Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-11-2025 om 20:16
Formatie
Morgen wordt er een verkenner benoemd als de fractievoorzitters het daarover eens worden. Dus ik denk dat een formatiedraadje inmiddels wel kan.
Traditioneel is er al weer het eerste lek tijdens de formatie: de naam van de beoogd verkenner is uitgelekt.
https://nos.nl/artikel/2589089-d66-ziet-wouter-koolmees-graag-als-verkenner
Hier de uitslagen en een coalitiebouwer: https://app.nos.nl/nieuws/tk2025/
en hier de link naar de formatiewebsite: https://www.kabinetsformatie2025.nl/
Daglichtlamp
03-12-2025 om 08:18
Het was me niet eens opgevallen dat we weer in het oude topic zaten. Laten we hier dan verder gaan. De inhoudelijke agenda staat hier: https://www.kabinetsformatie2025.nl/documenten/2025/12/02/tussenverslag
Ik ben voorzichtig positief, al hoop ik wel dat GroenLinks-PvdA aanhaakt zodat de scherpe kantjes er nog een beetje af gaan.
Nicole123
03-12-2025 om 09:03
Ik vind het mooi dat ze al op zo'n korte termijn een flink inhoudelijk stuk hebben liggen. Slim en nuttig om te bouwen op zo'n inhoudelijke basis, ipv 'ik wil wel of niet met die en die'. Ik ben heel benieuwd of de andere partijen wel of niet willen aanhaken hierbij. Het is in ieder geval een duidelijke visie, waarbij er voor mij uitspringt dat ze knopen willen doorhakken en echt aan de slag willen gaan.
Inhoudelijk kan ik me er in grote lijnen wel in vinden, maar mis ik wel inzet op zorg en onderwijs, iets wat ik van deze partijen wel had verwacht dat ze dat als grote punten zouden hebben. Over mbo/hbo/wo schrijven ze wel het belangrijk te vinden, maar niks concreets. Over basisonderwijs zie ik niks.
Daglichtlamp
03-12-2025 om 09:07
Onderwijs zat geloof ik ook niet in de opdracht die de informateur gekregen heeft. Je kunt natuurlijk ook niet alles doen in 3 weken.
Daglichtlamp
03-12-2025 om 09:22
Waarom zou Buma vandaag eerst met de kleinere partijen praten? Is dat om de grotere eerst nog wat bedenktijd te geven of ze aan willen haken?
masatu
03-12-2025 om 09:32
Daglichtlamp schreef op 03-12-2025 om 09:22:
Waarom zou Buma vandaag eerst met de kleinere partijen praten? Is dat om de grotere eerst nog wat bedenktijd te geven of ze aan willen haken?
Ik denk het ja.. wellicht wordt er ondertussen achter de schermen ook nog wat gepoogd om de partijen er nog extra van te overtuigen om aan te geven welke plannen ze wel goed (genoeg) vinden ipv enkel focus op wat er mis is of (nog) niet in de plannen staat.
Daglichtlamp
03-12-2025 om 13:00
Mooie column over Jetten en Bontenbal.
https://www.ad.nl/binnenland/er-is-iets-behoorlijk-geks-aan-de-hand-met-rob-jetten-en-henri-bontenbal~a0678352/
Ze deden zo hun best om vooral te benadrukken dat ze niets bijzonders hadden gedaan. Nee, heus. Het is gewoon normaal om een gezamenlijk plan te schrijven. Zo ging dat vroeger ook. We zijn het met z’n allen, na alle toestanden van de afgelopen jaren, alleen niet meer gewend dat politici ook kunnen samenwerken in plaats van elkaar dwarszitten.
———-
Hun positiviteit werkt aanstekelijk. Ik geloof ze. Ik geloof echt dat ze het beste voor hebben met Nederland. En ik geloof dat ze het écht willen. De problemen oplossen, grote dossiers als wonen, stikstof en asiel vlottrekken, weer vooruitgaan met Nederland, na minstens twee jaar stilstand.
Nicole123
03-12-2025 om 13:01
Daglichtlamp schreef op 03-12-2025 om 09:07:
Onderwijs zat geloof ik ook niet in de opdracht die de informateur gekregen heeft. Je kunt natuurlijk ook niet alles doen in 3 weken.
Klopt. Maar ik vind het dus al jammer dat voor deze partijen de onderwerpen zorg en onderwijs blijkbaar niet de grote thema's waren waar ze hun eerste energie in gestoken hebben.
Herfstappeltaart
03-12-2025 om 13:02
Daglichtlamp schreef op 03-12-2025 om 09:22:
Ik denk om alvast af te tasten hoeveel van die kleine partijen ze nodig zullen hebben/hoeveel erg gewillig zijn in het geval de VVD ècht dwars blijft liggen. De hypotheekrenteaftrek zal ook een punt blijven voor ze.
