Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Formatie

Nicole123 schreef op 06-12-2025 om 21:33:

[..]

Precies, je denkt het, je eigen interpretatie.

Ja maar ik denk wel een hele logische interpretatie. In de media is het toen vaker zo naar voren gebracht door mensen die daar onderzoek naar hebben gedaan. Lees de media maar eens na van die periode. Dat je kiezers had die vanwege de uitsluiting gingen stemmen op o.a. JA21. Dat zal zeker meerdere zetels verschil hebben gemaakt. Gelet op de geringe overwinning van D66 (zelfs met nog geen zetel verschil) nu was zelfs al een extra zetel voor de PVV genoeg geweest om de winst te pakken. Maar goed het doet er nu niet meer toe. Ik ben blij met mijn proteststem zeker nu ik zie hoe de formatie verloopt tot nu toe. 

Jorni schreef op 06-12-2025 om 21:41:

[..]

Ja maar ik denk wel een hele logische interpretatie. In de media is het toen vaker zo naar voren gebracht door mensen die daar onderzoek naar hebben gedaan. Lees de media maar eens na van die periode. Dat je kiezers had die vanwege de uitsluiting gingen stemmen op o.a. JA21. Dat zal zeker meerdere zetels verschil hebben gemaakt. Gelet op de geringe overwinning van D66 (zelfs met nog geen zetel verschil) nu was zelfs al een extra zetel voor de PVV genoeg geweest om de winst te pakken. Maar goed het doet er nu niet meer toe. Ik ben blij met mijn proteststem zeker nu ik zie hoe de formatie verloopt tot nu toe.

Maar zoals je zelf al aangaf zijn er ook mensen die juist om die reden op de pvv hebben gestemd, als protest stem. Dus mogelijk hebben ze er ook weer zetels mee gewonnen. 

[..]

Ik ben blij met mijn proteststem zeker nu ik zie hoe de formatie verloopt tot nu toe.

Bedoel je daarmee dat je blij bent dat je niet op een van de partijen hebt gestemd die nu de formatie van een kabinet tegenhoudt? Hoe helpt jouw proteststem Nederland vooruit denk je?

Nicole123 schreef op 06-12-2025 om 22:56:

[..]

Bedoel je daarmee dat je blij bent dat je niet op een van de partijen hebt gestemd die nu de formatie van een kabinet tegenhoudt? Hoe helpt jouw proteststem Nederland vooruit denk je?

Ik vind dat ze alle 5 kinderachtig bezig zijn en vast blijven houden aan ik wil met die en niet met die. Dat doen ze uiteindelijk allemaal in meer of in mindere mate.
Er is geen 1 andere partij die in mijn ogen wel echt voldoende gaat voor het landsbelang en waar ik het echt mee eens ben. Waar je op stemt je wordt toch wel gebeten. Wel wilde ik toch stemmen. En een puinhoop blijft het toch wel of denken jullie echt dat er partijen zijn die echt serieus wat goeds gaan doen voor dit land. Mooi als jullie het geloven, maar ik geloof er jammer genoeg niets meer van. Hopelijk word ik positief verrast.

Neweve schreef op 06-12-2025 om 22:15:

[..]

Maar zoals je zelf al aangaf zijn er ook mensen die juist om die reden op de pvv hebben gestemd, als protest stem. Dus mogelijk hebben ze er ook weer zetels mee gewonnen.

Ik denk, mede op basis van de onderzoeken die ik destijs heb gelezen, dat de balans toch zo was dat PVV net iets meer zetels had gekregen dan nu het geval is geweest als ze niet op voorhand door iedereen werden uitgesloten. 1 zetel was al genoeg geweest. Ook in mijn omgeving ken ik echt heel veel mensen die door het rattengedrag van de andere partijen zijn uitgeweken naar andere partijen, terwijl ze eigenlijk op de PVV wilden stemmen. Maar goed eigenlijk doet het er niet merr toe. De uitslag is zoals het is en dat is de basis waar we nu vanuit moeten gaan. En het is nog steeds niets, maar interessant vind ik het wel. 

Jorni schreef op 06-12-2025 om 23:03:

[..]

Ik vind dat ze alle 5 kinderachtig bezig zijn en vast blijven houden aan ik wil met die en niet met die. Dat doen ze uiteindelijk allemaal in meer of in mindere mate.
Er is geen 1 andere partij die in mijn ogen wel echt voldoende gaat voor het landsbelang en waar ik het echt mee eens ben. Waar je op stemt je wordt toch wel gebeten. Wel wilde ik toch stemmen. En een puinhoop blijft het toch wel of denken jullie echt dat er partijen zijn die echt serieus wat goeds gaan doen voor dit land. Mooi als jullie het geloven, maar ik geloof er jammer genoeg niets meer van. Hopelijk word ik positief verrast.

