Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-11-2025 om 20:16
Formatie
Morgen wordt er een verkenner benoemd als de fractievoorzitters het daarover eens worden. Dus ik denk dat een formatiedraadje inmiddels wel kan.
Traditioneel is er al weer het eerste lek tijdens de formatie: de naam van de beoogd verkenner is uitgelekt.
https://nos.nl/artikel/2589089-d66-ziet-wouter-koolmees-graag-als-verkenner
Hier de uitslagen en een coalitiebouwer: https://app.nos.nl/nieuws/tk2025/
en hier de link naar de formatiewebsite: https://www.kabinetsformatie2025.nl/
Euphoria
07-11-2025 om 18:55
Herfstappeltaart schreef op 07-11-2025 om 18:54:
[..]
Klaver is gewoon constructief bezig. In het landsbelang. In tegenstelling tot Yesilgöz.
Ja, constructief voor zichzelf en zijn partij.
Herfstappeltaart
07-11-2025 om 18:57
Euphoria schreef op 07-11-2025 om 18:55:
[..]
Ja, constructief voor zichzelf en zijn partij.
Wat jij wil joh
Euphoria
07-11-2025 om 18:59
Herfstappeltaart schreef op 07-11-2025 om 18:57:
[..]
Wat jij wil joh
![]()
Joh appeltaart, we hebben gewoon een andere kijk op het politieke landschap. Mag toch?
Herfstappeltaart
07-11-2025 om 19:00
Euphoria schreef op 07-11-2025 om 18:59:
[..]
Joh appeltaart, we hebben gewoon een andere kijk op het politieke landschap. Mag toch?
Ja hoor.
Daglichtlamp
07-11-2025 om 19:15
Met Geert wilders wordt voorlopig niet verder gesproken:
https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/artikel/5537761/verkenner-koolmees-ziet-voor-kerst-geen-nieuw-kabinet-op-bordes
PVV-leider Geert Wilders hoeft in elk geval niet meer langs te komen bij Koolmees. "De PVV ga ik niet meer uitnodigen voor een gesprek hierzo. Meer dan 100 zetels hebben aangegeven samenwerking met de PVV (...) niet wenselijk" te vinden. Koolmees heeft dat ook al met Wilders besproken. Hij gaat nog wel bellen met de PVV'er.
Miraval
07-11-2025 om 19:51
Ik vind de reacties nu wel een beetje grappig bijna hoor. Vorige verkiezingen is de VVD zowat afgebrand door wel met de PVV te willen regeren waar bijna alle partijen de PVV keihard hadden uitgesloten, met 37 zetels winst wilde bijna geen enkele andere partij "constructief" zijn.
Nu zegt de VVD nee wij gaan niet met GL-PVDA, dat roepen ze al de hele campagne door, en iedereen is verontwaardigd want hoe kun je nou een partij uitsluiten als je aan het belang van Nededland denkt?
Natuurlijk omdat "men" zo graag GL-PVDA in de coalitie wil hebben, maar wat als de rollen omgedraaid waren en GL-PVDA hadden 24 of zelfs 28 zetels gehad en VVD 20? Zouden zij dan ook niet inzetten op meer partijen op links ipv VVD?
Wat mij betreft houdt de VVD de poot stijf, en dan maar in de coalitie. Dan kunnen de andere partijen eventueel een minderheidskabinet vormen met andere partijen die ze beter liggen.
Mij maakt het allemaal niks meer uit eerlijk gezegd. Met deze uitslag komen er sowieso geen grote veranderingen ofwel vanuit links ofwel vanuit rechts, en zal het allemaal beetje polderen worden in het midden.
Daglichtlamp
07-11-2025 om 20:02
Miraval schreef op 07-11-2025 om 19:51:
Ik vind de reacties nu wel een beetje grappig bijna hoor. Vorige verkiezingen is de VVD zowat afgebrand door wel met de PVV te willen regeren waar bijna alle partijen de PVV keihard hadden uitgesloten, met 37 zetels winst wilde bijna geen enkele andere partij "constructief" zijn.
Behalve dan dat Yesilgoz na de vorige verkiezingen zei dat ze de oppositie inging, omdat ze het niet logisch vond om met dat verlies te gaan regeren. We hebben gezien hoe dat afgelopen is.
