Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-11-2025 om 20:16
Formatie
Morgen wordt er een verkenner benoemd als de fractievoorzitters het daarover eens worden. Dus ik denk dat een formatiedraadje inmiddels wel kan.
Traditioneel is er al weer het eerste lek tijdens de formatie: de naam van de beoogd verkenner is uitgelekt.
https://nos.nl/artikel/2589089-d66-ziet-wouter-koolmees-graag-als-verkenner
Hier de uitslagen en een coalitiebouwer: https://app.nos.nl/nieuws/tk2025/
en hier de link naar de formatiewebsite: https://www.kabinetsformatie2025.nl/
Nicole123
09-11-2025 om 17:26
Alice12 schreef op 07-11-2025 om 20:54:
[..]
GroenLinks/ PVDA heeft een afstraffing gehad met behoorlijk zetelverlies. Wat mij betreft wordt deze partij buitenspel gezet. Verder met VVD, CDA, Ja21, D66 en bv. CU lijkt me prima.
Met die argumentatie zou de VVD ook niet in de regering moeten komen, ook die hebben zetels verloren. En vorig jaar had GL/PvdA dan volgens jou erin gemoeten (8 zetels winst) en BBB met hun enorme verlies juist absoluut niet. Mij lijkt het niet echt logisch, je krijgt dan heel aparte coalities. Het gaat bij een coalitie ook helemaal niet over hoe een partij het doet ten opzichte van vorige keer, het gaat om als partijen samen een meerderheid van de zetels hebben.
Ik begrijp niet waarom D66 het zou moeten slikken om als grootste partij met maar liefst met 3 rechtse partijen in zee te gaan, waaronder één ver-rechts die lijnrecht tegenover ze staat. Gebalanceerd 2x links + 2x rechts en dan zowel links als rechts de partijen die het meest in het centrum zitten is veel logischer (dus geen zeer linkse partijen zoals SP, PvdD en DENK en geen zeer rechtse zoals JA21, PVV en FvD).
De VVD zou wel eens een toontje lager mogen zingen met al haar eisen. Waar is het befaamde 'ons past bescheidenheid' gebleven?
Alice12
09-11-2025 om 17:32
Libertine schreef op 09-11-2025 om 17:24:
[..]
GroenLinks is geen partij in z’n eentje en peilingen zijn dagwaardes. En wie de meerderheid van Nederland níet in de regering wil is helemaal niet aan de orde toch? Daar hebben we geen vakje voor hoeven inkleuren. De vraag is of PvdA/gl en de VVD écht zover uiteen liggen qua standpunten en of die onoverbrugbaar zijn. Zelfde geldt voor Ja21 en D66 die ook zeer ver uiteen lijken te liggen. En de taak van de informateur is o.a. om dat te onderzoeken.
Dus blokkeert de VVD niet de hele formatie. Er zijn andere mogelijkheden.
Alice12
09-11-2025 om 17:35
Nicole123 schreef op 09-11-2025 om 17:26:
[..]
Met die argumentatie zou de VVD ook niet in de regering moeten komen, ook die hebben zetels verloren. En vorig jaar had GL/PvdA dan volgens jou erin gemoeten (8 zetels winst) en BBB met hun enorme verlies juist absoluut niet. Mij lijkt het niet echt logisch, je krijgt dan heel aparte coalities. Het gaat bij een coalitie ook helemaal niet over hoe een partij het doet ten opzichte van vorige keer, het gaat om als partijen samen een meerderheid van de zetels hebben.
Ik begrijp niet waarom D66 het zou moeten slikken om als grootste partij met maar liefst met 3 rechtse partijen in zee te gaan, waaronder één ver-rechts die lijnrecht tegenover ze staat. Gebalanceerd 2x links + 2x rechts en dan zowel links als rechts de partijen die het meest in het centrum zitten is veel logischer (dus geen zeer linkse partijen zoals SP, PvdD en DENK en geen zeer rechtse zoals JA21, PVV en FvD).
De VVD zou wel eens een toontje lager mogen zingen met al haar eisen. Waar is het befaamde 'ons past bescheidenheid' gebleven?
VVD heeft niet zoveel eisen. Ze willen niet in een regering met GroenLinks/ PvdA. Daar is de VVD de hele campagne vrij helder over geweest. Welke partij bedoel jij met 2 keer rechts?
kenfan
09-11-2025 om 17:35
Miraval schreef op 08-11-2025 om 15:04:
[..]
Dit ben ik met je eens. Ik merk het zelf ook, ik stem VVD dus rechts, dat is voor hier in de buurt al gek want VVD is de veroorzaker van alle problemen en waarom geen PVV of FvD of JA21? En op het forum (en het andere) is rechts ook egoïstisch en denk je alleen maar ikke ikke ikke.
Ik veroordeel niemand op zijn politieke standpunten, ik vind het ook interessant om iemands beweegredenen te kennen en ernaar te luisteren, en ik neem soms ook echt weleens iets mee waar ik dan van standpunt of mening kan verandeden of niet meer zo stellig daarin ben.
