Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-11-2025 om 20:16
Formatie
Morgen wordt er een verkenner benoemd als de fractievoorzitters het daarover eens worden. Dus ik denk dat een formatiedraadje inmiddels wel kan.
Traditioneel is er al weer het eerste lek tijdens de formatie: de naam van de beoogd verkenner is uitgelekt.
https://nos.nl/artikel/2589089-d66-ziet-wouter-koolmees-graag-als-verkenner
Hier de uitslagen en een coalitiebouwer: https://app.nos.nl/nieuws/tk2025/
en hier de link naar de formatiewebsite: https://www.kabinetsformatie2025.nl/
Daglichtlamp
30-01-2026 om 19:49
Vast dat er weer structureel geld uitgetrokken wordt voor asielopvang. (Maar praktisch betekent dat, dat er geïnvesteerd kan worden in vaste locaties in plaats van de twee tot drie keer duurdere noodopvang). Het vorige kabinet had vanaf 2027 het budget van het COA vrijwel geheel opgeheven. Terwijl we nu al kunnen zien, dat zelfs als de instroom nul zou zijn, vanwege de lange duur van de behandeling van een asielverzoek de AZC's niet leeg zullen zijn in 2027.
Dus ik verwacht dat dit kabinet op de lange termijn daar juist minder geld aan gaat uitgeven (nu moest er namelijk elk jaar geld bij).
Tekst uit het regeerakkoord:
Volgens de afspraken met het kabinet uit 2023 stellen we het COA in staat om voldoende structurele en flexibele opvangplekken te realiseren, met stabiele financiering op basis van de laatste meerjaren productie prognose. De plekken voor noodopvang (waaronder cruiseschepen en hotels) worden de komende periode gesloten en vervangen door gewone opvangplekken. Zo zorgen we er ook voor dat kinderen niet continu verhuisd worden. Als de instroom daalt, kunnen de flexibele plekken door gemeenten worden ingezet als tijdelijke huisvesting voor aandachtsgroepen uit de huisvestingswet. Op verzoek van de gemeenten en de uitvoeringsorganisaties in het asielsysteem houden we de spreidingswet nu voorlopig in stand, om zo een rechtvaardige verdeling over gemeenten te borgen. Wanneer er voldoende vaste en flexibele opvangplekken van het COA zijn, wordt inzet van de spreidingswet overbodig.
Euphoria
30-01-2026 om 20:06
felija schreef op 30-01-2026 om 19:41:
[..]
Wat vind je dan zo links aan de plannen die zijn gepresenteerd?
Voor mij waren/zijn de asielvraagstukken van doorslaggevende waarde bij mijn keuze links of rechts. Wat mij betreft kan daarop namelijk niet streng genoeg geageerd worden.
Als dit kabinet waarin veelal linksgeoriënteerde partijen of geïnteresseerden zitten al met deze aanpak komen, dan zou vermoedelijk rechts op dezelfde zaken keuzes hebben gemaakt die nog veel minder blij maken.
Ik zeg dus niet dat dit sec linkse plannen zijn. Ik denk alleen dat ze vanuit rechts nog haakser zouden inschieten.
Miraval
30-01-2026 om 20:11
Ik moet me er nog in verdiepen maar er zijn wel een aantal dingen waar ik me in kan vinden van wat ik nu heb gelezen.
Hogere eigen bijdrage ouderenzorg, thuishulp en eigen (medische) hulpmiddelen vind ik goed, zeker de bijdrage voor het verpleeghuis. En mensen met eigen vermogen die dat kunnen betalen kunnen dan ook wat meer zelf bijdragen.
Asiel/migratie ook goed wat ik heb gelezen.
Kortere WW periode, ook goed want men zou indien gezond prima in staat moeten zijn binnen 1 jaar nieuw werk te hebben gevonden. Zeker in deze tijden. Als dat 9 maanden zou zijn is dat eigenlijk nog ruim gerekend.
De uitkering arbeidsongeschiktheid weet ik niet veel van hoe dat zit met dagloon, maar kan me voorstellen dat mensen met een hoger salaris een particuliere AOV afsluiten om een grote inkomensval te voorkomen bij uitval door ziekte. Het moet alleen niet zo zijn dat mensen onder het bestaansminimum komen te vallen natuurlijk.
