Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-11-2025 om 20:16
Formatie
Morgen wordt er een verkenner benoemd als de fractievoorzitters het daarover eens worden. Dus ik denk dat een formatiedraadje inmiddels wel kan.
Traditioneel is er al weer het eerste lek tijdens de formatie: de naam van de beoogd verkenner is uitgelekt.
https://nos.nl/artikel/2589089-d66-ziet-wouter-koolmees-graag-als-verkenner
Hier de uitslagen en een coalitiebouwer: https://app.nos.nl/nieuws/tk2025/
en hier de link naar de formatiewebsite: https://www.kabinetsformatie2025.nl/
Daglichtlamp
08-11-2025 om 14:54
Miraval schreef op 08-11-2025 om 14:44:
[..]
Nee dat denk ik niet, want als je verder kijkt dan migratie op het programma van PVV is dat weer redelijk links te noemen.
JA21 en VVD zijn beiden ook economisch rechtser dan de PVV.
Ik denk dat de gemiddelde PVV stemmer het hele programma niet heeft gelezen (sorry voor de algemenisering) maar kijkt naar alle stijgende kosten van het dagelijkse leven en het feit dat de meesten asielmigratie het belangrijkste onderwerp vinden.
Dus waarom zou een kabinet met daarin GroenLinks-PvdA dan niet ook recht kunnen doen aan de verkiezingsuitslag? Al denk ik wel dat elk kabinet het huidige strikte asielbeleid zal moeten voorzetten.
Euphoria
08-11-2025 om 14:57
Miraval schreef op 08-11-2025 om 14:44:
[..]
Nee dat denk ik niet, want als je verder kijkt dan migratie op het programma van PVV is dat weer redelijk links te noemen.
JA21 en VVD zijn beiden ook economisch rechtser dan de PVV.
Ik denk dat de gemiddelde PVV stemmer het hele programma niet heeft gelezen (sorry voor de algemenisering) maar kijkt naar alle stijgende kosten van het dagelijkse leven en het feit dat de meesten asielmigratie het belangrijkste onderwerp vinden.
Een aantal mensen die ik ken hebben inderdaad vanwege migratie gekozen. En zijn uitspraken die ze wel lollig vinden cq die blijven hangen.
Ikzelf ben daar enorm op afgeknapt en ondanks dat ik vwb migratie ook echt rechts denk heb ik geen moment bedacht op hem te stemmen.
Miraval
08-11-2025 om 15:04
Alice12 schreef op 08-11-2025 om 12:55:
Toch is het jammer dat rechtsdenkende en linksdenkende mensen tegenwoordig zo vervelend doen tegen elkaar. Jaren geleden had ik vrienden die op de SP stemden maar ook vrienden die fervent aanhanger van Pim Fortuin waren. Was eigenlijk geen probleem. Hartstochtelijke discussies, dat wel. Maar er was wel respect. Tegenwoordig kijk ik wel uit om mijn politieke mening zomaar te verkondigen. Ik scan eerst het gezelschap een beetje en blijf vaak op de vlakte. Het voelt lang niet zo veilig meer als jaren geleden. Jammer, want juist van standpunten die haaks op de jouwe staan kun je veel leren.
Dit ben ik met je eens. Ik merk het zelf ook, ik stem VVD dus rechts, dat is voor hier in de buurt al gek want VVD is de veroorzaker van alle problemen en waarom geen PVV of FvD of JA21? En op het forum (en het andere) is rechts ook egoïstisch en denk je alleen maar ikke ikke ikke.
Ik veroordeel niemand op zijn politieke standpunten, ik vind het ook interessant om iemands beweegredenen te kennen en ernaar te luisteren, en ik neem soms ook echt weleens iets mee waar ik dan van standpunt of mening kan verandeden of niet meer zo stellig daarin ben.
Daglichtlamp
08-11-2025 om 15:12
Interessant artikel over de tot standkoming van JA21. Ik wist eigenlijk niet dat Nanninga veel eerder dan Eerdmans afstand heeft genomen van wat er gebeurde in de appgroepen van JFvD
https://www.volkskrant.nl/uitslagen-tweede-kamerverkiezingen/ja21-ging-bijna-aan-ruzie-ten-onder-maar-hervond-zichzelf-zonder-iets-aan-zijn-boodschap-af-te-doen~b195b5cc/
In de woonkamer van Nanninga in Amsterdam voeren Nicki Pouw-Verweij, Joost Eerdmans en Eva Vlaardingerbroek (de nummer vijf op de lijst) die dag crisisoverleg. Nanninga, aldus een ingewijde, zet de drie kandidaat-Kamerleden onder druk: ‘Ik stap uit de partij. Als jullie nu niet opstappen, zal antisemitisme altijd aan jullie blijven kleven.’ Met z’n vieren maken ze bekend de partij te verlaten. ‘Wij willen geen lid zijn van een partij die extremistische opvattingen duldt.’
