Nieuws en actueel
Gebruikersnaaminvullen
08-09-2023 om 16:13
Extinction Rebellion en de A12 blokkeren
Extinction Rebellion wil vanaf morgen 9-9 elke dag A12 in Den Haag blokkerenhttps://nos.nl/artikel/2489667-extinction-rebellion-wil-vanaf-morgen-elke-dag-a12-in-den-haag-blokkeren
Wat vinden jullie van deze actie? Ik zelf vind het doel goed, het middel niet.
Het eerste deel ben ik zeker mee eens. Het tweede deel zal zeker deels helpen.
De blokkade heeft tot doel dat de belastingkortingen op brandstof voor grootverbruikers, zoals raffinaderijen, elektriciteitscentrales, vliegtuigen, schepen en kassen worden afgeschaft. Die kortingen bedragen dertien tot dertig miljard euro per jaar.
Afschaffen ervan maakt gas, olie en kolen voor die bedrijven duurder; dan gaan ze er zuiniger mee om en bovendien worden benzine, fossiele stroom, vliegtickets en kaskomkommers duurder. Daardoor verkopen ze er minder van en daalt de uitstoot van CO2
Hier hebben alleen de burgers last van en niet de bedrijven om welke het gaat. Ook worden er duizenden politieagenten ingezet die elders dus niet meer beschikbaar zijn, nog los van alle kosten die het met zich meebrengt.
https://www.ad.nl/binnenland/politie-zet-duizenden-agenten-in-bij-blokkade-a12-dat-ze-niet-hun-reguliere-werk-kunnen-doen-doet-pijn~a1fcafde/
Peiling
Ben je het eens met de demonstraties op de A12
Vf_Watervrouw
12-09-2023 om 19:18
citroentje schreef op 12-09-2023 om 19:01:
Mijn man vertelt me net dat zijn broertje 5 was (hij 8) tijdens de ban de bom demonstraties, er toen honderden kinderen meeliepen en er geen haan naar kraaide. Ondanks dat hij minder activistisch is dan XR, Overweegt Hij Te Gaan Demonstreren, maar dan vooral voor behoud demonstratierecht...
1. De demonstratie op deze locatie is niet toegestaan
2. Een bekende staat achter het principe maar doet niet mee omdat haar werkgever dit niet zal waarderen (vanwege 1 o.a.).
Laat man het aub goed overdenken wat ie doet..
Gebruikersnaaminvullen
12-09-2023 om 20:16
citroentje schreef op 12-09-2023 om 19:15:
Demonstreren is een recht en niet illegaal. Ook niet op de a12. Daar gast nu net de discussie over en ik vind het ook niet erg daarin van mening te verschillen.
Op de A12 zijn ze wél illegaal.
Daglichtlamp
12-09-2023 om 21:44
https://www.volkskrant.nl/politiek/rechterflank-tweede-kamer-is-klimaatblokkades-van-de-a12-zat-wanneer-gaan-we-ze-harder-aanpakken~bc3b6534/
Yesilgöz herinnerde de Kamerleden eraan dat de rechter eerder dit jaar oordeelde dat de klimaatdemonstranten op de A12 niet mogen worden vervolgd. ‘Ik deel de frustratie, maar het recht van demonstreren is een grondrecht dat moet worden beschermd. Dat is de situatie waarmee wij te dealen hebben.’ Ze wees de Kamer erop dat de politie en de burgemeester van Den Haag per dag kijken hoe de demonstraties kunnen worden beëindigd zonder escalatie. ‘Het zijn ontiegelijk moeilijke afwegingen. Daarin speelt de inhoud van de demonstratie geen rol, de veiligheid wel.’
redbulletje
12-09-2023 om 21:48
Daglichtlamp schreef op 12-09-2023 om 21:44:
https://www.volkskrant.nl/politiek/rechterflank-tweede-kamer-is-klimaatblokkades-van-de-a12-zat-wanneer-gaan-we-ze-harder-aanpakken~bc3b6534/
Yesilgöz herinnerde de Kamerleden eraan dat de rechter eerder dit jaar oordeelde dat de klimaatdemonstranten op de A12 niet mogen worden vervolgd. ‘Ik deel de frustratie, maar het recht van demonstreren is een grondrecht dat moet worden beschermd. Dat is de situatie waarmee wij te dealen hebben.’ Ze wees de Kamer erop dat de politie en de burgemeester van Den Haag per dag kijken hoe de demonstraties kunnen worden beëindigd zonder escalatie. ‘Het zijn ontiegelijk moeilijke afwegingen. Daarin speelt de inhoud van de demonstratie geen rol, de veiligheid wel.’
Waarom meet de rechterlijke macht met twee maten? De blokkeerfriezen werden wél veroordeeld. En die deden het lang zo vaak niet.
