Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-11-2025 om 20:16
Formatie
Morgen wordt er een verkenner benoemd als de fractievoorzitters het daarover eens worden. Dus ik denk dat een formatiedraadje inmiddels wel kan.
Traditioneel is er al weer het eerste lek tijdens de formatie: de naam van de beoogd verkenner is uitgelekt.
https://nos.nl/artikel/2589089-d66-ziet-wouter-koolmees-graag-als-verkenner
Hier de uitslagen en een coalitiebouwer: https://app.nos.nl/nieuws/tk2025/
en hier de link naar de formatiewebsite: https://www.kabinetsformatie2025.nl/
Euphoria
05-12-2025 om 08:55
Schoondochter schreef op 05-12-2025 om 08:53:
[..]
Ik denk dat Yesilgoz af moet treden zodat er ruimte ontstaat om gewoon te doen wat er moet gebeuren: een regering vormen. Zij is er met zo'n gestrekt been in gegaan dat zij niet meer geloofwaardig die draai kan maken, maar een ander wellicht wel.
Maar zij is toch het boegbeeld? Waarom zou zij moeten aftreden. Als het goed is vertegenwoordigd zij de stem van het grote deel van de stemmers van VVD.
Schoondochter
05-12-2025 om 09:04
Euphoria schreef op 05-12-2025 om 08:55:
[..]
Maar zij is toch het boegbeeld? Waarom zou zij moeten aftreden. Als het goed is vertegenwoordigd zij de stem van het grote deel van de stemmers van VVD.
Omdat het land een regering nodig heeft. De VVD kan daaraan bijdragen, maar kan dat niet doen met haar aan het hoofd.
Ik denk niet dat zij een groot deel van de stemmers van VVD vertegenwoordigt, althans van de potentiële stemmers. De VVD heeft een grote achterban die altijd op hen stemt, ook nu ze zo naar rechts zijn afgebogen. Dat heeft niets te maken met wie aan het roer staat maar met de reputatie die de partij van zichzelf heeft. Ze hebben de afgelopen decennia veelvuldig met de PvdA geregeerd, en de enige verandering ten opzichte van die periode is hun eigen koers verder naar rechts. Dat kunnen ze dus prima terugdraaien zonder kiezers te verliezen. Sterker: ze kunnen daardoor wellicht kiezers terugkrijgen die dit jaar voor een andere partij hebben gekozen omdat de koers onder Yesilgoz ze niet aanstaat.
Zilver_gray
05-12-2025 om 09:23
Schoondochter schreef op 05-12-2025 om 09:04:
[..]
Omdat het land een regering nodig heeft. De VVD kan daaraan bijdragen, maar kan dat niet doen met haar aan het hoofd.
Ik denk niet dat zij een groot deel van de stemmers van VVD vertegenwoordigt, althans van de potentiële stemmers. De VVD heeft een grote achterban die altijd op hen stemt, ook nu ze zo naar rechts zijn afgebogen. Dat heeft niets te maken met wie aan het roer staat maar met de reputatie die de partij van zichzelf heeft. Ze hebben de afgelopen decennia veelvuldig met de PvdA geregeerd, en de enige verandering ten opzichte van die periode is hun eigen koers verder naar rechts. Dat kunnen ze dus prima terugdraaien zonder kiezers te verliezen. Sterker: ze kunnen daardoor wellicht kiezers terugkrijgen die dit jaar voor een andere partij hebben gekozen omdat de koers onder Yesilgoz ze niet aanstaat.
Nou dit inderdaad!
Ik heb “vroeger” in een grijs verleden ook altijd VVD gestemd, maar later afgehaakt (Rutte) en zolang mevrouw Yesilgoz aan het roer staat, ga ik er met een grote boog omheen.
Jorni
05-12-2025 om 09:24
Enerzijds vind ik het niet goed dat VVD veel blokkeert, maar aan de andere kant denk ik vanuit de inhoud wel hoe meer er geschrapt wordt uit het stuk van D66 en CDA hoe beter dat voor Nederland is. Die kans wordt wel groter als andere partijen niet zomaar gaan aanhaken.
Bellebelle
05-12-2025 om 09:30
Ik vind dat de politici zich eens als volwassen mogen gaan gedragen. We leren kinderen op school altijd dat ze samen moeten werken, ook als anderen jouw standpunten niet delen. Ik vind dat onze politici eens op zoek moeten gaan naar overeenkomsten i.p.v. verschillen. Er liggen zoveel dossiers al jaren te wachten op een oplossing, er kan geen minuut verloren gaan om te beginnen. Nu staat alles stil.
watertoren
05-12-2025 om 09:32
Schoondochter schreef op 05-12-2025 om 08:47:
[..]