In het verslag van Plasterk kun je de brief die ze toen gestuurd heeft aan de verkenner nog teruglezen: https://www.kabinetsformatie2025.nl/documenten/2023/12/11/bijlagen-bij-eindverslag-verkenner-plasterk
Stardust
07-11-2025 om 20:09
Miraval schreef op 07-11-2025 om 19:51:
achteraf gezien misschien wel terecht?
Miraval
07-11-2025 om 20:23
Daglichtlamp schreef op 07-11-2025 om 20:02:
[..]
Behalve dan dat Yesilgoz na de vorige verkiezingen zei dat ze de oppositie inging, omdat ze het niet logisch vond om met dat verlies te gaan regeren. We hebben gezien hoe dat afgelopen is.
In het verslag van Plasterk kun je de brief die ze toen gestuurd heeft aan de verkenner nog teruglezen: https://www.kabinetsformatie2025.nl/documenten/2023/12/11/bijlagen-bij-eindverslag-verkenner-plasterk
Ja klopt, en wellicht is dat de reden dat ze nu dus wel voet bij stuk willen houden?
Deze uitslag is natuurlijk ook gewoon hartstikke ongunstig. Met een coalitie van D66/GL-PvdA/CDA/VVD kom je dan wel aan 86 zetels (en dat zou wel heel gunstig zijn) maar de oppositie heeft rechts 49 zetels en links (even die andere partijen allemaal links noemend) 15. Daarnaar kijkend snap ik wel dat de VVD liever naar een rechtse partij erbij kijkt, want de uitslagen zijn toch echt in het voordeel van "rechts".
Dat zou misschien allemaal niet uit moeten maken, maar de grote meerderheid van rechtse zetels kun je ook niet negeren. En daar houdt Yesilgöz denk ik ook aan vast. Die winst op rechts.
Alice12
07-11-2025 om 20:54
Herfstappeltaart schreef op 07-11-2025 om 18:36:
[..]
Ik denk dat JA21 daar niet aan meewerkt. Dat zullen ze wel te links vinden. Ik zou het heel goed vinden als de VVD het deksel op de neus zou krijgen en gewoon buiten spel gezet wordt.
GroenLinks/ PVDA heeft een afstraffing gehad met behoorlijk zetelverlies. Wat mij betreft wordt deze partij buitenspel gezet. Verder met VVD, CDA, Ja21, D66 en bv. CU lijkt me prima.
PensioNada
07-11-2025 om 21:17
Alice12 schreef op 07-11-2025 om 20:54:
[..]
GroenLinks/ PVDA heeft een afstraffing gehad met behoorlijk zetelverlies. Wat mij betreft wordt deze partij buitenspel gezet. Verder met VVD, CDA, Ja21, D66 en bv. CU lijkt me prima.
Ik voel meet voor de variant met GLPvdA voor VVD.
Loeki72
07-11-2025 om 22:23
Herfstappeltaart schreef op 07-11-2025 om 18:54:
[..]
Klaver is gewoon constructief bezig. In het landsbelang. In tegenstelling tot Yesilgöz.
Het huidige kabinet is alleen bezig met partijbelang in plaats van landsbelang. Ik denk dat de VVD niets geeft om landsbelang, maar alleen belang hebben bij macht en de rijke mensen rijker maken. En de rest van de bevolking mag dat betalen.
Ik snap niet dat de VVD nooit afgerekend wordt op de puinhopen van de afgelopen 30 jaar, waarvan de VVD maar 3 jaar niet geregeerd hebben.
Jorni
07-11-2025 om 22:42
Loeki72 schreef op 07-11-2025 om 22:23:
[..]
Het huidige kabinet is alleen bezig met partijbelang in plaats van landsbelang. Ik denk dat de VVD niets geeft om landsbelang, maar alleen belang hebben bij macht en de rijke mensen rijker maken. En de rest van de bevolking mag dat betalen.
Ik snap niet dat de VVD nooit afgerekend wordt op de puinhopen van de afgelopen 30 jaar, waarvan de VVD maar 3 jaar niet geregeerd hebben.
100 procent eens.
felija
07-11-2025 om 22:44
[..]
Dat begrijp ik ook niet.
PensioNada
07-11-2025 om 23:01
[..]
Omdat "het volk" zich graag bang laat maken. PvdA wil een onbeperkte stroom vluchtelingen, inkomstenbelasting van 60%, erfenissen worden afgepakt en de implementatie van de sharia wordt toegejuicht.
Zoiets.