Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-11-2025 om 20:16
Formatie
Morgen wordt er een verkenner benoemd als de fractievoorzitters het daarover eens worden. Dus ik denk dat een formatiedraadje inmiddels wel kan.
Traditioneel is er al weer het eerste lek tijdens de formatie: de naam van de beoogd verkenner is uitgelekt.
https://nos.nl/artikel/2589089-d66-ziet-wouter-koolmees-graag-als-verkenner
Hier de uitslagen en een coalitiebouwer: https://app.nos.nl/nieuws/tk2025/
en hier de link naar de formatiewebsite: https://www.kabinetsformatie2025.nl/
Bakblik
03-12-2025 om 17:17
De plannen vuur asiel en migratie vind ik dan weer heel positief klinken. Spreidingswet handhaven want waarom moet alleen ter Apel last hebben van de overmaat aan asielzoekers? Taallessen vanaf dag 1 zodat mensen deel kunnen gaan uitmaken van de maatschappij en werken vanaf dat je een maand in Nederland bent is ook alleen maar goed. Iets bijdragen aan het land dat jou gastvrij opvangt en iets omhangen hebben is goed tegen de verveling.
Daglichtlamp
03-12-2025 om 17:21
Tegelijk willen CDA en D66 wel de strenge asielregels invoeren van de wetten die nu in behandeling zijn bij het parlement.
Jorni
03-12-2025 om 18:11
Lollypopje schreef op 03-12-2025 om 17:06:
[..]
Verminderde in stroom WIA vind ik echt dood en Klinken. Want zoals je zegt het is nu al moeilijk om erin te komen en er worden nu al heel erg vaak mensen onterecht niet of veel te laag afgekeurd. Je loopt dat risico dat dat dan nog vaker gaat gebeuren. Terwijl daar nu dus al grote misstanden zijn op dat gebied. Daar moet je als ik haar binnen het juist wat aan willen doen en het niet verergeren
Puur afbraakbeleid dus. Het is te hopen dat ook dat niet door gaat.
Miraval
03-12-2025 om 20:43
Daglichtlamp schreef op 03-12-2025 om 17:01:
[..]
Als ik bijvoorbeeld lees 'een modern ontslagrecht', denk ik dat bedoeld wordt ontslagen gemakkelijker maken. Dan heb ik graag dat een linkse partij bewaakt dat dat niet te gemakkelijk wordt. En verminderen de instroom in de WIA klinkt sympathiek, maar ik werkelijkheid is het nu al lastig om in de WIA te komen, en vallen mensen nu al terug op bijstand.
Dat eerste vind ik wel positief, want op dit moment is de balans werkgever/werknemer er niet. De werknemer heeft veel meer rechten, de werkgever veel meer plichten. Dat mag best wat meer gelijkgetrokken worden vind ik.
Ik ben wel erg benieuwd naar de plannen omtrent het rekeningrijden en hoe ze dit willen gaan invoeren.
Vwb de zorg vind ik op het punt van ouderenzorg wel jammer dat er in staat dat de gemeenschap meer in moet springen. Ik zie niet goed in hoe dan?
Euphoria
04-12-2025 om 06:20
Miraval schreef op 03-12-2025 om 20:43:
[..]
Dat eerste vind ik wel positief, want op dit moment is de balans werkgever/werknemer er niet. De werknemer heeft veel meer rechten, de werkgever veel meer plichten. Dat mag best wat meer gelijkgetrokken worden vind ik.
Ik ben wel erg benieuwd naar de plannen omtrent het rekeningrijden en hoe ze dit willen gaan invoeren.
Vwb de zorg vind ik op het punt van ouderenzorg wel jammer dat er in staat dat de gemeenschap meer in moet springen. Ik zie niet goed in hoe dan?
Ik meen in de plannen van D66 gelezen te hebben dat mantelzorgers een centrale plek innemen in hun visie.
