Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Formatie

Daglichtlamp

Daglichtlamp

03-11-2025 om 21:25 Topicstarter

Euphoria schreef op 03-11-2025 om 21:11:

[..]

Is dat mogelijk? Mag men om de VVD heen werken?

De vorige formatie is zelfs de tweede partij in grootte er niet aan te pas gekomen. Ik denk dat Eerdmans heel graag wil laten zien dat hij wel goede ministerskandidaten kan leveren itt de PVV.

Ik heb alleen BBB nog een virtuele knuffel gegeven na de uitslagen, daar heb ik op gestemd. Zowel Caroline als degene op wie ik heb gestemd.  

Wilders zal genoeg hebben geroepen, ik heb de afgelopen dagen geen tijd gehad om iets te volgen.

Ik heb Van Boxtel half gehoord op televisie, maar verder niet gekeken. Mijn man kijkt naar dat programma.

https://www.dagelijksestandaard.nl/politiek/d66-draait-bij-belofte-van-tien-nieuwe-steden-blijkt-ineens-slechts-een-metafoor

...
De vraag dringt zich op: wisten de kiezers dat dit allemaal symbolisch bedoeld was? Natuurlijk niet. D66 presenteerde het plan als concreet beleid, niet als poëzie. Rob Jetten liet zich zelfs fotograferen met bouwhelmen en kaarten, sprak over “waar we die steden kunnen neerzetten” en beloofde “ruimte te maken voor nieuwe generaties”. Dat werd niet gepresenteerd als beeldspraak, maar als beleid. Nu blijkt: het was gewoon marketing. Een politieke slagzin verpakt als visie.
...

Ik hoop ook op een stabiel kabinet dat eens dingen gaat uitvoeren. Nederland verdient dat. Als rijksambtenaar zijnde ben ik ook wel benieuwd wie onze nieuwe minister wordt.

Right....De Dagelijkse Standaard, poezenmeisje, een neutrale bron. Not...

Daglichtlamp schreef op 03-11-2025 om 20:56:

Het probleem is natuurlijk ook dat de VVD helemaal geen reden heeft om haast te maken. In de huidige regering hebben ze de absolute meerderheid in de ministerraad. Dat zullen ze in een nieuwe regering nooit krijgen.
Dus ik stel voor om maar om de VVD heen te formeren: D66, CDA, GroenLinks-PvdA, JA21 en CU of SP hebben ook 76 zetels. Rechts een streng migratiebeleid, links een eerlijke verdeling van de lasten. Daar moeten we toch uit zien te komen.

Goed idee! Ik ben voor. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

03-11-2025 om 22:03 Topicstarter

felija schreef op 03-11-2025 om 21:59:

Right....De Dagelijkse Standaard, poezenmeisje, een neutrale bron. Not...

Weet iemand in welk programma het gezegd is? Zodat we het in de context kunnen zien? Roger van Boxtel heeft toch trouwens zelf helemaal geen functie meer in D66. Dus kan hij dan nog namens die partij spreken? 

Daglichtlamp schreef op 03-11-2025 om 22:03:

[..]

Weet iemand in welk programma het gezegd is? Zodat we het in de context kunnen zien? Roger van Boxtel heeft toch trouwens zelf helemaal geen functie meer in D66. Dus kan hij dan nog namens die partij spreken?

https://www.dagelijksestandaard.nl/politiek/d66-draait-bij-belofte-van-tien-nieuwe-steden-blijkt-ineens-slechts-een-metafoor

In bovenstaande link staat een link naar X met een 14 seconden durend fragment van Van Boxtel, waaruit verder geen context te halen is. Of dat ook daadwerkelijk de visie is van Jetten/D66 is nergens aangetoond.

Opvallend is ook dat dit alleen wordt besproken op radicaalrechtse sites, naast de Dagelijkse Standaard ook Nieuw Rechts bijvoorbeeld. 

De door radicaalrechts genoemde 'msm' berichten er niet over. 

Gevonden: https://npo.nl/start/serie/nieuwsuur/afleveringen/seizoen-2025/nieuwsuur_5243/afspelen.
Het is een gesprek met een aantal partijprominenten over de campagne en hoe nu verder.

D'66 is altijd een elitepartij geweest die meer met het bestuur bezig was dan met de mensen in de wijken. 

Van het begin af aan waren ze al bezig met hervorming van het bestuur. Alles moest anders maar al snel gaven ze alles op wat hen onderscheidde van andere partijen toen bleek dat ze zich daarmee in hun (bestuurs)vingers konden snijden. 

