Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-11-2025 om 20:16
Formatie
Morgen wordt er een verkenner benoemd als de fractievoorzitters het daarover eens worden. Dus ik denk dat een formatiedraadje inmiddels wel kan.
Traditioneel is er al weer het eerste lek tijdens de formatie: de naam van de beoogd verkenner is uitgelekt.
https://nos.nl/artikel/2589089-d66-ziet-wouter-koolmees-graag-als-verkenner
Hier de uitslagen en een coalitiebouwer: https://app.nos.nl/nieuws/tk2025/
en hier de link naar de formatiewebsite: https://www.kabinetsformatie2025.nl/
Noglangnietjarig
30-01-2026 om 15:03
Lollypopje schreef op 30-01-2026 om 15:01:
[..]
Maar hoera, de hypotheekrenteaftrek blijft in elk geval. Want dat is natuurlijk veel belangrijker
Uiteraard!
Is beter voor de rijkeren.
*sarcasme uit*
Echt niet te geloven.
Tuinplant
30-01-2026 om 15:21
Het maximum dagloon wordt met 20% verlaagd. Bij veel mensen is het dagloon waarover hun uitkering is berekend nu al lager dan 20% van het maximum dagloon. Maximumdagloon is nu iets van EUR 305,00. Vooral mensen met een hoger inkomen zullen dit merken.
Ik zie tenminste overal terugkomen dat de coalitie het maximumdagloon met 20% willen verlagen en niet de gehele uitkering
De afschaffing IVA heeft wel gevolgen voor iedereen in die doelgroep denk ik. Maar daar weet ik te weinig van,.
CooperativeBee50
30-01-2026 om 16:37
Lollypopje schreef op 30-01-2026 om 15:01:
[..]
Maar hoera, de hypotheekrenteaftrek blijft in elk geval. Want dat is natuurlijk veel belangrijker
Die rust in de portemonnee geldt voornamelijk voor degenen met huis en vermogen. Als zij het maar goed hebben. Ik word er sarcastisch van.
Daglichtlamp
30-01-2026 om 17:12
Tuinplant schreef op 30-01-2026 om 15:21:
Het maximum dagloon wordt met 20% verlaagd. Bij veel mensen is het dagloon waarover hun uitkering is berekend nu al lager dan 20% van het maximum dagloon. Maximumdagloon is nu iets van EUR 305,00. Vooral mensen met een hoger inkomen zullen dit merken.
Ik zie tenminste overal terugkomen dat de coalitie het maximumdagloon met 20% willen verlagen en niet de gehele uitkering
De afschaffing IVA heeft wel gevolgen voor iedereen in die doelgroep denk ik. Maar daar weet ik te weinig van,.
Ik denk dat het nu een loterij is wie wel en wie niet in de IVA terechtkomt. Ik denk dat het UWV zoveel uitvoeringsproblemen heeft, dat het goed is om te gaan naar 1 soort WIA uitkering, in plaats van twee. Dat scheelt hopelijk keuringen van mensen die toch nog graag van de WIA naar de IVA willen. Bestaande gevallen die al IVA hebben worden ontzien volgens mij.
Verlagen van het dagloon lijkt me ook niet een maatregel waar ik echt tegen ben. Mensen met een zo hoog dagloon moeten ook in staat zijn zich zelf extra te verzekeren voor een eventuele aanvullende uitkering.
Fleurtje_5
30-01-2026 om 17:26
Schoondochter schreef op 30-01-2026 om 14:15:
Tja, Nederland heeft rechts gestemd en daar is dit het resultaat van. Ik ga ervan uit dat de meerderheid van de mensen hier blij mee is.
Nederland heeft idd massaal rechts gestemd, maar kreeg D66 die zelfs overwoog om met links verder te gaan. Als Dilan niet voet bij stuk had gehouden was het helemaal links geworden (met PvdA/Groenlinks). Ik heb het gevoel dat het evengoed die kant op gaat en Dilan het niet in de gaten heeft.
Ik heb steeds zoiets van "Nederland wou zo graag de aardige Jetten en fatsoenlijke Bontenbal". (men heeft het artikel (waarin de staatssecretaris schrok) zeker niet gelezen over die bezuinigingen in de zorg met de reactie van Bontenbal) Nu kunnen we flinke bontenballen neer tellen.
Euphoria
30-01-2026 om 17:30
Schoondochter schreef op 30-01-2026 om 14:15:
Tja, Nederland heeft rechts gestemd en daar is dit het resultaat van. Ik ga ervan uit dat de meerderheid van de mensen hier blij mee is.
Rechts gestemd, maar niet gekregen. Wat een vervelende opmerking. Je kunt met de beste wil van de wereld D66 niet rechts noemen. En CDA blaakt nou ook niet bepaald van de rechtsheid.
Laat staan de wens die er was om Groen Links/PvdA te gaan samenwerken.
Schoondochter
30-01-2026 om 17:30
Fleurtje_5 schreef op 30-01-2026 om 17:26:
[..]
Nederland heeft idd massaal rechts gestemd, maar kreeg D66 die zelfs overwoog om met links verder te gaan. Als Dilan niet voet bij stuk had gehouden was het helemaal links geworden (met PvdA/Groenlinks). Ik heb het gevoel dat het evengoed die kant op gaat en Dilan het niet in de gaten heeft.
