Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Formatie

Nicole123 schreef op 19-11-2025 om 19:17:

[..]

Ik ben het met je eens dat het helemaal niet zo enorm slecht gaat (Nederland staat nog altijd in de top van de wereld van de landen met de meeste welvaart en het hoogste welzijn). En ook dat de invloed van de VVD (of CDA) niet louter slecht is geweest. Ik kan niks met rechts=slecht of links=slecht. Op het gebied van veiligheid, economie, staatskas en ondernemersklimaat heeft de VVD best goede dingen gedaan. Ik ben ook net als jij voor een middenkabinet.

Maar wat je hier noemt over links dat begrijp ik niet zo goed. Het punt ging toch over de slechte zaken van de vorige kabinetten? Wat is er slecht aan de (door mij) vet gemaakte punten die jij noemt? (en dan zal ik je punten over minimumloon even niet vet maken, want dat is hier al veel vaker besproken) De wat jij 'linkse' punten noemt die doorgevoerd zijn vind ik nou juist over het algemeen niet slecht aan de kabinetten van de afgelopen decennia.

NB Bij afbouw van de HRA is het hele plaatje: het afbouwen met een half procent per jaar van de regeling dat mensen met een inkomen van boven de €75.000 per jaar een veel hoger percentage bijgedragen kregen van de staat aan hun hypotheek dan mensen met een inkomen van beneden de €75.000 per jaar. Zeer terecht dat dat afgebouwd is, want dat was het geven van grote financiële voordelen aan de heel rijken ten opzichte van mensen met lage- en middellonen.

Nee ik doelde op rechts beleid. De door jouw vetgedrukte punten vallen niet onder rechts beleid, als je het al in kunt delen tussen rechts en links. 

Ik wil alleen maar zeggen dat iedereen over VVD (rechts) beleid klaagt, of het is de schuld van links, terwijl er buiten Kabinet Schoof nooit een alleen maar rechts kabinet is geweest. En D66 en PvdA zijn ook vertegenwoordigt geweest in die kabinetten.

Ik vind het altijd te makkelijk om alleen de VVD de schuld te geven, of alleen rechts beleid, of alleen links beleid. Het is ook gewoon de tijden waarmee je te maken krijgt als kabinet. In de financiele crisis moest er bezuinigd worden om de begroting op orde te houden, tijdens corona moest er steun komen zodat iedereen zijn werk en inkomen kon behouden, de energiecrisis had ook zijn eigen uitdagingen, samen met de opvang van vluchtelingen uit Oeikraine of Syrie. 

En als Rusland morgen Polen aanvalt, dan kan links beleid er ook niet voor zorgen dat Nederlanders erop vooruit gaan. Of als de zeespiegel binnen 3 jaar zo enorm stijgt dat half Nederland onder water staat, of wanneer Amerika besluit om invoerrechten vanuit Europa met 10% te verhogen. Dan kan Jetten hoog en laag springen, maar dat gaan we allemaal merken.

En Rutte heeft tijdens zijn kabinetten er ook voor gezorgd dat het merendeel van de Nederlanders er niet slechter op is geworden. Ja misschien is onze koopkracht wat afgenomen in bepaalde perioden, maar de zorg heeft niet stil gelegen tijdens corona, de verwarming kon aanblijven dankzij tegemoetkomingen en het begrotingstekort is binnen de normen gebleven. Roemenië, Polen, Frankrijk en Slowakije zitten allemaal ruim boven de 3% begrotingstekort. Italie en Duitsland zitten net boven de 3% momenteel. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

19-11-2025 om 19:52 Topicstarter

Hoezo is bijvoorbeeld die bijna gratis kinderopvang rechts beleid? Zoals de plannen nu zijn gaat dat vooral ten koste van de lage inkomens die èn meer gaan betalen èn minder kans hebben op een plek op de kinderopvang. Het lijkt me zoals de plannen van het afgelopen kabinet waren  uitgewerkt vooral rechts beleid. (wat ook logisch is bij een vrijwel geheel rechts kabinet).

