Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Formatie

Euphoria schreef op 30-01-2026 om 19:32:

[..]

Ik wil het niet weten ook. Dat was namelijk een van de dingen waarover werd gespeculeerd waar ik echt totaal niks mee heb!

Jij juist wel geloof ik Fleurtje?

De miljarden die ze erin willen steken is niet-te-geloven absurd hoog. In die zinne  heb ik daar 'juist geen geloof' in. 

Al helemaal niet als het dweilen met de kraan open is. Want stikstofaanpak (vanwege milieu en grondwater) is oké, maar niet als ze het grondwater niet beschermen voor oa Pfas, vervuilende Beaumix onder snelwegen, en andere chemicaliën (die met een vergunning gewoon in het water geloosd mogen worden).

https://www.l1nieuws.nl/nieuws/3027447/beaumix-toch-toegestaan-bij-a2-verbreding-tot-teleurstelling-van-vertrekkende-kamerleden

Daglichtlamp

Daglichtlamp

31-01-2026 om 10:27 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 31-01-2026 om 09:12:

[..]

Al helemaal niet als het dweilen met de kraan open is. Want stikstofaanpak (vanwege milieu en grondwater) is oké, maar niet als ze het grondwater niet beschermen voor oa Pfas, vervuilende Beaumix onder snelwegen, en andere chemicaliën (die met een vergunning gewoon in het water geloosd mogen worden).

https://www.l1nieuws.nl/nieuws/3027447/beaumix-toch-toegestaan-bij-a2-verbreding-tot-teleurstelling-van-vertrekkende-kamerleden

Je hebt helemaal gelijk. En ook al had ik graag gewild dat het regeerakkoord strenger zou zijn m.b.t. PFAS en andere zeer zorgwekkende stoffen, wordt het nu tenminste benoemd, i.t.t. het vorige hoofdlijnenakkoord van BBB, PVV, BBB en NSC. Daar kwam beleid op dit gebied niet eens terug. 

Uit het regeerakkoord:

• Op het gebied van ruimtelijke ordening maken we keuzes gericht op de lange termijn. In de Nota Ruimte is ‘water en bodem sturend’ een richtinggevend principe.
• PFAS kent grote risico’s voor onze gezondheid en leefomgeving. Nederland wordt kartrekker voor een Europees verbod op PFAS. Ondertussen wordt samen met betrokken partijen gekeken naar manieren om de vraag naar PFAS-houdende producten bij consumenten terug te dringen en hen te helpen kiezen voor alternatieven zonder PFAS. We bezien of en hoe op korte termijn een lozingsverbod mogelijk is.
• Milieuvervuiling door zeer zorgwekkende stoffen wordt tegengegaan door bestaande lozingsvergunningen kritisch te toetsen en waar nodig aan te scherpen. Nieuwe lozingsvergunningen worden alleen afgegeven onder strikte voorwaarden en op basis van de best beschikbare technieken.

(Maar ik vrees dat VVD Infrastructuur en Waterstaat krijgt, en dat de minister die daar komt gaat proberen zoveel mogelijk de bedrijven te ontzien, dus hopelijk, als de VVD deze post krijgt wordt het Karremans en niet Aartsen).

Daglichtlamp

Daglichtlamp

31-01-2026 om 13:01 Topicstarter

Dinsdagmiddag is het debat met de informateur. De hele Kamer-agenda is ervoor leeg geveegd. Dus het vragenuurtje, de stemmingen en de regeling van werkzaamheden schuiven blijkbaar op. 
https://www.tweedekamer.nl/debat_en_vergadering/plenaire_vergaderingen/details/activiteit?id=2026A00920

(Wilders kondigt alvast een motie van wantrouwen aan, hij zal toch wel weten dat hij daarvoor nu nog te vroeg is? Er moet eerst een kabinet gevormd worden, dus hij zal toch echt moeten wachten tot het debat over de regeringsverklaring).

De reactie van Wilders kan ik heel goed begrijpen.

Ook Mona Keijzer had terecht commentaar op dat regeerakkoord.

Dit zei Mona 10 dagen geleden:

https://www.youtube.com/shorts/PEYO9C_8dis 

En wat zei Jesse Klaver er dan van?

https://www.vandaaginside.nl/politiek/nederlandse-politiek/artikelen/groenlinks-pvda-leider-jesse-klaver-reageert-op-regeerakkoord-d66-vvd-en-cd GroenLinks-PvdA-leider Jesse Klaver reageert op regeerakkoord D66, VVD en CDA

Thomas van Groningen en Johan Derksen leggen het goed uit in dit korte fragment van 2.54 minuut:
https://www.vandaaginside.nl/politiek/nederlandse-politiek/artikelen/pvv-leider-geert-wilders-geeft-mening-over-regeerakkoord-d66-vvd-en-cda
Video: Fragmenten over Nederlandse politiek. 