Afhaken waarvan?
Afhaken om nog op de VVD te stemmen.
Schoondochter
05-12-2025 om 09:53
watertoren schreef op 05-12-2025 om 09:32:
[..]
Afhaken om nog op de VVD te stemmen.
Oh prima! Doen!
Schoondochter
05-12-2025 om 09:54
Jorni schreef op 05-12-2025 om 09:24:
Enerzijds vind ik het niet goed dat VVD veel blokkeert, maar aan de andere kant denk ik vanuit de inhoud wel hoe meer er geschrapt wordt uit het stuk van D66 en CDA hoe beter dat voor Nederland is. Die kans wordt wel groter als andere partijen niet zomaar gaan aanhaken.
Welke stukken moeten er geschrapt worden volgens jou om het stuk beter te maken voor Nederland?
CharlieB
05-12-2025 om 10:08
[..]
Ik zie echt alleen maar peilingen voorbij komen dat VVD stemmers achter de blokkade staan en tegen in een regering stappen met GL/PVDA. En dan is dat geen kwestie van 52/48. Maar echt driekwart. Dus ook al zitten er allerlei mitsen en maren aan die peilingen, ik geloof echt dat zij een groot deel vertegenwoordigt. Dan kunnen "wij" wel leuk vinden dat ze maar gewoon met GL moeten*. En dat je dan meer stemmers terugkrijgt dan dat je verliest is natuurlijk geen zekerheid. Ik denk overigens zelf dat als het ze lukt om in een regering te komen met ja21, ze er een stuk meer stemmen bijkrijgen dan wanneer ze met GL gaan. In mijn omgeving zie ik juist dat de VVD stemmers sterker overtuigd zijn en de mensen die zijn overgestapt afgelopen verkiezing weer langzaamaan terug richting de VVD bewegen. Al snap ik dat dat natuurlijk ook niet geheel representatief is.
Maar ondertussen beweegt D66 ook niet naar JA21 en wordt Klaver ook principieel.
*persoonlijk ben ik hier zelf nog over in conflict. Ja ik wil een regering, maar met de stukken die er nu liggen wil ik daar zeker geen GL/PVDA bij. Ik wil wat rechtsere invloeden.
Herfstappeltaart
05-12-2025 om 10:24
Schoondochter schreef op 05-12-2025 om 08:53:
[..]
Ik denk dat Yesilgoz af moet treden zodat er ruimte ontstaat om gewoon te doen wat er moet gebeuren: een regering vormen. Zij is er met zo'n gestrekt been in gegaan dat zij niet meer geloofwaardig die draai kan maken, maar een ander wellicht wel.
Daar hoop ik op.
watertoren
05-12-2025 om 10:29
Ik heb bv Karremans horen zeggen op tv dat hij ook absoluut niet samen wil met GL/PvdA. Ik denk dat het niet veel uit zal maken als Yelsilgoz af zou treden.
Herfstappeltaart
05-12-2025 om 10:41
watertoren schreef op 05-12-2025 om 10:29:
Ik heb bv Karremans horen zeggen op tv dat hij ook absoluut niet samen wil met GL/PvdA. Ik denk dat het niet veel uit zal maken als Yelsilgoz af zou treden.
Er zijn genoeg VVD-ers en oud-VVD-ers die Yesilgoz niet aanhangen. O.a. Klaas Dijkhof. Die is van mening dat de VVD zich veel constructiever moet opstellen.
Bellebelle
05-12-2025 om 11:11
watertoren schreef op 05-12-2025 om 10:29:
Ik heb Karremans ook horen zeggen dat vrouwen die teruggestuurd worden naar Afghanistan zelf moeten aantonen daar gediscrimineerd te worden. Vrouwen mogen in Afghanistan niet meer naar school, is dat niet genoeg?
Alice12
05-12-2025 om 11:15
[..]
Ik begrijp niet helemaal waarom op dit forum de VVD van alles de schuld krijgt. GroenLinks/ PVDA blokkeert Ja 21 en de PVV net zo hard. D66 wil ook niet met Ja21en de PVV. Prima , ik snap het, maar waarom houdt ineens de VVD alles tegen? Dat doen de andere partijen net zo. De VVD is de hele verkiezingsperiode behoorlijk duidelijk geweest. Ze willen een centrum rechts kabinet. Nederland heeft ook meer rechts dan links gestemd. Dus dit is helemaal niet zo’n rare gedachte.
RaSa
05-12-2025 om 11:17
[..]
Het ligt ook aan de koers van het voormalige PvdA. Die bestaat niet meer en is opgeslokt door Groenlinks. En daardoor een veel linkerse partij geworden. Daardoor staan ze mijlen ver uit elkaar inmiddels.