Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-11-2025 om 20:16
Formatie
Morgen wordt er een verkenner benoemd als de fractievoorzitters het daarover eens worden. Dus ik denk dat een formatiedraadje inmiddels wel kan.
Traditioneel is er al weer het eerste lek tijdens de formatie: de naam van de beoogd verkenner is uitgelekt.
https://nos.nl/artikel/2589089-d66-ziet-wouter-koolmees-graag-als-verkenner
Hier de uitslagen en een coalitiebouwer: https://app.nos.nl/nieuws/tk2025/
en hier de link naar de formatiewebsite: https://www.kabinetsformatie2025.nl/
Jorni
16-12-2025 om 22:20
Alsof mensen zo graag in de bijstand zitten. Dat is zo ingericht dat niemand daar echt vrijwillig in wil zitten. Ik snap overigens wel dat er zo naar gekeken wordt door hard werkende mensen die nauwelijks meer overhouden dan hen. Ik snap dat dat voor die mensen steekt en dat die mensen bedenken waarvoor ze eigenlijk werken. En pensioen allemaal leuk en aardig maar je weet niet zeker of je het daadwerkelijk krijgt en vanaf welke leeftijd dat zal zijn als je het al mag halen. Niemand weet ook of hij of zij (gezond) oud mag worden. Dus liever nu al zo goed mogelijk leven.
Stardust
16-12-2025 om 22:59
CharlieB schreef op 16-12-2025 om 18:28:
[..]
Het kan zijn dat je het er niet mee eens bent, maar niet alles wat niet de linkse koers is, is niet onderbouwd of beargumenteerd.l
heel eerlijk, de genoemde partijen (er zijn echt rechtse partijen die het we doen) onderbouwen hun standpunten niet of vrijwel niet en zoeken vooral stemmen door anekdotisch voorbeelden extreem uit te vergroten met een intens hoge frequentie, terwijl de (lange termijn) feiten wezenlijk anders zijn.
Ik heb hun stellingnames meerdere keren genuanceerd of onderuit gehaald op dit forum, maar als je aan toont dat het wel meevalt, wordt je aan de kant gezet met “we worden niet gehoord”. Je wordt uitstekend gehoord, maar er valt geen beleid op te maken, omdat de daadwerkelijke feiten anders zijn.
En dan zit je ook nog met het probleem dat die genoemde rechtse partijen grotendeels sociaal (links) beloven, maar rechts doen. En dat komt dan zogenaamd door anderen.
Mijn kritiek op andere partijen is wezenlijk anders, maar ja, deze genoemde partijen schat ik hoog in qua intelligentie en kennis, maar dat betekent ook dat ze bewust een opportuun standpunt innemen, dat helaas weinig met het wezenlijk oplossen van daadwerkelijke problemen te maken heeft. En dat vind ik jammer. De balans in ons politiek beleid is zoek. En ik denk echt dat een pragmatisch paars kabinet van positieve technocraten ons nu het snelste vooruit kunnen helpen en onszelf Nederlandse mentaliteit en cultuurgoed het beste zou kunnen stimuleren, en daadwerkelijk stappen kunnen nemen om inmiddels fundamentele problemen op te lossen.
En ik ben bang dat de balans niet gevonden gaat worden nu met een semiprogressief rechts kabinet.
Maar ik duim nog steeds. En heb een fractie meer hoop dan na de vorige verkiezingen.
Stardust
16-12-2025 om 23:05
Daglichtlamp schreef op 16-12-2025 om 20:24:
Het wordt in elk geval hoog tijd dat er een nieuw kabinet komt. Dit kabinet is echt disfunctioneel.
Morgen gaat de Tweede Kamer zelfs debatteren over de ruzie in het kabinet.
Dit klinkt wel heerlijk als real housewives of the Hague. Zijn er ook hapjes waar niemand van eet?
PensioNada
16-12-2025 om 23:20
Jorni schreef op 16-12-2025 om 22:20:
Alsof mensen zo graag in de bijstand zitten. Dat is zo ingericht dat niemand daar echt vrijwillig in wil zitten. Ik snap overigens wel dat er zo naar gekeken wordt door hard werkende mensen die nauwelijks meer overhouden dan hen. Ik snap dat dat voor die mensen steekt en dat die mensen bedenken waarvoor ze eigenlijk werken. En pensioen allemaal leuk en aardig maar je weet niet zeker of je het daadwerkelijk krijgt en vanaf welke leeftijd dat zal zijn als je het al mag halen. Niemand weet ook of hij of zij (gezond) oud mag worden. Dus liever nu al zo goed mogelijk leven.
Dat de meeste mensen er niet vrijwillig inzitten, klopt. Maar toch heb ik wel mensen ontmoet die het gewoon wel prima vonden. Overigens waren dat meestal mensen met een vlekje en kan ik me voorstellen dat het veiliger (en nakkelijker) is om in de bijstand te blijven. Maar zoals heel veel dingen in het leven is dit ook weer niet zwart-wit. Tussen mensen die liever in de bijstand blijven en mensen die heel veel moeite doen om er uit te komen zitten heel veel grijstinten.
