Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-11-2025 om 20:16
Formatie
Morgen wordt er een verkenner benoemd als de fractievoorzitters het daarover eens worden. Dus ik denk dat een formatiedraadje inmiddels wel kan.
Traditioneel is er al weer het eerste lek tijdens de formatie: de naam van de beoogd verkenner is uitgelekt.
https://nos.nl/artikel/2589089-d66-ziet-wouter-koolmees-graag-als-verkenner
Hier de uitslagen en een coalitiebouwer: https://app.nos.nl/nieuws/tk2025/
en hier de link naar de formatiewebsite: https://www.kabinetsformatie2025.nl/
Daglichtlamp
17-11-2025 om 16:31
https://www.kabinetsformatie2025.nl/actueel/nieuws/2025/11/16/agenda-informateur-buma-maandag-17-november
Ik wordt blij van de voortvarendheid waarmee aan de slag gegaan wordt. De vorige keer werd vaak maar drie dagen per week onderhandeld. Nu staat op de allereerste dag direct een avondsessie gepland (en zijn er volgens mij ook elke werkdag bijeenkomsten gepland).
Herfstappeltaart
18-11-2025 om 08:26
Daglichtlamp schreef op 17-11-2025 om 08:31:
Morgen de verkiezing van de Kamervoorzitter : https://nos.nl/artikel/2590686-drie-kamerleden-willen-weer-voorzitter-worden-bosma-van-der-lee-en-van-campen Ik denk dat de kansen van Bosma door het gedrag van zijn eigen partijgenoten heel klein zijn. Hoe goed hij ook als voorzitter is.
Ik vind sowieso dat iemand met zulke discutabele opvattingen geen kamervoorzitter hoort te zijn. Ondanks de goede manier waarop hij het deed.
Miraval
18-11-2025 om 09:08
Herfstappeltaart schreef op 18-11-2025 om 08:26:
[..]
Ik vind sowieso dat iemand met zulke discutabele opvattingen geen kamervoorzitter hoort te zijn. Ondanks de goede manier waarop hij het deed.
Van de 3 kandidaten is hij wel degene die wellicht het meeste kans maakt. De ene is van GL-PVDA en die partij heeft ook een voorzitter in de 1e kamer, die van de VVD is m.i. te jong. En Bosma was wat mij betreft een goede voorzitter. Dus hij mag het wel weer worden van mij.
Herfstappeltaart
18-11-2025 om 09:26
Miraval schreef op 18-11-2025 om 09:08:
[..]
Van de 3 kandidaten is hij wel degene die wellicht het meeste kans maakt. De ene is van GL-PVDA en die partij heeft ook een voorzitter in de 1e kamer, die van de VVD is m.i. te jong. En Bosma was wat mij betreft een goede voorzitter. Dus hij mag het wel weer worden van mij.
Iemand die de ideologie aanhangt van een partij die over ons parlement spreek als 'een nepparlement", een partij die ondemocratisch is, iemand die heeft laten weten de 'omvolkingstheorie aan te hangen'. Dat vind jij wel een goed idee om die voorzitter van onze tweede kamer te maken?
Daglichtlamp
18-11-2025 om 09:30
Miraval schreef op 18-11-2025 om 09:08:
[..]
Mijns inziens maakt Bosma alleen een kans als Van der Lee en hij samen overblijven in de laatste ronde. Tegen Van Campen zal hij het zeker afleggen. Die zal in een laatste ronde zowel de stemmen van links, midden en de VVD krijgen. Ik ben het overigens met je eens dat hij wel erg jong is om Kamervoorzitter te worden. Aan de andere kant gaat het niet om leeftijd maar om ervaring.
Wellicht worden we nog verrast, want er mag ook gestemd worden op Kamerleden die zich niet kandidaat hebben gesteld.
Ik denk trouwens dat Van der Lee als eerste afvalt van de drie, want links heeft nu eenmaal niet zoveel zetels in de Kamer. Als ervaring wel de doorslag zou geven, dan zou ik hem de meeste kans geven.
Miraval
18-11-2025 om 09:41
Herfstappeltaart schreef op 18-11-2025 om 09:26:
[..]
Iemand die de ideologie aanhangt van een partij die over ons parlement spreek als 'een nepparlement", een partij die ondemocratisch is, iemand die heeft laten weten de 'omvolkingstheorie aan te hangen'. Dat vind jij wel een goed idee om die voorzitter van onze tweede kamer te maken?
