Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-11-2025 om 20:16
Formatie
Morgen wordt er een verkenner benoemd als de fractievoorzitters het daarover eens worden. Dus ik denk dat een formatiedraadje inmiddels wel kan.
Traditioneel is er al weer het eerste lek tijdens de formatie: de naam van de beoogd verkenner is uitgelekt.
https://nos.nl/artikel/2589089-d66-ziet-wouter-koolmees-graag-als-verkenner
Hier de uitslagen en een coalitiebouwer: https://app.nos.nl/nieuws/tk2025/
en hier de link naar de formatiewebsite: https://www.kabinetsformatie2025.nl/
Nicole123
29-11-2025 om 21:39
Tuinfluiter schreef op 29-11-2025 om 21:32:
[..]
Klopt ik vat het heel negatief op. De marktwerking in het ov heeft zeer slecht uitgepakt voor dunner bevokte gebieden het ov is er door geruïneerd. In heel veel gebieden is het ov niet matig of redelijk maar totaal afwezig. Ik snap best dat de frequentie in een grote stad hoger ligt dan op het platteland maar hier is het ov in sommige plaatsen totaal afwezig.
Maar dan zijn we het gewoon eens. Ik ben ook tegen de doorgeschoten marktwerking in het OV, ik vind dat de overheid moet zorgen voor een redelijke basis overal. We zitten dus helemaal op één lijn dat in grote steden het OV logischerwijs beter (frequenter/dichter) is, maar ook op het platteland er goed genoeg OV moet zijn. Misschien was ik daar niet duidelijk genoeg in.
Loeki72
29-11-2025 om 21:42
Tuinfluiter schreef op 29-11-2025 om 21:32:
[..]
Klopt ik vat het heel negatief op. De marktwerking in het ov heeft zeer slecht uitgepakt voor dunner bevokte gebieden het ov is er door geruïneerd. In heel veel gebieden is het ov niet matig of redelijk maar totaal afwezig. Ik snap best dat de frequentie in een grote stad hoger ligt dan op het platteland maar hier is het ov in sommige plaatsen totaal afwezig.
Ik heb niet het idee dat als er meer geld naar het ov gaat problemen op het platteland worden opgelost eerder knelpunten in de randstad.
Ik heb geen probleem met mijn vervoerskosten maar dmv accijns het ov mee financieren word ik niet enthousiast van. Laat de ov gebruiker gewoon ook zijn eigen reële kosten betalen.
Maar waarom heb je er dan geen problemen mee dat mensen die geen auto rijden wel jouw vervoerskosten mee financieren? Er gaat een gedeelte voor het potje voor het goedkoper maken van autorijden naar het openbaar vervoer. Nou wat een drama.
Daglichtlamp
29-11-2025 om 21:52
Tuinfluiter schreef op 29-11-2025 om 21:32:
[..]
Ik heb geen probleem met mijn vervoerskosten maar dmv accijns het ov mee financieren word ik niet enthousiast van. Laat de ov gebruiker gewoon ook zijn eigen reële kosten betalen.
Wacht even, het OV wordt niet gefinancierd uit accijns. Wat het kabinet juist deed was een Europees potje dat eigenlijk bedoeld was voor klimaatbeleid inzetten voor accijnsverlaging. Dat de Kamer dit deels teruggedraaid heeft, en dat geld nu voor het OV bestemt, lijkt me een stuk beter bij de doelstellingen passen.
Het is de ChristenUnie een doorn in het oog dat het kabinet opbrengsten uit een potje voor Europees klimaatbeleid wilde inzetten om fossiele brandstoffen niet in prijs te laten stijgen. Klimaatwinst zou zo ongedaan worden gemaakt, redeneerde CU-Kamerlid Pieter Grinwis. Dat geld kon in zijn ogen beter worden gebruikt om bezuinigingen op het ov ongedaan te maken.
Jujubee
30-11-2025 om 08:25
Tuinfluiter schreef op 28-11-2025 om 14:41:
Ik woon in een regio waar het openbaar vervoer ronduit slecht is. Ik wil best meer betalen voor mijn benzine als hierdoor het ov beter wordt. Maar wel graag ook in mijn regio en niet voornamelijk in de randstad.
Maar ik ben bang dat het er op uit draait dat ik meer ga betalen en daar niets voor terug zie.