Daglichtlamp
12-09-2023 om 21:52
redbulletje schreef op 12-09-2023 om 21:48:
[..]
Waarom meet de rechterlijke macht met twee maten? De blokkeerfriezen werden wél veroordeeld. En die deden het lang zo vaak niet.
De blokkeerfriezen verhinderden juist een demonstratie. Daar werden ze voor veroordeeld.
Lizzyliz
12-09-2023 om 21:53
@citroentje: Het bezetten van een snelweg is verboden en de gemeente Den Haag had de demonstratie vooraf al verboden.
watertoren
15-09-2023 om 11:45
Ik lees net dat er mensen zijn die kinderen thuis houden van school om te gaan demonsteren. Belachelijk vind ik het. Ik hoop dat ze via de leerplichtambtenaar een flinke boete krijgen. Mensen die hun kind een dag van school houden om bv eerder op vakantie te gaan komen in de problemen dus ik hoop dat ze hier geen uitzondering voor maken.
redbulletje
15-09-2023 om 12:50
watertoren schreef op 15-09-2023 om 11:45:
Ik lees net dat er mensen zijn die kinderen thuis houden van school om te gaan demonsteren. Belachelijk vind ik het. Ik hoop dat ze via de leerplichtambtenaar een flinke boete krijgen. Mensen die hun kind een dag van school houden om bv eerder op vakantie te gaan komen in de problemen dus ik hoop dat ze hier geen uitzondering voor maken.
Met de huidige trend van klimaatindoctrinatie op scholen gaat de leraar misschien wel mee...
Partijen als Volt en D66 willen niet voor niks de stemgerechtigde leeftijd verlagen zodat ze de nog vers geïndoctrineerde pubers ook kunnen laten stemmen.
Poezenmeisje
15-09-2023 om 15:37
Als de kindertjes dan maar wel fietsend er naartoe gaan. Je moet er wel iets voor over hebben.
Op het zusterforum worden leraren bijna aangeklaagd wegens kindermishandeling omdat kindertjes van 9 jaar 21 kilometer moeten fietsen.
Daglichtlamp
15-09-2023 om 15:40
redbulletje schreef op 15-09-2023 om 12:50:
[..]
Met de huidige trend van klimaatindoctrinatie op scholen gaat de leraar misschien wel mee...
![]()
Partijen als Volt en D66 willen niet voor niks de stemgerechtigde leeftijd verlagen zodat ze de nog vers geïndoctrineerde pubers ook kunnen laten stemmen.
Pubers zijn toch juist op de leeftijd dat ze zich afzetten. Dus hoe linkser de leerkrachten, hoe rechtser de pubers?
Yumi
15-09-2023 om 17:56
Net getrouwd en dan ga je demonstreren de A12 en dan noem je dat onze honeymoon. Nou als dit hun manier is om aandacht te trekken dan is dat gelukt, maar verder vind ik het nogal zielig om dit op je trouwdag te gaan doen. Als het zo belangrijk is dan kan dat ook op een andere dag.
Pasgetrouwd stel demonstreert mee op de A12: ‘Dit is onze honeymoon!’ | Den Haag | AD.nl
Oscha
16-09-2023 om 21:05
Ik mag nog geen linkjes plakken hier, dus sorry het wordt zelf googlen.
Die Musetta heeft eerder bijzondere dingen gedaan, oa op Viva besproken. Die neem ik sowieso niet meet serieus over het onderwerp goed ouderschap.
Poezenmeisje
16-09-2023 om 21:18
Ze heeft volgens mij wel een leuke winkel voor kinderspulletjes in Groningen.
MRI
17-09-2023 om 10:12
"Nederland geeft veel meer belastingvoordelen aan bedrijven voor het gebruik van olie, gas en kolen dan gedacht. Het gaat bij die zogenoemde fossiele subsidies om een jaarlijks bedrag tussen de 39,7 tot 46,4 miljard euro"
bron: https://nos.nl/artikel/2490599-fossiele-sector-krijgt-tussen-39-7-en-46-4-miljard-euro-subsidie-nog-meer-dan-gedacht
Gebruikersnaaminvullen
17-09-2023 om 11:15
MRI schreef op 17-09-2023 om 10:12:
"Nederland geeft veel meer belastingvoordelen aan bedrijven voor het gebruik van olie, gas en kolen dan gedacht. Het gaat bij die zogenoemde fossiele subsidies om een jaarlijks bedrag tussen de 39,7 tot 46,4 miljard euro"
bron: https://nos.nl/artikel/2490599-fossiele-sector-krijgt-tussen-39-7-en-46-4-miljard-euro-subsidie-nog-meer-dan-gedacht
En dat is wat mij dus zo stoort. De burger moet door hoepels springen en de grote bedrijven krijgen geld toe om te vervuilen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.