Ja.
Hij heeft bewezen een goede voorzitter te zijn vind ik. En zo lang die partij niet verboden is, mag ook hij gewoon kamervoorzitter worden. Dat hij een PVVer is maakt voor mij niet zoveel uit. Want er zijn meer dan 1 miljoen PVVers in Nederland, dat zijn niet allemaal stratenmakers of kappers. Die bevinden zich ook in de hogere managementlagen in grote bedrijven. Dat hoeft niets te zeggen on hun competenties.
Tis niet zo dat Bergkamp (een fatsoenlijke partij) nou zo'n goed voorbeeld is geweest als kamervoorzitter.
Herfstappeltaart
18-11-2025 om 13:15
Miraval schreef op 18-11-2025 om 09:41:
[..]
Ja.
Hij heeft bewezen een goede voorzitter te zijn vind ik. En zo lang die partij niet verboden is, mag ook hij gewoon kamervoorzitter worden. Dat hij een PVVer is maakt voor mij niet zoveel uit. Want er zijn meer dan 1 miljoen PVVers in Nederland, dat zijn niet allemaal stratenmakers of kappers. Die bevinden zich ook in de hogere managementlagen in grote bedrijven. Dat hoeft niets te zeggen on hun competenties.
Tis niet zo dat Bergkamp (een fatsoenlijke partij) nou zo'n goed voorbeeld is geweest als kamervoorzitter.
Het gaat niet om de competentie. Het gaat om wat je hiermee uitdraagt. De Tweede kamer is niet 'zomaar een bedrijf'. Met een dergelijke voorzitter ben je bezig met het normaliseren van een ondemocratische, extreemrechtse partij. Zeer onwenselijk.
felija
18-11-2025 om 13:19
Herfstappeltaart schreef op 18-11-2025 om 13:15:
[..]
Het gaat niet om de competentie. Het gaat om wat je hiermee uitdraagt. De Tweede kamer is niet 'zomaar een bedrijf'. Met een dergelijke voorzitter ben je bezig met het normaliseren van een ondemocratische, extreemrechtse partij. Zeer onwenselijk.
Dat is precies het enge: het normaliseren van radicaal/extreemrechts gedachtengoed. En dan vanuit die radicaalrechtse hoek steevast benadrukken hoe radicaal links wel niet is. Partijen als PVV en FvD zijn gewoon radicaal/extreem rechts, dus als je daar op stemt sta je achter dergelijk gedachtengoed. Oftewel: ondemocratisch, fascistisch en racistisch zijn, is geen probleem. Maar dat is dan toch ook weer niet de bedoeling, we zijn slechts bezorgde burgers....right.
Daglichtlamp
18-11-2025 om 19:12
Nog meer mensen naar de stemming van de voorzitter aan het kijken? Zoals ik wel gedacht had is er in de tweede ronde strategisch gestemd, zodat Van Campen het in de derde ronde opneemt tegen Bosma (in de eerste ronde had Van der Lee juist meer stemmen dan Van Campen, maar Van der Lee had waarschijnlijk verloren van Bosma). Dat gaat Van Campen denk ik winnen. Al is alles natuurlijk mogelijk, zeker als een paar Kamerleden op links ervaring toch belangrijker vinden dan het andere.
Daglichtlamp
18-11-2025 om 19:50
Ik voel ongemak bij alle macht die nu bij de VVD ligt. Zowel de grootste invloed op de Kameragenda, en de absolute meerderheid in het kabinet. (en dan ook een redelijke strategische plek in de formatie).
PensioNada
18-11-2025 om 21:23
Daglichtlamp schreef op 18-11-2025 om 19:50:
Ik voel ongemak bij alle macht die nu bij de VVD ligt. Zowel de grootste invloed op de Kameragenda, en de absolute meerderheid in het kabinet. (en dan ook een redelijke strategische plek in de formatie).
Die hebben geen reden om haast te hebben. We gaan het zien.
Daglichtlamp
18-11-2025 om 21:50
Als ik naar de stemverdeling kijk, kan het eigenlijk niet anders dat Bosma een groot deel van de stemmen van de drie Christelijke partijen heeft gekregen. Als Christen ben ik daar toch erg teleurgesteld over.
