Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-11-2025 om 20:16
Formatie
Morgen wordt er een verkenner benoemd als de fractievoorzitters het daarover eens worden. Dus ik denk dat een formatiedraadje inmiddels wel kan.
Traditioneel is er al weer het eerste lek tijdens de formatie: de naam van de beoogd verkenner is uitgelekt.
https://nos.nl/artikel/2589089-d66-ziet-wouter-koolmees-graag-als-verkenner
Hier de uitslagen en een coalitiebouwer: https://app.nos.nl/nieuws/tk2025/
en hier de link naar de formatiewebsite: https://www.kabinetsformatie2025.nl/
Jorni
06-12-2025 om 11:40
Libertine schreef op 06-12-2025 om 11:35:
[..]
Maar zo’n proteststem haalt toch werkelijk niks uit? Dan kun je toch beter stemmen op een partij waar je wel fan van bent?
Maar die partij is er gewoon echt niet op dit moment dus dan houdt het op. En liever toch op een partij stemmen en daarmee een concreter geluid laten horen dan niet of blanco stemmen. Het maakt overigens sowieso niet echt uit waarop je stemt. Je krijgt toch iedere keer min of meer hetzelfde en het werkt allemaal niet. Spelletjes worden gespeeld, problemen worden niet opgelost en de gewone man krijgt het steeds wat slechter. Alles wordt steeds duurder en voorzieningen worden steeds meer uitgekleed. Je wordt toch wel gebeten of het nu door de hond of door de kat is.
Nicole123
06-12-2025 om 14:30
Jorni schreef op 06-12-2025 om 11:20:
Alle 5 de partijen sluiten nu op voorhand andere van deze 5 partijen uit. Dat vind ik al fout en dat doet niet alleen de VVD. Het gaat alleen maar over ik wil niet met die. De PVV wordt door alle partijen op voorhand uitgesloten terwijl veel mensen erop stemmen en deze partij ook nu weerabsoluut de grootste was geworden als die uitsluiting er niet was. Dat vind ik nog veel fouter. Op voorhand gezamenlijk dat geluid vanuit de samenleving direct willen gaan negeren in de politiek. Dat vind ik een pure minachting naar veel kiezers toe. En daar heb ik tegen gestemd en niet omdat ik zo'n fan ben van de PVV (zeker niet). Normaal stem ik daar namelijk niet op.
Dit is toch een slachtofferkaart die al lang en breed ontkracht is, ook hier op het forum al veel vaker? Is het volgens jou ook minachting van veel kiezers als de PVV bijv DENK, D66 of PvdA/GL uitsluit? Of geldt het alleen voor de PVV kiezers, moet hun geluid serieuzer genomen worden als dat van kiezers op andere partijen? Sowieso wordt er trouwens niemand uitgesloten, alle partijen krijgen gewoon hun zetels in de Tweede Kamer. Wel heeft niemand het recht dat zijn partij in de regering komt onder het motto dat anders 'miljoenen mensen uitgesloten zouden worden'. Er zijn altijd miljoenen mensen wiens partij niet in de regering komt, dat is het hele systeem.
En hoe sterker een partij een extreme positie inneemt, zich grof of anti-rechtsstatelijk opstelt of laat zien dat er niet met hen samen te werken valt, hoe minder kans dat anderen met hen samen willen werken. Zo simpel is het en dat is net zo voor bijv DENK, SP, PvdD en FvD. Misschien anders de volgende verkiezingen op DENK stemmen maar, als dit je zo aan het hart gaat. Als proteststem, omdat die partij ook door vrijwel alle andere partijen uitgesloten wordt.