Daglichtlamp schreef op 19-11-2025 om 19:52:

Hoezo is bijvoorbeeld die bijna gratis kinderopvang rechts beleid? Zoals de plannen nu zijn gaat dat vooral ten koste van de lage inkomens die èn meer gaan betalen èn minder kans hebben op een plek op de kinderopvang. Het lijkt me zoals de plannen van het afgelopen kabinet waren uitgewerkt vooral rechts beleid. (wat ook logisch is bij een vrijwel geheel rechts kabinet).

GL/PvdA wil ook gratis kinderopvang. Dat is geen standpunt voorbehouden aan een linkse of rechtse partij. En kinderopvang is toch betaalbaar, en anders is daar een toeslag voor.

Ik bedoel alleen maar te zeggen dat het beleid van de afgelopen 10/15 jaar niet uitsluitend rechts is geweest. Ook "linkse" standpunten zijn doorgevoerd.  Zie mijn voorbeelden. (Muv het laatste kabinet, maar daar is weinig van terecht gekomen)

Vwb de VVD heb ik vooral veel moeite met het laatste kabinet Rutte, waarbij de VVD steeds meer ging aanschurken tegen radicaalrechtse standpunten. Die nareis op nareis van Yesilgöz, waarover dat kabinet viel, vond ik een vreselijke aanfluiting. Sinds de komst van Yesilgöz kan ik de VVD niet meer serieus nemen, het complete debacle met het vorige kabinet helpt daar niet bepaald aan mee, zacht uitgedrukt. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

19-11-2025 om 20:36 Topicstarter

Miraval schreef op 19-11-2025 om 19:55:

[..]

GL/PvdA wil ook gratis kinderopvang. Dat is geen standpunt voorbehouden aan een linkse of rechtse partij. En kinderopvang is toch betaalbaar, en anders is daar een toeslag voor.

Ik bedoel alleen maar te zeggen dat het beleid van de afgelopen 10/15 jaar niet uitsluitend rechts is geweest. Ook "linkse" standpunten zijn doorgevoerd. Zie mijn voorbeelden. (Muv het laatste kabinet, maar daar is weinig van terecht gekomen)

Gratis kinderopvang is door het afgelopen kabinet echt niet doorgevoerd op een manier die links is. Om de vergoeding voor hoge inkomens te kunnen verhogen was het voorstel om de maximale uurprijs die vergoed werd te beperken (waardoor voor lage inkomens kinderopvang juist duurder zou worden). 

Het feit dat beiden voor zijn, betekent nog niet dat de manier waarop de rechtse kabinetten dit in aan het voeren waren links beleid is. 

Net als de huurbevriezing die in de voorjaarsnota afgesproken was. GroenLinks-PvdA was daar op zich voor, maar dan wel op een manier dat niet de huurders van corporatiewoningen juist de dupe worden, omdat  in de plannen van het rechtse kabinet zoals die er lagen die huurverlaging grotendeels betaald moest worden door de corporaties (terwijl het kabinet voor hunzelf juist een bezuiniging inboekte, andermans geld uitgeven dus).

Miraval schreef op 19-11-2025 om 19:55:

[..]

Ik bedoel alleen maar te zeggen dat het beleid van de afgelopen 10/15 jaar niet uitsluitend rechts is geweest. Ook "linkse" standpunten zijn doorgevoerd. Zie mijn voorbeelden. (Muv het laatste kabinet, maar daar is weinig van terecht gekomen)

Dat snap ik, maar de 'linkse' punten die je noemt zijn in mijn ogen juist vrijwel allemaal positief. In de discussie die hier liep:

"De voorgaande kabinetten hebben er een zootje van gemaakt en denken alleen maar aan zichzelf"

