelingen én klimaatverandering. Alles wordt nu al duurder. En dat wordt nog veel erger als we langdurige droogtes krijgen of extreme regen. Teelt van bepaalde gewassen gaat wereldwijd steeds lastiger worden. Dus duurder. Dit is nog maar het begin....en dan nog een groot verlies van biodiversiteit wat nu al is begonnen.

Ik zie de toekomst niet positief in. Het zal mijn tijd wel duren en heb gelukkig geen kinderen. Maar man man man wat een wereld leven we in

Het is opvallend dat de VVD zo’n stempel op de plannen drukt ten koste van D66 en CDA. In zee gaan met VVD betekent bijna altijd stemverlies de volgende verkiezingen. Of VVD nou veel zetels verliezen of niet, elke keer presteert deze partij het om het voor het zeggen te hebben met een zekere arrogantie. Het is bijna knap. Onderhandelen kunnen ze.

En ook ik ben blij dat ik geen kinderen heb.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

04-02-2026 om 16:04 Topicstarter

https://www.telegraaf.nl/politiek/d66-krijgt-sociale-zaken-vvder-op-volksgezondheid-economische-zaken-naar-cda/128787185.html
Blijkbaar krijgt D66 6 ministers, de VVD 5 en het CDA 4,
D66 krijgt o.a. sociale zaken (wellicht wordt dat Vijlbrief) en onderwijs (wellicht de informateur).
VVD krijgt o.a. volksgezondheid en financiën (dat blijft Heinen)
CDA krijgt economische zaken en asiel en migratie (maar dat laatste wordt blijkbaar een minister voor in plaats van een minister van, of zelfs een staatssecretaris, de portefeuille wordt in elk geval weer ondergebracht bij het ministerie van justitie (zoals dat voor het kabinet Schoof ook het  geval was). 
bron: https://www.telegraaf.nl/politiek/d66-krijgt-sociale-zaken-vvder-op-volksgezondheid-economische-zaken-naar-cda/128787185.html
Eigen speculatie: ik denk dat Yesilgoz of voor defensie (als dat ministerie tenminste naar de VVD gaat) of voor volksgezondheid gaat. Ik vermoed dat Infrastructuur en Waterstaat ook naar de VVD gaat, dat D66 Wonen krijgt en CDA het ministerie van Landbouw. 

een aantal belangrijke p a i s moties zijn gelukkig aangenomen, maar een aantal belangrijke helaas ook niet. Waaronder die ervoor moet zorgen dat de meest ernstig zieke patiënten ook zorg kunnen krijgen, want die groep kan echt helemaal nergens terecht. en ik val dus in die groep zoals jullie weten. 

Dit voelt dus voelt mij wel als een klap in mijn gezicht. Als we willen je wel helpen, maar je moet niet te ziek zijn want dan ben je te moeilijk

Lollypopje schreef op 04-02-2026 om 17:23:

een aantal belangrijke p a i s moties zijn gelukkig aangenomen, maar een aantal belangrijke helaas ook niet. Waaronder die ervoor moet zorgen dat de meest ernstig zieke patiënten ook zorg kunnen krijgen, want die groep kan echt helemaal nergens terecht. en ik val dus in die groep zoals jullie weten.

Dit voelt dus voelt mij wel als een klap in mijn gezicht. Als we willen je wel helpen, maar je moet niet te ziek zijn want dan ben je te moeilijk

Dat is echt zwaar k*t. Mag ik vragen of je zo uit je hoofd kunt zeggen wat er precies voor je zal gaan veranderen en dan dus verslechteren? Als je het wil delen natuurlijk... 

Ik heb er eigenlijk te weinig kijk op merk ik met alle veranderingen. 

Miraval schreef op 04-02-2026 om 17:28:

[..]

Dat is echt zwaar k*t. Mag ik vragen of je zo uit je hoofd kunt zeggen wat er precies voor je zal gaan veranderen en dan dus verslechteren? Als je het wil delen natuurlijk...

Voor mijn persoonlijk verandert er dus niks. Er was geen zorg via de reguliere weg voor mij en die gaat er ook niet komen. 

Er is in Nederland maar één plek waar ik terecht kan voor zorg en dat is een particuliere instelling, die alle afspraken telefonisch en met beeldbellen doen. Inclusief intake en onderzoeken. Die ik dus zelf moet betalen. En daar zit ik dus logischerwijs. 

Of je bent afhankelijk van je huisarts en devragen dokter deed laatst een Pol op haar Instagram onder de artsen en daarop gaf 98% zich niet bekwaam te voelen deze groep patiënten te helpen. Wat overheen komt met de ervaring van patiënten. Dus daar heb je eigenlijk ook niks aan. Sowieso is het bizar dat mensen met zo'n complexe multisysteem ziekte dus afhankelijk zijn van de huisarts als ze nergens terecht kunnen.

Verder willen ze dus wel de centra openhouden en de zorg volgens mij verder verbeteren maar dus als je niet door ziekte volledig huisgebonden bent. Dan blijf je pech houden.

Terwijl bij de expertisecentra het oorspronkelijk wel het plan was dat ze ook naar mensen thuis zouden gaan.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

04-02-2026 om 17:42 Topicstarter

Miraval schreef op 04-02-2026 om 17:28:

[..]