Ik vind het akkoord niet zo heel slecht, behalve dat plukken van mensen die arbeidsongeschikt zijn. Belachelijk, zij hebben vaak al weinig. Maar ik stel me dit zo voor als wat Trump ook altijd doet: hoog inzetten en daarna door onderhandelingen (met oa GL-PvdA) op het gewenste resultaat uitkomen. 

LazyCat schreef op 31-01-2026 om 13:19:

Ik vind het akkoord niet zo heel slecht, behalve dat plukken van mensen die arbeidsongeschikt zijn. Belachelijk, zij hebben vaak al weinig. Maar ik stel me dit zo voor als wat Trump ook altijd doet: hoog inzetten en daarna door onderhandelingen (met oa GL-PvdA) op het gewenste resultaat uitkomen.

Daar hoop ik op. Want dit is gewoon een boete op ziek zijn en dat is al zo duur.

Maar mijn hoop zit er inderdaad in dat dit het minderheidscabinet wordt en dat er nog een kans is dat het daardoor minder erg wordt

LazyCat schreef op 31-01-2026 om 13:19:

Ik vind het akkoord niet zo heel slecht, behalve dat plukken van mensen die arbeidsongeschikt zijn. Belachelijk, zij hebben vaak al weinig. Maar ik stel me dit zo voor als wat Trump ook altijd doet: hoog inzetten en daarna door onderhandelingen (met oa GL-PvdA) op het gewenste resultaat uitkomen.

Ik vind het regeerakkoord absurd. Als men in dit akkoord twee woorden (zorg en asiel) zouden omruilen, dan was heel Holland in nood. Nu er nog steeds meer bezuinigd word op de zorg dan vind men het regeerakkoord prima. 

Terwijl mensen zorg mijden vanwege de lasten en terwijl nu al kwetsbare in noodtoestand opgenomen worden in verpleeghuizen. Zou men het zelfde bezuinigen op asiel dan vielen woorden als 'racisme etc.' en wil niemand samen werken met diegene die daar op wil bezuinigen.

Applaus voor Melkert en Caroline:

https://youtu.be/69iUA9X_bOE?si=tZJDYT3RBPpiFZgl 30 jan 2026 Ad Melkert luidt noodklok over forse bezuinigingen op de zorg: 'Ze zijn verkeerd bezig'

Voorzitter van de Vereniging voor Nederlandse Ziekenhuizen Ad Melkert luidt de noodklok over de forse bezuinigingen op de zorg. "Het is de hoogste prioriteit, maar ook de hoogste bezuinigingspost. Dat kan ik niet met elkaar rijmen." Ook is hij kritisch op het alleen vergoeden van 'bewezen zorg'. "Dat kunnen ze niet waarmaken."

Is de anti kabinet Jetten-club het er al over eens of het nieuwe kabinet de wetten van Faber gaat uitvoeren (die heb ik gelezen) of een slap asielbeleid (heb ik ook gelezen)?

Ik kan me de tijd niet herinneren dat de oppositie van enthousiasme stond te juichen bij het horen van de plannen en zeiden 'goed gedaan', dus die reacties geloof ik allemaal wel. Roepen dat het afbraak is en dat we met twee maanden weer naar de stembus gaan is ook maar hip. En er bestaat geen regeerakkoord zonder voor iemand vervelende maatregelen, dus ontevredenheid voorkom je niet. Ik geloof ook echt niet dat ze nu met plezier het eigen risico omhoog gooien, elke politicus vertelt liever dat het niks gaat kosten. 

In grote lijnen zie ik dit best wel zitten. Sowieso wel hoe ze met elkaar overkomen, maar ook met de wetenschap dat er nog wel wat onderhandeld gaat worden. Dan zie ik hier wel een hoopvolle basis in. Betekent niet dat ik elke individuele maatregel toejuich, maar dat kan ook niet. 

ik vind het plan om de WW terug te brengen naar 1 jaar een onzalig plan.
60 plussers hebben het retezwaar om een nieuwe baan te vinden, ja…nog steeds.
Die moeten steeds langer werken, hebben steeds korter een vangnet. Moeten zich dadelijk gaan melden voor bijstand, eerst huisjes en vermogen opteren, terwijl daar hun leven lang voor gewerkt is.

Het verhogen van de AOW leeftijd eveneens.  Etc etc etc.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

31-01-2026 om 17:29 Topicstarter

Wellicht aangezien links het coalitie-akkoord veel te rechts vindt, en rechts het regeerakkoord veel te links, is het de drie partijen dan inderdaad gelukt om een afgewogen akkoord te sluiten, dat rekening houdt met links èn rechts.