Nou ja, het rare is, ik woon dus in de randstad maar hier is het OV er ook flink op achteruit gegaan. Zeker in mijn dorp. Ik zit onder Schiphol en mijn ( grote ) dorp had vroeger een uitgebreid bussennetwerk wat prima geregeld was. Ik kon met de bus van mijn deel van het dorp naar mijn moeder's deel en ook via mijn deel naar Schiphol en Amsterdam. Alleen nu zijn al die bussen vervangen voor een tram die voor geen meter werkt en flink vaak uitvalt of andere problemen heeft. Sowieso kan ik niet zo makkelijk bij die tram komen, ik moet daar 10 min voor fietsen. Als je een oudje bent die slecht ter been is en zonder vervoer zit kom je daar dus niet zo snel meer.
Vroeger reden er gewoon veel rechtstreekse bussen naar Amsterdam en Schiphol. Wel zo handig want mijn halve dorp werkt op Schiphol en in Amsterdam. Er rijden nog wel wat bussen maar die gaan naar Haarlem en andere dorpen hier in de buurt. Gelukkig rijd de bus naar het ziekenhuis hier in het dorp nog wel, daar kan ik ook hier opstappen voor de deur. Maar het is van de zotte dat we hier in het dorp nu zulk slecht OV hebben. Het is altijd wat met de tram. Mijn moeder zit er dagelijks in want die werkt in Amsterdam en hij komt zo vaak niet opdagen dus ze gaat flink op tijd weg anders is ze te laat. Ze moet ook nog overstappen want die tram gaat niet rechtstreeks naar het Leidseplein. De bus van vroeger wel. Soms gaat ze met haar Ebike, dan is ze 45 min onderweg, met het OV duur het zo anderhalf uur. Ik ging vroeger ook op de Ebik naar Schiphol, was ook 40 min. Met het OV moest je altijd overstappen en die aansluiting miste je standaard dus ook zo anderhalf uur onderweg. Terwijl je met de auto van hier naar Schiphol ben in 20 min.
Dus tja helaas is de randstad ook niet echt een garantie voor goed OV. De bussen vallen trouwens ook vaak uit, want geen personeel. Ik vind dat het OV overal beter en goedkoper moet, de prijzen zijn ook echt niet normaal meer.
Tuinfluiter
30-11-2025 om 10:08
Nicole123 schreef op 29-11-2025 om 21:39:
[..]
Maar dan zijn we het gewoon eens. Ik ben ook tegen de doorgeschoten marktwerking in het OV, ik vind dat de overheid moet zorgen voor een redelijke basis overal. We zitten dus helemaal op één lijn dat in grote steden het OV logischerwijs beter (frequenter/dichter) is, maar ook op het platteland er goed genoeg OV moet zijn. Misschien was ik daar niet duidelijk genoeg in.
Daar zijn we het wel over eens maar ik denk dat we over de manier van financieren anders denken.
Bakblik
30-11-2025 om 10:15
Jujubee schreef op 30-11-2025 om 08:25:
[..]
Nou ja, het rare is, ik woon dus in de randstad maar hier is het OV er ook flink op achteruit gegaan. Zeker in mijn dorp. Ik zit onder Schiphol en mijn ( grote ) dorp had vroeger een uitgebreid bussennetwerk wat prima geregeld was. Ik kon met de bus van mijn deel van het dorp naar mijn moeder's deel en ook via mijn deel naar Schiphol en Amsterdam. Alleen nu zijn al die bussen vervangen voor een tram die voor geen meter werkt en flink vaak uitvalt of andere problemen heeft. Sowieso kan ik niet zo makkelijk bij die tram komen, ik moet daar 10 min voor fietsen. Als je een oudje bent die slecht ter been is en zonder vervoer zit kom je daar dus niet zo snel meer.
Vroeger reden er gewoon veel rechtstreekse bussen naar Amsterdam en Schiphol. Wel zo handig want mijn halve dorp werkt op Schiphol en in Amsterdam. Er rijden nog wel wat bussen maar die gaan naar Haarlem en andere dorpen hier in de buurt. Gelukkig rijd de bus naar het ziekenhuis hier in het dorp nog wel, daar kan ik ook hier opstappen voor de deur. Maar het is van de zotte dat we hier in het dorp nu zulk slecht OV hebben. Het is altijd wat met de tram. Mijn moeder zit er dagelijks in want die werkt in Amsterdam en hij komt zo vaak niet opdagen dus ze gaat flink op tijd weg anders is ze te laat. Ze moet ook nog overstappen want die tram gaat niet rechtstreeks naar het Leidseplein. De bus van vroeger wel. Soms gaat ze met haar Ebike, dan is ze 45 min onderweg, met het OV duur het zo anderhalf uur. Ik ging vroeger ook op de Ebik naar Schiphol, was ook 40 min. Met het OV moest je altijd overstappen en die aansluiting miste je standaard dus ook zo anderhalf uur onderweg. Terwijl je met de auto van hier naar Schiphol ben in 20 min.
