Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-11-2025 om 20:16
Formatie
Morgen wordt er een verkenner benoemd als de fractievoorzitters het daarover eens worden. Dus ik denk dat een formatiedraadje inmiddels wel kan.
Traditioneel is er al weer het eerste lek tijdens de formatie: de naam van de beoogd verkenner is uitgelekt.
https://nos.nl/artikel/2589089-d66-ziet-wouter-koolmees-graag-als-verkenner
Hier de uitslagen en een coalitiebouwer: https://app.nos.nl/nieuws/tk2025/
en hier de link naar de formatiewebsite: https://www.kabinetsformatie2025.nl/
Jorni
05-12-2025 om 19:35
Amber82 schreef op 05-12-2025 om 13:33:
[..]
En ben je dan van mening dat Wilders geen spelletjes speelt? Dat doet hij continu, hij weet dondersgoed wat het effect is van hetgeen hij zegt, dat de vorige regering geklapt is door zijn toedoen is ook onderdeel van zijn spel. Hij wil geen oplossing voor de migratie, want als het opgelost is heeft hij geen standpunten meer en is hij zijn machtspositie kwijt, dus daarom moest het klappen voordat de wet er doorheen was en dan is dat vervolgens natuurlijk wel weer de schuld van anderen.
Dat is een manier om daar tegenaan te kijken. Ik zag het meer als een stel prutsers bij elkaar en ze hebben het allemaal verpest al heeft de rare constructie van die regering ook meegespeeld. En tuurlijk zal ook hij tot op zekere hoogte spelletjes spelen. Als je echt eerlijk en integer bent dan overleef je namelijk niet in de politiek. Maar het feit dat eigenlijk alle partijen op voorhand een partij uitsluiten terwijl zoveel mensen erop willen stemmen dat vind ik zo'n minachting naar kiezers toe dat ik dat wilde afstraffen door een proteststem uit te brengen.
Euphoria
05-12-2025 om 20:24
Jorni schreef op 05-12-2025 om 19:35:
[..]
Dat is een manier om daar tegenaan te kijken. Ik zag het meer als een stel prutsers bij elkaar en ze hebben het allemaal verpest al heeft de rare constructie van die regering ook meegespeeld. En tuurlijk zal ook hij tot op zekere hoogte spelletjes spelen. Als je echt eerlijk en integer bent dan overleef je namelijk niet in de politiek. Maar het feit dat eigenlijk alle partijen op voorhand een partij uitsluiten terwijl zoveel mensen erop willen stemmen dat vind ik zo'n minachting naar kiezers toe dat ik dat wilde afstraffen door een proteststem uit te brengen.
Ik begrijp het wel.
Ik heb zelf ook getwijfeld om het daarom te doen.
Ik heb nog nooit op Wilders gestemd en heb serieus overwogen om het nu wel te doen, enkel vanwege de uitsluiting die ik hartstikke oneerlijk acht.
Maar eerlijk is eerlijk. Ik zou mezelf daarmee geen plezier doen, aangezien hij toch geen kans zou krijgen.
Het is ook niet dat ik groot fan van hem ben, maar zijn standpunten tav enkele zaken liggen zo veel dichter bij mijn kijk daarop dan de standpunten van veel andere partijen.
Zijn manier van communiceren is niet mijn manier.
En dus heb ik uiteindelijk anders gestemd. Mijn stem is gegaan naar de partij die de vorige keer ook mijn stem kreeg.
zo zie je hoe die debatten en alle voorinformatie mensen doen twijfelen. Dus ik begrijp je.
Jorni
05-12-2025 om 20:35
Euphoria schreef op 05-12-2025 om 20:24:
[..]
Ik begrijp het wel.
Ik heb zelf ook getwijfeld om het daarom te doen.
Ik heb nog nooit op Wilders gestemd en heb serieus overwogen om het nu wel te doen, enkel vanwege de uitsluiting die ik hartstikke oneerlijk acht.
Maar eerlijk is eerlijk. Ik zou mezelf daarmee geen plezier doen, aangezien hij toch geen kans zou krijgen.
Het is ook niet dat ik groot fan van hem ben, maar zijn standpunten tav enkele zaken liggen zo veel dichter bij mijn kijk daarop dan de standpunten van veel andere partijen.