Ik maak daaruit op, vrij vertaald, dat er meer beroep zal worden gedaan op de medemens.
ik lees vaak dat velen dit graag zien. Meer naar elkaar omkijken, gezamenlijke verantwoordelijkheid.
Ik voorzie dat mensen worden verzocht zich in nog meer bochten te wringen.
watertoren
04-12-2025 om 07:46
Jorni schreef op 03-12-2025 om 15:21:
Nou wat er nu ligt van het CDA en D66 is precies wat ik ervan had verwacht. Puur afbraakbeleid. Bezuinigen zorg, afbouwen hypotheekrenteaftrek, spreidingswet in stand laten, onzinnige klimaatmaatregelen, rekening rijden. Oekraine bij de EU en Navo (hallo derde wereldoorlog). Ik hoop maar dat veel hiervan wordt weg onderhandeld, want dit allemaal vind ik niet goed voor Nederland. Wat zijn het toch rotpartijen, bah.
Helemaal mee eens
Amber82
04-12-2025 om 07:51
Euphoria schreef op 04-12-2025 om 06:20:
[..]
Ik meen in de plannen van D66 gelezen te hebben dat mantelzorgers een centrale plek innemen in hun visie.
Ik maak daaruit op, vrij vertaald, dat er meer beroep zal worden gedaan op de medemens.
ik lees vaak dat velen dit graag zien. Meer naar elkaar omkijken, gezamenlijke verantwoordelijkheid.
Los of dat wel of niet in de plannen staat het is ook gewoon een feit dat de medemens meer voor elkaar moet gaan zorgen. De hoeveelheid aan zorgpersoneel is gewoon niet toereikend genoeg dat die dat allemaal kan oppakken.
Dit is momenteel gewoon de maatschappij en een feit waar we mee moeten dealen, ook als het niet op een politieke agenda had gestaan.
Ik zeg niet dat het makkelijk is of dat ik daar de perfecte oplossing in zie, maar daarin ligt wel een rol bij iedereen en vraagt een bepaalde flexibiliteit van werkgevers en werknemers om ook invulling te geven aan die rol.
Herfstappeltaart
04-12-2025 om 08:02
Amber82 schreef op 04-12-2025 om 07:51:
[..]
Los of dat wel of niet in de plannen staat het is ook gewoon een feit dat de medemens meer voor elkaar moet gaan zorgen. De hoeveelheid aan zorgpersoneel is gewoon niet toereikend genoeg dat die dat allemaal kan oppakken.
Dit is momenteel gewoon de maatschappij en een feit waar we mee moeten dealen, ook als het niet op een politieke agenda had gestaan.
Ik zeg niet dat het makkelijk is of dat ik daar de perfecte oplossing in zie, maar daarin ligt wel een rol bij iedereen en vraagt een bepaalde flexibiliteit van werkgevers en werknemers om ook invulling te geven aan die rol.
Op zich ben ik helemaal voor meer naar elkaar omzien, maar mantelzorgers hebben ook maar twee handen en 24 uur in een dag. Ik denk dat het personeelstekort in de zorg deels kan worden opgelost door die mensen gewoon eens beter te betalen. Het is hard werken onder soms zware omstandigheden voor een laag loon. Ik vind het niet heel gek dat steeds minder mensen daar voor kiezen.
Nicole123
04-12-2025 om 08:46
Euphoria schreef op 04-12-2025 om 06:20:
[..]