Ik ben het wel met je eens dat er teveel nadruk ligt op 'ik wil niet met die', maar dat is momenteel wel echt vooral de VVD die daarmee de boel volledig blokkeert. D66 en CDA doen dat nou juist niet. JA21 en GL/PvdA doen het een beetje, maar allebei maar één kant op. En het is vanuit hen ook wel logisch omdat deze partijen inhoudelijk echt heel ver uit elkaar liggen. Het punt bij de VVD is dat ze het naar twee kanten doet (naar rechts en naar links), richting 2 echt grote partijen. En omdat de VVD zelf ook redelijk groot is blokkeert ze daarmee alles, behalve precies wat zij wil. Dat is geen logisch 'met partij X hebben we te grote verschillen' of 'partij Y is onrechtsstatelijk bezig, dat strookt niet met onze principes', maar een drammerig 'ik wil alleen maar met A, B en C, dat beloof ik aan mijn kiezers en dus zal en moet het zo gebeuren'.
Jorni
06-12-2025 om 14:42
Nicole123 schreef op 06-12-2025 om 14:30:
[..]
Dit is toch een slachtofferkaart die al lang en breed ontkracht is, ook hier op het forum al veel vaker? Is het volgens jou ook minachting van veel kiezers als de PVV bijv DENK, D66 of PvdA/GL uitsluit? Of geldt het alleen voor de PVV kiezers, moet hun geluid serieuzer genomen worden als dat van kiezers op andere partijen? Sowieso wordt er trouwens niemand uitgesloten, alle partijen krijgen gewoon hun zetels in de Tweede Kamer. Wel heeft niemand het recht dat zijn partij in de regering komt onder het motto dat anders 'miljoenen mensen uitgesloten zouden worden'. Er zijn altijd miljoenen mensen wiens partij niet in de regering komt, dat is het hele systeem.
En hoe sterker een partij een extreme positie inneemt, zich grof of anti-rechtsstatelijk opstelt of laat zien dat er niet met hen samen te werken valt, hoe minder kans dat anderen met hen samen willen werken. Zo simpel is het en dat is net zo voor bijv DENK, SP, PvdD en FvD. Misschien anders de volgende verkiezingen op DENK stemmen maar, als dit je zo aan het hart gaat. Als proteststem, omdat die partij ook door vrijwel alle andere partijen uitgesloten wordt.
Ik ben het wel met je eens dat er teveel nadruk ligt op 'ik wil niet met die', maar dat is momenteel wel echt vooral de VVD die daarmee de boel volledig blokkeert. D66 en CDA doen dat nou juist niet. JA21 en GL/PvdA doen het een beetje, maar allebei maar één kant op. En het is vanuit hen ook wel logisch omdat deze partijen inhoudelijk echt heel ver uit elkaar liggen. Het punt bij de VVD is dat ze het naar twee kanten doet (naar rechts en naar links), richting 2 echt grote partijen. En omdat de VVD zelf ook redelijk groot is blokkeert ze daarmee alles, behalve precies wat zij wil. Dat is geen logisch 'met partij X hebben we te grote verschillen' of 'partij Y is onrechtsstatelijk bezig, dat strookt niet met onze principes', maar een drammerig 'ik wil alleen maar met A, B en C, dat beloof ik aan mijn kiezers en dus zal en moet het zo gebeuren'.
Nee dat is nooit ontkracht. Wel is hier al eerder een discussie over geweest en daaruit blijkt dat er hier verschillend naar wordt gekeken en verschillend over wordt gedacht. Uiteraard worden we het niet allemaal met elkaar eens.
Ik vind op voorhand andere partijen uitsluiten superfout en ja dat doen ze allemaal. Maar dat alle andere partijen een partij waar zo ontzettend veel mensen op willen stemmen op voorhand willen uitsluiten zodat die partij geen enkele kans krijgt om aan de knoppen te zitten en de premier te leveren (en dus meer invloed te hebben), dat vind ik fout en pure minachting naar kiezers. Dat iets binnen ons systeem mogelijk is wil niet zeggen dat ik dat een goed iets vind. En dat is mijn goed recht om dat te vinden.
En overigens als Denk zo'n potentieel grote partij was geweest die door iedereen op voorhand zou worden uitgesloten dan had ik daarop gestemd. Dan had ik hetzelfde gedaan. Bij welke partij dat ook zo was geweest.
