Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-11-2025 om 20:16
Formatie
Morgen wordt er een verkenner benoemd als de fractievoorzitters het daarover eens worden. Dus ik denk dat een formatiedraadje inmiddels wel kan.
Traditioneel is er al weer het eerste lek tijdens de formatie: de naam van de beoogd verkenner is uitgelekt.
https://nos.nl/artikel/2589089-d66-ziet-wouter-koolmees-graag-als-verkenner
Hier de uitslagen en een coalitiebouwer: https://app.nos.nl/nieuws/tk2025/
en hier de link naar de formatiewebsite: https://www.kabinetsformatie2025.nl/
CharlieB
28-11-2025 om 09:17
Bakblik schreef op 28-11-2025 om 08:31:
[..]
Nou kom dan maar door met die kilometerheffing die ze vanuit Den Haag een paar geleden wilden invoeren. Dan kennen mensen ineens wel met het ov en op de fiets. Meer reizigers voor het ov laat de prijzen voor ov ook minder stijgen. Meer reizigers laat ook lijnen in stand, die worden dan niet opgeheven in verband met onrendabel waardoor met mensen gebruik kunnen maken van het ov.
Weer moeten gewoon met zo'n alleen minder autorijden.
Als ze ervoor zorgen dat ik niet 2uur onderweg ben maar net als mét files in de auto 1 uur, zou ik vaker de trein nemen. Tenzij er regelmatig ongeveer de helft van de treinen op mijn traject uitvalt (net als vorige week), want dan wordt het alsnog toch weer gewoon de auto. Maar ik ben in mijn dagelijkse leven nergens sneller met het ov en zelfs niet even snel. En ik sta toch regelmatig in de file. En comfortabeler vind ik het ook al niet. Ik ben kapot na een retourtje ov. Wat een complete overprikkeling.
Maar verder wel een goed plan, als de rest het ov pakt, ben ik met de auto nog sneller
Euphoria
28-11-2025 om 09:27
CharlieB schreef op 28-11-2025 om 09:17:
[..]
Als ze ervoor zorgen dat ik niet 2uur onderweg ben maar net als mét files in de auto 1 uur, zou ik vaker de trein nemen. Tenzij er regelmatig ongeveer de helft van de treinen op mijn traject uitvalt (net als vorige week), want dan wordt het alsnog toch weer gewoon de auto. Maar ik ben in mijn dagelijkse leven nergens sneller met het ov en zelfs niet even snel. En ik sta toch regelmatig in de file. En comfortabeler vind ik het ook al niet. Ik ben kapot na een retourtje ov. Wat een complete overprikkeling.
Maar verder wel een goed plan, als de rest het ov pakt, ben ik met de auto nog sneller
Een rit met OV en ik blijf hangen in een paniekaanval. Zonder gein.
Alice12
28-11-2025 om 10:06
Het OV is zo vreselijk slecht in Nederland. Ik blijf in mijn auto en tank in Duitsland.
Nicole123
28-11-2025 om 10:08
Euphoria schreef op 28-11-2025 om 09:14:
[..]
Met zijn allen minder auto rijden, wat een simpele redenatie. Wat als dat niet gaat? Dan maar stoppen met werken of stoppen met voortbewegen? Thuis op de bank blijven hangen?
Waarom maak je er zo'n vreemde en ver van de waarheid staande karikatuur van, met 'enkel bij de autorijders neerleggen' en 'dan maar stoppen met werken'? (alsof er gesteld werd dat niemand meer auto zou mogen rijden, in plaats van dat we gezamenlijk het totaal ervan verminderen) Kunnen we het gewoon even bij de feiten hebben en daarover praten, in plaats van het in een extreme niet-bestaande situatie te veranderen?
En over het onderwerp OV zelf: heel goed dat die bezuiniging wordt teruggedraaid! Juist als ik hier lees dat het slecht gesteld is met het OV dan is er blijkbaar hard geld voor nodig (en zeker geen bezuiniging) om het te verbeteren.
felija
28-11-2025 om 11:01
Euphoria schreef op 28-11-2025 om 09:14:
[..]
Met zijn allen minder auto rijden, wat een simpele redenatie. Wat als dat niet gaat? Dan maar stoppen met werken of stoppen met voortbewegen? Thuis op de bank blijven hangen?
Voor voortbewegen heb je juist geen auto nodig. Er zit nog van alles tussen minder autorijden en thuis op de bank blijven hangen, over een simpele redenatie gesproken.
