Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Extinction Rebellion en de A12 blokkeren

Peiling

Ben je het eens met de demonstraties op de A12
119 stemmen
24%
29%
0%
24%
22%
1%

Mevrouw75 schreef op 12-09-2023 om 06:40:

[..]

Dat lijkt me een beetje overdreven. Zat andere protesten waar kinderen meeliepen. Mijn generatie heeft massaal herinneringen aan de demonstraties tegen kernwapens bv.

Overdreven, en dat weet je bij voorbaat? 

Niks overdrevens aan, Burgemeester Jan van Zanen had de demonstratie verboden, dus dan mag de politie (hard) ingrijpen. Daarnaast zijn ze in rap tempo het begrip aan het verliezen, waardoor de mogelijkheid bestaat dat een andere groep zich ermee gaat bemoeien en de boel escaleert.

Jou generatie speelt zich af in een andere tijd en heeft niets te maken met de situatie die zich nu afspeelt.

Ik reageerde nogal expliciet op deze in mijn ogen veel te algemene frase: Dan nog, een protestactie is geen plek voor een jong kind.

Dat moet wel even duidelijk blijven hè? 

Yumi schreef op 12-09-2023 om 13:35:

[..]

Overdreven, en dat weet je bij voorbaat?

Niks overdrevens aan, Burgemeester Jan van Zanen had de demonstratie verboden, dus dan mag de politie (hard) ingrijpen. Daarnaast zijn ze in rap tempo het begrip aan het verliezen, waardoor de mogelijkheid bestaat dat een andere groep zich ermee gaat bemoeien en de boel escaleert.

Jou generatie speelt zich af in een andere tijd en heeft niets te maken met de situatie die zich nu afspeelt.

Lees ff waar ik op reageer. 

Mevrouw75 schreef op 12-09-2023 om 13:45:

[..]

Lees ff waar ik op reageer.

Dat heb ik gedaan, maar blijkbaar is mijn reactie niet duidelijk?

Ik vind die uitspraak niet overdreven en een demonstratieplek is ongeschikt voor kinderen.

Politie over Veilig Thuis-meldingen: 'Veiligheid kinderen staat voorop'
De politie staat nog achter de meldingen bij het meldpunt Veilig Thuis naar aanleiding van ouders die zaterdag hun kinderen hadden meegenomen naar de Extinction Rebellion-demonstratie op de A12. Ook bij nieuwe snelwegblokkades zegt de politie melding te zullen doen als er kinderen worden opgepakt.

De politie wijst erop dat de protesten op de A12 illegaal zijn en dat de politie de opdracht heeft ze te beëindigen. Daarbij kan geweld worden gebruikt, met de inzet van de mobiele eenheid en waterkanonnen. "Er kunnen dus gevaarlijke situaties ontstaan", zegt Martine Dijkstra, algemeen SGBO-commandant van de Eenheid Den Haag. "We zagen zelfs dat kinderen in de voorste rij stonden."

Potentieel gevaarlijke situatie

Het waterkanon werd daarom tijdelijk niet ingezet. "Kort gezegd vinden wij als politie dat mensen hun kinderen in een potentieel gevaarlijke situatie hebben gebracht door ze mee te nemen naar een illegale protestactie", aldus Dijkstra.
Politie over Veilig Thuis-meldingen: 'Veiligheid kinderen staat voorop' (nos.nl)

Om nog maar eens terug te komen op mijn eerdere reactie, waarin ik schreef:

Daarnaast zijn ze in rap tempo het begrip aan het verliezen, waardoor de mogelijkheid bestaat dat een andere groep zich ermee gaat bemoeien en de boel escaleert.

In onderstaand bericht en video zie je hoe iemand erg boos is en een klap krijgt met de wapenstok. Wie wil dat zijn kinderen hierbij zijn?  

Verslaggever krijgt klap van boze bestuurder tijdens blokkade A12 (nos.nl)

Het gaat er dus om dat het illegale protestacties betreft en dat dat dus de doorslag geeft. 

Volgens mij is het zo dat als ouders in aanraking komen met de politie en er zijn kinderen bij betrokken dat er altijd een melding naar veilig thuis gaat. 
Dit is niet afhankelijk van de dienstdoende politie, maar gewoon een afspraak. Dat veilig thuis daar geen zin in heeft is een ander verhaal.

Evaluna schreef op 12-09-2023 om 18:48:

Volgens mij is het zo dat als ouders in aanraking komen met de politie en er zijn kinderen bij betrokken dat er altijd een melding naar veilig thuis gaat.
Dit is niet afhankelijk van de dienstdoende politie, maar gewoon een afspraak. Dat veilig thuis daar geen zin in heeft is een ander verhaal.

Klopt helemaal!

Ik snap oprecht niet dat je als ouders je (jonge) kinderen meeneemt naar dit soort demonstraties én vooraan gaat staan.

Overigens ben ik echt wel klaar met deze acties. Het kost onnodig veel politie capaciteit en gaat ten koste van belangrijke zaken. Plus het kost bakken met geld. Dus stoppen met dit gedoe. Je vraagt toch toch af of mensen niet moeten werken/studeren of zo? 

Mijn man vertelt me net dat zijn broertje 5 was (hij 8) tijdens de ban de bom demonstraties, er toen honderden kinderen meeliepen en er geen haan naar kraaide. Ondanks dat hij minder activistisch is dan XR, overweegt hij te gaan demonstreren, maar dan vooral voor behoud demonstratierecht...

citroentje schreef op 12-09-2023 om 19:01:

Mijn man vertelt me net dat zijn broertje 5 was (hij 8) tijdens de ban de bom demonstraties, er toen honderden kinderen meeliepen en er geen haan naar kraaide. Ondanks dat hij minder activistisch is dan XR, overweegt hij te gaan demonstreren, maar dan vooral voor behoud demonstratierecht...

Waren dat ook illegale demonstraties?

Demonstreren is een recht en niet illegaal. Ook niet op de a12. Daar gast nu net de discussie over en ik vind het ook niet erg daarin van mening te verschillen.

Ik vind het vooral jammer van de politie-inzet. 

Een beetje agent gaat toch liever echte boeven vangen dan verwende kleuters en hun kinderen afslepen als die toch niet vervolgd gaan worden?  

Lekker laten zitten dat spul en vooral geen media-aandacht meer geven. Ze zitten er eerder voor leuke plaatjes op Instagram dan om de wereld te redden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.