Zijn manier van communiceren is niet mijn manier.
En dus heb ik uiteindelijk anders gestemd. Mijn stem is gegaan naar de partij die de vorige keer ook mijn stem kreeg.
zo zie je hoe die debatten en alle voorinformatie mensen doen twijfelen. Dus ik begrijp je.
Dank je! Ik begrijp jou ook en ik begrijp ook waarom je uiteindelijk een andere keuze hebt gemaakt. Ik twijfelde ook nog tot kort daarvoor.
Bakblik
06-12-2025 om 07:55
Ik begrijp het niet. Hoe mensen jaren geleden konden bedenken dat de PVV hun stem kreeg begrijp ik nog een beetje. Zeker mensen die heel erg anti immigranten zijn.
Nu hij heeft mogen laten zien wat hij kan kan je toch met goed fatsoen niet meer op de PVV stemmen? Hij heeft letterlijk niks wezenlijks voor elkaar gekregen! Dat is toch een weggegooide stem?
Euphoria
06-12-2025 om 08:18
ligt eraan hoe je het bekijkt.
Je kunt ook vinden dat hij in alles is tegengewerkt.
PensioNada
06-12-2025 om 10:07
Euphoria schreef op 06-12-2025 om 08:18:
ligt eraan hoe je het bekijkt.
Je kunt ook vinden dat hij in alles is tegengewerkt.
Hij zat zelf aan de knoppen, hoe kan hij dan tegen gewerkt zijn?
Libertine
06-12-2025 om 10:50
PensioNada schreef op 06-12-2025 om 10:07:
[..]
Ja precies. Als je zoveel zetels hebt en je krijgt alsnog niks voor elkaar ben je gewoon een prutser. Ik snap de verleiding om de schuld elders te zoeken maar dat is verre van geloofwaardig. Maar goed, Wilders heeft zn kiezers dat met gemak op de mouw gespeld. Want die houden wel van dat soort retoriek en dingen buiten jezelf zoeken.
Jorni
06-12-2025 om 10:59
Wilders zat niet alleen in de coalitie, dus die coalitiepartijen hebben er in mijn ogen allemaal een puinhoop van gemaakt. De regeringen daarvoor trouwens ook. De rare constructie van het kabinet maakte de kans op mislukken afgelopen keer nog groter.
En ook dit keer wordt het weer een puinhoop. Kijk maar naar alleen de formatie weer. Alleen maar (machts)spelletjes en niet het landsbelang voorop zetten. Dat ligt dit keer niet aan de PVV, aangezien zij nu niet aan de knoppen mogen zitten. Het is de hele politiek tegenwoordig. Ook wordt alleen maar gefocust om met een paar partijen een coalitie te vormen. Nu dat niet gaat door hun opstellingen allemaal mogen ze ook weleens naar andere partijen kijken waarmee een meerderheid kan worden gevormd. Maar nee dat willen ze niet eens bekijken en zelfs eerst naar een minderheidskabinet kijken. Ik vind die hele gang van zaken niet netjes naar de kiezers toe.
Herfstappeltaart
06-12-2025 om 11:07
Jorni schreef op 06-12-2025 om 10:59:
Wilders zat niet alleen in de coalitie, dus die coalitiepartijen hebben er in mijn ogen allemaal een puinhoop van gemaakt. De regeringen daarvoor trouwens ook. De rare constructie van het kabinet maakte de kans op mislukken afgelopen keer nog groter.
En ook dit keer wordt het weer een puinhoop. Kijk maar naar alleen de formatie weer. Alleen maar (machts)spelletjes en niet het landsbelang voorop zetten. Dat ligt dit keer niet aan de PVV, aangezien zij nu niet aan de knoppen mogen zitten. Het is de hele politiek tegenwoordig. Ook wordt alleen maar gefocust om met een paar partijen een coalitie te vormen. Nu dat niet gaat door hun opstellingen allemaal mogen ze ook weleens naar andere partijen kijken waarmee een meerderheid kan worden gevormd. Maar nee dat willen ze niet eens bekijken en zelfs eerst naar een minderheidskabinet kijken. Ik vind die hele gang van zaken niet netjes naar de kiezers toe.