Broadway
28-11-2025 om 11:21
Daglichtlamp schreef op 27-11-2025 om 20:14:
https://nos.nl/artikel/2592206-benzine-ruim-5-cent-duurder-door-belastingverhoging-geld-gaat-naar-openbaar-vervoer
Door een amendement van de CU wordt een deel van de bezuiniging op het OV geschrapt. Dat was dringend nodig voor iedereen die daarop aangewezen is.
(en ja je kunt een bezuiniging alleen terugdraaien als je het geld vervolgens ergens anders vandaan haalt, maar een groot deel van de korting op de accijns blijft ook volgend jaar gelden).
toen ik dit hoorde hebben we even high five gedaan dat we een paar honderd meter van de duitse grens wonen. de groeten met je zwabberbeleid.
geld gaat naar het ov. zou de trein dan goedkoper worden dan benzine+parkeren bij de rai? voorlopig nog niet in ieder geval...
Neweve
28-11-2025 om 11:24
CharlieB schreef op 28-11-2025 om 09:17:
[..]
Ik heb het juist andersom, in het ov kan ik me ontspannen (en zelfs als het druk is een boek lezen). In de auto ben ik actief bezig, zeker met file, dus kom ik gesloopt thuis.
Ik ben het wel met je eens dat sommige plekken, ook in de Randstad slecht met ov bereikbaar zijn. Dat mogen ze van mij echt verbeteren. Vb. Ik moest laatst 20km verderop zijn en dat was op de fiets sneller dan met ov. Dus toen ben ik gaan fietsen, was ook nog een uitdaging want het fietspad stopte en ging over in een 80 weg. Uiteindelijk via de berm en de achterzijde van de parkeerplaats bij de ingang van de congres locatie komen.
Miraval
28-11-2025 om 11:40
Het is juist goed dat bezuinigingen in het OV minder of juist niet doorgaan, echter er is voor heel veel mensen gewoonweg geen alternatief dan de auto om ergens te komen. En niet om het een of ander, maar autorijden is al erg duur in Nederland. We hebben hoge accijzen op brandstof, BPM, de MRB die ook weer verhoogd wordt. En als je afhankelijk bent van je auto, dan is die 5 cent verhoging gewoon weer een extra kostenpost.
En het klinkt allemaal leuk en aardig hoor, minder autorijden meer fietsen en OV, maar hier rijdt 1 bus per uur, tot 20.00 in de avond en vanaf 7.00 in de ochtend. Als je naar een grotere plaats moet, moet je al overstappen. Een autoritje van 30 minuten is met het OV al 1.5 uur vaak. En dan nog de keren dat treinen niet rijden, bussen te laat zijn... het OV is een puinhoop in Nederland.
Mijn idee zou zijn haal geld ergens anders vandaan, eerst betaalbare alternatieven in heel Nederland, en laat de automobilisten met rust. Of de werkgever of de burger betaald daar al genoeg aan.
Nicole123
28-11-2025 om 11:44
Miraval schreef op 28-11-2025 om 11:40:En het klinkt allemaal leuk en aardig hoor, minder autorijden meer fietsen en OV, maar hier rijdt 1 bus per uur, tot 20.00 in de avond en vanaf 7.00 in de ochtend. Als je naar een grotere plaats moet, moet je al overstappen. Een autoritje van 30 minuten is met het OV al 1.5 uur vaak. En dan nog de keren dat treinen niet rijden, bussen te laat zijn... het OV is een puinhoop in Nederland.
En juist hierom moet het dus beter.
Bakblik
28-11-2025 om 11:49
Nicole123 schreef op 28-11-2025 om 11:44:
[..]
En juist hierom moet het dus beter.
En het kan alleen beter met meer geld.
Neweve
28-11-2025 om 12:04
Miraval schreef op 28-11-2025 om 11:40:
En het klinkt allemaal leuk en aardig hoor, minder autorijden meer fietsen en OV, maar hier rijdt 1 bus per uur, tot 20.00 in de avond en vanaf 7.00 in de ochtend. Als je naar een grotere plaats moet, moet je al overstappen. Een autoritje van 30 minuten is met het OV al 1.5 uur vaak. En dan nog de keren dat treinen niet rijden, bussen te laat zijn... het OV is een puinhoop in Nederland.
Ik vind: Minder autorijden begint bij vaker en uitgebreider ov. Dan stappen mensen vanzelf over. Je moet, in mijn ogen dus niet de auto-rijder afstraffen.
Dat zie je nu vaak ook mis gaan in nieuwe wijken. De tram/bus gaat nog niet want de wijk is nog niet af, maar wel al minder parkeerplekken want "groene/toekomstbestendige" wijk. De wijk moet vanaf dag 1 al goed bereikbaar zijn met ov. Dan zullen mensen die erheen verhuizen mogelijk niet eens hun auto meeverhuizen.
