Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-11-2025 om 20:16
Formatie
Morgen wordt er een verkenner benoemd als de fractievoorzitters het daarover eens worden. Dus ik denk dat een formatiedraadje inmiddels wel kan.
Traditioneel is er al weer het eerste lek tijdens de formatie: de naam van de beoogd verkenner is uitgelekt.
https://nos.nl/artikel/2589089-d66-ziet-wouter-koolmees-graag-als-verkenner
Hier de uitslagen en een coalitiebouwer: https://app.nos.nl/nieuws/tk2025/
en hier de link naar de formatiewebsite: https://www.kabinetsformatie2025.nl/
Herfstappeltaart
05-12-2025 om 11:19
RaSa schreef op 05-12-2025 om 11:17:
[..]
Het ligt ook aan de koers van het voormalige PvdA. Die bestaat niet meer en is opgeslokt door Groenlinks. En daardoor een veel linkerse partij geworden. Daardoor staan ze mijlen ver uit elkaar inmiddels.
Dat is allang ontkracht. Het is onderzocht en de partij is niét linkser geworden. Dat is een hardnekkige fabel.
Herfstappeltaart
05-12-2025 om 11:22
Alice12 schreef op 05-12-2025 om 11:15:
[..]
Ik begrijp niet helemaal waarom op dit forum de VVD van alles de schuld krijgt. GroenLinks/ PVDA blokkeert Ja 21 en de PVV net zo hard. D66 wil ook niet met Ja21en de PVV. Prima , ik snap het, maar waarom houdt ineens de VVD alles tegen? Dat doen de andere partijen net zo. De VVD is de hele verkiezingsperiode behoorlijk duidelijk geweest. Ze willen een centrum rechts kabinet. Nederland heeft ook meer rechts dan links gestemd. Dus dit is helemaal niet zo’n rare gedachte.
Ik vind het uitsluiten van onfatsoenlijke partijen als Forum, JA21 en de PVV iets anders dan het uitsluiten van een constructieve, democratische partij als GL/PvdA. VVD schaarde zich altijd onder de laatstgenoemden maar die is wat mij betreft door de mand gevallen.
Daglichtlamp
05-12-2025 om 11:22
Inderdaad, de laatste vijftien jaar voor de fusie was GroenLinks al nauwelijks linkser dan de PvdA.
https://www.trouw.nl/politiek/politieke-partijen-schuiven-massaal-op-naar-links~b184d362/
Alice12
05-12-2025 om 11:27
Herfstappeltaart schreef op 05-12-2025 om 11:22:
[..]
Ik vind het uitsluiten van onfatsoenlijke partijen als Forum, JA21 en de PVV iets anders dan het uitsluiten van een constructieve, democratische partij als GL/PvdA. VVD schaarde zich altijd onder de laatstgenoemden maar die is wat mij betreft door de mand gevallen.
De “onfatsoenlijke” partijen Ja21 en de PVV hebben samen 35 zetels. Dat zijn ruwweg 2,5 miljoen mensen. Dus om 2,5 miljoen mensen uit te sluiten heeft ook iets heel onfatsoenlijks.
Herfstappeltaart
05-12-2025 om 11:31
Alice12 schreef op 05-12-2025 om 11:27:
[..]
De “onfatsoenlijke” partijen Ja21 en de PVV hebben samen 35 zetels. Dat zijn ruwweg 2,5 miljoen mensen. Dus om 2,5 miljoen mensen uit te sluiten heeft ook iets heel onfatsoenlijks.
Vind ik niet. Ik hou graag fascisme en discriminatie buiten de deur.
Jorni
05-12-2025 om 11:35
Alice12 schreef op 05-12-2025 om 11:15:
[..]
Ik begrijp niet helemaal waarom op dit forum de VVD van alles de schuld krijgt. GroenLinks/ PVDA blokkeert Ja 21 en de PVV net zo hard. D66 wil ook niet met Ja21en de PVV. Prima , ik snap het, maar waarom houdt ineens de VVD alles tegen? Dat doen de andere partijen net zo. De VVD is de hele verkiezingsperiode behoorlijk duidelijk geweest. Ze willen een centrum rechts kabinet. Nederland heeft ook meer rechts dan links gestemd. Dus dit is helemaal niet zo’n rare gedachte.
Ze blokkeren allemaal meerdere partijen. Dat vind ik totaal niet constructief, daar maken ze zich allemaal schuldig aan. Ik begrijp overigens niet waarom Buma niet naar andere partijen wil kijken dan die 5 partijen waar hij nu op is gefocust. Je hebt nog zoveel andere partijen die zonder pardon meteen worden gepasseerd. En een minderheidskabinet zou ik al helemaal fout vinden als er nog zoveel opties zijn die nog niet zijn onderzocht.