Ik onderschrijf eigenlijk alles wat je hier zegt, vind zelfrelativering en met een open mind een discussie aangaan heel belangrijk. Maar integriteit vind ik een kernwaarde van een politicus. Een keus voor de VVD vind ik daarom moeilijk te begrijpen, omdat hun partijleiders zoveel gelogen hebben. Rutte met zijn niet actieve herinnering, Yesilgoz met haar 'nareis op nareis " Als ik rechts zou stemmen had ik CDA gestemd, ondanks die C. Bij Bontenbal denk ik niet zodra hij zijn mond open doet, dat ie liegt.
Op dit moment gijzels Yesiligoz in mijn eigen de formatie. Uit puur partijbelang, of zelfs uit eigen belang. Als Jetten met JA21 in zee gaat, is dat electorale zelfmoord, dan zijn ze de helft van hun kiezers kwijt. De VVD komt met alles weg, en lijkt daarom wel de absolute macht nu te hebben. In mijn ogen dan.
Nicole123
09-11-2025 om 17:38
Alice12 schreef op 09-11-2025 om 17:17:
[..]
De PVV omdat ze niet rechtstatelijk zijn en Groen links omdat de standpunten zover uiteen liggen dat ik snap dat dat echt niet gaat lukken. Daarbij wil de meerderheid van Nederland niet dat GroenLinks in de regering komt ( volgens de peiling van Maurice de Hond) Hoezo blokkeert de VVD de formatie volledig? Met Ja21, D66 en bv. de CU kan toch ook een kabinet gevormd worden?
Er is helemaal geen aparte GroenLinks en wat Maurice de Hond peilt maakt hiervoor weinig uit. In 2023 wilde de meerderheid van Nederland absoluut geen kabinet met de PVV, vond je dat toen ook een argument?
De VVD blokkeert de formatie omdat ze als grote partij zowel een heel grote partij rechts als een heel grote partij links uitsluiten en daarmee de rest voor het blok zetten. Vind jij niet dat ze als verliezer (zowel in aantal zetels als in gedaald zijn in zetels, wat jij als belangrijk punt lijkt te zien) zich wat bescheidener zouden mogen opstellen? Yesilgöz doet net alsof zij het wel eventjes mag gaan bepalen.
Wat betreft de CU zijn er verschillende problemen: D66 en CU staan op een paar vlakken (medisch ethisch en godsdienst, bijv artikel 23) lijnrecht tegenover elkaar. Ze zijn in een eerder kabinet over hun schaduw heen gesprongen, maar makkelijk was dat zeker niet. Ze zullen beiden er dus niet om springen om samen te werken. CU staat net als D66 heel ver van JA21 af. Op de rechtsstatelijkheid van JA21 valt ook behoorlijk wat af te dingen, zo netjes als Eerdmans zichzelf probeert te profileren zijn ze niet. Wat moet de CU in zo'n rechts kabinet? Waarom moeten D66 en CU maar buigen omdat de VVD haar poot stijf houdt?
Alice12
09-11-2025 om 17:38
Als Yesiligoz met GroenLinks in zee gaat is dat dezelfde electorale zelfmoord.
Nicole123
09-11-2025 om 17:47
Alice12 schreef op 09-11-2025 om 17:35:
[..]
VVD heeft niet zoveel eisen. Ze willen niet in een regering met GroenLinks/ PvdA. Daar is de VVD de hele campagne vrij helder over geweest. Welke partij bedoel jij met 2 keer rechts?
En niet met de PVV. Dat zijn 2 heel grote partijen, waarmee je vrijwel alles onmogelijk maakt. En ze willen dan neem ik aan ook niet met nog linksere partijen, zoals DENK, SP en PvdD, want als je een vrij gematigd linkse partij als PvdA/GL al niet wil dan die al helemaal niet. Kortom: ze willen maar één smaak: een rechts kabinet, met oké D66 erbij omdat ze daar niet aan ontkomen, maar dan wel weer zonder PVV. Het toppunt van veeleisendheid, echt ongepast in hun positie.
En ja, ze zijn daar in de campagne heel helder over geweest en ik heb daarom ook de hele campagne al geschreven hier dat ik dat een blokkerende houding vind.
Met 2x rechts bedoel ik VVD en CDA. Op de links-rechts lijn zitten VVD en CDA een stukje rechts van het midden en D66 en PvdA/GL een stukje links ervan. Met elkaar is het precies een middenkabinet. Partijen als JA21 en SP zitten meer op de flanken rechts en links.
Nicole123
09-11-2025 om 17:53
Alice12 schreef op 09-11-2025 om 17:38:
Het is PvdA/GL, er bestaat geen los GL meer. En dan had ze niet zo hard van de toren moeten blazen tijdens de campagne. Ze wist dondersgoed dat ze in deze situatie zou komen, je zag het van mijlenver aankomen. Het is een vals spelletje om je kiezers iets te beloven en dan een andere partij zich in bochten te laten draaien omdat jij zelf zo'n belofte gemaakt hebt. Laat haar lekker zelf haar zelf gecreëerde probleem oplossen. De VVD heeft overigens in het verleden al met de PvdA samen geregegeerd en in tegenstelling tot het kabinet met de PVV hebben die kabinetten wel de hele rit uitgezeten.
