Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-11-2025 om 20:16
Formatie
Morgen wordt er een verkenner benoemd als de fractievoorzitters het daarover eens worden. Dus ik denk dat een formatiedraadje inmiddels wel kan.
Traditioneel is er al weer het eerste lek tijdens de formatie: de naam van de beoogd verkenner is uitgelekt.
https://nos.nl/artikel/2589089-d66-ziet-wouter-koolmees-graag-als-verkenner
Hier de uitslagen en een coalitiebouwer: https://app.nos.nl/nieuws/tk2025/
en hier de link naar de formatiewebsite: https://www.kabinetsformatie2025.nl/
Alice12
18-12-2025 om 19:25
Libertine schreef op 18-12-2025 om 19:09:
[..]
Ik haak aan op de post van Miraval die het heeft over rijke mensen. Daarnaast lijkt het me duidelijk dat ik het wat meer algemeen en breder bedoel. Ik zeg het letterlijk: hoe er door de maatschappij kijkt. (En dan heeft het volgens mij ook niet zoveel zin dat langs je eigen situatie te leggen want er wordt niemand z’n specifieke situatie bedoeld).
Je hebt het over rijke mensen die met van alles wegkomen. Ik vraag je wat in jouw ogen rijk is. Dat is toch niet zo’n moeilijke vraag.
Libertine
18-12-2025 om 19:30
Yumi schreef op 18-12-2025 om 19:24:
We mogen vooral geen vooroordelen hebben over mensen met een uitkering. Maar de rijken, dat is ander volk, die proberen zelfs minder belasting te betalen.
Na tig jaar de aangiftes te hebben verzorgd voor bedrijven en particulieren, ben ik niemand tegengekomen die zijn inkomen niet omlaag wil brengen door kosten op te voeren.![]()
verhaal over rijken met glaasjes bij de lunch, roken, drugsgebruik en niet werken... zijn dat geen vooroordelen?
Forummers die beweren directeur te zijn bij e.a instelling, die de hele dag lappen tekst hier kunnen plaatsten... nee die weten wat hard werken is.
Bedankt, weet meteen waarom ik niet (meer) wil reageren in de politiek topics!
Welk punt wil je nu eigenlijk maken yumi?
felija
18-12-2025 om 19:31
Yumi schreef op 18-12-2025 om 19:24:
We mogen vooral geen vooroordelen hebben over mensen met een uitkering. Maar de rijken, dat is ander volk, die proberen zelfs minder belasting te betalen.
Na tig jaar de aangiftes te hebben verzorgd voor bedrijven en particulieren, ben ik niemand tegengekomen die zijn inkomen niet omlaag wil brengen door kosten op te voeren.![]()
verhaal over rijken met glaasjes bij de lunch, roken, drugsgebruik en niet werken... zijn dat geen vooroordelen?
Forummers die beweren directeur te zijn bij e.a instelling, die de hele dag lappen tekst hier kunnen plaatsten... nee die weten wat hard werken is.
Bedankt, weet meteen waarom ik niet (meer) wil reageren in de politiek topics!
Wat een nare post en ook op de man! Waar is dat nu voor nodig? Vind het ook niks voor jou.
Wederom een bewijs dat mensen meteen hun stekels opzetten als je aan de rijken komt, je mag alleen bijstandbashen.
Libertine
18-12-2025 om 19:35
Alice12 schreef op 18-12-2025 om 19:25:
[..]
Je hebt het over rijke mensen die met van alles wegkomen. Ik vraag je wat in jouw ogen rijk is. Dat is toch niet zo’n moeilijke vraag.
Ik zal het nog een keer herhalen: ik refereer aan de post van Miraval waarin ze het heeft over rijken. En als je iets beter zou lezen zou het je zijn opgevallen dat ik het in m’n post nergens heb over wat ík er van vind maar hoe er maatschappelijk anders wordt gekeken naar overeenkomstig gedrag van groepen die op een andere niveau van de sociale ladder staan.
Ik snap niet zo goed waarom het persoonlijk gemaakt moet worden.
felija
18-12-2025 om 19:51
Miraval schreef op 18-12-2025 om 16:10:
Ik denk (dus mening) dat de wrevel hem er vooral in zit dat mensen met een uitkering zoals de bijstand, betaald worden vanuit de overheid dus de belastingbetaler. Rijke mensen ontvangen vanuit die hoek geen geld ook al werken ze niet. Daarnaast, als je 32 uur per week werkt, je dus ook 32 uur per week minder tijd hebt voor jezelf, je huishouden, je hobbys, je kinderen, je familie. En als het gat dan tussen bijstand en minimuloon (of zelfs nog wat daarboven, degenen die net buiten de toeslagengrens vallen) zo klein is qua besteedbaar inkomen, het voor die werkenden dus super oneerlijk voelt omdat zij naast hun werk veel minder tijd hebben tegenover iemand met een bijstandsuitkering die in de kroeg lekker zit te pochen.