Jorni
05-12-2025 om 11:36
[..]
Absoluut. Ze moeten naar alle partijen eens kijken in plaats van focussen op 5 partijen.
Daglichtlamp
05-12-2025 om 11:39
Jorni schreef op 05-12-2025 om 11:35:
[..]
Ze blokkeren allemaal meerdere partijen. Dat vind ik totaal niet constructief, daar maken ze zich allemaal schuldig aan. Ik begrijp overigens niet waarom Buma niet naar andere partijen wil kijken dan die 5 partijen waar hij nu op is gefocust. Je hebt nog zoveel andere partijen die zonder pardon meteen worden gepasseerd. En een minderheidskabinet zou ik al helemaal fout vinden als er nog zoveel opties zijn die nog niet zijn onderzocht.
Buma heeft ook met de PVV gesproken. Die wilde zelf niet verder praten.
Alice12
05-12-2025 om 11:40
Jorni schreef op 05-12-2025 om 11:36:
[..]
Absoluut. Ze moeten naar alle partijen eens kijken in plaats van focussen op 5 partijen.
Dat vind ik ook. Dus ik vind de VVD ( als VVDstemmer) ook verkeerd bezig. Praten kan altijd en hoort bij een democratisch proces.
Schoondochter
05-12-2025 om 11:41
Daglichtlamp schreef op 05-12-2025 om 11:39:
[..]
Hmm. Ik ben absoluut niet voor de PVV, maar het is natuurlijk volkomen logisch dat ze niet verder willen praten als de andere partijen al hebben gezegd niet met jou te willen regeren. Dat is dan een beetje gek om ze tegen te werpen.
Bellebelle
[..]
Vergeet niet dat deze partijen in de Tweede Kamer zitten en daar dus ook gewoon deelnemen aan de democratie. Dus er worden geen 2,5 miljoen mensen uitgesloten; de belangen van deze mensen worden vertegenwoordigd door de kamer leden van deze partijen.
Maar dan moeten deze parlementariërs natuurlijk wel aanwezig zijn. Dat zijn ze helaas nauwelijks (https://nos.nl/artikel/2575214-pvv-fractie-is-groot-in-getal-maar-niet-in-het-dagelijkse-kamerwerk, scroll even naar beneden voor de grafiek). Daar zou ik als kiezer veel bozer over worden, dat je op een partij stemt die vervolgens nauwelijks deelneemt aan het debat.
Jorni
Daglichtlamp schreef op 05-12-2025 om 11:39:
[..]
Dat heeft hij eerder gezegd ja. Ik denk als dit niet lukt dat hij dan wel zou willen praten. En er zijn trouwens veel meer andere partijen nog dan de PVV waarmee gesproken kan gaan worden.
Jorni
05-12-2025 om 11:42
Schoondochter schreef op 05-12-2025 om 11:41:
[..]
Hmm. Ik ben absoluut niet voor de PVV, maar het is natuurlijk volkomen logisch dat ze niet verder willen praten als de andere partijen al hebben gezegd niet met jou te willen regeren. Dat is dan een beetje gek om ze tegen te werpen.
Dat ook.
Alice12
05-12-2025 om 11:43
Bellebelle schreef op 05-12-2025 om 11:41:
[..]
Vergeet niet dat deze partijen in de Tweede Kamer zitten en daar dus ook gewoon deelnemen aan de democratie. Dus er worden geen 2,5 miljoen mensen uitgesloten; de belangen van deze mensen worden vertegenwoordigd door de kamer leden van deze partijen.
Maar dan moeten deze parlementariërs natuurlijk wel aanwezig zijn. Dat zijn ze helaas nauwelijks (https://nos.nl/artikel/2575214-pvv-fractie-is-groot-in-getal-maar-niet-in-het-dagelijkse-kamerwerk, scroll even naar beneden voor de grafiek). Daar zou ik als kiezer veel bozer over worden, dat je op een partij stemt die vervolgens nauwelijks deelneemt aan het debat.
Ze worden wel uitgesloten om te regeren. Dat doen eigenlijk bijna alle partijen.
Jorni
05-12-2025 om 11:46
Alice12 schreef op 05-12-2025 om 11:43:
[..]
Ze worden wel uitgesloten om te regeren. Dat doen eigenlijk bijna alle partijen.
En dat vind ik absoluut niet netjes. Daarom heb ik uit protest op PVV gestemd.