Euphoria schreef op 31-01-2026 om 17:29:

ik vind het plan om de WW terug te brengen naar 1 jaar een onzalig plan.
60 plussers hebben het retezwaar om een nieuwe baan te vinden, ja…nog steeds.
Die moeten steeds langer werken, hebben steeds korter een vangnet. Moeten zich dadelijk gaan melden voor bijstand, eerst huisjes en vermogen opteren, terwijl daar hun leven lang voor gewerkt is.

Het verhogen van de AOW leeftijd eveneens. Etc etc etc.

Ik begrijp heel goed dat je je hier zorgen over maakt, maar eerder noemde je dit kabinet te links. Als je dit soort dingen wil, moet je toch juist linkser stemmen. Wat mis ik hier?

PensioNada schreef op 31-01-2026 om 17:40:

[..]

Ik begrijp heel goed dat je je hier zorgen over maakt, maar eerder noemde je dit kabinet te links. Als je dit soort dingen wil, moet je toch juist linkser stemmen. Wat mis ik hier?

Neen, ik noemde het niet te links.ik reageerde op iemand die zei, er werd rechts gestemd en dus dit gekregen. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

31-01-2026 om 17:45 Topicstarter

PensioNada schreef op 31-01-2026 om 17:40:

[..]

Precies, uit het verkiezingsprogramma van GroenLinks-PvdA voor deze verkiezingen (en let wel, dit ging dan nog over de verkorting naar 1,5 jaar die de huidige regering wilde).

Wie zonder werk komt te zitten, heeft houvast nodig. De asociale verkorting van de WW draaien we terug. Wij staan voor een langdurige WW van twee jaar. We verlengen de kortdurende WW voor mensen die een half jaar hebben gewerkt, van drie naar zes maanden.

(bijvoorbeeld de PVV had hierover niets in haar verkiezingsprogramma staan en de BBB alleen maar dat de WW overeind blijft, maar de BBB zat natuurlijk in de regering die de verkorting van de WW naar 1,5 jaar wilde).

Goeie column van Amanda Kluveld vandaag in Dagblad De Limburger. 

Titel:   De coalitie van de consolidatie van institutionele macht
.................
.................etc.etc.etc..........
....................
Maria van achteren, haar hand nog even omhoog, achter een rollator, lopend naar de horizon.

Maria zou geen idee hebben wat er in het coalitieakkoord staat. Waarom zou ze. Ze komt er niet in voor. En dat geldt voor bijna iedereen.

Bestaanszekerheid ontbreekt in dit akkoord. In plaats daarvan verschijnen woorden als verantwoordelijkheid, zelfredzaamheid en stevige keuzes. De zorgplicht van de staat wordt teruggetrokken zonder dat dit zo wordt benoemd. Het vangnet wordt niet afgeschaft, maar stilzwijgend ontmanteld.

Passende zorg

In die context verschijnt ook passende zorg. Passend betekent hier niet zorg die aansluit bij wat iemand nodig heeft, maar zorg die past binnen wat het systeem aankan. Behandeling wordt niet geweigerd, maar voortdurend ter discussie gesteld. Gesprekken gaan over kwaliteit van leven, belasting voor de omgeving en verwachtingen. In die taal leren ouderen en zieken zichzelf te bekijken door de ogen van het systeem. Afzien van zorg wordt zo een redelijke keuze.

Opvallend is waar deze logica niet geldt. Universiteiten blijven buiten schot. Hun autonomie wordt niet bevraagd, hun financiering niet geconditioneerd, hun maatschappelijke rol niet begrensd. Zelfgenoegzaam presenteren zij zich als motoren van innovatie, dragers van waarden, internationale spelers. Of zij dat ook daadwerkelijk zijn, wordt niet bevraagd. Universiteiten hoeven geen vrijheidsbijdrage te leveren. Zij mogen spreken, positioneren en uitbreiden zonder in te leveren. Tegelijk weten werknemers binnen die instellingen hoe dun het vangnet is zodra zij kritiek uiten. De instituties zijn stabiel, de mensen erin niet.

Verhullen

Dit gaat niet over aan de slag gaan. Dit gaat over macht. Over de consolidatie van publieke en semipublieke instituties, en de systematische verschuiving van risico naar burgers. Dat het een minderheidskabinet is, wordt slim uitgespeeld om precies dat te verhullen.

Dr. Amanda Kluveld (1968) is universitair docent en directeur van de bachelorstudie Kunst en Cultuur van de Faculteit van Cultuur- en Maatschappijwetenschappen. Een Nederlandse historica en columniste. Zij was ook universitair docent Cultuurgeschiedenis aan de Universiteit voor Humanistiek te Utrecht ook vervulde zij eerder deze functie aan de Universiteit van Amsterdam.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.