Alice12
17-12-2025 om 00:33
PensioNada schreef op 16-12-2025 om 22:00:
[..]
Dat klopt niet, maar het verschil is wel veels te klein. En het probleem is dat mensen in de bijstand door de gemeente benaderd worden als er extraatjes te halen zijn, zoals energiesteun. Werkende armen moeten daar zelf achteraan. Er zijn overigens twee aspecten waar zo'n bijstandstrekker geen rekening meehoudt: pensioenopbouw en salarisstijging doordat je in je schaal stijgt of doorgroeit naar een beter betaalde functie.
Ik vind het eerlijk gezegd wel makkelijk maar niet slim om in de bijstand te blijven zitten.
Wat klopt niet?
PensioNada
17-12-2025 om 00:48
Alice12 schreef op 17-12-2025 om 00:33:
[..]
Wat klopt niet?
Werken loont altijd vermits men alle toeslagen, extraatjes, etc. aanvraagt.
Lollypopje
17-12-2025 om 05:44
PensioNada schreef op 17-12-2025 om 00:48:
[..]
Ik zit in wia en ik komen dus echt niet voorstellen dat heel veel mensen die kunnen werken liever een uitkering hebben. Want financieel is het inderdaad echt geen vetpot.
Ja ik heb recht op toeslagen, maar die zijn allemaal berekend op brutoloon, terwijl ik tegelijkertijd geen arbeidskorting meer heb. Waardoor mijn nettoloon veel lager uitvalt dan iemand die hetzelfde bruto zou verdienen door werken.
Iemand die dus door werken hetzelfde netto in komen heeft als ik heeft dus recht op meer toeslagen dan ik. En dat kan dus financieel best wel heel veel schelen.
Wat als je zoals ik een uitkering krijgt omdat je echte ziek bent op te werken, dus ook nog een extra ziekte straf is. Zeker omdat ik door mijn ziekte allerlei extra uitgave heb.
Echt Ik zou liever werken, dan hield ik een stuk meer over
Jujubee
17-12-2025 om 06:30
Nou inderdaad Lollypopje. Het is zeker geen vetpot. Ik kan gelukkig wel werken maar niet fulltime dankzij allerlei arbeidsbeperkingen en ik ben laaggeschoold dus ik verdien ook niet genoeg om mijn eigen broek op te houden en krijg aanvullende bijstand. En ja, er zijn potjes en die zijn fijn hoor, ik klaag echt niet. Ik kom rond en ik ben dankbaar voor het goede vangnet, maar ik zou veel liever wel gewoon meer kunnen werken en dus ook flink meer verdienen. Veel van die gemeente potjes verdwijnen trouwens ook en het verschilt per gemeente wat je wel of niet krijgt.
Ik ben wel van mening dat werken meer zou moeten lonen, want het ligt vaak wel erg dicht bij elkaar, zeker met toeslagen erbij.
Ik kom dan op een nettoloon van 1750 euro, dus bijstand/werk plus toeslagen. Dat is echt niet slecht vind ik. Ik woon alleen en kan prima rondkomen. Maar toch, vind ik het niet fijn om in de aanvullende bijstand te zitten. Dat ik eens per jaar mijn rekeningen moet laten inkijken, dat ik niet zomaar op vakantie kan, maar eerst toestemming moet vragen. Ik had ook eigenlijk bij het UWV moeten zitten/gedeeltelijke WIA maar door omstandigheden ben ik bij de gemeente terecht gekomen. En ik ben allang blij dat werken weer lukt, na twee jaar thuis te moeten zitten met Long covid klachten. Anderen hebben niet zoveel mazzel.
Ik vind ook dat ze het eigen risico inkomensafhankelijk moeten maken. Zodat mensen als Lollypopje en ik daar minder van hoeven te betalen of gewoon niets. Ik snap dat de zorg peperduur is en alleen maar duurder wordt maar dat zieke, arme mensen zorg gaan mijden omdat het eigen risico er is zorgt alleen maar voor meer hoge kosten lijkt me. Mensen die te ziek zijn om te werken moet je niet extra belasten met hoge kosten voor de zorg die ze zo hard nodig hebben.
CharlieB
17-12-2025 om 08:38
Stardust schreef op 16-12-2025 om 22:59:
[..]
heel eerlijk, de genoemde partijen (er zijn echt rechtse partijen die het we doen) onderbouwen hun standpunten niet of vrijwel niet en zoeken vooral stemmen door anekdotisch voorbeelden extreem uit te vergroten met een intens hoge frequentie, terwijl de (lange termijn) feiten wezenlijk anders zijn.
Ik heb hun stellingnames meerdere keren genuanceerd of onderuit gehaald op dit forum, maar als je aan toont dat het wel meevalt, wordt je aan de kant gezet met “we worden niet gehoord”. Je wordt uitstekend gehoord, maar er valt geen beleid op te maken, omdat de daadwerkelijke feiten anders zijn.