Hoezo alle 5? Ik zie bijv CDA dat helemaal niet doen. Juist CDA en D66 proberen om op de inhoud bezig te gaan, samen te werken en anderen mee te krijgen daarin. Vergeet niet dat ook CDA en D66 op behoorlijk veel punten best verschillen, zowel qua ideologie als qua concrete standpunten. Je zou dat bijna vergeten, omdat ze zich zo saamhorig opstellen. Dus alle 5 kinderachtig bezig, hoe dan? 

Blij word ik er ook niet van hoe het loopt nu, maar ik zie het echte kinderachtige maar bij één partij van die 5, die haar sleutelrol misbruikt in een poging om haar zin door te drijven. En zelfs dan, als je het vergelijkt met hoe het in 2023 ging is het een verademing hoe het nu gaat. Toen was het een enorm langgerekt gekonkel over wie met wie wel of niet, waarbij er geen open gesprekken waren maar bijv een notitie van Omtzigt die gezien werd door de pers (Niet in PVV/NSC/BBB-kabinet) en op elkaar losgaan via X (vooral vanuit Wilders) in plaats van met elkaar praten. Dat vond ik nou echt kinderachtig.

https://eenvandaag.avrotros.nl/opiniepanel/uitslagen/anderhalve-week-na-verkiezingen-volop-frustratie-in-het-land-over-formatie-daar-beginnen-de-politieke-spelletjes-alweer-147701

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/12/04/omtzigt-nota-foto/

https://www.nu.nl/politiek/6292927/na-haagse-spelletjes-lijkt-de-lucht-tussen-wilders-en-omtzigt-nu-geklaard.html

Ik geloof zelf wel degelijk dat er diverse partijen zijn die het beste willen voor het land. Ook sommige partijen waar ik het inhoudelijk helemaal niet mee eens ben, zoals SP, SGP en JA21. En als er een kabinet komt van D66, CDA, VVD en PvdA/GL en de VVD zich dan eens normaal en constructief gaat opstellen dan denk ik dat er een hoop opgelost kan worden. Als je in dat D66-CDA stuk kijkt dan hebben ze echt concrete plannen voor bijv woningnood, migratie en stikstofproblematiek, concreet en verder dan de 'pappen en nathouden' en symboolpolitiek van de afgelopen jaren. Hoog tijd dat dat uitgevoerd gaat worden en we van de huidige stilstand af komen.

Wat ik niet begrijp is waarom je als je ze allemaal totaal niet vertrouwt je toch wel wil stemmen. Jouw stem wordt nu wel gezien en meegeteld als vertrouwen in een bepaalde partij. Als je echt enkel een anti-geluid wil laten horen dan kun je toch veel beter blanco stemmen? Dat is bij uitstek een 'ik vind het allemaal helemaal niks' geluid. 

Jorni schreef op 06-12-2025 om 23:12:

[..]

Ik denk, mede op basis van de onderzoeken die ik destijs heb gelezen, dat de balans toch zo was dat PVV net iets meer zetels had gekregen dan nu het geval is geweest als ze niet op voorhand door iedereen werden uitgesloten. 1 zetel was al genoeg geweest. Ook in mijn omgeving ken ik echt heel veel mensen die door het rattengedrag van de andere partijen zijn uitgeweken naar andere partijen, terwijl ze eigenlijk op de PVV wilden stemmen. Maar goed eigenlijk doet het er niet merr toe. De uitslag is zoals het is en dat is de basis waar we nu vanuit moeten gaan. En het is nog steeds niets, maar interessant vind ik het wel.

Ik denk dat ook. Ik ken er ook veel. Als iedereen had gestemd wat hij/zij eigenlijk wilde stemmen was PVV de grootste geworden. Dat denk ik echt.

Ik zou overigens zeer zeker niet willen dat DENK te serieus wordt genomen. Die partij staat mijlen ver van mijn visie af.

Ik vind onze politiek een grote showfactor hebben. Het is veel poehah, weinig inhoud.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

07-12-2025 om 07:44 Topicstarter

[..]

Ik ben blij met mijn proteststem zeker nu ik zie hoe de formatie verloopt tot nu toe.

Maar ben je dan helemaal vergeten hoe de formatie de vorige keer ging? Toen er pas drie maanden na de verkiezingen een eerste verslag was van Plasterk? Waarin wel de rechtsstaatsverklaring stond, maar waar ook uit bleek dat de informateur nog geen idee had hoe er een kabinet gevormd zou moeten worden. Waarom denk je dat een formatie onder leiding van Wilders deze keer wel beter zou gaan dan toen? 
Ik vind dat de formatie veel beter gaat dan twee jaar geleden. Buma heeft al met vijf partijen aan tafel gezeten zonder dat er met deuren is gesmeten of dat er iemand weggelopen is.  

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.