-------------
Waar Nanninga en Pouw-Verweij hun nek uitsteken en een grens trekken, houdt Eerdmans zich lang op de vlakte. Een kritische partijgenoot uit de tijd: ‘Joost is er vaak lange tijd niet. Totdat er een soort van moment is en dan duikt hij op.’ Eerdmans zelf ontkent later in NRC dat hij passief zou zijn geweest: ‘We hebben vaak met Baudet gesproken. Ik besefte pas later dat hij niet voor verbetering vatbaar is.’
------------------
Buijt denkt dat, mocht het zover komen, de onderhandelaars van JA21 vooral gaan inzetten op migratie. ‘Als je de minister van Asiel en Migratie mag leveren en je gaat het echt voor elkaar krijgen om de bizar hoge asielinstroom te stoppen, dan is dat in een kabinet met D66 een nog grotere prestatie als dat lukt.’ Een van de oprichters ziet daar direct ook een risico voor de partij. Hoeveel grip kun je krijgen op een probleem dat zich vooral aan de Europese buitengrenzen afspeelt?
Lollypopje
08-11-2025 om 15:58
Ik snap dat mensen die op bepaalde partijen stemmen het niet leuk vinden om te horen, maar ik zou er inderdaad problemen mee hebben als vrienden van mij op bepaalde partijen stemmen. Bijvoorbeeld op partijen die anti-trans zijn, omdat je daarmee eigenlijk zegt dat mensen die mij dierbaar zijn er niet zouden mogen zijn en daar kan ik geen respect voor hebben.
Sowieso heb ik problemen met partijen die het leven van kwetsbare minderheden zo moeilijk mogelijk willen maken.
majorette2005
08-11-2025 om 18:32
Mijn vrienden vragen niet aan elkaar wie wat stemt, we zijn vrienden door dik en dun en respecteren elkaar zonder stem oordeel.
Euphoria
08-11-2025 om 18:44
majorette2005 schreef op 08-11-2025 om 18:32:
Mijn vrienden vragen niet aan elkaar wie wat stemt, we zijn vrienden door dik en dun en respecteren elkaar zonder stem oordeel.
Yep.
Euphoria
08-11-2025 om 18:47
Lollypopje schreef op 08-11-2025 om 15:58:
Ik snap dat mensen die op bepaalde partijen stemmen het niet leuk vinden om te horen, maar ik zou er inderdaad problemen mee hebben als vrienden van mij op bepaalde partijen stemmen. Bijvoorbeeld op partijen die anti-trans zijn, omdat je daarmee eigenlijk zegt dat mensen die mij dierbaar zijn er niet zouden mogen zijn en daar kan ik geen respect voor hebben.
Sowieso heb ik problemen met partijen die het leven van kwetsbare minderheden zo moeilijk mogelijk willen maken.
Als het voor mij zo zwaar zou wegen zo ik er ook zo in staan.
Ik ben beslist niet anti trans, maar ik kan wel begrijpen dat mensen van mening zijn dat je op basisscholen geen les hoeft te geven hierover. De partijen waarop jij onder andere doelt hebben bijvoorbeeld moeite met de lentekriebelweek. Ik kan daar dus wel inkomen. Zonder dat ik anti trans ben.
Dus het is net waar je de nadruk op legt.
En daarmee wil ik echt niet bagatelliseren.
felija
08-11-2025 om 19:34
Ik heb geen idee wat mijn beste vriendin stemt inderdaad. Met haar heb ik het over totaal andere dingen dan de politiek.
Lollypopje
08-11-2025 om 20:06
Ik weet ook niet exact dat al mijn vrienden stemmen, maar ik weet wel hoe ze over bepaalde dingen denken en daardoor weet ik dat we over dit soort dingen hetzelfde denken en dat ze dus ook nooit op dat soort partijen zullen stemmen
kerstbeer
09-11-2025 om 00:59
Dat klinkt heel lief, maar is dat natuurlijk niet als ze stemmen op mensen die kwetsbare minderheden zoals bijvoorbeeld trans mensen het leven nog moeilijker willen maken met hun stem.
Stardust
09-11-2025 om 01:13
ik weet prima wat mijn omgeving stemt. En dat is niet congruent.
Een van mijn beste vriendinnen met wie ik het ongelooflijk vaak eens ben over van alles, stem doorgaans echt tegenovergesteld aan mij. En dat is prima. Speelt geen grote rol in onze vriendschap, we weten dat van elkaar. we kunnen prima over politiek praten, soms zijn we het eens en soms niet. Soms hebben we uitgebreide gesprekken en soms niet.
Levensbeschouwelijk en praktisch staan we grotendeels hetzelfde in het leven. Maar toch komen we doorgaans op compleet andere partijen uit. Vorige verkiezingen hadden we per ongeluk dezelfde (niche) partij gestemd en dat verraste me enorm.