Volgens mij is dit vooral een CDA punt, die hebben 'het brede middenveld' als centraal punt in hun ideologie. Dat mensen onderling, verenigd in organisaties als buurtclubs, kerken en sportverenigingen, naar elkaar omzien en elkaar helpen en de overheid die taak minder heeft. Ik deel je zorgen en kritiek daarop. Want het klinkt allemaal prachtig, maar wat als mensen niet in zo'n clubje zitten en dan wegkwijnen? En wat leg je allemaal op de schouders van vrijwilligers? Ik zie in al dit soort clubs en verenigingen dat het vaak aankomt op een klein deel dat zich het vuur uit de sloffen loopt, maar het bijna niet redt. In de vroegere simpele, verzuilde samenleving, waar bijv de kerk een groot deel van je leven was en zo'n beetje iedereen wel ergens bij hoorde, werkte dit model nog wel aardig. In onze meer complexe en individualistische gaan er mensen enorm door buiten de boot vallen ben ik bang.
Amber82
04-12-2025 om 08:55
Herfstappeltaart schreef op 04-12-2025 om 08:02:
[..]
Op zich ben ik helemaal voor meer naar elkaar omzien, maar mantelzorgers hebben ook maar twee handen en 24 uur in een dag. Ik denk dat het personeelstekort in de zorg deels kan worden opgelost door die mensen gewoon eens beter te betalen. Het is hard werken onder soms zware omstandigheden voor een laag loon. Ik vind het niet heel gek dat steeds minder mensen daar voor kiezen.
Ik vraag me af of dat een deel van de oplossing is. Tuurlijk is het mooi meegenomen. Maar ik kom zelf uit de zorg, ik heb nooit iemand horen klagen over het salaris en ik heb nooit iemand horen zeggen dat salaris de reden is dat ze de zorg uit gingen.
En eens dat je ook niet alles van een mantelzorger kan verwachten, maar het is wel iets waar we mee moeten gaan dealen. Ik zeg niet dat het makkelijk is, heb zelf een zorbehoevend kind en dat is heel erg puzzelen met werk en geeft bij momenten veel stress en zorgen.
Maar mijn punt vooral was, we kunnen het er niet mee eens zijn dat de politiek hier een agendapunt van maakt, mijns inziens staat dit los van agendapunten en is het gewoon een issue in de maatschappij.
Euphoria
04-12-2025 om 10:11
ik begrijp dat we met een groot probleem zitten. Met meerdere problemen.
En er komen steeds meer problemen bij. Ik begin door de bomen het bos niet meer te zien. En dat maakt me wel angstig.
we moeten al zo ontzettend veel. De combinatie van werk, opleiding, gezin, de zorg voor anderen…en daarnaast de behoefte ook eens een beetje tijd voor jezelf te vinden in de drukke schema’s.
er komt steeds meer bovenop dat stapeltje. Het stapeltje is inmiddels een stapel, en nog zie ik geen licht aan het eind van de tunnel. Bij wijze van.
PensioNada
04-12-2025 om 18:06
Tsja, ik vreesde het al toen ik eind oktober de uitslag zag. Het is bijna onmogelijk om een kabinet te vormen, dus nog een jaar kabinet Schoof dat ons land nog verder uitkleed, dan een jaar een ruziekabinet en dan weer verkiezingen en dan haalt ons aspirant dictator weer de meeste stemmen. En zo maken we met ons allen ons land kapot.
Herfstappeltaart
04-12-2025 om 18:18
PensioNada schreef op 04-12-2025 om 18:06:
Tsja, ik vreesde het al toen ik eind oktober de uitslag zag. Het is bijna onmogelijk om een kabinet te vormen, dus nog een jaar kabinet Schoof dat ons land nog verder uitkleed, dan een jaar een ruziekabinet en dan weer verkiezingen en dan haalt ons aspirant dictator weer de meeste stemmen. En zo maken we met ons allen ons land kapot.
Met dank aan de VVD.
Herfstappeltaart
04-12-2025 om 18:41
watertoren schreef op 04-12-2025 om 18:39:
Ik denk dat er nieuwe verkiezingen komen.
Alsjeblieft niet zeg.......De VVD zou zich kapot moeten schamen. o o o wat zijn we bezig 'in het landsbelang' ....Ik heb er geen goed woord voor over hoe deze partij zich opstelt.