Dus tja helaas is de randstad ook niet echt een garantie voor goed OV. De bussen vallen trouwens ook vaak uit, want geen personeel. Ik vind dat het OV overal beter en goedkoper moet, de prijzen zijn ook echt niet normaal meer.
Sinds het ov vercommercialiseerd is wordt het alleen maar slechter.
Onrendabele lijnen worden eerst gehalveerd en als er dan nog minder mensen in de bus zitten worden ze opgeheven. Ons dorp had 2x per uur en bus naar het station en dat was oké, want in beide richtingen vertrok er 2x per uur een trein.
Als de bus om 8.20 aan zou komen dan konden de reizigers om 8.27 naar de ene kant en 8.31 naar de andere kant nog alleszins redelijke overstaptijden. Voor de terugweg was 17.27 aankomen en pas om 17.50 en bus en lange overstap maar ach je kon met de bus. Door het kleine aantal reizigers is de frequentie gehalveerd.
Nu al 3 jaar is er nog maar 1 bus per uur die op het station aankomt net nadat de eerste trein is vertrokken en de reizigers in de andere trein zien hem voor hun neus wegrijden. (Bus rijdt een stukje parallel aan het spoor).
Deze lijn dreigt opgeheven te worden wegens onrendabel. Ja ik vind het niet gek in winterse kou gaat niemand met de bus naar het station als je meer dan een half uur in de koude wind moet gaan staan wachten. Er staat op de Stationsstraat in de spits vaak een heuse haal een brengfile een wie het kan gaat op de fiets.
De goedkoopste bieder qua vervoersmaatschappij de concessie gingen is gewoon niet zo handig dat eindigt al jaren in duurdere kaartjes en steeds minder frequent rijdende bussen.
Beter ov heeft geld nodig vanuit de overheid.
Tuinfluiter
30-11-2025 om 11:40
Loeki72 schreef op 29-11-2025 om 21:42:
[..]
Maar waarom heb je er dan geen problemen mee dat mensen die geen auto rijden wel jouw vervoerskosten mee financieren? Er gaat een gedeelte voor het potje voor het goedkoper maken van autorijden naar het openbaar vervoer. Nou wat een drama.
Weet niet wat de overheid precies allemaal betaald van de accijns en btw opbrengsten van benzine.
De kale prijs van benzine is circa 0,80 aan de pomp betaal je nu 1,92 wordt na de verhoging 1,99. Ik vind door 1,22 euro meer dan de kostprijs te betalen voor 1 liter benzine automobilisten wel genoeg bijdrage aan de schatkist.
Als je in een gebied woont waar het ov helemaal weg bezuinigd is is het wel zuur om nog meer te betalen voor autorijden zodat het niet aanwezige ov betaalbaar blijft.
Nicole123
02-12-2025 om 09:03
Tuinfluiter schreef op 30-11-2025 om 10:08:
[..]
Daar zijn we het wel over eens maar ik denk dat we over de manier van financieren anders denken.
Ik denk dat we zelfs daar grotendeels hetzelfde over denken, want ik vind dat de overheid vanuit de algemene middelen geld in het OV moet steken, ook daar waar het niet uit zichzelf rendabel is.
Nicole123
02-12-2025 om 09:10
Een heel grote reden waarom het OV in de afgelopen jaren achteruit is gegaan (inderdaad ook in de randstad en ook in de grote steden) is door covid. In die periode is het gebruik van OV flink teruggelopen, doordat mensen de auto pakten (of een auto kochten) om niet besmet te worden en door thuiswerken. Die gewoonten zijn voor een deel ingesleten en gebleven. En OV gedijt bij veel gebruik, als er een halve kip en een paardenkop in een bus zit dan kost het enorm veel geld om hem te blijven laten rijden.
En verder verwijs ik nog even naar de terechte post van Daglichtlamp hierboven. Stellen dat het zo oneerlijk is dat accijns op benzine naar OV gaat is niet terecht en niet het hele plaatje. Het is andersom: het was zeer onterecht dat geld uit een 'klimaatverbeterpot' naar het verlagen van de accijns op benzine is gegaan. Zeer terecht dat dat wordt teruggedraaid en dat geld om het klimaat te verbeteren gaat naar het OV en niet naar het stimuleren van autogebruik. Je gaat geld uit een pot voor kankerpreventie toch ook niet uitgeven aan het verlagen van de belasting op sigaretten?
Broadway
02-12-2025 om 09:49
Euphoria schreef op 28-11-2025 om 12:49:
[..]
