Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Formatie

Miraval schreef op 01-02-2026 om 11:20:

Ik sta ook dubbel in de verhoging van het eigen risico, nu las ik wel dat het begint met een verhoging van 15 euro volgend jaar en dan opgebouwd wordt naar dus die 460 euro. (Ik meen in het regeerakkoord.)

Niet verhogen betekent ook een hogere premie voor iedereen. Vandaar mijn dubbele gevoel. Ik heb vanwege medicijnen ook jaarlijks mijn eigen risico wel zo goed als opgebruikt, dat blijft voor mij hetzelfde aangezien ik net niet aan het bedrag kom om wel iets vergoed te krijgen. Maar een maandelijks hogere premie is voor veel mensen die het net redden ook niet gunstig.

Er moet wat gedaan worden aan de stijgende zorgkosten door de vergrijzing. Dus wat dat betreft kan ik het ook wel begrijpen, maar het blijft een flink bedrag. 

Ik begrijp ook zeker dat er wat aan gedaan moet worden, maar voor mij als chronisch zieken voel te bezuiniging op zorg en bestaand zekerheid wel als een klap in het gezicht. Aangezien ze wel de hypotheekrenteaftrek per se willen houden.

En ik moet bijvoorbeeld ook maar hopen als de plannen doorgaan of ik dan nog steeds mijn huishoudelijke hulp kan houden, zonder wie ik echt niet zonder kan.

En ook zaken zoals eigen bijdrage die bijna altijd worden berekend op basis van bruto inkomen, daarbij worden chronisch zieke die zijn afgekeurd ook onevenredighard geraakt, omdat ons netto inkomen door het wegvallen van de arbeidskorting een heel stuk lager is dan die van werkende mensen. En dan heb ik het nog niet eens over alle zorgen relateerde extra kosten. Zo kwam ik afgelopen jaar, zonder mijn zorgverzekering mee te tellen, op €300 per maand. Daar zat mijn eigen risico wel bij in, Want die gaat bij mij ook volledig op.

Zoals ik al eerder schreef, de plannen klinken als een boete op ziek zijn. Maar hoera de hypotheekrenteaftrek blijft.

Echt mijn hoop is dat de linkse partijen goed kunnen onderhandelen om hier in elke van een deel van de plannen Op dit gebied, tegen te houden of in elk geval flink kunnen verminderen in de impact. Want als chronisch zieke wordt het leven zo wel echt compleet onbetaalbaar.

en dan heb ik het nog niet eens gehad over het niet meer vergoeden van ongecontracteerde zorg, het veel moeilijker vergoeden van of label medicatie en het vrijwel niet meer vergoed krijgen van medicatie die geen eerste keus is van de verzekeraars.

Dit zijn zeker zaken waar p a i s patiënten heel erg vanafhankelijk zijn en wat niet zal veranderen zo lang het beleid voor pais patiënten niet zal veranderen en er niet meer onderzoek komt.

Want de enige plekken waar wij terecht kunnen voor zorg moeten we of volledig zelf betalen, zijn niet gecontracteerd of zijn slechte deels gecontracteerd. On-label medicatie Bestaat Niet voor deze aandoeningen. En veel patiënten zijn overgevoelig voor hulpstoffen of bijvoorbeeld kleurstoffen van medicijnen, waardoor die alleen maar tegen hele specifieke merken kunnen.

En hoewel ik weinig verwachtte van deze partijen, had ik toch de hoop dat hun plannen iets sociale zouden zijn door D66, maar Helaas kom ik van een koude een zeer dure kermis thuis als het aan hen ligt

Lollypopje schreef op 01-02-2026 om 12:33:

en dan heb ik het nog niet eens gehad over het niet meer vergoeden van ongecontracteerde zorg, het veel moeilijker vergoeden van of label medicatie en het vrijwel niet meer vergoed krijgen van medicatie die geen eerste keus is van de verzekeraars.

Dit zijn zeker zaken waar p a i s patiënten heel erg vanafhankelijk zijn en wat niet zal veranderen zo lang het beleid voor pais patiënten niet zal veranderen en er niet meer onderzoek komt.

Want de enige plekken waar wij terecht kunnen voor zorg moeten we of volledig zelf betalen, zijn niet gecontracteerd of zijn slechte deels gecontracteerd. On-label medicatie Bestaat Niet voor deze aandoeningen. En veel patiënten zijn overgevoelig voor hulpstoffen of bijvoorbeeld kleurstoffen van medicijnen, waardoor die alleen maar tegen hele specifieke merken kunnen.

En hoewel ik weinig verwachtte van deze partijen, had ik toch de hoop dat hun plannen iets sociale zouden zijn door D66, maar Helaas kom ik van een koude een zeer dure kermis thuis als het aan hen ligt

Die hoop hadden velen.