De HRA had ik liever aangepast zien worden tot een maximum hypotheek. Dus geen HRA bij hypotheken hoger dan 600.000 euro. Ik snap dat ze die nu niet teveel af willen bouwen omdat dat ook mensen in financiele onzekerheid kan brengen.
voetbalclubs zelf laten meebetalen aan politie-inzet? Dat werd een keer tijd dus alleen maar toe te juichen.
Ik las ook iets over demonstratierecht maar moet ik nog beter bekijken, evenals klimaatmaatregelen. Dat de grote extra kosten voor defensie ergens vandaan moesten komen was natuurlijk duidelijk. En als de plannen omtrent Box 3 doorgaan leveren die ook 2.5 miljard euro op. Dat is een aardige som geld.
Daglichtlamp
30-01-2026 om 20:29
Euphoria schreef op 30-01-2026 om 20:06:
[..]
Voor mij waren/zijn de asielvraagstukken van doorslaggevende waarde bij mijn keuze links of rechts. Wat mij betreft kan daarop namelijk niet streng genoeg geageerd worden.
Als dit kabinet waarin veelal linksgeoriënteerde partijen of geïnteresseerden zitten al met deze aanpak komen, dan zou vermoedelijk rechts op dezelfde zaken keuzes hebben gemaakt die nog veel minder blij maken.
Ik zeg dus niet dat dit sec linkse plannen zijn. Ik denk alleen dat ze vanuit rechts nog haakser zouden inschieten.
Dit kabinet, bestaande uit midden en rechtse partijen laat de asielwetten van het vorige geheel rechtse kabinet helemaal in stand. Daar zou jij dan toch blij mee moeten zijn?
felija
30-01-2026 om 20:45
Euphoria schreef op 30-01-2026 om 20:06:
[..]
Bedankt voor je antwoord, ik zie dat links georiënteerde niet. Wel 'gewoon' middenrechtse plannen, minder radicaalrechtse plannen, wat ik dan weer een verademing vind tov het vorige kabinet. Het is maar net wat je voorkeur heeft.
CooperativeBee50
30-01-2026 om 20:46
Halvering WW-periode, handig een paar jaar voor de grote ontslagrondes die eraan komen door AI. De vraag is hoeveel werk er dan nog is.
Even snel omscholen naar zorg? Een deel zal dat kunnen en positief zou zijn als daar onderwijsbudget voor zou zijn. Echter, niet iedereen kan even omscholen, zeker niet als je (bijvoorbeeld) tien jaar voor je pensioendatum zit en je gezondheid niet hetzelfde is als een twintig of dertig jarige. Eerlijk gezegd verwacht ik een toename van mensen in de bijstand. Nog kleinere middenklasse en nog grotere kloof arm en rijk. Ik hoop dat ik ernaast zit.
Euphoria
30-01-2026 om 21:11
Daglichtlamp schreef op 30-01-2026 om 20:29:
[..]
Dit kabinet, bestaande uit midden en rechtse partijen laat de asielwetten van het vorige geheel rechtse kabinet helemaal in stand. Daar zou jij dan toch blij mee moeten zijn?
ik zit me nog te bedenken wat ik er allemaal van vind.
PensioNada
30-01-2026 om 21:20
Daglichtlamp schreef op 30-01-2026 om 20:29:
[..]
Maar zet wel in op integratie vanaf het begin. De bedoeling is dat ze na 1 maand al kunnen werken en gelijk kunnen beginnen met Nederlands leren.
Neweve
30-01-2026 om 21:35
Ik ben niet heel gelukkig met het totale akkoord, maar goed het zijn dan ook niet mijn partijen.
Tegelijkertijd zit er ook een goede basis in. Ondanks de bezuinigingen op zorg gebeuren er ook goede dingen:
- meer prioriteit voor huisartsenzorg/opleidingen
- sociaal domein wordt benoemd als belangrijk onderdeel
- prioriteit aan de gegevensuitwisseling en landelijke digitaliserings ontwikkelingen die zich al hebben bewezen, niet aan "de nieuwe gadget" van de consultant die een week eerder langs kwam. Voor mijn werk geeft dit stabiliteit en koers. Ik ben benieuwd naar de uitwerking want meer sturing en lef vanuit vws zal helpen om ook echt stappen te zetten.