Ik herken dat wel een beetje, had eem vriendin, man en zij beiden arbeidsongeschikt met bijbehorende uitkering maar werkten beiden wel in het zwart bij. En niet 1 ochtend maar gewoon 4 of 5. Plus alle toeslagen die er waren ontvingen ze. Die hadden per maand zomaar 1000 euro zwart geld te besteden. En ik weet in mijn omgeving zo nog een aantal stellen aan te wijzen die dit doen. Ik zeg niet dat het grootste deel van de mensen dit doet, maar dat het een hele kleine minderheid is geloof ik ook niet zomaar.
De waarheid zal ergens in het midden liggen. En ik vind dat fraudeurs wel bestraft moeten worden, of dat nou in het klein of in het groot is.
Daarnaast de belasting op arbeid omlaag zodat het gat tussen werken en niet werken groter wordt. Je hoeft niet te korten op de minima, maar wanneer je uitkeringen blijft koppelen aan het minimumloon dan blijft het verschil nog steeds te klein.
Maar vind jij het prima dat er mensen zijn die slapend rijk worden, geluk hebben gehad rijk te zijn, maar verder niet hun bijdrage aan de maatschappij leveren door niet te hoeven werken of anderszins financieel bij te dragen? Vind je het enkel vervelend dat het geld wat iemand in de bijstand krijgt, door werkenden wordt opgebracht? Ik snap dat niet zo goed, eerlijk gezegd.
En wat bedoel je met iemand met een bijstandsuitkering die in de kroeg lekker zit te pochen?
Ik zag onlangs een docu over armoede in Nederland (Opgroeien met tegenwind). Wat het meest naar voren kwam was, dat men zich kapot schaamt en daarom bijvoorbeeld geen gebruik maakt van allerhande financiële potjes. Ze verhongeren bij wijze van spreken liever, dan dat ze hun hand ophouden, die groep hoor je niet.
Loeki72
18-12-2025 om 19:51
Kijk bijvoorbeeld hoe mensen oordelen over politici van de PVV die soms meerdere funties tegelijk hebben maar zo goed als niets doen en daar dus veel gemeenschapsgeld voor krijgen, of naar het aantal politici van die “partij” die een strafblad hebben of gefraudeerd hebben. Maar dat vinden mensen juist fantastisch en stemmen erop.
felija
18-12-2025 om 19:55
Loeki72 schreef op 18-12-2025 om 19:51:
Kijk bijvoorbeeld hoe mensen oordelen over politici van de PVV die soms meerdere funties tegelijk hebben maar zo goed als niets doen en daar dus veel gemeenschapsgeld voor krijgen, of naar het aantal politici van die “partij” die een strafblad hebben of gefraudeerd hebben. Maar dat vinden mensen juist fantastisch en stemmen erop.
Dan is het opeens niet erg, inderdaad, want ze 'werken', nou ja, niet dus.
Daglichtlamp
18-12-2025 om 20:18
Miraval schreef op 18-12-2025 om 16:10:
Ik denk (dus mening) dat de wrevel hem er vooral in zit dat mensen met een uitkering zoals de bijstand, betaald worden vanuit de overheid dus de belastingbetaler. Rijke mensen ontvangen vanuit die hoek geen geld ook al werken ze niet.
Maar klopt dat? Dat rijke mensen geen geld krijgen? Toen ik in mijn sociale huurwoning bijvoorbeeld een stukje verduurzaming van mijn huis wilde, betaalde ik dat zelf. Had ik een eigen woning gehad, dan was mijn verduurzaming voor een belangrijk deel betaald uit de belastingen in de vorm van subsidie.
Ik betaal mijn tweedehandsauto helemaal zelf, was ik rijker geweest dan had ik kunnen profiteren van de gunstige regelingen die er waren voor elektrische auto's.
Had ik een koophuis gehad, dan had ik een deel van mijn woonlasten af kunnen trekken van de belasting, met huur mag dat niet.
En dit zijn nog maar kleine voorbeelden. Als je echt rijk bent, en een bedrijf hebt, zijn er vaak nog veel meer overheidspotjes waar uit geput kan worden/
Miraval
18-12-2025 om 21:40
felija schreef op 18-12-2025 om 19:51:
[..]
