Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-11-2025 om 20:16
Formatie
Morgen wordt er een verkenner benoemd als de fractievoorzitters het daarover eens worden. Dus ik denk dat een formatiedraadje inmiddels wel kan.
Traditioneel is er al weer het eerste lek tijdens de formatie: de naam van de beoogd verkenner is uitgelekt.
https://nos.nl/artikel/2589089-d66-ziet-wouter-koolmees-graag-als-verkenner
Hier de uitslagen en een coalitiebouwer: https://app.nos.nl/nieuws/tk2025/
en hier de link naar de formatiewebsite: https://www.kabinetsformatie2025.nl/
Neweve
05-12-2025 om 11:50
watertoren schreef op 05-12-2025 om 08:01:
Ik denk dat ook na de gemeenteraadsverkiezingen de VVD niet wil samenwerken met GL/PvdA. Dat zou kiezersbedrog zijn. Veel mensen zullen dan afhaken.
Klopt maar dan zijn er een tijdje geen verkiezingen meer. Een aardig deel van de kiezers is bij de volgende ronde het bedrog alweer vergeten. Zeker gezien er weinig "gewoon" rechtse partijen zijn. Je moet of opschuiven naar extremer (pvv, FvD, Ja21) of meer naar het midden (d66/cda).
Schoondochter
05-12-2025 om 11:53
Jorni schreef op 05-12-2025 om 11:46:
[..]
En dat vind ik absoluut niet netjes. Daarom heb ik uit protest op PVV gestemd.
Ik begrijp deze logica niet helemaal.
Als je uitsluiten zo erg vind zou je juist niet de PVV moeten zijn. Die sluit de hele buitenwereld uit en een groot deel van onze huidige bevolking. Als je ook maar een beetje niet op hem lijkt moet hij je niet. En toch is dat dan je proteststem tegen anderen die specifiek hem uitsluiten om zijn standpunten en handelswijze, en niet eens om wie hij is.
Daglichtlamp
05-12-2025 om 11:56
Alice12 schreef op 05-12-2025 om 11:43:
[..]
Ze worden wel uitgesloten om te regeren. Dat doen eigenlijk bijna alle partijen.
Regeren met een partij die zijn werk niet doet, werkt niet. Dat hebben we de afgelopen kabinetsperiode al kunnen zien.
Het is niet verbeterd sinds de laatste verkiezingen. De parlementaire enquete corona? De PVV met in theorie de meest ervaren Kamerleden levert niemand. Het presidium van de Tweede Kamer? Formeel zitten ze daar weer in, met Wilders als tweede ondervoorzitter, maar ik heb Wilders zijn corvee nog niet zien uitvoeren. Terwijl wel plaatsvervangers die na Wilders komen verschillende keren al een debat voorgezeten hebben.
Alice12
05-12-2025 om 12:05
Daglichtlamp schreef op 05-12-2025 om 11:56:
[..]
Regeren met een partij die zijn werk niet doet, werkt niet. Dat hebben we de afgelopen kabinetsperiode al kunnen zien.
Het is niet verbeterd sinds de laatste verkiezingen. De parlementaire enquete corona? De PVV met in theorie de meest ervaren Kamerleden levert niemand. Het presidium van de Tweede Kamer? Formeel zitten ze daar weer in, met Wilders als tweede ondervoorzitter, maar ik heb Wilders zijn corvee nog niet zien uitvoeren. Terwijl wel plaatsvervangers die na Wilders komen verschillende keren al een debat voorgezeten hebben.
Hoezo heeft Ja21 zijn werk niet gedaan? Daar wil groenlinks/PvdA niet mee in een kabinet. Dat is net zo uitsluiten als de VVD dat doet.
Daglichtlamp
05-12-2025 om 12:30
Alice12 schreef op 05-12-2025 om 12:05:
[..]
Hoezo heeft Ja21 zijn werk niet gedaan? Daar wil groenlinks/PvdA niet mee in een kabinet. Dat is net zo uitsluiten als de VVD dat doet.
Volgens mij is het nee tegen JA21 ook veel minder absoluut dan tegen de PVV. JA21 is inderdaad een ander soort partij, dat ben ik met je eens.
(maar persoonlijk denk ik dat de afstand tussen VVD en GroenLinks-PvdA toch echt veel minder groot is dan de afstand tussen JA21 en GroenLinks-PvdA)
Libertine
05-12-2025 om 12:40
Alice12 schreef op 05-12-2025 om 12:05:
[..]
Zat het niet andersom? Ja21 wil niet met PvdA groenlinks: https://www.nporadio1.nl/nieuws/politiek/5ab38504-f1e6-466c-91e6-bb48337a33b1/ja21-niet-in-kabinet-met-d66-en-groenlinks-pvda-het-is-centrumrechts-of-niets
PensioNada
05-12-2025 om 13:10
Herfstappeltaart schreef op 05-12-2025 om 11:31:
[..]
Vind ik niet. Ik hou graag fascisme en discriminatie buiten de deur.
Idem dito. Er zijn de afgelopen 4 jaar weer heel wat PVV raadsleden opgestapt omdat ze niet langer tegen het autoritaire gedoe van Wilders konden, die zich ook met de gemeentelijke politiek bemoeit als het zo uitkomt. Wilders is heel erg slecht nieuws. FvD zie ik net wat anders, ik heb het idee dat die politiek zien als op een hele makkelijke manier een dikke boterham te verdienen en hun kiezers stilletjes uitlachen.
Jorni
05-12-2025 om 13:11
Schoondochter schreef op 05-12-2025 om 11:53:
[..]
Ik begrijp deze logica niet helemaal.
