Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Formatie

Daglichtlamp

Daglichtlamp

14-11-2025 om 20:06 Topicstarter

Het stomme is natuurlijk dat Wijers en Buma ook juist om hun rechtse profiel gevraagd zijn door Jetten. Wijers werd in het eerste kabinet Kok ook wel de zesde VVD minister genoemd. Weijers is denk ik ook te lang weg geweest uit de politiek dat de huidige normen waarbij alles wat je doet  onder een vergrootglas ligt, dat hij dat niet zo ingeschat had. Je zag hem gister ook heel erg ongemakkelijk zijn tijdens de persconferentie.

Daglichtlamp schreef op 14-11-2025 om 20:06:

Het stomme is natuurlijk dat Wijers en Buma ook juist om hun rechtse profiel gevraagd zijn door Jetten. Wijers werd in het eerste kabinet Kok ook wel de zesde VVD minister genoemd. Weijers is denk ik ook te lang weg geweest uit de politiek dat de huidige normen waarbij alles wat je doet onder een vergrootglas ligt, dat hij dat niet zo ingeschat had. Je zag hem gister ook heel erg ongemakkelijk zijn tijdens de persconferentie.

Echt rare tijden, als je AI afbeeldingen van Timmermans met corrupt er op laat genereren ben je gewoon weer welkom in de kamer. Als je twittert dat Kaag een heks is of dat de motie van collega "slappe hap" is of als je roept dat D66 niets van de formatie bakt, dan valt niemand je er op aan, maar als je (smakeloos) in een privé-app (!) Yesilgoz die feeks noemt, valt wel het hele land er over. We maken met zijn allen het land kapot, niet door de instroom van migranten, maar omdat we ons niet normaal kunnen gedragen. Alleen maar afkatten en ruziën. Bah.

PensioNada schreef op 14-11-2025 om 20:17:

[..]

Echt rare tijden, als je AI afbeeldingen van Timmermans met corrupt er op laat genereren ben je gewoon weer welkom in de kamer. Als je twittert dat Kaag een heks is of dat de motie van collega "slappe hap" is of als je roept dat D66 niets van de formatie bakt, dan valt niemand je er op aan, maar als je (smakeloos) in een privé-app (!) Yesilgoz die feeks noemt, valt wel het hele land er over. We maken met zijn allen het land kapot, niet door de instroom van migranten, maar omdat we ons niet normaal kunnen gedragen. Alleen maar afkatten en ruziën. Bah.

Behalve dat stuk waarin de instroom van migranten niet als onderdeel van kapotmakerij wordt benoemd …eens.

PensioNada schreef op 14-11-2025 om 20:17:

[..]

Echt rare tijden, als je AI afbeeldingen van Timmermans met corrupt er op laat genereren ben je gewoon weer welkom in de kamer. Als je twittert dat Kaag een heks is of dat de motie van collega "slappe hap" is of als je roept dat D66 niets van de formatie bakt, dan valt niemand je er op aan (…)

Daar is natuurlijk ook negatief op gereageerd door velen. 

Het schoot ook allemaal door mijn hoofd, maar Wijers als informateur aanhouden was gewoon niet houdbaar, omdat hij zo’n overduidelijke bias heeft tegen de huidige VVD onder Yesilgoz. Dat was anders de hele formatie een stok geweest om mee te slaan. En dat komt het proces niet ten goede. Het leidt af van waar het werkelijk over moet gaan en het past niet bij de positionering van zowel jetten als Bontenbal als verbinders/bruggenbouwers. 

Stardust schreef op 14-11-2025 om 21:16:

[..]

Daar is natuurlijk ook negatief op gereageerd door velen.

Het schoot ook allemaal door mijn hoofd, maar Wijers als informateur aanhouden was gewoon niet houdbaar, omdat hij zo’n overduidelijke bias heeft tegen de huidige VVD onder Yesilgoz. Dat was anders de hele formatie een stok geweest om mee te slaan. En dat komt het proces niet ten goede. Het leidt af van waar het werkelijk over moet gaan en het past niet bij de positionering van zowel jetten als Bontenbal als verbinders/bruggenbouwers.

En hoewel ik de uitspraak niet vind kunnen siert het Wijers ook dat hij opstapt. Dan erken je tenminste dat verkeerd handelen gevolgen heeft. 

Neweve schreef op 14-11-2025 om 21:24:

[..]

En hoewel ik de uitspraak niet vind kunnen siert het Wijers ook dat hij opstapt. Dan erken je tenminste dat verkeerd handelen gevolgen heeft.