Ik vind dat het systeem eigenlijk zo hoort te zijn dat de paar grootste partijen met elkaar moeten regeren en moeten samenwerken. Hoe ver ze ook inhoudelijk uit elkaar liggen. Ze regelen het maar. Ik weet dat het systeem zo niet in elkaar zit, maar ik vind dat dat zo eigenlijk zou moeten. Dat zou ik het meest eerlijk en rechtvaardig vinden naar onze bevolking toe.
Jorni
06-12-2025 om 14:43
Terug naar de formatie, denken jullie dat Buma het met deze 5 partijen blijft proberen of dat hij het toch over een andere boeg gaat proberen te gooien?
Daglichtlamp
06-12-2025 om 15:48
Jorni schreef op 06-12-2025 om 14:43:
Terug naar de formatie, denken jullie dat Buma het met deze 5 partijen blijft proberen of dat hij het toch over een andere boeg gaat proberen te gooien?
Buma moet dinsdag zijn eindrapport opleveren, woensdag debatteert de Kamer hierover. Dus praktisch: nee Buma gaat geen andere mogelijkheden meer onderzoeken. Ik ben vooral benieuwd naar zijn advies.
Ik ben ook benieuwd of de Kamer een meerderheid vind voor een vervolg van deze formatie.
Het schijnt dat er dinsdag bij het debat over de begroting van de koning weer een motie ingediend gaat worden om de koning bij de volgende formatie weer een rol te geven. Ik kan me voorstellen dat als de formatie woensdag vastloopt, omdat de Kamer het niet eens wordt over de volgende informateur, dat deze keer een dergelijke motie het bij de stemmingen een week later wèl gaat halen.
Jorni
06-12-2025 om 16:57
Ik ben benieuwd naar jullie mening. Zouden jullie een meerwaarde zien in een rol voor de koning bij de formatie? Zo ja waarom dan?
Euphoria
06-12-2025 om 16:59
ik weet eerlijk gezegd niet zo goed welke rol de koning dan op zich kan of moet nemen? En wat dat dan veranderd.
Daglichtlamp
06-12-2025 om 17:25
Jorni schreef op 06-12-2025 om 16:57:
Ik ben benieuwd naar jullie mening. Zouden jullie een meerwaarde zien in een rol voor de koning bij de formatie? Zo ja waarom dan?
Dit is natuurlijk een derde achtereenvolgende formatie waar de VVD een blokkerende rol speelt. In 2021 moest beslist de CU meedoen (zodat er niet over links geregeerd hoefde te worden). Om de CU in 2023 even hard weer te laten vallen toen bleek dat de CU principes heeft die ze niet zomaar aan de kant zetten, omdat Yesilgoz liegt over nareis op nareis. In 2023 riep Yesilgoz dat ze in sowieso niet mee gingen regeren, om vervolgens toch in een kabinet te gaan wat vooral VVD beleid ging uitvoeren. Opnieuw speelde de blokkade van linkse partijen daarbij een belangrijke rol. Nu in 2025 is het weer hetzelfde spelletje. Ik ben er helemaal klaar mee.
Nu heb je een meerderheid van de Tweede Kamer nodig om een informateur of verkenner te kunnen benoemen. De koning kan een onafhankelijk iemand kiezen en partijen gemakkelijker dwingen om samen aan tafel te gaan. Sinds de koning geen rol meer speelt zijn de formaties steeds langer gaan duren. Ik heb niet het idee dat de Kamer hier echt een helpende rol speelt.
PensioNada
06-12-2025 om 18:28
Daglichtlamp schreef op 06-12-2025 om 17:25:
[..]
Dit is natuurlijk een derde achtereenvolgende formatie waar de VVD een blokkerende rol speelt. In 2021 moest beslist de CU meedoen (zodat er niet over links geregeerd hoefde te worden). Om de CU in 2023 even hard weer te laten vallen toen bleek dat de CU principes heeft die ze niet zomaar aan de kant zetten, omdat Yesilgoz liegt over nareis op nareis. In 2023 riep Yesilgoz dat ze in sowieso niet mee gingen regeren, om vervolgens toch in een kabinet te gaan wat vooral VVD beleid ging uitvoeren. Opnieuw speelde de blokkade van linkse partijen daarbij een belangrijke rol. Nu in 2025 is het weer hetzelfde spelletje. Ik ben er helemaal klaar mee.
