Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-11-2025 om 20:16
Formatie
Morgen wordt er een verkenner benoemd als de fractievoorzitters het daarover eens worden. Dus ik denk dat een formatiedraadje inmiddels wel kan.
Traditioneel is er al weer het eerste lek tijdens de formatie: de naam van de beoogd verkenner is uitgelekt.
https://nos.nl/artikel/2589089-d66-ziet-wouter-koolmees-graag-als-verkenner
Hier de uitslagen en een coalitiebouwer: https://app.nos.nl/nieuws/tk2025/
en hier de link naar de formatiewebsite: https://www.kabinetsformatie2025.nl/
er.is.maar.1.Pino
07-11-2025 om 06:59
Kan de discriminatie-discussie elders voortgezet worden. Ik vind hem het topic wel erg overnemen.
Dan on topic: ik maak me ook zorgen om de formatie. Waar in de campagne nog door iedereen werd beloofd dat “we het écht anders moeten gaan doen” zie je daar in de praktijk weinig van terechtkomen.
Democratie betekent dat je in debat elkaars standpunten verkent over een bepaalde kwestie, ontdekt waar de raakvlakken en de verschillen zitten en probeert om met elkaar tot een oplossing te komen (die past binnen de lijntjes die we in de Grondwet al met elkaar hadden getrokken). Ik zie die overtuiging en dat gedachtengoed maar weinig terug.
Met name de opstelling en het dedain van Yesilgoz stoort mij echt enorm! Ze is volledig gefocust op machtspolitiek - daar is niks democratisch aan.
masatu
07-11-2025 om 07:51
er.is.maar.1.Pino schreef op 07-11-2025 om 06:59:Met name de opstelling en het dedain van Yesilgoz stoort mij echt enorm! Ze is volledig gefocust op machtspolitiek - daar is niks democratisch aan.
Eens!!
Ik hoop dat ze achter de schermen met de achterban / anderen binnen de VVD praten dat dit misschien niet de beste strategie is. Hoezo konden er jarenlang prima kabinetten tussen PvdA & VVD zijn en nu opeens niet meer? Ik benieuwd naar de duo-gesprekken van vandaag (JA21/D66 & VVD/GLPvdA)
Herfstappeltaart
07-11-2025 om 08:16
@Pino: de racisme-discussie hoort wel bij dit onderwerp. Het was om duidelijk te maken waarom JA21 niet die ogenschijnlijk keurige partij is (sommige mensen vinden Eerdmans zo'n keurige man) die het lijkt.
Stardust
07-11-2025 om 08:59
er.is.maar.1.Pino schreef op 07-11-2025 om 06:59:
Kan de discriminatie-discussie elders voortgezet worden. Ik vind hem het topic wel erg overnemen.
Je hebt gelijk. Excuus!
Alice12
07-11-2025 om 09:31
er.is.maar.1.Pino schreef op 07-11-2025 om 06:59:
Dan on topic: ik maak me ook zorgen om de formatie. Waar in de campagne nog door iedereen werd beloofd dat “we het écht anders moeten gaan doen” zie je daar in de praktijk weinig van terechtkomen.
Democratie betekent dat je in debat elkaars standpunten verkent over een bepaalde kwestie, ontdekt waar de raakvlakken en de verschillen zitten en probeert om met elkaar tot een oplossing te komen (die past binnen de lijntjes die we in de Grondwet al met elkaar hadden getrokken). Ik zie die overtuiging en dat gedachtengoed maar weinig terug.
Met name de opstelling en het dedain van Yesilgoz stoort mij echt enorm! Ze is volledig gefocust op machtspolitiek - daar is niks democratisch aan.
De standpunten hoeven niet verkend te worden, die zijn algemeen bekend. Er moet alleen gekeken worden of en hoeveel water er bij de wijn gedaan gaat worden.Ik snap Yesilgoz/ VVD volledig dat ze niet willen regeren met Groen links. Dat is geen dedain, maar weten dat dat gewoon echt niet gaat lukken.
CharlieB
07-11-2025 om 09:50
masatu schreef op 07-11-2025 om 07:51:
[..]
Eens!!
Ik hoop dat ze achter de schermen met de achterban / anderen binnen de VVD praten dat dit misschien niet de beste strategie is. Hoezo konden er jarenlang prima kabinetten tussen PvdA & VVD zijn en nu opeens niet meer? Ik benieuwd naar de duo-gesprekken van vandaag (JA21/D66 & VVD/GLPvdA)
PVDA is niet meer alleen PVDA maar nu mét GroenLinks en ik heb al 100x gehoord/gelezen dat men vindt dat VVD populistischer dan wel rechtser is geworden. De situatie is niet hetzelfde als al die andere jaren.
CharlieB
07-11-2025 om 09:55
Ik vind overigens wel dat ze gewoon om tafel moeten hoor en dat halsstarrige irriteert mij ook wel wat. Al zie ik niet voor me hoe het gaat werken. Ik heb het liefst géén PVDA/GL omdat zij heel ver afstaan van mijn visie, maar als het dan toch mét PVDA/GL moet worden dan hoop ik wel dat VVD "gewoon" meedoet. Om het niet te links te laten worden. Een beetje voor wat tegenwicht.
Amber82
07-11-2025 om 10:02
Volgens mij hoor ik hier alleen maar de VVD stemmers zeggen dat ze dat ook niet zien lukken. PvdA/GroenLinks stemmers zijn daar volgens mij minder uitgesproken in. Ik ben wel benieuwd wat diegene, die hier noemen dat die samenwerking niet te doen is, vinden van een samenwerking tussen Ja21 en D66. Sta je daar ook zo in of vind je dan dat ze maar moeten zoeken naar waar het wel kan?
