Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Extinction Rebellion en de A12 blokkeren

Peiling

Ben je het eens met de demonstraties op de A12
119 stemmen
24%
29%
0%
24%
22%
1%

Gebruikersnaaminvullen schreef op 11-09-2023 om 21:26:

[..]

Ik zou dat geld eerst maar eens besteden aan de mensen van de toeslagen-affaire. Er zijn er bij die er nog steeds niet bovenop zijn. Oh, en dan gelijk de mensen in Groningen helpen die ook steeds aan het lijntje gehouden worden.

Precies. Gewoon de juiste prioriteiten stellen. Dan is er ineens meer dan genoeg mogelijk.

De uitvoering van de herstelbetalingen voor de slachtoffers van de Toeslagenaffaire kost veel meer dan gewoon alle slachtoffers dezelfde vergoeding van 30.000 euro te geven. Maar hé, iemand zou eens een euro teveel kunnen krijgen...

5 miljard euro gedeeld door 26.000 slachtoffers = ruim 192.000 euro per slachtoffer.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Toeslagenaffaire

https://www.bnr.nl/nieuws/politiek/10454194/afhandeling-toeslagenaffaire-kost-al-meer-dan-5-miljard-euro

Facy66 schreef op 11-09-2023 om 22:09:

[..]

Precies. Gewoon de juiste prioriteiten stellen. Dan is er ineens meer dan genoeg mogelijk.

Super interessant artikel in dat kader in vrij Nederland. Helaas alleen vandaag gratis te lezen. 

Interview met deAmerikaanse hoogleraar geografie Matthew Huber in het kader van zijn boek Climate Change as Class War, dat dit najaar in vertaling uitkomt bij Starfish Books. Dus natuurlijk een verkooppraatje van hem. Maar hij wel een interessante invalshoek. Het hele stuk is echt een longread maar hier een quote. En er is vast meer online te vinden over zijn ideeen. Zet mij in ieder geval weer aan het nadenken. 

Huber vindt dat de strijd tegen klimaatverandering te veel wordt bepaald door de academische klasse – journalisten, wetenschappers, advocaten en anderen. Hun aanpak stoelt op wetenschappelijke kennis en bewustwording. Deze elitaire benadering zal nooit een brede massabeweging op gang brengen. Daarmee zal het niet de noodzakelijke politieke kracht bezitten die nodig is voor de fundamentele economische transformatie, meent Huber. In zijn ogen moet de arbeidersklasse een hoofdrol spelen. Maar waarom zouden vrachtwagenchauffeurs en bouwvakkers zich druk moeten maken over klimaatverandering, als ze al zoveel zorgen hebben over de snel stijgende kosten voor levensonderhoud?

‘Een betere vraag is: waarom moeten klimaatactivisten om de arbeidersklasse geven? Want het probleem met klimaatactivisme is dat het veel slimme ideeën voor beleid heeft, maar nooit het soort politiek heeft opgeleverd dat een meerderheid weet aan te spreken. De meerderheid in de VS behoort mijns inziens tot de arbeidersklasse. Ze maken zich niet op dezelfde intellectuele manier zorgen over de klimaatcrisis. Waar ze zich wél elke dag zorgen over maken, is hoe ze aan het eind van de maand de eindjes aan elkaar zullen moeten knopen. Dit werd het best geconcretiseerd door de Gele Hesjes in Frankrijk. Die zeiden: politici maken zich zorgen om het einde van de wereld, wij proberen gewoon het einde van de maand te halen.

De nadruk moet af van het consumentisme en meer op a-moraliteit en beleid liggen. Ik ga nog even verder lezen, maar hij beschrijft bepaalde dynamieken best scherp. 

Doemijdieglazenbol schreef op 11-09-2023 om 22:40:

[..]

Super interessant artikel in dat kader in vrij Nederland. Helaas alleen vandaag gratis te lezen.

Interview met deAmerikaanse hoogleraar geografie Matthew Huber in het kader van zijn boek Climate Change as Class War, dat dit najaar in vertaling uitkomt bij Starfish Books. Dus natuurlijk een verkooppraatje van hem. Maar hij wel een interessante invalshoek. Het hele stuk is echt een longread maar hier een quote. En er is vast meer online te vinden over zijn ideeen. Zet mij in ieder geval weer aan het nadenken.

