Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-11-2025 om 20:16
Formatie
Morgen wordt er een verkenner benoemd als de fractievoorzitters het daarover eens worden. Dus ik denk dat een formatiedraadje inmiddels wel kan.
Traditioneel is er al weer het eerste lek tijdens de formatie: de naam van de beoogd verkenner is uitgelekt.
https://nos.nl/artikel/2589089-d66-ziet-wouter-koolmees-graag-als-verkenner
Hier de uitslagen en een coalitiebouwer: https://app.nos.nl/nieuws/tk2025/
en hier de link naar de formatiewebsite: https://www.kabinetsformatie2025.nl/
Nicole123
12-11-2025 om 20:06
En doen alsof de ideeën van linkse partijen wat betreft de agrarische sector een soort lukraak boeren onteigenen zou zijn slaat natuurlijk kant noch wal. Dan maak je er een heel vreemde karikatuur van. Het gaat vooral om een toekomstvisie vor de sector en het eindelijk eens durven nemen van beslissingen erover. De meeste linkse partijen zijn voor zo min mogelijk onteigenen, voor zoveel mogelijk vrijwillig, voor ruimhartig betalen voor wie wil verkassen of stoppen en vooral voor het reduceren van de veestapel, niet voor minder boeren.
Miraval
12-11-2025 om 20:52
Dus, je bent het niet met mij eens dat "links" (expres met aanhalingstekens) minder problemen heeft om boeren (desnoods verplicht) uit te kopen dan met het plan van JA21 om Groningers ruimschoots te compenseren voor gaswinning?
Dat klopt niet? Want dat is wel wat ik namelijk lees. De veestapel is te groot, stikstof is een probleem, grote boeren moeten weg en desnoods met een verplichte uitkoopregeling? En dat geldt voor D66 en GL-PvdA (die desnoods verplicht willen) maar ook voor PvdD (75% krimp van de veestapel zal toch ergens vandaan moeten komen? En de SP. Zelfs CDA staat niet meer geheel negatief over verplicht uitkopen. Vnml de "rechtse" partijen zijn tegen verplichte uitkoop.
https://www.rd.nl/artikel/1125663-timmermans-boeren-uitkopen-voor-stikstof-kwestie-van-leiderschap?utm_source=chatgpt.com
https://www.rd.nl/artikel/997120-d66-boeren-verplicht-uitkopen-als-vrijwilligheid-weinig-oplevert?utm_source=chatgpt.com
En dan tegenover hoe partijen staan over gaswinning in Groningen;
https://www.google.com/amp/s/www.rtvnoord.nl/amp/politiek/1358454/dit-zeggen-de-partijen-over-de-gaswinning-in-groningen
Bijna alle "linkse" partijen zijn hiertegen, JA21 heeft een plan voor compensatie en FvD wil ook dat gaswinning doorgaat voor betaalbare energie. Maar voor "linkse" partijen is het openhouden van de mogelijkheid tot gaswinning in Groningen geen optie.
Dat bedoel ik met het verschil in standpunten. Verplichte uitkoop voor stikstof is voor "linkse" partijen bespreekbaar, gaswinning in Groningen (en dus misschien uitkopen van Groningers) is niet bespreekbaar.
Was het ook niet zo dat hier op het forum het plan van JA21 omtrent heropening van gasboringen in Groningen vooral door veel mensen die links stemmen (wellicht ook rechts maar links is hier wel oververtegenwoordigd) afgekeurd werd? Een "belachelijk" plan en een trap na voor de Groningers?
En nogmaals, mijn persoonlijke mening is dat verplichte uitkoop nooit zou mogen. Niet in Groningen, niet in Moerdijk en niet voor de boeren. Maar, als je als overheid (ongeacht welke partij hiervoor is) zegt we kopen wel mensen uit Moerdijk uit, dat je dan ook Groningers en boeren hetzelfde moet benaderen aangezien het "algemeen" belang kennelijk zwaarder weegt? Dus voor Moerdijk is het algemeen belang industrie maar ook energievoorziening, voor boeren is dat stikstof en voor Groningers energievoorziening.
Waarom kan het een kennelijk wel onder dwang en zijn andere zaken voor mensen (met daarmee dus een verschil tussen rechts en links) onbespreekbaar? En dus stikstof voor "links" bespreekbaar, gaswinning voor "rechts" bespreekbaar en vice versa.
Beter dan dit kan ik het echt niet uitleggen. Het voelt voor mij als willekeur. En dat eigendom dus gewoon niks betekent als het algemeen belang groter is, en de meerderheid ervoor is.