Eigenlijk zijn de moties niet het belangrijkste, maar die geven wel aan welke kant partijen op willen. Volgens mij, maar ik kan het mis hebben, draait het ook om geld. Dus moeten er eigenlijk amendementen worden aangenomen op de begroting voor volksgezondheid. Zodat er ook werkelijk geld is om de wèl aangenomen moties uit te voeren.

Wat verworpen is , is de motie over de zwaarst getroffen groepen patiënten, en ook de motie over instructies voor keuringsartsen. 

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/stemmingsuitslagen/detail?id=2026P01795&did=2026P01795

(en de moties van FvD zijn gelukkig ook verworpen, maar die hadden het vooral over vaccinatieschade).

Daglichtlamp schreef op 04-02-2026 om 17:42:

[..]

Eigenlijk zijn de moties niet het belangrijkste, maar die geven wel aan welke kant partijen op willen. Volgens mij, maar ik kan het mis hebben, draait het ook om geld. Dus moeten er eigenlijk amendementen worden aangenomen op de begroting voor volksgezondheid. Zodat er ook werkelijk geld is om de wèl aangenomen moties uit te voeren.

Wat verworpen is , is de motie over de zwaarst getroffen groepen patiënten, en ook de motie over instructies voor keuringsartsen.

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/stemmingsuitslagen/detail?id=2026P01795&did=2026P01795

(en de moties van FvD zijn gelukkig ook verworpen, maar die hadden het vooral over vaccinatieschade).

Die van de keuringsarts vind ik ook heel erg, want daar gaat zo ontzettend veel mis en is zo ontzettend veel willekeur.

En als het Vooral aangeeft welke kant de partijen op willen dan geeft het voor mij dus aan dat ze mij geen zorgen willen leveren en dat raakt mij best. 

Die van de fvd had ik ook moeite mee en ik ik vind het niet erg dat ze zijn verworpen. Vooral omdat zij alles op vaccinatie schade gooien. Tegelijkertijd verdienen de mensen die zie door de vaccinatie ook erkenning. 

Nou, VVD en D'66 zijn eigenlijk allebei D'66. Zitten ook in dezelfde fractie in de EU. 

Gisteren was ik het even eens met SP en Klaver. Komt maar heel zelden voor. Maar waar ze het momenteel over hebben in de kamer: wat mij betreft komt er momenteel alleen maar horror uit de monden van Westerveld en Paternotte. Beiden hebben belang bij zoveel mogelijk instroom. Dus kan je daar niets van verwachten. 

Ja natuurlijk blijft dit uit de hand lopen. Die denken heus niet: laten we thuis blijven. Liever twee vaderlanden waaronder een heel vrijgevige dan één.

Miraval schreef op 04-02-2026 om 14:37:

Overigens las ik dat vwb WMO de kosten omhoog gaan voor mensen die boven 135% van het minimumloon verdienen. Voor degenen daaronder blijft de prijs van het abonnement gelijk (buiten inflatiecorrectie oid).

Maar als je dus meer verdient is het maximaal 328 euro per maand. Hieronder de link met verduidelijking.

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2025/03/14/invulling-van-de-inkomens--en-vermogensafhankelijke-eigen-bijdrage-in-de-wmo-per-1-januari-2027

Ik ben het hier eigenlijk wel mee eens, want wanneer je voldoende eigen vermogen of inkomen hebt kun je ook zelf particulier inkopen, of toch wel een hogere bijdrage dan 23 euro per maand leveren.

135% van het minimumloon is niet heel veel. Vrees dat de lage tot midden inkomens hier best hard door geraakt worden. Voor de midden/hoge inkomens helemaal mee eens. 

Wmo is meer dan alleen een schoonmaakster, maar als je alleen die nodig hebt is dat voor hoge inkomens waarschijnlijk goedkoper om zelf in te huren. 328/4,5=72. Daar kan je volgens mij best wat uurtjes iemand van inhuren. 

Dat geeft ruimte voor de mensen op de wachtlijst (al heb je het risico dat mensen in de schoonmaak liever voor een particulier dan voor de Wmo werken). 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

04-02-2026 om 18:48 Topicstarter

Neweve schreef op 04-02-2026 om 18:37:

[..]

135% van het minimumloon is niet heel veel. Vrees dat de lage tot midden inkomens hier best hard door geraakt worden. Voor de midden/hoge inkomens helemaal mee eens.

Wmo is meer dan alleen een schoonmaakster, maar als je alleen die nodig hebt is dat voor hoge inkomens waarschijnlijk goedkoper om zelf in te huren. 328/4,5=72. Daar kan je volgens mij best wat uurtjes iemand van inhuren.

Dat geeft ruimte voor de mensen op de wachtlijst (al heb je het risico dat mensen in de schoonmaak liever voor een particulier dan voor de Wmo werken).

En dan gaat aanvullend op de inkomensafhankelijke eigen bijdrage (dat is geen maatregel van het komend kabinet, dit was al eerder besloten) ook nog de de huishoudelijke hulp als standaardvoorziening uit de WMO. Eventueel kan een gemeente het straks dit nog als maatwerkvoorziening toekennen (maar ze krijgen er wel minder geld voor).

Die suikertaks vind ik dan weer een prima actie van dit aankomende kabinet. 
Als iedereen ergens pijn moet voelen is verhogen van belasting op die ongezonde shit geheel rechtvaardig 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.