Maar vind jij het prima dat er mensen zijn die slapend rijk worden, geluk hebben gehad rijk te zijn, maar verder niet hun bijdrage aan de maatschappij leveren door niet te hoeven werken of anderszins financieel bij te dragen? Vind je het enkel vervelend dat het geld wat iemand in de bijstand krijgt, door werkenden wordt opgebracht? Ik snap dat niet zo goed, eerlijk gezegd.
En wat bedoel je met iemand met een bijstandsuitkering die in de kroeg lekker zit te pochen?
Ik zag onlangs een docu over armoede in Nederland (Opgroeien met tegenwind). Wat het meest naar voren kwam was, dat men zich kapot schaamt en daarom bijvoorbeeld geen gebruik maakt van allerhande financiële potjes. Ze verhongeren bij wijze van spreken liever, dan dat ze hun hand ophouden, die groep hoor je niet.
Nee ik heb nergens gezegd dat ik dat prima vindt, ik haakte in op een discussie waar ook terloop werd gezegd dat iemand in een kroeg zit te pochen. En ik ben ook helemaal niet tegen een fatsoenlijk sociaal vangnet. Ik vind alleen dat het gat tussen uitkering en werken te klein is. Daarmee hoef je mensen met een uitkering niet te korten, maar werken meer belonen.
En wie zegt dat rijken niet bijdragen aan de maatschappij? Die betalen toch ook gewoon hun belastingen? Ik bedoelde er alleen maar mee te zeggen waar dat gevoel misschien vandaan zou kunnen komen. Iets te verklaren.
Vind jij het okee dat mensen met een uitkering zwart dik 1000 euro per maand bij verdienen?
En dan is de vraag wanneer ben je rijk? Vanaf welk bedrag op de bank aan spaargeld? Of beleggingen? Of welke woningwaarde? Als je 50.000 euro per jaar verdiend? 100.000 euro? Als je een huis hebt wat 1 miljoen waard is op papier? Want de definitie van rijk is niet helemaal duidelijk...
Miraval
18-12-2025 om 21:50
Daglichtlamp schreef op 18-12-2025 om 20:18:
[..]
Maar klopt dat? Dat rijke mensen geen geld krijgen? Toen ik in mijn sociale huurwoning bijvoorbeeld een stukje verduurzaming van mijn huis wilde, betaalde ik dat zelf. Had ik een eigen woning gehad, dan was mijn verduurzaming voor een belangrijk deel betaald uit de belastingen in de vorm van subsidie.
Ik betaal mijn tweedehandsauto helemaal zelf, was ik rijker geweest dan had ik kunnen profiteren van de gunstige regelingen die er waren voor elektrische auto's.
Had ik een koophuis gehad, dan had ik een deel van mijn woonlasten af kunnen trekken van de belasting, met huur mag dat niet.
En dit zijn nog maar kleine voorbeelden. Als je echt rijk bent, en een bedrijf hebt, zijn er vaak nog veel meer overheidspotjes waar uit geput kan worden/
Maar ben je rijk wanneer je in een koopwoning woont en subsidie krijgt voor verduurzaming? Mijn sibling heeft onlangs zonnepanelen op het dak gekregen van de woonstichting. Wij hebben ons klushuis verduurzaamd zonder enige vorm van subsidie. En welke woonlasten kun je aftrekken van de belasting anders dan HRA?
Ik heb een onderneming, er zijn bar weinig potjes waaruit ik aanspraak kan en mag maken hoor. Sterker nog de gunstige regels voor ondernemers worden alleen maar verder uitgekleed, wat het voor het MKB ontzettend moeilijk maakt om nog een ondernemersrisico te willen nemen.
De vraag is ook hier weer, wanneer ben je dan echt rijk? En klopt het dat een echt rijke persoon netto meer ontvangt dan betaald? Ook al kijk je naar de mogelijke subsidies? Ik vind niet dat rijken ontzien moeten worden hoor, er mag op bepaalde zaken best wat belastkng verhoogd worden. Maar ik haak aan op de discussie dat mensen met een uitkering per definitie allemaal wel willen werken, liever zichzelf nuttig willen maken. Want ik zie dat niet namelijk. Ik zeg niet dat het de meerderheid is, maar ik geloof niet dat het een kleine minderheid betreft.
En zo generaliserend als er wordt gesproken over rijken, dat mag andersom absoluut niet. Terwijl het in beide gevallen dus allemaal niet zo zwart/wit is. Misschien doen heel veel rijke mensen wel veel voor de gemeenschap dmv sponsoring, vrijwilligerswerk, donaties aan goede doelen. Dat weten we helemaal niet. Maar toch wordt hier ook door velen gedaan alsof rijken alleen maar profiteren van het systeem en er niks voor terugdoen. Terwijl die vriendin en haar man van mij daadwerkelijk aan alle kanten profiteren van het systeem en hier nog trots op zijn ook. (En ja, dit weet ik 100% zeker. Voordat mensen weer het argument geven dat ze zich schamen. Sommigen schamen zich namelijk helemaal nergens voor.)
