Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Formatie

Een nieuw politiek systeem dan maar? 

Je krijgt voor elke zetel die je hebt een kleine bal en dan moet iemand ze uit een bak halen zonder te kijken. Net als bij Lingo.
De partij waarvan de bal gekozen wordt, gaat in de regering. De ballen van die partij gaan dan uit de bak en er wordt opnieuw een bal gepakt totdat er partijen die samen 76 zetels of meer hebben bij elkaar geraapt zijn. 
Als je 15 zetels hebt, dan heb je in het begin 10% kans in het begin dat jouw partij erin komt. Als de eerste partij die eruit gehaald wordt 30 zetels heeft, dan heb je met je 15 ballen bij de volgende ronde 12.5% kans dat je gekozen wordt etc. 

Daarna moeten de partijen die zo een regering vormen compromissen sluiten. Niet zeuren online, maar samen oplossingen zoeken. 

Voor elke keer politiek gekonkel of online op socials ondermijnen ipv constructief een oplossing zoeken, krijg je een zetel/stem minder voor een maand.  

Bij herhaaldelijk gedrag ook op houten stoelen zitten voor de destbetreffende partij voor een maand ipv op normale stoelen
Bij goed gedrag mogen ze er een comfortabel kussentje bij

Als ze zich allemaal misdragen, dan gaan de koffiezet appareten weg. 

Twee maanden voor de volgende verkiezingen mogen ze dan weer klagen en campagne vormen. 
De rest van de tijd wordt de partij beoordeeld op stemgedrag en oplossingen zoeken ipv wat ze lukraak roepen.

Eventueel na 2 jaar husselen met dezelfde verhoudingen die bij de verkiezingen bepaald zijn en weer een nieuwe regering vormen halverwege met de balletjes. 

Dit noem ik mijn Lingo-politiek systeem

kerstbeer, briljant!

Nou ja, zonder gekheid, als zoveel procent van de kiezers een dag van te voren nog niet weten op welke partij ze gaan stemmen, dan wordt zo'n verkiezingsuitslag natuurlijk een soort van willekeurige lotto. Dat is geen draagvlak voor een stabiel beleid, dat is gewoon een permanente campagne.

kenfan schreef op 09-11-2025 om 23:09:

Nou ja, zonder gekheid, als zoveel procent van de kiezers een dag van te voren nog niet weten op welke partij ze gaan stemmen, dan wordt zo'n verkiezingsuitslag natuurlijk een soort van willekeurige lotto. Dat is geen draagvlak voor een stabiel beleid, dat is gewoon een permanente campagne.

Helaas

Yesilgöz (VVD): er is geen probleem - https://nos.nl/l/2589885#UPDATE-90114900

Volgens haar kan er nog steeds voor kerst een kabinet zijn.

Natuurlijk is er geen probleem als D66 bereid is al zijn principes Overboord te gooien en doet wat zij wil 🤦‍♀️😒

Ik ben niet pro pvv of Ja21, maar zou het best grappig vinden als ze de vvd nu helemaal overslaan. Gewoon niet eens het gesprek aangaan want ze willen toch geen concessies doen. 
Dus bijvoorbeeld de formatie starten met:
D66, cda, pvv, groen links/pvda
Of D66, cda, ja21, groen links/pvda, cu
Of over een andere boeg d66, cda, groen links/PvdA, cu, PvdD, denk/volt + 50+. 

Die laatste kan voor de kleine partijen best lucratief zijn, als die 1 minister mogen aanleveren om hun kern standpunt te realiseren...

(Op basis van de stemwijzer had groen links/PvdA trouwens meer overeenstemming met de pvv dan met de vvd (maar dat komt omdat de pvv op papier economisch links is, in de praktijk daarentegen))

Neweve schreef op 10-11-2025 om 11:48:

Ik ben niet pro pvv of Ja21, maar zou het best grappig vinden als ze de vvd nu helemaal overslaan. Gewoon niet eens het gesprek aangaan want ze willen toch geen concessies doen.
Dus bijvoorbeeld de formatie starten met:
D66, cda, pvv, groen links/pvda
Of D66, cda, ja21, groen links/pvda, cu
Of over een andere boeg d66, cda, groen links/PvdA, cu, PvdD, denk/volt + 50+.

Die laatste kan voor de kleine partijen best lucratief zijn, als die 1 minister mogen aanleveren om hun kern standpunt te realiseren...

(Op basis van de stemwijzer had groen links/PvdA trouwens meer overeenstemming met de pvv dan met de vvd (maar dat komt omdat de pvv op papier economisch links is, in de praktijk daarentegen))

Jep, Er zit bij hen echt een groot verschil in wat ze zeggen en wat ze daadwerkelijk doen als je kijkt naar hoe ze vervolgens stemmen in de kamer. Dan zijn ze gewoon hartstikke rechts

Lollypopje schreef op 10-11-2025 om 11:24:

Yesilgöz (VVD): er is geen probleem - https://nos.nl/l/2589885#UPDATE-90114900

Volgens haar kan er nog steeds voor kerst een kabinet zijn.

Natuurlijk is er geen probleem als D66 bereid is al zijn principes Overboord te gooien en doet wat zij wil 🤦‍♀️😒

Maar wat ik niet snap: D66 gooit principes opzij als Ja21 meeregeert, maar dat doet de VVD als zij gaat regeren met pvda/ groen links. Waarom is dat anders?