Als je uitsluiten zo erg vind zou je juist niet de PVV moeten zijn. Die sluit de hele buitenwereld uit en een groot deel van onze huidige bevolking. Als je ook maar een beetje niet op hem lijkt moet hij je niet. En toch is dat dan je proteststem tegen anderen die specifiek hem uitsluiten om zijn standpunten en handelswijze, en niet eens om wie hij is.
Ik vind dat hij dat niet doet. Maar goed ik heb nu sowieso geen 1 partij waar ik het echt mee eens ben. Wat ik wel fout vind is dat bij de vorige verkiezingen de PVV veruit de grootste partij was geworden en nog stond ter discussie of ze in de regering mochten en mochten ze niet de premier leveren. Ik heb toen niet op hem gestemd en ik snap dat men het zo mag doen, maar netjes vond ik het absoluut niet. Voor deze verkiezingen zeiden alle potentieel grote partijen niet met PVV te willen. En dat terwijl al bekend was dat zo ontzettend veel mensen erop wilden gaan stemmen. Hierdoor zijn ze nipt niet de grootste geworden. Anders waren ze weer veruit de grootste geworden. Veel van de eerdere PVV-kiezers zijn hierdoor namelijk uitgeweken naar JA21 of naar VVD. Op voorhand met zijn allen aangeven een bepaalde partij uit te sluiten waar zo ontzettend veel mensen op willen stemmen vind ik een pure minachting naar veel kiezers toe. Daarom heb ik besloten puur uit protest op PVV te stemmen. Het was echt bedoeld als middelvinger naar al die andere partijen toe. En ja vorige keer was het een zooitje (en dat wordt het dit keer weer) maar daar waren alle coalitiepartijen schuldig aan.
Je ziet nu ook D66 is nipt de grootste geworden (is nog niet eens een hele dikke overwinning en komt ook doordat de partijen op voorhand aan hadden gegeven de PVV uit te sluiten) en het staat niet eens ter discussie of ze in de regering mogen komen of dat ze de premier mogen leveren. Dat vind ik krom en daar ben ik op tegen. En je ziet trouwens nu: het enige waar ze allemaal (vooral die 5 partijen) mee bezig zijn, zijn spelletjes spelletjes spelletjes. Ik ben blij dat ik op deze partijen niet heb gestemd.
Herfstappeltaart
05-12-2025 om 13:12
PensioNada schreef op 05-12-2025 om 13:10:
[..]
Idem dito. Er zijn de afgelopen 4 jaar weer heel wat PVV raadsleden opgestapt omdat ze niet langer tegen het autoritaire gedoe van Wilders konden, die zich ook met de gemeentelijke politiek bemoeit als het zo uitkomt. Wilders is heel erg slecht nieuws. FvD zie ik net wat anders, ik heb het idee dat die politiek zien als op een hele makkelijke manier een dikke boterham te verdienen en hun kiezers stilletjes uitlachen.
Ik vind de sympathie die Baudet voor Poetin heeft en zijn geloof in complottheorieën verontrustend.
PensioNada
05-12-2025 om 13:18
Herfstappeltaart schreef op 05-12-2025 om 13:12:
[..]
Ik vind de sympathie die Baudet voor Poetin heeft en zijn geloof in complottheorieën verontrustend.
Ja dat ben ik wel met je eens, zowel Wilders als Baudet houden van "sterke" leiders.
Amber82
05-12-2025 om 13:33
Jorni schreef op 05-12-2025 om 13:11:
[..]
Je ziet nu ook D66 is nipt de grootste geworden (is nog niet eens een hele dikke overwinning en komt ook doordat de partijen op voorhand aan hadden gegeven de PVV uit te sluiten) en het staat niet eens ter discussie of ze in de regering mogen komen of dat ze de premier mogen leveren. Dat vind ik krom en daar ben ik op tegen. En je ziet trouwens nu: het enige waar ze allemaal (vooral die 5 partijen) mee bezig zijn, zijn spelletjes spelletjes spelletjes. Ik ben blij dat ik op deze partijen niet heb gestemd.
En ben je dan van mening dat Wilders geen spelletjes speelt? Dat doet hij continu, hij weet dondersgoed wat het effect is van hetgeen hij zegt, dat de vorige regering geklapt is door zijn toedoen is ook onderdeel van zijn spel. Hij wil geen oplossing voor de migratie, want als het opgelost is heeft hij geen standpunten meer en is hij zijn machtspositie kwijt, dus daarom moest het klappen voordat de wet er doorheen was en dan is dat vervolgens natuurlijk wel weer de schuld van anderen.
Herfstappeltaart
05-12-2025 om 13:35
Amber82 schreef op 05-12-2025 om 13:33:
[..]
En ben je dan van mening dat Wilders geen spelletjes speelt? Dat doet hij continu, hij weet dondersgoed wat het effect is van hetgeen hij zegt, dat de vorige regering geklapt is door zijn toedoen is ook onderdeel van zijn spel. Hij wil geen oplossing voor de migratie, want als het opgelost is heeft hij geen standpunten meer en is hij zijn machtspositie kwijt, dus daarom moest het klappen voordat de wet er doorheen was en dan is dat vervolgens natuurlijk wel weer de schuld van anderen.
Precies. Dat is de werkwijze van Wilders.
felija
05-12-2025 om 13:57
Amber82 schreef op 05-12-2025 om 13:33:
[..]
Inderdaad, in een notendop hoe de PVV werkt of eigenlijk dus juist niet werkt en op zo'n partij blijven mensen dan blind stemmen.
Alice12
05-12-2025 om 14:47
PensioNada schreef op 05-12-2025 om 13:18:
[..]
Ja dat ben ik wel met je eens, zowel Wilders als Baudet houden van "sterke" leiders.
Dit zijn beiden hele enge mannen.