Nu heb je een meerderheid van de Tweede Kamer nodig om een informateur of verkenner te kunnen benoemen. De koning kan een onafhankelijk iemand kiezen en partijen gemakkelijker dwingen om samen aan tafel te gaan. Sinds de koning geen rol meer speelt zijn de formaties steeds langer gaan duren. Ik heb niet het idee dat de Kamer hier echt een helpende rol speelt.
Wat je zegt, klinkt logisch. Dus als het kan helpen dan vind ik het prima. De koning heeft zelf ook weer adviseurs, dus die zal niet een vriendje uit de kroeg benoemen tot informateur.
Nicole123
06-12-2025 om 19:24
Jorni schreef op 06-12-2025 om 14:42:
[..]
(...) Ik vind op voorhand andere partijen uitsluiten superfout en ja dat doen ze allemaal. Maar dat alle andere partijen een partij waar zo ontzettend veel mensen op willen stemmen op voorhand willen uitsluiten zodat die partij geen enkele kans krijgt om aan de knoppen te zitten en de premier te leveren (en dus meer invloed te hebben), dat vind ik fout en pure minachting naar kiezers. Dat iets binnen ons systeem mogelijk is wil niet zeggen dat ik dat een goed iets vind. En dat is mijn goed recht om dat te vinden.
En overigens als Denk zo'n potentieel grote partij was geweest die door iedereen op voorhand zou worden uitgesloten dan had ik daarop gestemd. Dan had ik hetzelfde gedaan. Bij welke partij dat ook zo was geweest. (..)
Dus het gaat je vooral om de hoeveelheid kiezers en wie de premier mag worden, niet om het uitsluiten van een partij op zich? Maar er is rondom de vorige verkiezingen ook gepeild wie er graag Wilders als premier zou willen en wie niet. Daaruit kwam volgens mij dat er meer Nederlanders waren die pertinent niet Wilders als premier wilden dan mensen die dat juist wel wilden. Er waren ook meer niet-PVV stemmers dan wel-PVV stemmers. Hebben die al miljoenen stemmers, die bewust op een partij hebben gestemd die de PVV uitsluit, omdat zij pertinent niet Wilders als premier wilden, dan minder recht om serieus genomen te worden dan degenen die graag wel Wilders als premier wilden?
En meen je echt dat je als DENK in de peilingen op 35 zetels zou staan, dan door vrijwel alle partijen zou worden uitgesloten van samen regeren, en dan terug zou zakken naar 25, dat je dan op hen zou stemmen? Terwijl de standpunten van DENK lijnrecht tegenover die van de partij staan waar je nu op hebt gestemd (op een paar kleine punten na zoals LHBTI rechten en seksuele voorlichting op scholen)? Ik kan dat echt niet rijmen. Je stemt niet alleen om een signaal te geven (sterker nog: in de stembus komt alleen je gekleurde rondje, niemand weet om welke reden je op een bepaalde partij stemt, dus niemand hoort je signaal), maar op een volksvertegenwoordiger, die jouw mening zoveel mogelijk vertegenwoordigt. Hoe kan dat dan in twee opeenvokgende verkiezingen zo lijnrecht verschillend zijn?
Verder vind ik het ook jouw eigen interpretatie dat de PVV veel groter zou zijn geworden als ze niet uitgesloten zouden zijn. Dat weet je helemaal niet, toch? Trap je hiermee niet teveel in de 'het is altijd de schuld van de anderen' retoriek van Wilders? Hij heeft zelf er een potje van gemaakt en niets klaargespeeld in het vorige kabinet, zelfs met een PVV minister op asiel. Hij heeft zelf op een heel duidelijk gespeelde manier de stekker uit het kabinet getrokken. Hij heeft zelf laten zien zijn eigen kabinetsleden uit te schelden en te laten vallen als een baksteen. Hij heeft zelf laten zien dat hij de rechtsstaat aan zijn laars lapt. Hij heeft zelf laten zien niet te kunnen samenwerken in een coalitie. Een heleboel redenen om van de PVV naar een andere partij over te stappen, waar enkel en alleen de PVV zelf debet aan is.