Alice12
09-11-2025 om 17:53
Groen links een stukje links van het midden? In mijn beleving is die partij kneiterlinks. En dat de VVD de PVV uitsluit is iets wat veel partijen doen. Dus niet heel raar. Denk , SP en PvdD willen absoluut niet in een regering waar de VVD inzit. ( ik moet er sowieso niet aan denken dat een van deze partijen gaat regeren)
kenfan
09-11-2025 om 17:54
Welnee. Rutte is met alles weggekomen en Yesilgoz staat ook weer te shinen. Dat vind ik het ergste van deze verkiezingstuitkomst, dat we niet van die vrouw afzijn. Hardcore VVD'ers stemmen met hun portemonnee, en hebben ook allemaal een gemankeerd geheugen. Een aantal VVD'ers ziet geen alternatief op rechts: zijn dan net iets te fatsoenlijk om op extreem rechts, en CDA willen ze niet vanwege die C. Voor D'66 geldt regeren is halveren.
Libertine
09-11-2025 om 18:07
Ik denk dat dat wel meevalt. Regeren met de PVV en de BBB was dat immers ook niet dus waarom PvdA-gl wel.
Kan me trouwens goed voorstellen dat haar koppigheid lang niet bij alle VVD’ers is goede aarde valt. En erg populair is ze ook al niet meer onder de kiezer gezien de voorkeurstemmen die Karremans heeft gekregen.
Daglichtlamp
09-11-2025 om 18:19
Ik denk dat GroenLinks-PvdA goed moeten nadenken over wat ze belangrijk vinden als ze mee gaan onderhandelen. Ze weten zeker dat als er een kabinet komt zonder hun dat er dan een streng asielbeleid komt en rechts beleid op gebied van zorg en sociale zaken. Ik denk dat ze bereid moeten zijn op het asieldossier de andere partijen tegemoet te komen in ruil voor een meer sociaal beleid. Per slot van rekening wil een ruime meerderheid van de kiezers een links beleid op gebied van zorg en sociale zaken.
Nicole123
09-11-2025 om 18:50
Alice12 schreef op 09-11-2025 om 17:53:
Groen links een stukje links van het midden? In mijn beleving is die partij kneiterlinks. En dat de VVD de PVV uitsluit is iets wat veel partijen doen. Dus niet heel raar. Denk , SP en PvdD willen absoluut niet in een regering waar de VVD inzit. ( ik moet er sowieso niet aan denken dat een van deze partijen gaat regeren)
Waarom blijf je PvdA/GL steeds GL noemen? Je noemt het CDA toch ook geen KVP en CU toch ook geen RPF? Lees het partijprogramma van PvdA/GL eens zou ik zeggen, zulke extreme dingen staan daar helemaal niet in. Je bent bang voor de karikatuur die ervan gemaakt wordt door sommigen. PvdA/GL is helemaal niet kneiterlinks, ze is veel minder links dan partijen als DENK, SP en PvdD.
En je mist mijn punt over de VVD. Yesilgöz sluit niet alleen PvdA/GL uit, maar zo ongeveer alle partijen, behalve een heel select clubje op rechts. En dat belooft zij dan aan haar kiezers, waarna D66, CU en JA21 maar over hun schaduw moeten gaan springen om het waar te maken? Kom nou. Arrogantie ten top is het.
Neweve
09-11-2025 om 18:55
kenfan schreef op 09-11-2025 om 17:54:
[..]
Welnee. Rutte is met alles weggekomen en Yesilgoz staat ook weer te shinen. Dat vind ik het ergste van deze verkiezingstuitkomst, dat we niet van die vrouw afzijn. Hardcore VVD'ers stemmen met hun portemonnee, en hebben ook allemaal een gemankeerd geheugen. Een aantal VVD'ers ziet geen alternatief op rechts: zijn dan net iets te fatsoenlijk om op extreem rechts, en CDA willen ze niet vanwege die C. Voor D'66 geldt regeren is halveren.
Dit inderdaad. Ondanks alles in de vvd een redelijk normale en niet-extreme partij op rechts. Dus tenzij mensen meer naar het midden schuiven blijven ze redelijk beroerd.
Overigens vermoed ik hetzelfde voor groen links/PvdA. Er is op wat kleine extremere partijen na weinig keus op links. Ze zullen af en toe iets verliezen aan d66/cda (zoals deze verkiezingen) maar verder gok ik dat ze redelijk stabiel op 15-25 zetels blijven.
Loeki72
09-11-2025 om 20:01
Nee hoor, de VVD komt al decennia met alles weg. En hun kiezers maakt het niet uit.