Alice12
18-12-2025 om 23:21
Miraval schreef op 18-12-2025 om 21:50:
[..]
Maar ben je rijk wanneer je in een koopwoning woont en subsidie krijgt voor verduurzaming? Mijn sibling heeft onlangs zonnepanelen op het dak gekregen van de woonstichting. Wij hebben ons klushuis verduurzaamd zonder enige vorm van subsidie. En welke woonlasten kun je aftrekken van de belasting anders dan HRA?
Ik heb een onderneming, er zijn bar weinig potjes waaruit ik aanspraak kan en mag maken hoor. Sterker nog de gunstige regels voor ondernemers worden alleen maar verder uitgekleed, wat het voor het MKB ontzettend moeilijk maakt om nog een ondernemersrisico te willen nemen.
De vraag is ook hier weer, wanneer ben je dan echt rijk? En klopt het dat een echt rijke persoon netto meer ontvangt dan betaald? Ook al kijk je naar de mogelijke subsidies? Ik vind niet dat rijken ontzien moeten worden hoor, er mag op bepaalde zaken best wat belastkng verhoogd worden. Maar ik haak aan op de discussie dat mensen met een uitkering per definitie allemaal wel willen werken, liever zichzelf nuttig willen maken. Want ik zie dat niet namelijk. Ik zeg niet dat het de meerderheid is, maar ik geloof niet dat het een kleine minderheid betreft.
En zo generaliserend als er wordt gesproken over rijken, dat mag andersom absoluut niet. Terwijl het in beide gevallen dus allemaal niet zo zwart/wit is. Misschien doen heel veel rijke mensen wel veel voor de gemeenschap dmv sponsoring, vrijwilligerswerk, donaties aan goede doelen. Dat weten we helemaal niet. Maar toch wordt hier ook door velen gedaan alsof rijken alleen maar profiteren van het systeem en er niks voor terugdoen. Terwijl die vriendin en haar man van mij daadwerkelijk aan alle kanten profiteren van het systeem en hier nog trots op zijn ook. (En ja, dit weet ik 100% zeker. Voordat mensen weer het argument geven dat ze zich schamen. Sommigen schamen zich namelijk helemaal nergens voor.)
Dat is dus ook de reden waarom ik al meerdere keren gevraagd heb wanneer je rijk bent. Er wordt gesproken over “ de rijken” . Wie zijn dat dan en wanneer ben je rijk?
felija
18-12-2025 om 23:31
Tja.....
Goede vraag: wanneer is iemand rijk? Een heel subjectief begrip:
https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/wanneer-ben-je-arm-en-wanneer-is-iemand-rijk-in-nederland
PensioNada
18-12-2025 om 23:37
felija schreef op 18-12-2025 om 23:31:
Tja.....
Goede vraag: wanneer is iemand rijk? Een heel subjectief begrip:
https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/wanneer-ben-je-arm-en-wanneer-is-iemand-rijk-in-nederland
Rijk ben je in mijn definitie als je geld zoveel geld genereert dat je niet meer hoeft te werken. Nou hangt dat vrees ik wel een beetje van je levensstijl af, maar zeg als je elk jaar na aftrek van belastingen etc. een ton genereert zonder je daar ook maar iets voor te hoeven doen, ben je in mijn beleving rijk.
Euphoria
19-12-2025 om 06:38
PensioNada schreef op 18-12-2025 om 23:37:
[..]
Rijk ben je in mijn definitie als je geld zoveel geld genereert dat je niet meer hoeft te werken. Nou hangt dat vrees ik wel een beetje van je levensstijl af, maar zeg als je elk jaar na aftrek van belastingen etc. een ton genereert zonder je daar ook maar iets voor te hoeven doen, ben je in mijn beleving rijk.
Bedoel je door rente of beleggingen?
Wat bedoel je met niets voor hoeven doen? Werken betekend dat iemand er iets( heel veel zelfs) voor doet.
Daglichtlamp
19-12-2025 om 07:02
Het ging er mij meer om dat we blijkbaar met zijn allen iets mogen vinden van mensen die op de bijstand aangewezen zijn omdat die 'zomaar' geld krijgen. Wat ik probeer te zeggen is dat we allemaal geld krijgen van de overheid. Toen mijn kinderen klein waren kreeg ik voor de opvang van mijn kinderen aanzienlijk meer geld dan een bijstandsuitkering dezelfde overheid gekost zou hebben.