Ik zou nooit een partij vertrouwen die telkens weer iets anders zegt. 

Uit welke partijen de coalitie gaat bestaan is niet zo belangrijk omdat het eindresultaat op hetzelfde neer gaat komen: komt GrL erbij dan gaat D'66 zelf meer naar rechts hangen qua inzet en komt Ja21 erbij dan gaan ze zelf meer naar links hangen. 

Poezenmeisje schreef op 03-11-2025 om 21:36:

Ik heb alleen BBB nog een virtuele knuffel gegeven na de uitslagen, daar heb ik op gestemd. Zowel Caroline als degene op wie ik heb gestemd.

Wilders zal genoeg hebben geroepen, ik heb de afgelopen dagen geen tijd gehad om iets te volgen.

Ik heb Van Boxtel half gehoord op televisie, maar verder niet gekeken. Mijn man kijkt naar dat programma.

...
De vraag dringt zich op: wisten de kiezers dat dit allemaal symbolisch bedoeld was? Natuurlijk niet. D66 presenteerde het plan als concreet beleid, niet als poëzie. Rob Jetten liet zich zelfs fotograferen met bouwhelmen en kaarten, sprak over “waar we die steden kunnen neerzetten” en beloofde “ruimte te maken voor nieuwe generaties”. Dat werd niet gepresenteerd als beeldspraak, maar als beleid. Nu blijkt: het was gewoon marketing. Een politieke slagzin verpakt als visie.
...

D'66 mist het vermogen om zich in te leven in lagere klassen maar is zich wel van hun zwakheden bewust. 

Mensen die geen verstand hebben van politiek en dan toch mogen stemmen. Dat is het democratische idee. De journalistiek zou hierin een voorlichtende taak hebben gehad. Zo wisten ze bliksemgoed dat het ongeveer 15 jaar lang duurt voordat de eerste heipaal de grond in gaat. 

De debatten waren stomvervelend omdat men geen interessante scherpe vragen stelde, want men wou een bepaalde uitkomst.

PensioNada schreef op 03-11-2025 om 20:54:

[..]

Er was gisteren iemand op tv die voorspelde dat VVD tot de gemeenteraadsverkiezingen niet met de PvdA wil onderhandelen. Dan zitten we al eind maart. En dan nog 3 maanden symbolisch spartelen, dan zitten we net voor het zomerreces.

Tot zover: "we moeten snel aan het werk in het landsbelang". Partijbelang, dat is het enige wat telt bij Yesilgöz.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

04-11-2025 om 08:05 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 04-11-2025 om 07:13:

[..]

Tot zover: "we moeten snel aan het werk in het landsbelang". Partijbelang, dat is het enige wat telt bij Yesilgöz.

Het is niet dat Yesilgöz dat zelf heeft gezegd natuurlijk. Maar daarom lijkt het me goed als de verkenner laat zien dat er ook mogelijkheden zijn zonder de VVD. 

Ik hoop vooral op een stabiel kabinet wat een stuk langer regeert dan de laatste twee rechtse kabinetten. Ik vind dat beide kabinetten veel te kort hebben gezeten en niet veel hebben gedaan voor het land. Welke problemen zijn er nu eigenlijk de afgelopen 4 jaar opgelost. De crisis op de woonmarkt is alleen maar toegenomen.

Ik hoop op een kabinet met de PvdA er in maar een rechts kabinet dat aan de slag gaat met het oplossen van de woningnood en het zorg vraagstuk mag ook. Als ze maar wat zinnigs doen en niet direct de stekker eruit trekken als ze niet helemaal hun zin krijgen of denken bij nieuwe verkiezingen groter te worden.

Daglichtlamp schreef op 04-11-2025 om 08:05:

[..]

Het is niet dat Yesilgöz dat zelf heeft gezegd natuurlijk. Maar daarom lijkt het me goed als de verkenner laat zien dat er ook mogelijkheden zijn zonder de VVD.

Wat heeft ze niet zelf gezegd? "we moeten snel aan het werk in het landsbelang"? Dat heb ik haar meerdere keren horen zeggen hoor.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

04-11-2025 om 08:15 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 04-11-2025 om 08:14:

[..]

Wat heeft ze niet zelf gezegd? "we moeten snel aan het werk in het landsbelang"? Dat heb ik haar meerdere keren horen zeggen hoor.

Dat was onduidelijk sorry, ik bedoel dat de VVD gaat traineren niet van haar komt. Dus wellicht staat ze er veel beter in dan analisten nu denken.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.