Nicole123
06-12-2025 om 19:27
Over wel/niet de koning een rol geven heb ik niet zo'n mening. Ik vind de houding van de VVD dermate rigide en dwingend dat ik niet denk dat een rol voor de koning dat heel anders zou maken.
Jorni
06-12-2025 om 19:48
Het is aangetoond dat er meerdere PVV stemmers zijn uitgeweken naar vooral JA21 en sommigen naar VVD, omdat de PVV geen enkele kans meer had op regeringsdeelname. Als alleen al die mensen niet uit " hadden hoeven te wijken" was de PVV weer zeker de grootste geworden. Nu zijn ze maar nipt 2e geworden (qua stemmen, zetels waren wel al gelijk). Tuurlijk het waren nooit zoveel zetels geworden zoals de vorige keer (veel eerdere PVV stemmers zijn ook uit onvrede overgestapt naar andere partijen), maar ze waren wel de grootste geweest.
En een echte volksvertegenwoordiger heb ik gewoon niet om uit te kiezen. Het is toch allemaal niets.
En het klappen van het kabinet de oorzaken daarvan daar kijk ik anders tegenaan. Dat was allemaal 1 grote bende net zoals de jaren ervoor. Daarnaast maakte de hele rare constructie van het kabinet Schoof dat het al van begin af aan sowieso allemaal kansloos was. Dat was een onmogelijke situatie en dat was ook door de andere partijen afgedwongen. Dat het een bende werd was absoluut niet alleen de schuld van de PVV , maar ook zeker van de andere partijen. Schoof bijvoorbeeld bedoelde het vast goed, maar hij was absoluut niet stevig genoeg om zich te kunnen handhaven binnen dat wespennest. En nu is D66 nipt de grootste geworden en er staat op voorhand niet ter discussie dat ze in de regering mogen komen en de premier mogen leveren. Terwijl als PVV dik wint dan is het ineens een probleem. Nu kunnen daar wel redenen voor zijn, maar dan nog ik vind dat niet correct zoals inmiddels al wel duidelijk is.
Nicole123
06-12-2025 om 20:29
Jorni schreef op 06-12-2025 om 19:48:
Het is aangetoond dat er meerdere PVV stemmers zijn uitgeweken naar vooral JA21 en sommigen naar VVD, omdat de PVV geen enkele kans meer had op regeringsdeelname. Als alleen al die mensen niet uit " hadden hoeven te wijken" was de PVV weer zeker de grootste geworden.
Ja, er zijn mensen van partij veranderd. Van slechts een deel daarvan is de reden waarom bekend en daarbij werden diverse redenen genoemd, niet alleen de reden die jij noemt. Dat de PVV dan weer de grootste zou zijn geworden kun je helemaal niet uit deze gegevens concluderen.
Jorni
06-12-2025 om 20:36
Nicole123 schreef op 06-12-2025 om 20:29:
[..]
Ja, er zijn mensen van partij veranderd. Van slechts een deel daarvan is de reden waarom bekend en daarbij werden diverse redenen genoemd, niet alleen de reden die jij noemt. Dat de PVV dan weer de grootste zou zijn geworden kun je helemaal niet uit deze gegevens concluderen.
Dat denk ik dus wel. Een heel klein deel wel en dat zou al genoeg zijn geweest om de grootste partij te zijn geworden, omdat D66 en PVV nu al evenveel zetels hadden.
Nicole123
06-12-2025 om 21:33
Jorni schreef op 06-12-2025 om 20:36:
[..]
Dat denk ik dus wel. Een heel klein deel wel en dat zou al genoeg zijn geweest om de grootste partij te zijn geworden, omdat D66 en PVV nu al evenveel zetels hadden.
Precies, je denkt het, je eigen interpretatie.