Iedereen in mijn omgeving die trots vertelde dat ze op Rob Jetten hadden gestemd kenden hem alleen van de periode van vlak voor de verkiezingen. Als ik hem niet al veel langer had gehoord en gezien in debatten, dan had ik ná het zien van de Slimste Mens en zijn deelname aan talkshowtafels, ook op hem gestemd.

Ook vielen velen voor de charmes van de fatsoenlijke Bontenbal, maar vlak voor de verkiezingen wist men wel al dat ze belachelijk veel belasting gingen betalen als zijn plan (en dat van de PVDA/GL) door ging. Maar zijn onfatsoenlijke appjes ( bv uit de coronatijd) waren ineens overal gewist. Zijn reactie tegen de Staatssecretaris over dat potje voor de zorg (voor zware hulpvraag) deed voor mij de das om.

En van Dilan krijg ik geen hoogte. Ze draait veel.

Zelfs het 'gestuntel' van het vorige kabinet stemde mij niet zo triest als dit aankomend kabinet.

https://www.facebook.com/leeuwardercourant/videos/volgens-rob-jetten-werden-onder-d66-meer-huizen-gebouwd-dan-onder-mona-keijzer-n/1185050190339628/ Als er al meer woningen gebouwd gaan worden onder kabinet Jetten, dan is dat vanwege de plannen die kabinet Schoof gemaakt heeft.

Lollypopje schreef op 01-02-2026 om 12:33:

En ik had het in dat opzicht ook wat genadiger en Christelijker verwacht van het CDA.

kerstbeer schreef op 01-02-2026 om 13:42:

[..]

En ik had het in dat opzicht ook wat genadiger en Christelijker verwacht van het CDA.

Dat die de C in hun naam niet waardig waren komen, Daar was ik al achter. Dus van hen verwachtte ik weinig. En sinds Ernst Kuipers ben ik ook niet bepaald positief over D66, maar toch had ik op iets beter gehoopt met hen erin

Lollypopje schreef op 01-02-2026 om 13:59:

[..]

Dat die de C in hun naam niet waardig waren komen, Daar was ik al achter. Dus van hen verwachtte ik weinig. En sinds Ernst Kuipers ben ik ook niet bepaald positief over D66, maar toch had ik op iets beter gehoopt met hen erin

Misschien dat voor een arts de vele bezuinigingen erg zwaar vielen. Een arts is nou eenmaal arts en geen minister. En dat hij daarom het bijltje er vroegtijdig bij neer heeft gegooid.

Fleurtje_5 schreef op 01-02-2026 om 14:07:

[..]

Misschien dat voor een arts de vele bezuinigingen erg zwaar vielen. Een arts is nou eenmaal arts en geen minister. En dat hij daarom het bijltje er vroegtijdig bij neer heeft gegooid.

Dat hij Het Bijltje erbij neergooide kan ik nog begrijpen. Maar dat hij als arts van mening was dat mensen met een super complexe multisysteem ziekte prima terecht konden bij de huisarts en daarom weigerde om elke motie die de zorg voor ons kon verbeterde uit te voeren dat neem ik hem nog steeds zeer kwalijk.

En Bruijns volgt nu exact hetzelfde handboek 😒

Ik ben niet verbaasd hoor. CDA is altijd al vvd-light en D66 zijn een stel draaikonten. Aan beide heb je niks. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

01-02-2026 om 17:40 Topicstarter

Lollypopje schreef op 01-02-2026 om 15:16:

[..]

Dat hij Het Bijltje erbij neergooide kan ik nog begrijpen. Maar dat hij als arts van mening was dat mensen met een super complexe multisysteem ziekte prima terecht konden bij de huisarts en daarom weigerde om elke motie die de zorg voor ons kon verbeterde uit te voeren dat neem ik hem nog steeds zeer kwalijk.

En Bruijns volgt nu exact hetzelfde handboek 😒

Een minister besluit natuurlijk niet in zijn eentje over de uitvoering van moties. Dat doet de ministerraad als geheel. Het kan best zijn dat hij zelf het beleid wel anders gewild zou hebben.

Voor Fleurtje die denkt dat de BBB niet op gezondheid of kwetsbare mensen zou bezuinigen: Dat heeft het huidige kabinet, waar de BBB in zit toch ook gedaan? Je zou bijvoorbeeld eens kunnen kijken naar het verkiezingsprogramma  van de BBB of de doorrekening daarvan door het CPB. Dan zie je bijvoorbeeld dat de BBB de wijkverpleging onder de WLZ wil laten vallen. Praktisch betekent dat ook dat er een eigen bijdragen komt voor de wijkverpleging (net als in de plannen staat van de drie formerende partijen). Het betekent wellicht ook dat het recht op wijkverpleging vervalt voor iedereen die geen WLZ indicatie heeft. 

Je ziet dan ook dat de BBB niet extra investeert om het aantal armen terug te dringen. 