Daglichtlamp
03-12-2025 om 13:45
Wilders wilde wel zo nodig tweede ondervoorzitter zijn, maar mijn indruk is dat hij dat werk niet echt doet. Vandaag heb ik zowel Van der Burg, als Peter de Groot als voorzitter gezien. Dit komen alle twee in de vervangingsreeks na Wilders.
Broadway
03-12-2025 om 13:52
Nicole123 schreef op 03-12-2025 om 13:01:
[..]
Klopt. Maar ik vind het dus al jammer dat voor deze partijen de onderwerpen zorg en onderwijs blijkbaar niet de grote thema's waren waar ze hun eerste energie in gestoken hebben.
volgens mij is de bepaling van wat wel of niet een thema voor deze huiswerkopdracht is gemaakt obv wat "het volk" aangegeven heeft icm verkiezingsonderwerpen. niet per se wat deze 2 partijen als hoofdonderwerpen zien. onderwijs is helaas al jaren geen hoofdonderwerp meer. alles wordt overschaduwd door klimaat, wonen en migratie
Jorni
03-12-2025 om 15:21
Nou wat er nu ligt van het CDA en D66 is precies wat ik ervan had verwacht. Puur afbraakbeleid. Bezuinigen zorg, afbouwen hypotheekrenteaftrek, spreidingswet in stand laten, onzinnige klimaatmaatregelen, rekening rijden. Oekraine bij de EU en Navo (hallo derde wereldoorlog). Ik hoop maar dat veel hiervan wordt weg onderhandeld, want dit allemaal vind ik niet goed voor Nederland. Wat zijn het toch rotpartijen, bah.
Nicole123
03-12-2025 om 16:01
Ik vind het juist verder-dan-de-korte-termijn-portemonnee beleid, met oplossingen die echt wat doen en duurzaam en bestendig zijn in plaats van 'Nederlanders/ikke eerst beleid'. Dat is geen afbraak in mijn ogen, maar juist vooruitgang.
En wat betreft onderwijs en zorg: klopt Broadway. In die zin ben ik eigenlijk teleurgesteld in wat "het volk" blijkbaar als hoofdthema's heeft aangeduid. Of dat ze qua onderwerpen hun oren laten hangen naar "het volk", of beter gezegd, een deel van het volk. Van mij mogen ze nog wel sterker voor hun eigen principes gaan staan. Maar goed, misschien komt het nog, dit is natuurlijk maar een eerste opzetje. Overigens is klimaat volgens mij ook niet een van de hoofdthema's in het stuk, toch? Het komt alleen af en toe aan bod binnen de andere onderwerpen voor zover ik zag.
Euphoria
03-12-2025 om 16:22
Daglichtlamp schreef op 03-12-2025 om 08:18:
Het was me niet eens opgevallen dat we weer in het oude topic zaten. Laten we hier dan verder gaan. De inhoudelijke agenda staat hier: https://www.kabinetsformatie2025.nl/documenten/2025/12/02/tussenverslag
Ik ben voorzichtig positief, al hoop ik wel dat GroenLinks-PvdA aanhaakt zodat de scherpe kantjes er nog een beetje af gaan.
Wat zijn voor jou scherpe kantjes?
Daglichtlamp
03-12-2025 om 17:01
Euphoria schreef op 03-12-2025 om 16:22:
[..]
Wat zijn voor jou scherpe kantjes?
Als ik bijvoorbeeld lees 'een modern ontslagrecht', denk ik dat bedoeld wordt ontslagen gemakkelijker maken. Dan heb ik graag dat een linkse partij bewaakt dat dat niet te gemakkelijk wordt. En verminderen de instroom in de WIA klinkt sympathiek, maar ik werkelijkheid is het nu al lastig om in de WIA te komen, en vallen mensen nu al terug op bijstand.
Lollypopje
03-12-2025 om 17:06
Daglichtlamp schreef op 03-12-2025 om 17:01:
[..]
Als ik bijvoorbeeld lees 'een modern ontslagrecht', denk ik dat bedoeld wordt ontslagen gemakkelijker maken. Dan heb ik graag dat een linkse partij bewaakt dat dat niet te gemakkelijk wordt. En verminderen de instroom in de WIA klinkt sympathiek, maar ik werkelijkheid is het nu al lastig om in de WIA te komen, en vallen mensen nu al terug op bijstand.
Verminderde in stroom WIA vind ik echt dood en Klinken. Want zoals je zegt het is nu al moeilijk om erin te komen en er worden nu al heel erg vaak mensen onterecht niet of veel te laag afgekeurd. Je loopt dat risico dat dat dan nog vaker gaat gebeuren. Terwijl daar nu dus al grote misstanden zijn op dat gebied. Daar moet je als ik haar binnen het juist wat aan willen doen en het niet verergeren