Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-11-2025 om 20:16
Formatie
Morgen wordt er een verkenner benoemd als de fractievoorzitters het daarover eens worden. Dus ik denk dat een formatiedraadje inmiddels wel kan.
Traditioneel is er al weer het eerste lek tijdens de formatie: de naam van de beoogd verkenner is uitgelekt.
https://nos.nl/artikel/2589089-d66-ziet-wouter-koolmees-graag-als-verkenner
Hier de uitslagen en een coalitiebouwer: https://app.nos.nl/nieuws/tk2025/
en hier de link naar de formatiewebsite: https://www.kabinetsformatie2025.nl/
er.is.maar.1.Pino
05-11-2025 om 07:02
In mijn woonplaats worden duurzaamheidsleningen verstrekt die je kunt terugbetalen met het voordeel dat je hebt van de verduurzaming. Dus stel: je schaft zonnepanelen aan en je energierekening daalt dan met 100,- per maand dan betaal je die 100,- je kosten stijgen dan niet, maar na aflossing van de lening heb je wel het voordeel (naast het voordeel van een gunstiger energielabel wat je woningwaarde laat stijgen).
Zoals hiervoor al werd opgemerkt: het is juist links die oog heeft voor energiearmoede en het nemen van maatregelen voor mensen met een kleine portemonnee.
Amber82
05-11-2025 om 12:49
Ik merk dat ik steeds meer moeite krijg met de houding van VVD/yesilgoz. De antihouding richting PvdA/GroenLinks, en dus blijkbaar liever samenwerken met een partij als Ja21 en eerder PVV, die schuren tegen en de grens overgaan van wat wettelijk is toegestaan.
Ik ben zeker geen VVD stemmer, maar had toch een andere hoop bij deze partij gezien hun verleden (los van de afgelopen 2 jaar).
PensioNada
05-11-2025 om 12:55
Amber82 schreef op 05-11-2025 om 12:49:
Ik merk dat ik steeds meer moeite krijg met de houding van VVD/yesilgoz. De antihouding richting PvdA/GroenLinks, en dus blijkbaar liever samenwerken met een partij als Ja21 en eerder PVV, die schuren tegen en de grens overgaan van wat wettelijk is toegestaan.
Ik ben zeker geen VVD stemmer, maar had toch een andere hoop bij deze partij gezien hun verleden (los van de afgelopen 2 jaar).
VVD was in het verleden een partij waarmee goed samen gewerkt kon worden. Ze gaan nu echter volledig mee met de anti-pvda gekte in Nederland.
Amber82
05-11-2025 om 13:00
Ja precies, ik vind die stelligheid zo bijzonder en vreemd. Ze sluit de deur al voor onderhandelen, ik vond het al vreemd dat dat gebeurde in de cacampagne, waarom zou je je zo opstellen als gevestigde partij? Kan me daar wel iets bij bedenken hoor, maar dan nog begrijp ik het niet.
Ik was en ben ook helemaal geen voorstander van de PVV van tevoren zo stellig uitsluiten door alle partijen. Benoemend dat een samenwerking je lastig lijkt vanwege het verschil in standpunten vind ik begrijpelijk, maar uitsluiten niet, op alle gebieden naar alle partijen dus.
Jorni
05-11-2025 om 14:25
Amber82 schreef op 05-11-2025 om 13:00:
Ja precies, ik vind die stelligheid zo bijzonder en vreemd. Ze sluit de deur al voor onderhandelen, ik vond het al vreemd dat dat gebeurde in de cacampagne, waarom zou je je zo opstellen als gevestigde partij? Kan me daar wel iets bij bedenken hoor, maar dan nog begrijp ik het niet.
Ik was en ben ook helemaal geen voorstander van de PVV van tevoren zo stellig uitsluiten door alle partijen. Benoemend dat een samenwerking je lastig lijkt vanwege het verschil in standpunten vind ik begrijpelijk, maar uitsluiten niet, op alle gebieden naar alle partijen dus.
Dat ben ik helemaal met je eens. De VVD zet, net zoals alle partijen uiteindelijk, het partijbelang voorop en niet het landsbelang. De VVD weet dat wanneer ze mee gaan regeren met Pvda/GL dat ze dan veel water bij de wijn moeten doen en dat ze tijdens de volgende verkiezingen worden afgestraft.