En dan zit je ook nog met het probleem dat die genoemde rechtse partijen grotendeels sociaal (links) beloven, maar rechts doen. En dat komt dan zogenaamd door anderen.
Mijn kritiek op andere partijen is wezenlijk anders, maar ja, deze genoemde partijen schat ik hoog in qua intelligentie en kennis, maar dat betekent ook dat ze bewust een opportuun standpunt innemen, dat helaas weinig met het wezenlijk oplossen van daadwerkelijke problemen te maken heeft. En dat vind ik jammer. De balans in ons politiek beleid is zoek. En ik denk echt dat een pragmatisch paars kabinet van positieve technocraten ons nu het snelste vooruit kunnen helpen en onszelf Nederlandse mentaliteit en cultuurgoed het beste zou kunnen stimuleren, en daadwerkelijk stappen kunnen nemen om inmiddels fundamentele problemen op te lossen.
En ik ben bang dat de balans niet gevonden gaat worden nu met een semiprogressief rechts kabinet.
Maar ik duim nog steeds. En heb een fractie meer hoop dan na de vorige verkiezingen.
Maar het ging niet over de partijen en hun argumenten, het ging over de stemmers. Je kunt op deze partijen stemmen op basis van iets anders dan onderbuik. Ook voor die partijen zijn stemmers die zich voorbereiden, inlezen en kijken naar de inhoud. Die dagelijks de politiek volgen. En dan op basis van voor hun belangrijke argumenten kiezen om op die partij te stemmen. En dan kunnen die argumenten mijlenver van jouw visie af liggen, dat betekent niet dat het niet onderbouwd is. En dan kun jij vinden dat ze de verkeerde argumenten gebruiken, maar dat maakt ze nog niet meteen asociale mensen die enkel vanuit dom onderbuikgevoel stemmen.
Stardust
17-12-2025 om 09:47
CharlieB schreef op 17-12-2025 om 08:38:
[..]
Maar het ging niet over de partijen en hun argumenten, het ging over de stemmers. Je kunt op deze partijen stemmen op basis van iets anders dan onderbuik. Ook voor die partijen zijn stemmers die zich voorbereiden, inlezen en kijken naar de inhoud. Die dagelijks de politiek volgen. En dan op basis van voor hun belangrijke argumenten kiezen om op die partij te stemmen. En dan kunnen die argumenten mijlenver van jouw visie af liggen, dat betekent niet dat het niet onderbouwd is. En dan kun jij vinden dat ze de verkeerde argumenten gebruiken, maar dat maakt ze nog niet meteen asociale mensen die enkel vanuit dom onderbuikgevoel stemmen.
Ik ben het met je eens en neem dus ook aan dat dat dik gedrukte stuk niet sloeg op iets dat ik persoonlijk heb geschreven, maar "je" in algemene zin gebruikt. Laat staan dat ik ooit stemmer asociaal-zijn en een dom onderbuikgevoel heb toegeschreven.
Euphoria
17-12-2025 om 10:01
Stardust schreef op 17-12-2025 om 09:47:
[..]
Ik ben het met je eens en neem dus ook aan dat dat dik gedrukte stuk niet sloeg op iets dat ik persoonlijk heb geschreven, maar "je" in algemene zin gebruikt. Laat staan dat ik ooit stemmer asociaal-zijn en een dom onderbuikgevoel heb toegeschreven.
Dat was Loeki. Die heeft ze (mij) asociaal zijn en dom onderbuikgevoel hebben toegeschreven.
Stardust
17-12-2025 om 10:43
Euphoria schreef op 17-12-2025 om 10:01:
[..]
Dat was Loeki. Die heeft ze (mij) asociaal zijn en dom onderbuikgevoel hebben toegeschreven.
ik ga niet over de uitspraken en intenties van anderen, CharlieB reageerde op mij, dus ik wilde in ieder geval duidelijk maken dat dat soort uitspraken/ideeen niet vanuit mij komen. Gewoon, voor de zekerheid 
Alice12
17-12-2025 om 10:57
PensioNada schreef op 17-12-2025 om 00:48:
[..]
Nee hoor, met 2 jonge kinderen in de bijstand zitten en recht op allerlei toeslagen “ verdient” meer dan iemand met een fulltime baan als bv. Caissière of werkzaam in de schoonmaak of in de horeca.
Daglichtlamp
17-12-2025 om 11:35
De motie om de koning weer een rol te geven in de formatie heeft het niet gehaald.
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2025Z21544&did=2025D50985
Libertine
17-12-2025 om 12:15
Alice12 schreef op 17-12-2025 om 10:57:
[..]
Nee hoor, met 2 jonge kinderen in de bijstand zitten en recht op allerlei toeslagen “ verdient” meer dan iemand met een fulltime baan als bv. Caissière of werkzaam in de schoonmaak of in de horeca.
Ik ben wel benieuwd waar dat feitelijk dan in zit dat verschil. Heb je een berekening of site waar ik deze info kan vinden?