Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-11-2025 om 20:16
Formatie
Morgen wordt er een verkenner benoemd als de fractievoorzitters het daarover eens worden. Dus ik denk dat een formatiedraadje inmiddels wel kan.
Traditioneel is er al weer het eerste lek tijdens de formatie: de naam van de beoogd verkenner is uitgelekt.
https://nos.nl/artikel/2589089-d66-ziet-wouter-koolmees-graag-als-verkenner
Hier de uitslagen en een coalitiebouwer: https://app.nos.nl/nieuws/tk2025/
en hier de link naar de formatiewebsite: https://www.kabinetsformatie2025.nl/
Jorni
11-11-2025 om 13:30
Het verschil is wel dat veel partijen al voor de verkiezingen de PVV al hadden uitgesloten om zo ervoor te zorgen dat de PVV veel minder stemmen zouden krijgen. Dat vind ik zeker niet netjes.
Dat ze nu na de verkiezingen de voorkeur hebben om niet met de 2e grote partij in gesprek te gaan en dat liever eerst met andere partijen willen proberen, dat snap ik. Dat hadden ze vorige keer ook met Pvda/GL gedaan, alhoewel die partij toen ook al aangaf niet eens mee te willen doen (terwijl de PVV aangeeft dat nu wel te willen). Maar goed, de grootste partij is nu als eerste aan zet en dat is de D66. Ik vind dat de grootste partij sowieso in de coalitie moet.
Alice12
11-11-2025 om 14:55
Libertine schreef op 11-11-2025 om 11:59:
[..]
Daar kijk ik anders naar. Het sentiment dat nu wordt geuit over het niet mee laten praten van de pvv is echt significant anders dan het sentiment tijdens de vorige verkiezing toen PvdA/gl niet aan tafel kwam.
Ik snap heel goed dat de partijen de PVV niet laten meepraten. Die partij heeft het behoorlijk verknalt en heeft laten zien een grillige partner te zijn.
Jorni
11-11-2025 om 15:30
Alice12 schreef op 11-11-2025 om 14:55:
[..]
Ik snap heel goed dat de partijen de PVV niet laten meepraten. Die partij heeft het behoorlijk verknalt en heeft laten zien een grillige partner te zijn.
Ja de PVV heeft het zeker verknald, maar de andere partijen die in de coalitie zaten hebben het net zo goed verknald vind ik.
Neweve
12-11-2025 om 08:03
interessante keuze om eerst d66 en cda bij elkaar te zetten. Ik ben benieuwd wat het over 3 weken oplevert.
Daglichtlamp
12-11-2025 om 08:08
Neweve schreef op 12-11-2025 om 08:03:
interessante keuze om eerst d66 en cda bij elkaar te zetten. Ik ben benieuwd wat het over 3 weken oplevert.
Ik ben vooral benieuwd welke partijen daar morgen voorstemmen. Het is maar een smalle basis om mee te beginnen. Je ziet al wel dat Yesilgoz het niet leuk vind dat ze de komende weken buiten spel staat. Hopelijk brengt dat wat in beweging bij de VVD. Zo niet, dan maar om de VVD heen.
Jorni
12-11-2025 om 09:51
Dat vind ik nu net goed dat VVD nu even buitenspel staat. Al word ik niet per se er heel blij van als D66 en CDA de basis gaan opstellen. Die partijen hebben namelijk standpunten die ver van me afstaan jammer genoeg. Ik vrees dat er niet veel soeps van komt voor Nederland.
Libertine
12-11-2025 om 09:57
Jorni schreef op 12-11-2025 om 09:51:
Dat vind ik nu net goed dat VVD nu even buitenspel staat. Al word ik niet per se er heel blij van als D66 en CDA de basis gaan opstellen. Die partijen hebben namelijk standpunten die ver van me afstaan jammer genoeg. Ik vrees dat er niet veel soeps van komt voor Nederland.
Waar vrees je dan voor?
Miraval
12-11-2025 om 11:59
https://www.nu.nl/binnenland/6375636/dorp-moerdijk-moet-van-gemeente-verdwijnen-om-plaats-te-maken-voor-industrie.html
Bijzonder nieuws. Weet niet goed waar dit thuis hoort. Een heel dorp met 1130 inwoners, sommigen die er al generaties lang wonen, moet verdwijnen voor uitbreiding industrie en energienetwerk.
Boeren moeten volgens sommigen maar verplicht uitgekocht worden, want het hele land zit op slot door stikstof problemen. Een groot deel van (links) Nederland vindt dit geen enkel probleem.
Maar owee als je over Groningen en het gas durft te beginnen. Nota bene in het programma van JA21 staat "nadat de mensen in Groningen voldoende zijn gecompenseerd" en JA21 pleit voor het niet dichtgooien van de leidingen zodat je er nooit meer bij kunt, ook niet in de toekomst. Nederlanders betalen een berg geld voor energie, voor velen is er zelfs hulp van de overheid moeten komen, maar een geprek over uitkopen van mensen in Groningen, nee dat kan echt niet.