Keijzer kan mooie woorden spreken, maar ook zij moet het gewoon doen met geld dat er is, je kunt het maar eenmaal uitgeven. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

01-02-2026 om 19:13 Topicstarter

afbeelding

Daglichtlamp schreef op 01-02-2026 om 17:40:

[..]

Een minister besluit natuurlijk niet in zijn eentje over de uitvoering van moties. Dat doet de ministerraad als geheel. Het kan best zijn dat hij zelf het beleid wel anders gewild zou hebben.

Voor Fleurtje die denkt dat de BBB niet op gezondheid of kwetsbare mensen zou bezuinigen: Dat heeft het huidige kabinet, waar de BBB in zit toch ook gedaan? Je zou bijvoorbeeld eens kunnen kijken naar het verkiezingsprogramma van de BBB of de doorrekening daarvan door het CPB. Dan zie je bijvoorbeeld dat de BBB de wijkverpleging onder de WLZ wil laten vallen. Praktisch betekent dat ook dat er een eigen bijdragen komt voor de wijkverpleging (net als in de plannen staat van de drie formerende partijen). Het betekent wellicht ook dat het recht op wijkverpleging vervalt voor iedereen die geen WLZ indicatie heeft.

Je ziet dan ook dat de BBB niet extra investeert om het aantal armen terug te dringen.

Keijzer kan mooie woorden spreken, maar ook zij moet het gewoon doen met geld dat er is, je kunt het maar eenmaal uitgeven.

Het kabinet waar de BBB inzat heeft maar heeeeel kort kunnen mee regeren. Het programma van de BBB: Ik heb het bekeken: https://boerburgerbeweging.nl/fractienieuws/cpb-ziet-stabiele-begroting-onder-bbb-beleid-lagere-schuld-lagere-lasten/ CPB ziet stabiele begroting onder BBB-beleid 10 oktober 2025

Keijzer heeft helemaal geen mooie woorden, zij zegt juist waar het op staat, wat ze ervan vind zonder er omheen te draaien. Ook zij is zich er heel bewust van dat je dat geld maar één keer kan uitgeven. Een zeer correct persoon. Voor mij mogen ze haar de eerste vrouwelijke premier maken.

@Lollypopje, je hebt gelijk, dat was ik alweer bijna vergeten dat Ernst Kuipers (D66) vond dat mensen met complexe multisysteem ziekte prima terecht konden bij de huisarts. Toen hij plotsklaps was vertrokken werd hij per 2 februari 2024 opgevolgd door Pia Dijkstra (zij was óók D66), zij werd demissionair minister voor Medische Zorg. Op 2 juli 2024 trad het nieuwe kabinet-Schoof aan, waardoor zij stopte als minister. 

Als ik aan Pia denk denk ik vooral aan  "automatische registratie van orgaandonoren, tenzij men bezwaar aantekent" (wat maar met één punt verschil erdoor kwam) die ze invoerde, en "het toestaan van het kweken van menselijke embryo's voor wetenschappelijke doeleinden en met name voor medische experimenten", en aan haar "voltooid leven" of "Waardig Levenseinde", zodat gezonde ouderen die "uitzichtloos lijden" vanaf 75 jaar vrijwilliger konden sterven. 

Tja....anderen vinden veel van woorden die Wilders gebruikt, maar kweken met menselijke embryo's voor medische experimenten...daar vinden velen blijkbaar heel weinig van. Rob Jetten is blijkbaar eentje daarvan.

ik lees ook zeer verontwaardigde reacties op de verhoging van AOw leeftijd. Dertigers van nu zullen tot hun 70e moeten werken. Jetten is de boeman zo leest men. Maar dit viel toch al lang te verwachten dat dit er van zou komen? En zou onder ieder ander kabinet ook gebeurd zijn toch ?

Mick87 schreef op 02-02-2026 om 13:15:

ik lees ook zeer verontwaardigde reacties op de verhoging van AOw leeftijd. Dertigers van nu zullen tot hun 70e moeten werken. Jetten is de boeman zo leest men. Maar dit viel toch al lang te verwachten dat dit er van zou komen? En zou onder ieder ander kabinet ook gebeurd zijn toch ?

Ze moeten wel. We worden gewoon met zijn allen te oud. Het echte pijnpunt is, denk ik, dat de verhoging zowel geldt voor lichamelijk zware beroepen als kantoorbanen. Daar moet denk ik wel meer differentiatie in komen. 

PensioNada schreef op 02-02-2026 om 13:28:

[..]

Ze moeten wel. We worden gewoon met zijn allen te oud. Het echte pijnpunt is, denk ik, dat de verhoging zowel geldt voor lichamelijk zware beroepen als kantoorbanen. Daar moet denk ik wel meer differentiatie in komen.

Dat denk ik ook. Ik ben net 39 maar ga er eigenlijk al jaren vanuit dat ik zeker tot m'n 70e moet werken. Dan heb ik er 50 jaar op zitten en daarvoor al 5 jaar bijbaantjes. Dus 55 jaar gewerkt.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.