Daglichtlamp
19-11-2025 om 07:52
We kunnen Bosma natuurlijk een goede voorzitter vinden, maar hij heeft niet kunnen voorkomen dat het debat voortdurend op de persoon werd gespeeld.Ik denk dat dat ook komt doordat voor hem het aanspreken van Geert Wilders heel erg lastig was. En als je de 1 niet aanspreekt kun je dat ook niet doen met een ander als je wèl wilt uitstralen dat je neutraal bent naar alle partijen.
Uit het NRC:
https://www.nrc.nl/nieuws/2025/11/18/nieuwe-kamervoorzitter-van-campen-wil-verharding-uit-het-debat-halen-door-vaker-in-te-grijpen-a4912985
In de ronde daarna verschoven een aantal stemmen van Van der Lee naar Van Campen en werd de GroenLinks-PvdA’er uitgeschakeld. Ingewijden zeggen tegen NRC dat D66’ers die eerst op Van der Lee hadden gestemd, geschrokken waren door het goede eerste resultaat van Bosma. Onder D66’ers leefde het idee dat Van Campen een betere kans maakte om de PVV’er te verslaan. Zo geschiedde: Van Campen versloeg Bosma met 79 tegen 69 stemmen.
-----------
Van Campen is met zijn 35 jaar de jongste Kamervoorzitter uit de Nederlandse parlementaire geschiedenis. Sinds 2021 zit hij in de Tweede Kamer. Dat is uitzonderlijk kort voor een voorzitter: doorgaans zijn dat veteranen. Dat erkende Van Campen zelf ook, maar hij zei dat hij heeft laten zien „voor keuzes te staan die lang niet altijd op applaus of instemming konden rekenen”. Als landbouwwoordvoerder van de VVD was hij bijvoorbeeld zeer kritisch op het beleid van coalitiegenoot BBB.
-------------
Bekend is dat Van Campen moeite had met de coalitie met PVV en BBB tijdens het kabinet-Schoof. Tegen NRC zei hij „een tijdje buikpijn” te hebben gehad van die samenwerking. Wilders had uitspraken gedaan „waar mijn maag van omdraait”, zei hij. En Caroline van der Plas (BBB ) had zich negatief uitgelaten over „lhbti en het opvoeden van kinderen”. Van Campen is homoseksueel.
-------------------------
In de twee jaar dat Bosma Kamervoorzitter was, kreeg hij steeds meer kritiek: hij zou steeds meer partijkleur laten zien. Zijn partijleider Geert Wilders liet hij ongehinderd lange en grove tirades afsteken. En tijdens de Tweede Kamerverkiezingen van afgelopen oktober weigerde hij twee PVV-Kamerleden aan te spreken, nadat was gebleken dat die lasterlijke AI-beelden van de GroenLinks-PvdA-leider Frans Timmermans online hadden geplaatst. Timmermans ontving daarna doodsbedreigingen.
Onder het voorzitterschap van Bosma verhardden de verhoudingen in de Kamer de afgelopen twee jaar. Zijn terughoudendheid om in te grijpen, wordt gezien als een van de oorzaken daarvan.
rionyriony
19-11-2025 om 07:57
Nu is Nederland weer helemaal in handen van de partijen die altijd maar vooral hun eigen partijbelangen hebben laten spreken wat tot het huidige tragische resultaat heeft geleid. Prachtig land; hoe kun je het zo vernielen, maar zij kregen het voor elkaar.
De kans dat zij de personen zijn die dat gaan fixen is niet zo groot. Er zullen wat cosmetische maatregelen worden voorgesteld die te klein zijn, te laat komen, geen effect hebben op de echte problemen en alles gaat versneld door zoals altijd al hun plan was. Het gaat hen niet om de burger, maar om hun eigen kaste.
Stardust
19-11-2025 om 08:09
Kun je iets meer uitleggen? Want het is nogal abstract wat je schrijft. Ik zal mijn vragen beperkt houden…
alles gaat versneld door zoals altijd al hun plan was.
wat is het plan dat nu versneld door gaat?
Het gaat hen niet om de burger, maar om hun eigen kaste.
wat bedoel je met kaste in deze situatie, wie zijn dat?
en tot slot; en dit komt nu doordat het voorzitterschap niet meer bij de PVV ligt, in jouw ogen? De PVV heeft nog een flink aantal zetels waarmee ze veel meer invloed zouden kunnen hebben dan alleen met het voorzitterschap. Welke echte macht zijn ze nu kwijt? Wat hadden ze daarmee kunnen doen dat nu niet meer kan?
misschien begrijp ik je verkeerd hoor, excuses als dat het geval is. Heb niet zo goed geslapen.