Nee dat ligt aan de VVD. Je kunt D66 en het CDA echt niet aanwrijven dat ze niet constructief bezig zijn. Ook GL/PvdA is bereid zich constructief op te stellen en in een kabinet door te polderen tot goede beslissingen te komen. Maar je kunt niet van ze verwachten dat ze gekke Henkie zijn en alleen mogen opdraven om de rechtse regering aan meerderheden te helpen als dat ze goed uitkomt, zonder zelf aan de macht te mogen zijn. De VVD wil nergens bewegen en zelfs het concept wat op tafel gelegd is door Jetten en Bontenbal zou wat haar betreft helemaal 'herschreven' moeten worden.
Ze wil absolute macht.
Herfstappeltaart
06-12-2025 om 11:08
PensioNada schreef op 06-12-2025 om 10:07:
[..]
Daar komt nog bij dat geen enkele coalitie kan werken zonder 'tegenwerking'. Dat is de taak van de oppositie. Controleren en bijsturen. Nou dat bijsturen was bij Wilders harder nodig dan ooit.
Libertine
06-12-2025 om 11:11
de pvv wordt uitgesloten omdat die partij al tot twee keer toe heeft laten zien dat er niet valt samen te werken en het land onbestuurbaar en instabiel maakt. Dus dat buitensluiten is geheel de eigen verdienste van de pvv.
Jorni
06-12-2025 om 11:20
Alle 5 de partijen sluiten nu op voorhand andere van deze 5 partijen uit. Dat vind ik al fout en dat doet niet alleen de VVD. Het gaat alleen maar over ik wil niet met die. De PVV wordt door alle partijen op voorhand uitgesloten terwijl veel mensen erop stemmen en deze partij ook nu weerabsoluut de grootste was geworden als die uitsluiting er niet was. Dat vind ik nog veel fouter. Op voorhand gezamenlijk dat geluid vanuit de samenleving direct willen gaan negeren in de politiek. Dat vind ik een pure minachting naar veel kiezers toe. En daar heb ik tegen gestemd en niet omdat ik zo'n fan ben van de PVV (zeker niet). Normaal stem ik daar namelijk niet op.
Jorni
06-12-2025 om 11:22
Libertine schreef op 06-12-2025 om 11:11:
de pvv wordt uitgesloten omdat die partij al tot twee keer toe heeft laten zien dat er niet valt samen te werken en het land onbestuurbaar en instabiel maakt. Dus dat buitensluiten is geheel de eigen verdienste van de pvv.
Dat werd PVV ook wel onmogelijk gemaakt. Daarnaast zat PVV niet alleen in een coalitie dus in die zin waren alle partijen in de coalitie er ook wel schuldig aan dat het niet werkte. Maar weet je ook nu gaat het weer niet werken (zoals al veel jaren daarvoor) en de PVV zit er niet bij. Dus echt verschil maakt het niet. Dat zullen we nu gaan zien.
PensioNada
06-12-2025 om 11:35
Dat de PVV wordt uitgesloten, begrijp ik. Het is geen democratische partij met een autocraat als partijleider, die de stekker uit een kabinet trekt als hij geen zin meer heeft of zijn niet rechtstatelijke punten niet kan doordrammen. Wat betreft de andere partijen, die moeten kijken of ze tot een regeerprogramma kunnen komen, dus de inhoud, in plaats van gelijk uitsluiten.
Libertine
06-12-2025 om 11:35
Jorni schreef op 06-12-2025 om 11:20:
Alle 5 de partijen sluiten nu op voorhand andere van deze 5 partijen uit. Dat vind ik al fout en dat doet niet alleen de VVD. Het gaat alleen maar over ik wil niet met die. De PVV wordt door alle partijen op voorhand uitgesloten terwijl veel mensen erop stemmen en deze partij ook nu weerabsoluut de grootste was geworden als die uitsluiting er niet was. Dat vind ik nog veel fouter. Op voorhand gezamenlijk dat geluid vanuit de samenleving direct willen gaan negeren in de politiek. Dat vind ik een pure minachting naar veel kiezers toe. En daar heb ik tegen gestemd en niet omdat ik zo'n fan ben van de PVV (zeker niet). Normaal stem ik daar namelijk niet op.
Maar zo’n proteststem haalt toch werkelijk niks uit? Dan kun je toch beter stemmen op een partij waar je wel fan van bent?