Alice12 schreef op 10-11-2025 om 13:11:

[..]

Maar wat ik niet snap: D66 gooit principes opzij als Ja21 meeregeert, maar dat doet de VVD als zij gaat regeren met pvda/ groen links. Waarom is dat anders?

Ik las dit net op LinkedIn over de VVD: “Waar de VVD ooit stond voor bestuurlijke degelijkheid en verbinding, is ze nu een partij geworden die vooral bang is voor haar eigen achterban. Ze probeert tegelijk afstand te nemen van Wilders én de deur naar samenwerking met GroenLinks-PvdA gesloten te houden. Dat is geen strategie — dat is verlamming”.

Dat is denk ik precies wat er anders is. Ze gooien hun principes niet over boord. Ze hebben zichzelf al aan het begin klemgezet door de kiezers voor de verkiezingen een rechts kabinet te beloven.  

Libertine schreef op 10-11-2025 om 13:42:

[..]

Ik las dit net op LinkedIn over de VVD: “Waar de VVD ooit stond voor bestuurlijke degelijkheid en verbinding, is ze nu een partij geworden die vooral bang is voor haar eigen achterban. Ze probeert tegelijk afstand te nemen van Wilders én de deur naar samenwerking met GroenLinks-PvdA gesloten te houden. Dat is geen strategie — dat is verlamming”.

Dat is denk ik precies wat er anders is. Ze gooien hun principes niet over boord. Ze hebben zichzelf al aan het begin klemgezet door de kiezers voor de verkiezingen een rechts kabinet te beloven.

Waarom schrijft iemand daarover op LinkedIn vraag ik mij af. Dit betreft meningen. Subjectieve meningen. Niet gestaafd, niet onderzocht, gekakel in het kippenhok. Daarmee kwalificeer je je wat mij betreft per direct naar de zijlijn. LinkedIn zie ik als een zakelijke netwerkoplossingen waar ik geen interesse heb in dit soort smalltalk.

Libertine schreef op 10-11-2025 om 13:42:

[..]

Maar dan wil ik nog steeds graag weten waarom d66 zijn principes overboord gooit bij regeren met ja21, maar de vvd niet met regeren met pvda/ groen links. Dan heet het dwarsliggen. D66 wil ook niet regeren met de pvv. 

Euphoria schreef op 10-11-2025 om 14:05:

[..]

Waarom schrijft iemand daarover op LinkedIn vraag ik mij af. Dit betreft meningen. Subjectieve meningen. Niet gestaafd, niet onderzocht, gekakel in het kippenhok. Daarmee kwalificeer je je wat mij betreft per direct naar de zijlijn. LinkedIn zie ik als een zakelijke netwerkoplossingen waar ik geen interesse heb in dit soort smalltalk.

Wat is er mis met meningen (jij deelt hierboven ook je mening)? Ik deel de mening, of eigenlijk zienswijze, die ik zojuist op LinkedIn las en treffend vond als reactie. Maar deze bewoording is niet letterlijk van mij, maar van een hoogleraar, en daarom vind ik het netjes dat expliciet te vermelden, als een soort van bron zegt maar. Wat jij verder van LinkedIn vindt is ook niet perse relevant want daar ging het niet over. 

Alice12 schreef op 10-11-2025 om 14:07:

[..]

Maar dan wil ik nog steeds graag weten waarom d66 zijn principes overboord gooit bij regeren met ja21, maar de vvd niet met regeren met pvda/ groen links. Dan heet het dwarsliggen. D66 wil ook niet regeren met de pvv.

De PVV en Ja21 hebben beide antirechtstatelijke punten in hun programma. Ik kan me vanuit d66 goed voorstellen dat ze daar principieel niet mee willen samenwerken of zich aan willen verbinden. PvdA-gl staat qua mensbeeld en op programma-onderdelen wellicht ver van de vvd af maar er zijn volgens mij geen principiële inhoudelijke tegenstellingen. Bovendien hebben ze al eerder succesvol samengewerkt. 

Simon van Teutem schreef nog wel een leuke invalshoek voor de Correspondent. Gewoon zonder de VDD: 

https://decorrespondent.nl/16533/het-kan-ook-zonder-de-vvd-vertel-het-ze-henri-ik-ben-het-spuugzat-bontenbal/5046da96-9d66-04f0-2bbf-48cc04c2158e

Libertine schreef op 10-11-2025 om 14:21:

[..]

De PVV en Ja21 hebben beide antirechtstatelijke punten in hun programma. Ik kan me vanuit d66 goed voorstellen dat ze daar principieel niet mee willen samenwerken of zich aan willen verbinden. PvdA-gl staat qua mensbeeld en op programma-onderdelen wellicht ver van de vvd af maar er zijn volgens mij geen principiële inhoudelijke tegenstellingen. Bovendien hebben ze al eerder succesvol samengewerkt.

Simon van Teutem schreef nog wel een leuke invalshoek voor de Correspondent. Gewoon zonder de VDD:

https://decorrespondent.nl/16533/het-kan-ook-zonder-de-vvd-vertel-het-ze-henri-ik-ben-het-spuugzat-bontenbal/5046da96-9d66-04f0-2bbf-48cc04c2158e

Wat zou dat fijn zijn, de VVD eruit.

Volgens mij heeft Ja21 geen antistaatsrechtelijke standpunten in zijn verkiezingsprogramma.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.