- vervolgen Iza/azwa.
felija
30-01-2026 om 23:29
PensioNada schreef op 30-01-2026 om 21:20:
[..]
Maar zet wel in op integratie vanaf het begin. De bedoeling is dat ze na 1 maand al kunnen werken en gelijk kunnen beginnen met Nederlands leren.
Daar kan toch onmogelijk iemand tegen zijn.
rionyriony
31-01-2026 om 05:50
We zijn terug bij de partijen die de uitverkoop en afbraak van Nederland hebben bewerkstelligd. Pragmatisme zonder het bepalen van de juiste richting. Weinig doen, dan is de meerderheid die blijft gemiddeld gelukkig, ook al zijn dat niet de oorspronkelijke Nederlanders zelf.
Iemand zei: in de nadagen van het Romeinse Rijk was het ook nog wel best goed leven, en zo zal het wel zijn.
Joszy
31-01-2026 om 05:57
rionyriony schreef op 31-01-2026 om 05:50:
We zijn terug bij de partijen die de uitverkoop en afbraak van Nederland hebben bewerkstelligd. Pragmatisme zonder het bepalen van de juiste richting. Weinig doen, dan is de meerderheid die blijft gemiddeld gelukkig, ook al zijn dat niet de oorspronkelijke Nederlanders zelf.
Wat vind je dan zo vreselijk aan de plannen? De investering in het onderwijs? Nieuwe huizen? Inkomensafhankelijk bijdragen aan huishoudelijke hulp?
Kun je concreet aangeven waar je tegen bent en hoe het volgens jou dan had gemoeten?
Lollypopje
31-01-2026 om 06:54
Ik heb geen problemen met de inkomensafhankelijke bijdrage in de WMO. Ik hoop dat mensen die het zelf kunnen betalen, dan ook eerder zelf hulp zullen gaan inhuren, zodat de wachtlijst heel veel korter worden.
Maar ik hoop dat dit dan niet volgens het plan wordt dat er bij het vorige kabinet lag. Want daarbij gingen zelfs de mensen met de laagste inkomens meer betalen, terwijl je zou denken dat het bedrag bij hun dan juist wat naar beneden zou gaan.
Daglichtlamp
31-01-2026 om 07:09
Joszy schreef op 31-01-2026 om 05:57:
[..]
Wat vind je dan zo vreselijk aan de plannen? De investering in het onderwijs? Nieuwe huizen? Inkomensafhankelijk bijdragen aan huishoudelijke hulp?
Kun je concreet aangeven waar je tegen bent en hoe het volgens jou dan had gemoeten?
De plannen voor een inkomensafhanke bijdrage voor de WMO zijn al van een paar kabinetten terug (en dat gaat ook nog door). Wat het komend kabinet voorsteld is om de huishoudelijke hulp te schrappen als standaard voorziening in de WMO. Huishoudelijke hulp kan dan nog alleen als maatwerkvoorziening worden toegekend, waarbij wèl de beoogde besparing moet worden gehaald. (lees: gemeenten krijgen minder geld voor de uitvoering van de WMO).
Joszy
31-01-2026 om 07:39
Daglichtlamp schreef op 31-01-2026 om 07:09:
[..]
De plannen voor een inkomensafhanke bijdrage voor de WMO zijn al van een paar kabinetten terug (en dat gaat ook nog door). Wat het komend kabinet voorsteld is om de huishoudelijke hulp te schrappen als standaard voorziening in de WMO. Huishoudelijke hulp kan dan nog alleen als maatwerkvoorziening worden toegekend, waarbij wèl de beoogde besparing moet worden gehaald. (lees: gemeenten krijgen minder geld voor de uitvoering van de WMO).
Jeetje Daglichtlamp wat zit jij er goed in! Superfijn. Ik lees alleen wat ik tegenkom op de nos of wat ik hoor in podcasts can de nrc of Volkskrant. Dus fijn dat je dat dan corrigeert of aanvult.