Ik heb steeds zoiets van "Nederland wou zo graag de aardige Jetten en Bontenbal". Nu kunnen we flinke bontenballen neer tellen.
Kun je vertellen welk deel van de plannen je te links vindt? Zonder woordgrapjes liefst, maar met inhoud?
Loeki72
30-01-2026 om 18:02
Euphoria schreef op 30-01-2026 om 17:30:
[..]
Rechts gestemd, maar niet gekregen. Wat een vervelende opmerking. Je kunt met de beste wil van de wereld D66 niet rechts noemen. En CDA blaakt nou ook niet bepaald van de rechtsheid.
Het is anders echt niet links toe noemen. Wel rechts en liberaal. Ik denk dat die VVD in veel dingen hun zin heeft gekregen.
Ik vind ook dat men niet moet zeuren. Dit is wat het “volk” wil. De armen armer maken en de rijken rijker. Want links en sociaal is heel erg en slecht.
Lollypopje
30-01-2026 om 18:03
Daglichtlamp schreef op 30-01-2026 om 17:12:
[..]
Ik denk dat het nu een loterij is wie wel en wie niet in de IVA terechtkomt. Ik denk dat het UWV zoveel uitvoeringsproblemen heeft, dat het goed is om te gaan naar 1 soort WIA uitkering, in plaats van twee. Dat scheelt hopelijk keuringen van mensen die toch nog graag van de WIA naar de IVA willen. Bestaande gevallen die al IVA hebben worden ontzien volgens mij.
Verlagen van het dagloon lijkt me ook niet een maatregel waar ik echt tegen ben. Mensen met een zo hoog dagloon moeten ook in staat zijn zich zelf extra te verzekeren voor een eventuele aanvullende uitkering.
Het klopt dat het een loterij is en dat zou niet zou moeten zijn. Maar die 5% inkomsten verschil is voor veel mensen best wel heel groot. Dat ze daar nu nooit meer kans op maken is dan ook best wel zwaar om te moeten slikken als je chronisch ziek bent en niet meer beter wordt
Nighttripper
30-01-2026 om 18:04
Euphoria schreef op 30-01-2026 om 17:30:
[..]
Eens,is inderdaad een onnozele opmerking. Én ik herinner me trouwens vaag dat een paar 'extreem-rechtse' partijen in dat rechtse kabinet,oa juist het eigen risco wilden verlagen.Tsja,dat waren nog eens tijden...
Quote: "Het verlagen van het eigen risico was afgesproken door de vorige coalitie van PVV, VVD, NSC en BBB. Het is vooral een wens van PVV en BBB.
Bron: NU,7 nov 2025 om 15:46
Daglichtlamp
30-01-2026 om 18:17
Nighttripper schreef op 30-01-2026 om 18:04:
[..]
Eens,is inderdaad een onnozele opmerking. Én ik herinner me trouwens vaag dat een paar 'extreem-rechtse' partijen in dat rechtse kabinet,oa juist het eigen risco wilden verlagen.Tsja,dat waren nog eens tijden...
Quote: "Het verlagen van het eigen risico was afgesproken door de vorige coalitie van PVV, VVD, NSC en BBB. Het is vooral een wens van PVV en BBB.
Bron: NU,7 nov 2025 om 15:46
Het vorige kabinet was van plan dat te betalen door de inkomensonafhankelijke premie te verhogen, waardoor vooral lage inkomens praktisch niet zouden profiteren van het afschaffen van het eigen risico. Dat is dus precies de manier waarop een rechts kabinet die wil doen of ze toch ook sociaal zijn dat zou aanpakken. Dan heb ik nog liever de concrete plannen van dit aankomende centrum rechtse kabinet, die tenminste niet doen alsof hun plannen sociaal zijn.
Daglichtlamp
30-01-2026 om 18:21
Maar goed ik hoop dat de maatregelen extra zijn aangezet, aangezien ze weten dat ze hier nog over moeten onderhandelen. Zeker in de Eerste Kamer is er niet zomaar een meerderheid voor de meest ingrijpende maatregelen zoals het halveren van de WW-duur en het afschaffen van de IVA.
Fleurtje_5
30-01-2026 om 18:27
Daglichtlamp schreef op 30-01-2026 om 17:12:
[..]
Alsof mensen er ook maar iets van invloed op hebben. Het is al jaren een loterij. Hoe erger kan men het dan nu nog maken?
Daglichtlamp
30-01-2026 om 18:30
Fleurtje_5 schreef op 30-01-2026 om 18:27:
[..]
Alsof mensen er ook maar iets van invloed op hebben. Het is al jaren een loterij. Hoe erger kan men het dan nu nog maken?
Op dit moment eigenlijk inderdaad niet, gezien het gebrek aan capaciteit doet het UWV nu alleen dergelijke herkeuringen als mensen in de financiële problemen komen. Helaas is het tekort aan keuringsartsen niet zomaar oplosbaar. Dus ik snap deze vereenvoudiging van het stelsel. Ook omdat ook mensen die nu geen IVA krijgen, het vaak ook zo is dat ze eigenlijk niet meer aan het werk komen.