Maar goed, dit heeft allemaal weinig met formatie te maken. Ik hoop maar dat die niet duurt tot na de gemeenteraadsverkiezingen en ik vind het vervelend dat er op dit moment 1 partij zo erg de kont tegen de krib gooit, zonder überhaupt te willen praten.
Met anti-democratische partijen hoef je niet per se te praten maar mijn mening, maar de rest verdient in ieder geval een kans om te kijken of je elkaar kan vinden.
Nicole123
09-11-2025 om 17:09
Miraval schreef op 07-11-2025 om 19:51:
Ik vind de reacties nu wel een beetje grappig bijna hoor. Vorige verkiezingen is de VVD zowat afgebrand door wel met de PVV te willen regeren waar bijna alle partijen de PVV keihard hadden uitgesloten, met 37 zetels winst wilde bijna geen enkele andere partij "constructief" zijn.
Nu zegt de VVD nee wij gaan niet met GL-PVDA, dat roepen ze al de hele campagne door, en iedereen is verontwaardigd want hoe kun je nou een partij uitsluiten als je aan het belang van Nededland denkt?
Je vergelijkt appels met peren. Standpunten die verschillen is iets anders dan niet willen regeren met anti-rechtsstatelijke partijen en 1 partij uitsluiten is wat anders dan 2 partijen - die ook nog heel verschillend zijn - uitsluiten.
Het probleem is dat de VVD zowel de PVV als PvdA/GL uitsluit. Twee van de grootste partijen en de ene links en de andere rechts van hen. Dat ze zo erin staan heeft Yeşilgöz inderdaad al de hele campagne geroepen, het komt inderdaad niet uit de lucht vallen. Ik heb daar ook al de hele tijd van gezegd dat de VVD hiermee de formatie van een kabinet volledig blokkeert.
Als partij je voorkeuren hebben: prima. Niet met een bepaalde partij in zee willen omdat je ze anti-rechtsstatelijk vindt handelen of qua standpunten zo enorm ver van je af dat samen regeren onmogelijk wordt: prima. Als heel kleine partij super principieel doen en alleen met partijen willen regeren die hetzelfde vinden als jij: prima. Maar als een van de grotere partijen meerdere van de andere grote partijen uitsluiten en alleen maar met één enkele coalitie willen regeren, waarbij andere partijen wél water bij de wijn moeten doen en jij niet: niet prima.
Alice12
09-11-2025 om 17:17
Nicole123 schreef op 09-11-2025 om 17:09:
[..]
Je vergelijkt appels met peren. Standpunten die verschillen is iets anders dan niet willen regeren met anti-rechtsstatelijke partijen en 1 partij uitsluiten is wat anders dan 2 partijen - die ook nog heel verschillend zijn - uitsluiten.
Het probleem is dat de VVD zowel de PVV als PvdA/GL uitsluit. Twee van de grootste partijen en de ene links en de andere rechts van hen. Dat ze zo erin staan heeft Yeşilgöz inderdaad al de hele campagne geroepen, het komt inderdaad niet uit de lucht vallen. Ik heb daar ook al de hele tijd van gezegd dat de VVD hiermee de formatie van een kabinet volledig blokkeert.
De PVV omdat ze niet rechtstatelijk zijn en Groen links omdat de standpunten zover uiteen liggen dat ik snap dat dat echt niet gaat lukken. Daarbij wil de meerderheid van Nederland niet dat GroenLinks in de regering komt ( volgens de peiling van Maurice de Hond) Hoezo blokkeert de VVD de formatie volledig? Met Ja21, D66 en bv. de CU kan toch ook een kabinet gevormd worden?
Libertine
09-11-2025 om 17:24
Alice12 schreef op 09-11-2025 om 17:17:
[..]
De PVV omdat ze niet rechtstatelijk zijn en Groen links omdat de standpunten zover uiteen liggen dat ik snap dat dat echt niet gaat lukken. Daarbij wil de meerderheid van Nederland niet dat GroenLinks in de regering komt ( volgens de peiling van Maurice de Hond) Hoezo blokkeert de VVD de formatie volledig? Met Ja21, D66 en bv. de CU kan toch ook een kabinet gevormd worden?
GroenLinks is geen partij in z’n eentje en peilingen zijn dagwaardes. En wie de meerderheid van Nederland níet in de regering wil is helemaal niet aan de orde toch? Daar hebben we geen vakje voor hoeven inkleuren. De vraag is of PvdA/gl en de VVD écht zover uiteen liggen qua standpunten en of die onoverbrugbaar zijn. Zelfde geldt voor Ja21 en D66 die ook zeer ver uiteen lijken te liggen. En de taak van de informateur is o.a. om dat te onderzoeken.