Het geld moet wel ergens vandaan komen.
Nicole123
28-11-2025 om 12:09
Er is niemand die autorijden wil verbieden of onmogelijk wil maken. Maar minderen in het totaal kan zeker. Als ik zie hoeveel mensen hier hun kind met de auto naar school brengen, terwijl ze binnen een paar kilometer van school wonen. Met de auto een boodschap gaan doen. Met de auto naar hun sportles in het dorp. Ik woon zelf (bewust) in een omgeving waar het OV supergoed is en vrijwel alle faciliteiten op fietsafstand en dan nog zie ik het overgrote deel van de buurtbewoners hier voor elke scheet de auto nemen. Daar valt echt nog veel op te winnen. Niet alleen door beter OV, maar ook door bijv. snellere doorgaande fietsroutes op vrijliggende paden, veilige oversteekmogelijkheden, voorrang voor fietsers bij stoplichten, overal binnen de bebouwde kom 30 km zone, etc.
En zoals iemand hierboven ook al terecht zei: daar hebben we allemaal wat aan, ook degenen die wel de auto per se nodig hebben. Want als degenen die dat op zich prima zouden kunnen als het maar wat beter geregeld was voor OV of fiets de auto wat vaker laten staan dan kunnen degenen die de auto wel echt ergens voor nodig hebben veel beter doorrijden. Dat scheelt voor hen ook weer een hoop tijd, geld en minder frustratie.
Euphoria
28-11-2025 om 12:49
Nicole123 schreef op 28-11-2025 om 12:09:
Er is niemand die autorijden wil verbieden of onmogelijk wil maken. Maar minderen in het totaal kan zeker. Als ik zie hoeveel mensen hier hun kind met de auto naar school brengen, terwijl ze binnen een paar kilometer van school wonen. Met de auto een boodschap gaan doen. Met de auto naar hun sportles in het dorp. Ik woon zelf (bewust) in een omgeving waar het OV supergoed is en vrijwel alle faciliteiten op fietsafstand en dan nog zie ik het overgrote deel van de buurtbewoners hier voor elke scheet de auto nemen. Daar valt echt nog veel op te winnen. Niet alleen door beter OV, maar ook door bijv. snellere doorgaande fietsroutes op vrijliggende paden, veilige oversteekmogelijkheden, voorrang voor fietsers bij stoplichten, overal binnen de bebouwde kom 30 km zone, etc.
En zoals iemand hierboven ook al terecht zei: daar hebben we allemaal wat aan, ook degenen die wel de auto per se nodig hebben. Want als degenen die dat op zich prima zouden kunnen als het maar wat beter geregeld was voor OV of fiets de auto wat vaker laten staan dan kunnen degenen die de auto wel echt ergens voor nodig hebben veel beter doorrijden. Dat scheelt voor hen ook weer een hoop tijd, geld en minder frustratie.
Ik heb het een beetje gehad met je voortdurende belerende vingertje, er is er hier op het forum nog een die dat doet.
jij houdt anderen blijkbaar heel goed in de gaten. Of anderen school, sport of winkel bezoeken met hun auto, wie ben jij om daar nou ook alweer je mening over te spuien?
Lijkt me hartstikke gezellig zo’n buurvrouw, not.
Bakblik
28-11-2025 om 13:01
Euphoria schreef op 28-11-2025 om 12:49:
[..]
Ik heb het een beetje gehad met je voortdurende belerende vingertje, er is er hier op het forum nog een die dat doet.
jij houdt anderen blijkbaar heel goed in de gaten. Of anderen school, sport of winkel bezoeken met hun auto, wie ben jij om daar nou ook alweer je mening over te spuien?
Lijkt me hartstikke gezellig zo’n buurvrouw, not.
Ik heb ook een mening over mijn buurman die voor elke scheet in de auto springt, gaat in de supermarkt 350 meter verderop een pak melk halen met de auto. Dat zie ik regelmatig gebeuren. Tegen hem zeg ik niks, maar dat ventileer ik dan wel op het forum. Ook als je niet actief achter je geraniums zit te koekeloeren krijg je dat wel mee als het vaker dan eens gebeurt.
Kan zomaar zijn dat Nicole123 ook niks zegt tegen de buren maar alleen hier haar frustratie daarover uit.
Daglichtlamp
28-11-2025 om 13:09
BBB raakt al weer een senator kwijt aan D66: https://www.nrc.nl/nieuws/2025/11/28/opnieuw-stapt-een-bbb-senator-over-naar-d66-a4913963
Ben benieuwd wat dat betekent voor de asielwetten die nog behandeld moeten worden in de Eerste Kamer.