LazyCat
07-11-2025 om 10:26
CharlieB schreef op 07-11-2025 om 09:50:
[..]
PVDA is niet meer alleen PVDA maar nu mét GroenLinks en ik heb al 100x gehoord/gelezen dat men vindt dat VVD populistischer dan wel rechtser is geworden. De situatie is niet hetzelfde als al die andere jaren.
Dat vind ik ook wel, dat de VVD erg naar rechts is opgeschoven. Te ver, naar mijn idee, maar dan begrijp ik wel dat ze niet met GL willen regeren.
CharlieB
07-11-2025 om 14:37
Amber82 schreef op 07-11-2025 om 10:02:
Volgens mij hoor ik hier alleen maar de VVD stemmers zeggen dat ze dat ook niet zien lukken. PvdA/GroenLinks stemmers zijn daar volgens mij minder uitgesproken in. Ik ben wel benieuwd wat diegene, die hier noemen dat die samenwerking niet te doen is, vinden van een samenwerking tussen Ja21 en D66. Sta je daar ook zo in of vind je dan dat ze maar moeten zoeken naar waar het wel kan?
Ik ben geen vvd stemmer.
Maar de partij is wel in beeld geweest bij mij bij de voorbereidingen. En daarin viel me op dat ik vaak aan hun kant zat en dat PvdA telkens aan de tegenovergestelde kant stond. Die focus heb ik niet gehad als het gaat om d66 vs. ja21. Maar als zij onverenigbare verschillen hebben moeten ook zij niet samenwerken nee. Ja, een coalitie is compromissen sluiten, absoluut. Maar als ik toekomst had gezien in de punten van de PvdA, had ik wel op hen gestemd en niet op een partij die aan de andere kant staat.
Poezenmeisje
07-11-2025 om 15:05
VVD met GL gaat hem niet worden.
De PvdA heeft al langer weinig bestaansrecht meer en is nu compleet gekaapt door GL.
Zijn jullie vergeten hoe PvdA'ers met een indrukwekkende staat van dienst werden afgeserveerd en uitgejoeld door extreemlinkse snotneuzen?
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2572244-scheidend-pvda-er-verbeet-noemt-motie-piri-links-populisme
https://www.dagelijksestandaard.nl/politiek/pvda-implodeert-verbeet-stapt-op-na-schandelijk-congres
...
Haar afscheidsbrief is vernietigend. Ze spreekt van een partij die haar heeft “vernederd”, van een bestuur dat “niets deed” toen kritische stemmen werden uitgejouwd, en van een leiderschap dat het radicalisme omarmde en de redelijkheid de zaal uit keek.“Ik ben diep gekwetst en verbijsterd,” schrijft Verbeet. “Het voelt als een echtscheiding. Maar ik kan niet anders.
...
Libertine
07-11-2025 om 15:18
Poezenmeisje schreef op 07-11-2025 om 15:05:
VVD met GL gaat hem niet worden.
De PvdA heeft al langer weinig bestaansrecht meer en is nu compleet gekaapt door GL.
Zijn jullie vergeten hoe PvdA'ers met een indrukwekkende staat van dienst werden afgeserveerd en uitgejoeld door extreemlinkse snotneuzen?
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2572244-scheidend-pvda-er-verbeet-noemt-motie-piri-links-populisme
https://www.dagelijksestandaard.nl/politiek/pvda-implodeert-verbeet-stapt-op-na-schandelijk-congres
...
Haar afscheidsbrief is vernietigend. Ze spreekt van een partij die haar heeft “vernederd”, van een bestuur dat “niets deed” toen kritische stemmen werden uitgejouwd, en van een leiderschap dat het radicalisme omarmde en de redelijkheid de zaal uit keek.“Ik ben diep gekwetst en verbijsterd,” schrijft Verbeet. “Het voelt als een echtscheiding. Maar ik kan niet anders.
...
Hou toch op. Die oud-gediende van de PvdA als Verbeet en Oudkerk hebben in hun tijd de ziel van de partij verkocht aan het neoliberalisme. En nu een beetje lopen jammeren? Ik hoorde Verbeet onlangs zeggen dat de partij niet meer de partij is waar haar grootouders op zouden stemmen. Nee, me dunkt zeg. En maar goed ook. Het is niet voor niets een progressieve partij. Met zulke oud-partijleden heb je geen vijanden meer nodig (en die kunnen wellicht beter de overstap maken naar het CDA).
En als je GroenLinks PvdA-ers links extremisten noemt is het misschien goed de definitie er nog eens bij te pakken.
felija
07-11-2025 om 16:06
Libertine schreef op 07-11-2025 om 15:18:
[..]
Hou toch op. Die oud-gediende van de PvdA als Verbeet en Oudkerk hebben in hun tijd de ziel van de partij verkocht aan het neoliberalisme. En nu een beetje lopen jammeren? Ik hoorde Verbeet onlangs zeggen dat de partij niet meer de partij is waar haar grootouders op zouden stemmen. Nee, me dunkt zeg. En maar goed ook. Het is niet voor niets een progressieve partij. Met zulke oud-partijleden heb je geen vijanden meer nodig (en die kunnen wellicht beter de overstap maken naar het CDA).
En als je GroenLinks PvdA-ers links extremisten noemt is het misschien goed de definitie er nog eens bij te pakken.
Nou inderdaad, wat een hoop onzin weer. En dan weer als bron met de dagelijkse standaard aankomen.
Poezenmeisje
07-11-2025 om 16:20
P.S.
ik heb nooit iets met de PvdA gehad, maar vind het schandalig hoe die mensen die hun leven lang actief lid zijn geweest behandeld worden door hun nieuwe 'vriendjes'.