Ik heb het een beetje gehad met je voortdurende belerende vingertje, er is er hier op het forum nog een die dat doet.
jij houdt anderen blijkbaar heel goed in de gaten. Of anderen school, sport of winkel bezoeken met hun auto, wie ben jij om daar nou ook alweer je mening over te spuien?
Lijkt me hartstikke gezellig zo’n buurvrouw, not.
je hoeft niet met je verrekijker achter de geraniums te zitten om te weten dat de auto veel vaker uit gemak gepakt wordt dan jaren terug.
als ik zie wat bij ons kleine dorpsschooltje met de auto gebracht wordt dan is dat 80% gemak. en ja, ze rijden daarna door naar hun werk, maar wonen 4 straten verderop want veel groter is ons dorpje niet.
voor de overlast die dit veroorzaakt heeft de gemeente voor heel erg veel geld de hele straat daar aan moeten passen.
ja, een belerend vingertje is irritant, maar nicole zegt echt niets geks
Broadway
02-12-2025 om 09:57
Daglichtlamp schreef op 28-11-2025 om 17:49:
[..]
Dat was inderdaad niet het beeld dat ik had, ik had gedacht dat we hoger zaten. Maar het hangt er ook van af wat je vergelijkt. In Duitsland zijn veel lokale treinen (dat soort dat je gebruikt voor je woon- werkverkeer vaak veel goedkoper), dan de vergelijking die in jouw artikel gemaakt wordt.
Internationale treinkaartjes kun je ook beter in het buitenland kopen dan hier. https://www.rtl.nl/nieuws/economie/artikel/5396766/trein-kosten-treinkaartje-internationaal-verschil
is dat zo? ik ben toevallig hiernaar aan het kijken omdat ik over een paar wegen toevallig zo'n lokale trein nodig heb. 1 station verder, reistijd 3 minuten. 4.10 enkele reis. 8.20 voor een retourtje áls ik op een specifieke tijd boek. wil ik een 24 uurs kaartje waarmee ik op één dag zelf de tijd kan kiezen dan is het 5.80 enkele reis. (wel kan ik in die 24 uur dan zo vaak ik wil van a naar b. van b naar a dus niet
)
een abonnement is vast goedkoper en ja het is goedkoper dan een taxi, maar ik vond 8 euro voor 6 minuten trein best aan de prijs eigenlijk. voor mij juist een moment dat ik dacht dat het dus niet alleen in NL zo duur is.
ab09:52Bad SassendorfGleis 2
Regionalzug RB89Richtung Hamm (Westf.) Hbf
voraussichtlich pünktlich
an09:55SoestGleis 4
voraussichtlich pünktlich
Euphoria
02-12-2025 om 11:17
Broadway schreef op 02-12-2025 om 09:49:
[..]
je hoeft niet met je verrekijker achter de geraniums te zitten om te weten dat de auto veel vaker uit gemak gepakt wordt dan jaren terug.
als ik zie wat bij ons kleine dorpsschooltje met de auto gebracht wordt dan is dat 80% gemak. en ja, ze rijden daarna door naar hun werk, maar wonen 4 straten verderop want veel groter is ons dorpje niet.
voor de overlast die dit veroorzaakt heeft de gemeente voor heel erg veel geld de hele straat daar aan moeten passen.
ja, een belerend vingertje is irritant, maar nicole zegt echt niets geks
Wees gerust, ik heb totaal niet het idee dat zij letterlijk achter de geraniums zit. Ik vermoed zomaar dat ze een druk leven heeft met baan, ouderschap, partnerschap en tal van sociale contacten.
Widajo
03-12-2025 om 07:13
er is nu best het een en ander gaande met de formatie, jammer dat hier niets gepost wordt.
Ik lees hier geregeld dingen die mij aan het nadenken zetten...
Broadway
03-12-2025 om 07:39
Widajo schreef op 03-12-2025 om 07:13:
er is nu best het een en ander gaande met de formatie, jammer dat hier niets gepost wordt.
Ik lees hier geregeld dingen die mij aan het nadenken zetten...
vertel waarover je nadenkt!
ik heb weinig te vertellen want het gaat nu pas beginnen. er ligt een plan met veel facetten en vanaf vandaag begint het spel.
Libertine
03-12-2025 om 07:44
Widajo schreef op 03-12-2025 om 07:13:
er is nu best het een en ander gaande met de formatie, jammer dat hier niets gepost wordt.
Ik lees hier geregeld dingen die mij aan het nadenken zetten...
Er wordt al een beetje gepost in het topic Nederlandse politiek widajo!