Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Formatie

Daglichtlamp schreef op 05-11-2025 om 16:50:

[..]

Nee hoor, JA21 + nog een kleinere partij en D66/ CDA / GroenLinks-PvdA heeft ook een meerderheid. Dus als JA21 minder vasthoudend is in het afwijzen van GroenLinks-PvdA dan de VVD is, zijn er best opties.

Als je alleen naar een meerderheid kijkt ja. Geloof nooit dat PvdA-GL een werkende samenwerking is. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

05-11-2025 om 17:46 Topicstarter

Libertine schreef op 05-11-2025 om 17:43:

[..]

Als je alleen naar een meerderheid kijkt ja. Geloof nooit dat PvdA-GL een werkende samenwerking is.

Sinds ik zie dat in Rotterdam Leefbaar en DENK kunnen samenwerken in 1 coalitie, inmiddels al ruim 3 jaar, denk ik dat er veel meer mogelijk is dan we soms wel denken. JA21 lijkt qua gedachtegoed op Leefbaar Rotterdam, Coenradie en Eerdmans komen ook beiden uit die partij. 

Ze moeten er maar voor zorgen dat er wat mogelijk is. Nederland heeft gestemd en het is nu aan de politieke partijen om een coalitie te vormen, het landsbelang voorop te zetten en met elkaar samen te gaan werken. Ook al liggen ze onderling qua standpunten ver uit elkaar. Dat is nu eenmaal zo.

Daglichtlamp schreef op 05-11-2025 om 17:46:

[..]

Sinds ik zie dat in Rotterdam Leefbaar en DENK kunnen samenwerken in 1 coalitie, inmiddels al ruim 3 jaar, denk ik dat er veel meer mogelijk is dan we soms wel denken. JA21 lijkt qua gedachtegoed op Leefbaar Rotterdam, Coenradie en Eerdmans komen ook beiden uit die partij.

Eerdmans en Nanninga komen allebei uit fvd. Dat zegt ook wel iets lijkt me. 

Libertine schreef op 05-11-2025 om 18:36:

[..]

Eerdmans en Nanninga komen allebei uit fvd. Dat zegt ook wel iets lijkt me.

Hoewel ik JA21 met argusogen bekijk omdat ze niet de meest rechtstatelijke partij zijn en ook artikel 1 van de grondwet alleen maar soms belangrijk lijken te vinden, moet wel gezegd dat Nanninga en Eerdmans in ieder geval de FvD verlieten toen alle ranzigheid (antisemitisch, racistisch in appgroepen, etentjes, JFVD etc) uitlekte. 

Ik denk dat Eerdmans heel graag een keer mee zou willen regeren en nog best wel wat water bij de wijn wil doen. 

Stardust schreef op 05-11-2025 om 18:49:

[..]

Hoewel ik JA21 met argusogen bekijk omdat ze niet de meest rechtstatelijke partij zijn en ook artikel 1 van de grondwet alleen maar soms belangrijk lijken te vinden, moet wel gezegd dat Nanninga en Eerdmans in ieder geval de FvD verlieten toen alle ranzigheid (antisemitisch, racistisch in appgroepen, etentjes, JFVD etc) uitlekte.

Ik denk dat Eerdmans heel graag een keer mee zou willen regeren en nog best wel wat water bij de wijn wil doen.

Hoe ze naar verdragen kijken, strafrecht kijken en daarmee in de knel komen met grondrechten, strafbaar stellen van illegaliteit en grensbewaking kijken stelt me verre van gerust. 

Libertine schreef op 05-11-2025 om 19:24:

[..]

Hoe ze naar verdragen kijken, strafrecht kijken en daarmee in de knel komen met grondrechten, strafbaar stellen van illegaliteit en grensbewaking kijken stelt me verre van gerust.

Daar komen mijn argusogen ook vandaan. maar omdat ze zijn opgestapt bij FvD wil ik die connectie in mijn hoofd ook wel losmaken. En met iig D66 en CDA in het kabinet verwacht ik dat die ondergrens bewaakt wordt. (En zelfs daar durf ik op het moment niet helemaal zeker van te zijn). 

Stardust schreef op 05-11-2025 om 19:36:

[..]

Daar komen mijn argusogen ook vandaan. maar omdat ze zijn opgestapt bij FvD wil ik die connectie in mijn hoofd ook wel losmaken. En met iig D66 en CDA in het kabinet verwacht ik dat die ondergrens bewaakt wordt. (En zelfs daar durf ik op het moment niet helemaal zeker van te zijn).

Dat het initiatiefwetsvoorstel van Eerdmans en co over versterkte gebedsoproepen niet door de Raad van State ballotage kwam, geeft ook niet echt vertrouwen. Eerdmans roept wel dat hij zich aan de wet wil houden, maar als je dan een wetsvoorstel indient met een absoluut verbod op een bepaald type gebedsoproep, heb je het niet echt begrepen.

Euphoria schreef op 05-11-2025 om 16:55:

JA21 heeft meen ik nog geen enkele samenwerking uitgesloten. En dat is mijns inziens de kwaliteit van Eerdmans, hij sluit niet uit, maar zoekt de verbinding.
Maar Groen Links…ik denk niet dat ik daar blij van zou worden.

Eerdmans is een opportunistische partijhopper. Ik verwacht niks van zijn partij, behalve netjes verpakt racisme.

Herfstappeltaart schreef op 06-11-2025 om 09:09:

[..]

Eerdmans is een opportunistische partijhopper. Ik verwacht niks van zijn partij, behalve netjes verpakt racisme.

Ik kijk heel anders tegen die man zijn partij aan. 

Euphoria schreef op 06-11-2025 om 09:33:

[..]

Ik ook. 

PensioNada schreef op 05-11-2025 om 21:00:

[..]

Dat het initiatiefwetsvoorstel van Eerdmans en co over versterkte gebedsoproepen niet door de Raad van State ballotage kwam, geeft ook niet echt vertrouwen. Eerdmans roept wel dat hij zich aan de wet wil houden, maar als je dan een wetsvoorstel indient met een absoluut verbod op een bepaald type gebedsoproep, heb je het niet echt begrepen.

Er staat een verbod op GELUIDVERSTERKENDE gebedsoproepen.  

https://www.raadvanstate.nl/adviezen/@149993/w04-25-00086/

Helemaal geen absoluut verbod. Alleen geen geluidversterkende middelen.

Dit is ook een vorm van stemmingmakerij hoor. 

Miraval schreef op 06-11-2025 om 09:41:

[..]

Er staat een verbod op GELUIDVERSTERKENDE gebedsoproepen.

https://www.raadvanstate.nl/adviezen/@149993/w04-25-00086/

Helemaal geen absoluut verbod. Alleen geen geluidversterkende middelen.

Dit is ook een vorm van stemmingmakerij hoor.

Met bepaald type bedoel ik versterkte oproepen. Als je het advies leest, blijkt er uit dat de gemeente al regels mag stellen.  Ze mogen het alleen niet volledig verbieden. 

Euphoria schreef op 06-11-2025 om 09:33:

[..]

Miraval schreef op 06-11-2025 om 09:37:

[..]

Ik ook.

Jullie vinden een partij die bootvluchtelingen aanduidt als "dobbernegers" wel een aanvaardbare partij?

Herfstappeltaart schreef op 06-11-2025 om 12:44:

[..]

[..]

Jullie vinden een partij die bootvluchtelingen aanduidt als "dobbernegers" wel een aanvaardbare partij?

Dat was gewoon een slechte grap natuurlijk. Niet zo moeilijk doen hoor, Herfstappeltaart.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.