Loeki72
12-11-2025 om 22:06
Miraval schreef op 12-11-2025 om 11:59:
https://www.nu.nl/binnenland/6375636/dorp-moerdijk-moet-van-gemeente-verdwijnen-om-plaats-te-maken-voor-industrie.html
Bijzonder nieuws. Weet niet goed waar dit thuis hoort. Een heel dorp met 1130 inwoners, sommigen die er al generaties lang wonen, moet verdwijnen voor uitbreiding industrie en energienetwerk.
Boeren moeten volgens sommigen maar verplicht uitgekocht worden, want het hele land zit op slot door stikstof problemen. Een groot deel van (links) Nederland vindt dit geen enkel probleem.
Maar owee als je over Groningen en het gas durft te beginnen. Nota bene in het programma van JA21 staat "nadat de mensen in Groningen voldoende zijn gecompenseerd" en JA21 pleit voor het niet dichtgooien van de leidingen zodat je er nooit meer bij kunt, ook niet in de toekomst. Nederlanders betalen een berg geld voor energie, voor velen is er zelfs hulp van de overheid moeten komen, maar een geprek over uitkopen van mensen in Groningen, nee dat kan echt niet.
Ik vind dit (en waarschijnlijk allemaal weer te makkelijk gedacht vanuit mij) gewoon hypocriet. Want met het gas in Groningen zijn ook veel Nederlandse huishoudens nu nog flink geholpen. Wat mij betreft heeft JA21 hier wel degelijk een goed punt.
Heb jij enig idee hoe het is voor de Groningers in het aardbevingsgebied? Hoe lang zij moeten wachten op compensatie terwijl ze door scheuren naar buiten kunnen kijken? Hoe bang kinderen zijn?
Ik weet dat wel van dichtbij. Ik vind het echt van de zotte hoe sommigen daar maar over praten. Ga zelf maar wonen in een aardbevingsgebied. Dan zuyl je merken hoe het is en dat de compensatie helemaal niet zo ruimhartig en zeker niet snel is.
Nicole123
12-11-2025 om 22:17
Miraval schreef op 12-11-2025 om 20:52:
Dus, je bent het niet met mij eens dat "links" (expres met aanhalingstekens) minder problemen heeft om boeren (desnoods verplicht) uit te kopen dan met het plan van JA21 om Groningers ruimschoots te compenseren voor gaswinning?
Ik snap vooral niet waarom je het allemaal zo met elkaar verbindt. Je lijkt Moerdijk vooral als een soort kapstokje te gebruiken in plaats van het echt over je mening over die situatie te hebben en steekt dan in mijn ogen een soort algemene aanval op 'links' af. Terwijl dit een plan van 'rechts' was, als je hier überhaupt al van rechts of links zou kunnen spreken.
Wat betreft boeren en gaswinning in Groningen speelt er veel meer mee dan alleen wel/niet mensen uitkopen. Dan maak je er toch een veel te smal issue van? Persoonlijk ben ik ervoor om heel goed te kijken naar alternatieve opties voor uitkopen, maar ik ben er niet per definitie tegen in ook maar alle gevallen. Er wordt wel vaker al uitgekocht, bij het aanleggen van een nieuw spoor of nieuwe weg bijvoorbeeld. Als je principieel tegen al het uitkopen ooit bent dan kaap je daarmee de rest van Nederland. Je moet vooral goed kijken naar wat in het belang van het individu is en naar dat van de gemeenschap en dat goed afwegen. En wat betreft boeren kan het zijn dat uitkopen of een vrijwillige stopregeling nodig is, maar er valt ook al veel te winnen met bijv kleinschaliger bedrijven. Dan hoeft een boer helemaal niet te stoppen, wel minder vee te houden. Als je het over 'links' hebt zijn dat juist dingen die zij graag willen: niet per se minder boeren, wel minder vee en vervuiling.
Nicole123
12-11-2025 om 22:25
Miraval schreef op 12-11-2025 om 20:52:Waarom kan het een kennelijk wel onder dwang en zijn andere zaken voor mensen (met daarmee dus een verschil tussen rechts en links) onbespreekbaar? En dus stikstof voor "links" bespreekbaar, gaswinning voor "rechts" bespreekbaar en vice versa.
Beter dan dit kan ik het echt niet uitleggen. Het voelt voor mij als willekeur. En dat eigendom dus gewoon niks betekent als het algemeen belang groter is, en de meerderheid ervoor is.
Dus volgens jou is volgens 'rechts' juist gaswinning wel bespreekbaar en boeren uitkopen niet? Dus zowel links als rechts zijn in jouw ogen dan met 2 maten aan het meten?