Ik vind dit (en waarschijnlijk allemaal weer te makkelijk gedacht vanuit mij) gewoon hypocriet. Want met het gas in Groningen zijn ook veel Nederlandse huishoudens nu nog flink geholpen. Wat mij betreft heeft JA21 hier wel degelijk een goed punt.
Jorni
12-11-2025 om 12:03
Dienstplicht invoeren, spreidingswet in voeren, doelloze klimaatmaatregelen die mensen veel geld gaan kosten als ze het al kunnen ophoesten en hetgeen toch niet leidt tot een echte verbetering, nog meer bezuinigingen op de zorg waardoor zorg steeds minder voor iedereen toegankelijk wordt, afbouwen HRA waardoor maandlasten aanzienlijk gaan toenemen voor veel mensen, benzine duurder maken terwijl mensen hun auto nodig hebben om op hun werk te komen, etc, kortom puur afbraakbeleid in mijn ogen.
Schoondochter
12-11-2025 om 12:17
Miraval schreef op 12-11-2025 om 11:59:
https://www.nu.nl/binnenland/6375636/dorp-moerdijk-moet-van-gemeente-verdwijnen-om-plaats-te-maken-voor-industrie.html
Bijzonder nieuws. Weet niet goed waar dit thuis hoort. Een heel dorp met 1130 inwoners, sommigen die er al generaties lang wonen, moet verdwijnen voor uitbreiding industrie en energienetwerk.
Boeren moeten volgens sommigen maar verplicht uitgekocht worden, want het hele land zit op slot door stikstof problemen. Een groot deel van (links) Nederland vindt dit geen enkel probleem.
Maar owee als je over Groningen en het gas durft te beginnen. Nota bene in het programma van JA21 staat "nadat de mensen in Groningen voldoende zijn gecompenseerd" en JA21 pleit voor het niet dichtgooien van de leidingen zodat je er nooit meer bij kunt, ook niet in de toekomst. Nederlanders betalen een berg geld voor energie, voor velen is er zelfs hulp van de overheid moeten komen, maar een geprek over uitkopen van mensen in Groningen, nee dat kan echt niet.
Ik vind dit (en waarschijnlijk allemaal weer te makkelijk gedacht vanuit mij) gewoon hypocriet. Want met het gas in Groningen zijn ook veel Nederlandse huishoudens nu nog flink geholpen. Wat mij betreft heeft JA21 hier wel degelijk een goed punt.
Ik vond het ook een interessant stuk. Maar het heeft niets met de formatie te maken, want dit is een voorgenomen besluit van de gemeente.
Maar sowieso: we proberen van alles om meer huizen te krijgen en deze gemeente wil een dorp van de kaart vegen. Hoe ze dat bedenken in het huidige tijdperk ontgaat me volkomen.
Daglichtlamp
12-11-2025 om 12:47

Ik vroeg me al af waarom de PVV opeens haast had om weer deel uit te maken van het presidium. Helemaal terecht dat ze hun vak moeten delen.
50plus heeft wel een typische plek gekregen, maar wellicht leidt het nog tot mooie kruisbestuivingen. Wellicht moeten ze voortaan gewoon loten voor plekjes, en de Kamerleden gewoon door elkaar heen zetten. Of het Britse model waar wie het eerst komt het eerst maalt, en de rest gewoon moet staan.
Nicole123
12-11-2025 om 13:33
Ik zie de verbanden die je lijkt te leggen niet zo tussen dit dorp, boeren en Gronings gas. En wat heeft het met links Nederland te maken? Het college van Moerdijk bestaat uit VVD, CDA, BBB en een lokale partij.
Daglichtlamp
12-11-2025 om 14:10
Ik denk dat er een goede regeling is voor Moerdijk. Het lijkt me vooral lastig in de laatste jaren, hoe zorg je dat een steeds leger wordend dorp nog leefbaar is.
https://www.moerdijk.nl/mijn-woonplaats/moerdijk/moerdijkregeling-2/hoe-werkt-de-moerdijkregeling/
Daglichtlamp
12-11-2025 om 15:42
Daglichtlamp schreef op 12-11-2025 om 12:47:
Ik vroeg me al af waarom de PVV opeens haast had om weer deel uit te maken van het presidium. Helemaal terecht dat ze hun vak moeten delen.
50plus heeft wel een typische plek gekregen, maar wellicht leidt het nog tot mooie kruisbestuivingen. Wellicht moeten ze voortaan gewoon loten voor plekjes, en de Kamerleden gewoon door elkaar heen zetten. Of het Britse model waar wie het eerst komt het eerst maalt, en de rest gewoon moet staan.
Nog even op mezelf regeren. Markuszower die gister opeens terug wilde in het presidium, heeft vandaag al weer bedankt voor die plek. Ik vind het beschamend. Blijkbaar is de PVV opnieuw van plan om gewoon hun werk niet te doen.
Euphoria
12-11-2025 om 17:57
Nou, ja! Dat denk ik dus ook!
Ik schreef het van de week al eens, alleen zonder bronnen, maar blijkbaar zijn er nog al wat Groningers die daar totaal niet onwelwillend tegenover staan tenzij ze rijkelijk gecompenseerd worden. En daar is bij JA21 over nagedacht.