"Ja, maar die kabinetten waren rechts, dus als je vindt dat het een zootje was dan moet je de schuld daar leggen" 

begrijp ik niet zo goed dat je dan met juist positieve punten vanuit de linkse kant van die kabinetten komt. Maar goed, ik zie dat je sowieso het idee dat die kabinetten alleen maar slechte dingen gedaan zouden hebben niet deelt (en dat ben ik ook wel met je eens) en het dus eigenlijk met beide kanten van de discussie die er liep het niet eens bent. Persoonlijk zou ik de dingen die ik slecht vind aan de kabinetten Rutte (bijv. het niet genoeg aanpakken van de stikstofcrisis en woningnood en het juist zodanig overmatig aanpakken van fraude met toeslagen dat het leidde tot de toeslagenaffaire) wel 'rechtse' punten noemen, al zijn er ook 'rechtse' punten (bijv. meer investeren in defensie) die ik wel goed vind.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

21-11-2025 om 21:35 Topicstarter

Eerste week formatieteam D66 en CDA voorbij, gewerkt aan 'verrassende agenda' - https://nos.nl/l/2591401

"Er is zeker vooruitgang geboekt", verzekerde D66-leider Jetten vrijdagmiddag na afloop van een dag gesprekken in de werkkamer van formateur Buma in de Tweede Kamer. "De urgentie staat goed bij ons op het netvlies", zegt CDA-leider Bontenbal. En informateur Buma zegt ook die "urgentie" te voelen.

De eerste echte week van de kabinetsformatie zit erop en de boodschap van het informatieteam is duidelijk: er is hard "aan de inhoud" gewerkt om een "gezamenlijke positieve agenda" te maken, zoals verkenner Koolmees aan D66 en het CDA geadviseerd heeft. "We gaan richting geven, een stip op de horizon", zegt Jetten. "Anders blijf je maar hangen in wie met wie wil regeren."

ik heb het idee dat de formatie een constructieve sfeer heeft. Vind het ook best goed dat ze ruimte geven aan de experts (al leest het in het Nos artikel een beetje als "wij van wc eend"). 
Ben wel heel benieuwd hoe het "light" akkoord straks gaat vallen bij de andere partijen. 

Ik hoop ook dat ze echt aan een plan aan het werken zijn met concrete maatregelen en een aanpak! Dat hebben we nodig, dat ze in Den Haag iets dóén ipv oeverloos doorkakelen over een ‘visie op een route die moet leiden tot een proces om eventueel tot maatregelen te kunnen komen op voorwaarde dat het proces goed doorlopen wordt’. Ik ben er wel klaar mee dat ze komen met een pakkend motto en vervolgens verzanden in hun eigen belangrijkheid en processen en die processen er vervolgens aan in de weg staan om iets te bereiken. Ik ben vóór zorgvuldigheid, maar tegen dit soort verlammend gedrag. Hak eens knopen door, dóé iets! Jullie zitten aan het stuur, stuur dan! Ga niet maandenlang zitten leuteren over hoe je eventueel van de parkeerplaats zou kunnen gaan wegrijden. Bestemming bepalen en gas erop!   

Sorry, de irritatie kreeg de overhand. Maar in de kern: ik wil resultaten en geen serie processen. 

er.is.maar.1.Pino schreef op 23-11-2025 om 07:20:

Ik hoop ook dat ze echt aan een plan aan het werken zijn met concrete maatregelen en een aanpak! Dat hebben we nodig, dat ze in Den Haag iets dóén ipv oeverloos doorkakelen over een ‘visie op een route die moet leiden tot een proces om eventueel tot maatregelen te kunnen komen op voorwaarde dat het proces goed doorlopen wordt’. Ik ben er wel klaar mee dat ze komen met een pakkend motto en vervolgens verzanden in hun eigen belangrijkheid en processen en die processen er vervolgens aan in de weg staan om iets te bereiken. Ik ben vóór zorgvuldigheid, maar tegen dit soort verlammend gedrag. Hak eens knopen door, dóé iets! Jullie zitten aan het stuur, stuur dan! Ga niet maandenlang zitten leuteren over hoe je eventueel van de parkeerplaats zou kunnen gaan wegrijden. Bestemming bepalen en gas erop!