Ze zijn alleen maar bezig met partijbelangen en niet met het landsbelang. Volgende keer ga ik helemaal niet meer stemmen. Op wie je ook stemt, ze doen uiteindelijk allemaal hetzelfde: met partijbelang bezig zijn, spelletjes spelen en met modder gooien naar elkaar.
Herfstappeltaart
05-11-2025 om 14:34
De VVD is de laatste jaren enorm veranderd. Veel rechtser geworden, flirtend met ondemocratische partijen. Ik kan alleen maar hopen dat de gematigde leden van de VVD een keer een stokje steken voor deze opstelling.
Bellebelle
05-11-2025 om 14:36
Ik vind de houding van de VVD ook uitermate teleurstellend. Door allerlei geruzie ligt Nederland al zo lang stil. Er worden geen grote problemen opgelost. Ik vind dat ze echt hun grote mensen broek aan moet trekken en gewoon aan het werk moeten gaan. Daarvoor zitten ze daar immers.
CharlieB
05-11-2025 om 15:29
Ik heb peilingen gezien dat veel vvd stemmers PvdA/gl niet als een acceptabele optie zien.
Ik snap dat wel enigszins, de PvdA/gl stond in elke stemwijzer bij veel stellingen precies aan de tegenovergestelde kant. Dus ja ik heb ook liever een partij die dichterbij mijn standpunten zit, anders had ik niet op een bepaalde partij gestemd. Aan de andere kant zie ik vier stabiele partijen wel als een fijn vooruitzicht. Maar hoe stabiel is het in werkelijkheid als twee partijen daarvan bij veel dingen tegenover elkaar staan.
Het wel willen regeren met de pvv (ondemocratisch maar op standpunten wel raakvlakken) vind ik dan ook niet te vergelijken met niet te willen regeren met een partij zonder overeenkomsten. (Disclaimer: dat wil niet zeggen dat ik het eerste aanmoedig of goedkeur, maar enkel dat ze los van elkaar staan in mijn ogen).
Lollypopje
05-11-2025 om 15:55
maar geldt dat niet ook voor Ja 21 en D66 dat die op veel vlakke lijn recht tegenover elkaar staan?
CharlieB
05-11-2025 om 15:58
Lollypopje schreef op 05-11-2025 om 15:55:
maar geldt dat niet ook voor Ja 21 en D66 dat die op veel vlakke lijn recht tegenover elkaar staan?
Maar dat is toch de verantwoordelijkheid van die twee partijen om te beslissen in hoeverre ze wel of niet om tafel willen met elkaar?
Libertine
05-11-2025 om 16:42
De VVD is kingmaker op dit moment. Eigenlijk hebben zij de macht. Want in bijna iedere variant zijn zij nodig. En dan kun je je een hoop stelligheid veroorloven.
Daglichtlamp
05-11-2025 om 16:50
Libertine schreef op 05-11-2025 om 16:42:
De VVD is kingmaker op dit moment. Eigenlijk hebben zij de macht. Want in bijna iedere variant zijn zij nodig. En dan kun je je een hoop stelligheid veroorloven.
Nee hoor, JA21 + nog een kleinere partij en D66/ CDA / GroenLinks-PvdA heeft ook een meerderheid. Dus als JA21 minder vasthoudend is in het afwijzen van GroenLinks-PvdA dan de VVD is, zijn er best opties.
Euphoria
05-11-2025 om 16:55
JA21 heeft meen ik nog geen enkele samenwerking uitgesloten. En dat is mijns inziens de kwaliteit van Eerdmans, hij sluit niet uit, maar zoekt de verbinding.
Maar Groen Links…ik denk niet dat ik daar blij van zou worden.
Daglichtlamp
05-11-2025 om 17:09
Euphoria schreef op 05-11-2025 om 16:55:
JA21 heeft meen ik nog geen enkele samenwerking uitgesloten. En dat is mijns inziens de kwaliteit van Eerdmans, hij sluit niet uit, maar zoekt de verbinding.
Maar Groen Links…ik denk niet dat ik daar blij van zou worden.
Aangezien geen enkele partij meer dan 18 procent van de stemmen heeft gekregen is het vrij logisch dat èlke partij in deze formatie fors water bij de wijn moet gaan doen.