Ik denk dat je dit helemaal niet als een rechts/links moet zien, maar een heel ingewikkelde opgave om verschillende belangen af te wegen. Individuele belangen, die in Nederland gelukkig zwaar wegen (we zijn geen China), maar ook het algemeen belang dat zeker ook flink meeweegt. Waarbij volgens mij 'nooit en te nimmer iemand uitkopen' onrealistisch is en het land kaapt en doen alsof anderen maar willekeurig 'vinden dat eigendom niks betekent' een karikatuur van andermans standpunten.
Daglichtlamp
12-11-2025 om 22:29
Je kunt toch een dorp met 1100 inwoners toch niet vergelijken met een provincie met 600.000 inwoners? Groningen kun je niet uitkopen
Daglichtlamp
12-11-2025 om 22:35
Ik ben verrast door Buma als informateur. Hij is mij toch een beetje bijgebleven als mislukte CDA-leider.
Euphoria
13-11-2025 om 07:03
Loeki72 schreef op 12-11-2025 om 22:06:
[..]
Heb jij enig idee hoe het is voor de Groningers in het aardbevingsgebied? Hoe lang zij moeten wachten op compensatie terwijl ze door scheuren naar buiten kunnen kijken? Hoe bang kinderen zijn?
Ik weet dat wel van dichtbij. Ik vind het echt van de zotte hoe sommigen daar maar over praten. Ga zelf maar wonen in een aardbevingsgebied. Dan zuyl je merken hoe het is en dat de compensatie helemaal niet zo ruimhartig en zeker niet snel is.
Ik kan me er serieus alles bij voorstellen dat dat meer dan ruk is, understatement zelfs!
Hier wordt enkel onder andere gezegd dat er heel wat Groningers zijn die het serieus geen verkeerd plan vinden. Mits een ruime compensatie.
Dat zijn reacties van Groningers zelf. Niet van bijvoorbeeld Limburgers of Zeelanders he.
Libertine
13-11-2025 om 07:20
Ik lees in het Parool dat Eerdmans een coalitie met PvdA-GL uitsluit. Terwijl hij tegen Koolmees nog heeft aangegeven geen enkele partij uit te sluiten. Daarmee wordt een coalitie die Jetten eerder heeft genoemd, maar mij ook niet erg waarschijnlijk lijkt, van D66, PvdA-GL, ja21, CU en CDA onmogelijk.
Lollypopje
13-11-2025 om 11:19
Wilders: PVV met volle kracht in oppositie - https://nos.nl/l/2589885#UPDATE-90181959
Nou dat zou de eerste keer zijn als ze dat met volle kracht zouden doen 🤦♀️
En dat hij beweert dat als de PVV in de coalitie zou komen een kabinet voor kerst rond zou zijn. Ik kan me niet voorstellen dat hij dat zelf gelooft, daar is die man toch echt te slim voor
Daglichtlamp
13-11-2025 om 18:48
Lollypopje schreef op 13-11-2025 om 11:19:
Wilders: PVV met volle kracht in oppositie - https://nos.nl/l/2589885#UPDATE-90181959
Nou dat zou de eerste keer zijn als ze dat met volle kracht zouden doen 🤦♀️En dat hij beweert dat als de PVV in de coalitie zou komen een kabinet voor kerst rond zou zijn. Ik kan me niet voorstellen dat hij dat zelf gelooft, daar is die man toch echt te slim voor
Als je alleen al kijkt naar vandaag, Wilders heeft alleen zijn eigen inbreng in de eerste termijn geleverd en getwitterd. Verder niets, behalve een stemverklaring over een motie van de FvD. Geen interrupties, geen moties.
Euphoria
13-11-2025 om 19:43
die hele politiek is een wespennest, een kleuterklas vol met grote onvolwassen mensen.
Daglichtlamp
13-11-2025 om 19:53
Als je bedenkt dat er bij de vorige verkiezingen pas na vier maanden gestart werd met inhoudelijke onderhandelingen, ben ik heel blij dat we nu twee weken na de verkiezingen al zo ver zijn.
Daglichtlamp
14-11-2025 om 14:29
Helaas, dat was informateur 1. Wat is dat toch met machtige mannen die blijkbaar vinden dat ze alles mogen zeggen om machtige vrouwen omlaag te halen? Ik ben het met heel veel zaken oneens met Yesilgoz, maar dat hoeft niet zo.
https://archive.is/jEZ73
We moeten juist de deur openzetten naar Timmermans, dan doe ik mee. We moeten hem naar het centrum trekken en ook die feeks van de VVD”, schrijft Wijers in de app. Met de laatste omschrijving doelde hij op VVD-leider Dilan Yesilgöz.
Nicole123
14-11-2025 om 14:33
Flinke miskleun inderdaad, lekker constructief samenwerken met dit soort teksten over andere politici.