Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Formatie

CharlieB schreef op 14-12-2025 om 09:42:

[..]

Waarom ik blij ben met JA21 als optie? Wat ik zeg, D66 is voor mij links genoeg en genoeg links. Verder naar links en meer links heeft dus absoluut niet mijn voorkeur. Voor een coalitie moet ik ook naar buiten het CDA kijken, en dan staat voor mij JA21 in standpunten (off the top of my head; inhoud zorgpakket, eigen risico, rekeningrijden, klimaat, minimumloon, lasten bedrijfsleven, kernenergie) dichter bij mij dan GL/PVDA op die punten.

En als ik dan toch naar ofwel links ofwel rechts van het CDA moet kijken, dan beweeg ik dus veel liever naar rechts. En ja op sommige vlakken vind ik ze zeker té rechts, maar voor mij is het alternatief dus op nog veel meer vlakken té links. Daarnaast zie ik PVDA/GL niet als een partij die dichter bij het CDA staat dan JA21 dus vanwaar de verbazing?

We staan er hetzelfde in.

[..]

Waarom ik blij ben met JA21 als optie? Wat ik zeg, D66 is voor mij links genoeg en genoeg links. Verder naar links en meer links heeft dus absoluut niet mijn voorkeur. Voor een coalitie moet ik ook naar buiten het CDA kijken, en dan staat voor mij JA21 in standpunten (off the top of my head; inhoud zorgpakket, eigen risico, rekeningrijden, klimaat, minimumloon, lasten bedrijfsleven, kernenergie) dichter bij mij dan GL/PVDA op die punten.

En als ik dan toch naar ofwel links ofwel rechts van het CDA moet kijken, dan beweeg ik dus veel liever naar rechts. En ja op sommige vlakken vind ik ze zeker té rechts, maar voor mij is het alternatief dus op nog veel meer vlakken té links. Daarnaast zie ik PVDA/GL niet als een partij die dichter bij het CDA staat dan JA21 dus vanwaar de verbazing?

Geen verbazing, maar nieuwsgierigheid.

Ik heb juist het gevoel dat de PvdA-GL dichterbij de CDA staat dan ja21 vanwege raakvlakken op belang van sociale zekerheid, solidariteit en de rol van de overheid. Maar ook hoe er naar Europa wordt gekeken en de grote verschillen op bestuurscultuur. Natuurlijk zijn er ook verschillen maar op ideologische basis zie ik juist minder parallel met Ja21 en meer met PVDA-GL. Maar zo te lezen gaat jouw voorkeur naar Ja21 uit vanwege andere argumenten en daar was ik nieuwsgierig naar. Dank voor je reactie! 

[..]

Hier idem!

Nighttripper schreef op 14-12-2025 om 10:26:

[..]

Hier idem!

En nog een 

Ik voel me als links stemmende kiezer weer totaal buitenspel gezet. Maar kennelijk zijn die mensen niet belangrijk en alleen de rechtse onderbuik.
En nee D66 is niet heel links. Ik voel me dan weer geen onderdeel van het (asociale) volk.

Loeki72 schreef op 15-12-2025 om 19:20:

Ik voel me als links stemmende kiezer weer totaal buitenspel gezet. Maar kennelijk zijn die mensen niet belangrijk en alleen de rechtse onderbuik.
En nee D66 is niet heel links. Ik voel me dan weer geen onderdeel van het (asociale) volk.

mag ik vragen wat je bedoeld met asociale volk? Ik begrijp het echt even niet.

Asociaal als je rechts bent? 

Ik zou het jammer vinden als ja-21 er nog bij wordt getrokken. Het levert in de tweede en de eerste Kamer geen meerderheid op. Daarbij geeft het mij het gevoel dat het kleuter gedrag van de vvd effectief is. Feitelijk worden ze beloond voor het bokken en tegenwerken. 

Tegelijkertijd vind ik het fijn hoe de formatie nu loopt. Eerst een stabiele basis met 2 partijen, deze uitbouwen naar drie en dan zullen we zien of het uitgebouwd gaat worden naar een meerderheid. 

Alice12 schreef op 15-12-2025 om 19:53:

[..]

Asociaal als je rechts bent?

Als dat is wat bedoeld is...dan is dat veelzeggend.

Dan moet ze zich de vraag stellen wie hier asociaal is. 

Dan ben je wat mij betreft gewoon af.

10 likes. Maar geen enkele reactie met uitleg.
Ik meen me te herinneren dat de rechts georiënteerde schrijvers hier correct communiceren en de woorden asociaal niet in hun mond nemen. Waarom voelt links georiënteerd zich verheven?

Euphoria schreef op 16-12-2025 om 06:10:

10 likes. Maar geen enkele reactie met uitleg.
Ik meen me te herinneren dat de rechts georiënteerde schrijvers hier correct communiceren en de woorden asociaal niet in hun mond nemen. Waarom voelt links georiënteerd zich verheven?

Jeetje, dit is al je derde reactie op een bericht van twaalf uur geleden. Inmiddels heb je zelf alvast invulling gegeven op je vraag wat er wordt bedoeld. Misschien even geduld hebben tot Loeki zich hier meldt voordat je je assumpties mbt verhevenheid gaat verkondigen? 

Euphoria schreef op 15-12-2025 om 20:51:

[..]

Als dat is wat bedoeld is...dan is dat veelzeggend.

Dan moet ze zich de vraag stellen wie hier asociaal is.

Dan ben je wat mij betreft gewoon af.

Jij krijgt maar liefst 4 “likes“ op een aanname… wat is je punt?

nee, de reacties die er nu zijn zeggen wat mij betreft meer dan genoeg. Meteen in de schrijfstoel springen hiervoor kan wel. Maar een normale vraag beantwoorden lukt niet. Als er zo veel likes zijn konden immers meerdere mensen de vraag beantwoorden.

ik vind het best. 

Ik haal hem nog even aan. Dat asociale begrijp ik niet. Maar ook die rechtse onderbuik snap ik niet. Is er ook een linkse onderbuik?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.