Welnee, zo iemand heeft weinig keuze. Ik denk niet dat deze man zo vrijwillig is opgestapt. Er zal zeker enige druk zijn opgevoerd. Minimaal. 

Neweve schreef op 14-11-2025 om 21:24:

[..]

Ik denk niet dat het opstappen uit vrije wil gebeurt. De druk zal hoog geweest zijn.

Alice12 schreef op 14-11-2025 om 22:51:

[..]

Ik denk niet dat het opstappen uit vrije wil gebeurt. De druk zal hoog geweest zijn.

Je bent in de 70. Goede politieke carrière gehad, daarna nog wat prima Jobs in het bedrijfsleven. Je komt terug, niet voor het geld. Informateur is een erebaantje en dan krijg je een schip stront over je heen. En jij denkt dat hij niet dacht: "Hier had ik nooit aan moeten beginnen." D66 is een partij waarvan een oud minister is vermoord om haar ideeën, waarvan het partijbureau bijna in brand is gestoken en jij kan je niet voorstellen dat Wijers dacht: " Ze willen dat ik weg ga, ik ga weg. Hier had ik nooit in moeten stappen. De tijden zijn veranderd." 

Je bent in de 70 en je noemt de voorvrouw van een grote politieke partij “ feeks”. En ik heb echt geen enkel idee waarom je de moord van mevrouw Borst erbij haalt. Dat heeft hier werkelijk niks mee te maken. Net zo min als de escapades van meneer Smeets iets te maken hebben met een informateur die vooral geen informateur moet worden. Het is namelijk heel dom van hem ( met al zijn ervaring) om op deze manier uit de school te klappen.

Jetten wil niet ingaan op inhoud van appje
Jetten stond net kort de pers te woord. Hij doet geen uitspraken over de inhoud van het appje. De D66-leider zegt alleen dat het "geen prettig taalgebruik" was. "Daarmee werd voor mij duidelijk dat het nu stopt." Volgens hem waren hij en Wijers het daar binnen een minuut over eens.

https://www.nu.nl/formatie/6375725/live-formatie-jetten-in-aardbevingsgebied-groningen-gaskraan-blijft-dicht.html

Het was iig geen heftige lange discussie. Ik begrijp ook niet helemaal waarom het relevant is hoeveel druk er wel of niet voor nodig was?

Belangrijkste is toch dat ze zsm doorpakken? 

Ik vind het wel bijzonder dat alleen dingen van politici van GL-PVDA en D66 worden gelekt naar de pers. Ik denk dat de club machtige zakenlui die een rechts middenkabinet willen, veel macht uitoefenen. 

Stardust schreef op 14-11-2025 om 23:19:

Jetten wil niet ingaan op inhoud van appje
Jetten stond net kort de pers te woord. Hij doet geen uitspraken over de inhoud van het appje. De D66-leider zegt alleen dat het "geen prettig taalgebruik" was. "Daarmee werd voor mij duidelijk dat het nu stopt." Volgens hem waren hij en Wijers het daar binnen een minuut over eens.

https://www.nu.nl/formatie/6375725/live-formatie-jetten-in-aardbevingsgebied-groningen-gaskraan-blijft-dicht.html

Het was iig geen heftige lange discussie. Ik begrijp ook niet helemaal waarom het relevant is hoeveel druk er wel of niet voor nodig was?

Belangrijkste is toch dat ze zsm doorpakken?

Is ook niet relevant. Maar om nou te schrijven dat het hem siert? 

Alice12 schreef op 14-11-2025 om 23:25:

[..]

Is ook niet relevant. Maar om nou te schrijven dat het hem siert?

Dat dus. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

15-11-2025 om 10:18 Topicstarter

Waarom nemen Bontenbal en Jetten eigenlijk beide een man mee naar de formatietafel als secondant? 
https://www.ad.nl/politiek/rob-jetten-staat-voor-diversiteit-en-inclusie-maar-aan-formatietafel-zitten-alleen-maar-mannen-niet-ideaal~a03ce30a/
Bart van der Brink is echt niet de meest ervarene in de CDA-fractie, dat is Inge van Dijk. Op zich snap ik dan Jan Paternotte beter, dat is met afstand degene met de meeste ervaring in de D66 fractie.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

17-11-2025 om 08:31 Topicstarter

Morgen de verkiezing van de Kamervoorzitter : https://nos.nl/artikel/2590686-drie-kamerleden-willen-weer-voorzitter-worden-bosma-van-der-lee-en-van-campen Ik denk dat de kansen van Bosma door het gedrag van zijn eigen partijgenoten heel klein zijn. Hoe goed hij ook als voorzitter is. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.