Sorry, de irritatie kreeg de overhand. Maar in de kern: ik wil resultaten en geen serie processen.

Dat klinkt leuk maar helaas hebben ze te maken met andere partijen, meerderheden verwerven, processen. Of we het nu leuk vinden of niet. En dat is maar goed ook, want anders zouden foute machthebbers veel te snel hun wil kunnen opleggen/doordrukken.

Herfstappeltaart schreef op 23-11-2025 om 09:34:

[..]

Dat klinkt leuk maar helaas hebben ze te maken met andere partijen, meerderheden verwerven, processen. Of we het nu leuk vinden of niet. En dat is maar goed ook, want anders zouden foute machthebbers veel te snel hun wil kunnen opleggen/doordrukken.

Ik denk dat je me niet helemaal begrijpt. Natuurlijk moeten ze met elkaar in overleg. Wat ik niet wil zien is dat ze besluiten en maatregelen uitstellen omdat er het zoveelste onderzoek gedaan moet worden naar bekende en onderzochte problemen. 

er.is.maar.1.Pino schreef op 23-11-2025 om 18:57:

[..]

Ik denk dat je me niet helemaal begrijpt. Natuurlijk moeten ze met elkaar in overleg. Wat ik niet wil zien is dat ze besluiten en maatregelen uitstellen omdat er het zoveelste onderzoek gedaan moet worden naar bekende en onderzochte problemen.

Aha. Nou dàt ben ik helemaal met je eens.

https://www.nu.nl/economie/6377183/europese-commissie-waarschuwt-nederland-geeft-nog-steeds-te-veel-uit.html

Nou dat gaat een hele kluif worden voor het nieuwe kabinet. Zeker vood GL-PVDA want die willen de overheidsuitgaven juist niet beperken maar verhogen zoals ik las in de plannen bij het CPB.

Waar kan er op bezuinigd worden? Met goed fatsoen natuurlijk. 

Miraval schreef op 25-11-2025 om 18:31:

https://www.nu.nl/economie/6377183/europese-commissie-waarschuwt-nederland-geeft-nog-steeds-te-veel-uit.html

Nou dat gaat een hele kluif worden voor het nieuwe kabinet. Zeker vood GL-PVDA want die willen de overheidsuitgaven juist niet beperken maar verhogen zoals ik las in de plannen bij het CPB.

Waar kan er op bezuinigd worden? Met goed fatsoen natuurlijk.

Ik ben pro-eu maar kan deze aanbeveling niet helemaal volgen. Als de begroting klopt en het totaal tekort niet groter wordt, wat is dan het probleem als de uitgaven met meer dan 3% stijgen. (Oftewel met meer dan de inflatie). 

https://www.rtl.nl/nieuws/economie/artikel/5540875/drie-dagen-dienst-19000-euro-na-ontslag-wegens-geloof

Wat mij betreft gaat de politiek ook ingrijpen in wetgeving omtrent dit soort zaken. Evenals de 34.000 euro ontslagvergoeding van de COA medewerker die ook nog in zijn proeftijd zat.

Als bedrijf is dit toch ook niet te betalen? En ik vind het bizar dat de man een bidruimte vraagt bij klanten, niet bij varkensboeren wil werken vanwege zijn geloof en een bidruimte in de werkbus niet accepteert. Het aantal maal bidden per dag is volgens de Islam namelijk ook flexibel. Laatst was er ook een buschauffeur die zijn bus aan de kant zette om de bidden, onder werktijd. Dit was overigens wel in Belgie, maar geloof en werk kan prima gecombineerd worden als beide partijen flexibel en ook gewoon realistisch zijn over wat wel en niet mogelijk is. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.