Huber vindt dat de strijd tegen klimaatverandering te veel wordt bepaald door de academische klasse – journalisten, wetenschappers, advocaten en anderen. Hun aanpak stoelt op wetenschappelijke kennis en bewustwording. Deze elitaire benadering zal nooit een brede massabeweging op gang brengen. Daarmee zal het niet de noodzakelijke politieke kracht bezitten die nodig is voor de fundamentele economische transformatie, meent Huber. In zijn ogen moet de arbeidersklasse een hoofdrol spelen. Maar waarom zouden vrachtwagenchauffeurs en bouwvakkers zich druk moeten maken over klimaatverandering, als ze al zoveel zorgen hebben over de snel stijgende kosten voor levensonderhoud?

‘Een betere vraag is: waarom moeten klimaatactivisten om de arbeidersklasse geven? Want het probleem met klimaatactivisme is dat het veel slimme ideeën voor beleid heeft, maar nooit het soort politiek heeft opgeleverd dat een meerderheid weet aan te spreken. De meerderheid in de VS behoort mijns inziens tot de arbeidersklasse. Ze maken zich niet op dezelfde intellectuele manier zorgen over de klimaatcrisis. Waar ze zich wél elke dag zorgen over maken, is hoe ze aan het eind van de maand de eindjes aan elkaar zullen moeten knopen. Dit werd het best geconcretiseerd door de Gele Hesjes in Frankrijk. Die zeiden: politici maken zich zorgen om het einde van de wereld, wij proberen gewoon het einde van de maand te halen.

De nadruk moet af van het consumentisme en meer op a-moraliteit en beleid liggen. Ik ga nog even verder lezen, maar hij beschrijft bepaalde dynamieken best scherp.

Interessante quote. En door veel Nederlanders financieel de nek om te draaien en dingen op te dringen krijg je alleen naar meer weerstand door en het helpt zo wat 0,0.

Daglichtlamp schreef op 11-09-2023 om 20:45:

Er zijn ook kinderen gemeld die al vertrokken met hun ouders voordat de waterkanonnen begonnen met water spuiten.

En terecht wat mij betreft, het is geen speelplaats.

Er wordt altijd een melding gedaan als kinderen in dit soort situaties worden betrokken. 

In dit geval is er sprake van overige zorgen over kinderen.

Iedereen die in het werk een vermoeden
heeft van huiselijk geweld,
kindermishandeling of overige zorgen
over kinderen kan een VT-melding
opmaken. Bij een vermoeden stuurt de
politie altijd een melding aan Veilig
Thuis

oeps. Link naar artikel vergeten. https://www.vn.nl/matthew-huber-klimaatverandering-klassenoorlog/

maar het is dus nog maar heel even te lezen voor niet-abonnees. 

En trots lachend op de foto met je 6 jarige dochter na een arrestatie....

https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/5407056/minderjarige-kinderen-mee-naar-protest-op-de-a12-kan-kind-echt-zelf

Waarom krijg ik hierbij de gedachte dat deze kids als schild gebruikt worden zodat de politie minder hard zal ingrijpen. En anders lekker huilie huilie doen dat de politie waterkanonnen inzet tegen minderjarigen.

Gelukkig worden de gearresteerde kinderen gemeld bij Veilig Thuis want die ouders sporen niet door je kind naar zoiets mee te nemen.

Doemijdieglazenbol schreef op 11-09-2023 om 22:47:

oeps. Link naar artikel vergeten. https://www.vn.nl/matthew-huber-klimaatverandering-klassenoorlog/

maar het is dus nog maar heel even te lezen voor niet-abonnees.

Artikel gelezen. Dit is zeker het lezen waard. Zeer mooi en treffend geschreven. Bedankt voor het delen.

Blomke82 schreef op 11-09-2023 om 22:49:

En trots lachend op de foto met je 6 jarige dochter na een arrestatie....

https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/5407056/minderjarige-kinderen-mee-naar-protest-op-de-a12-kan-kind-echt-zelf

Waarom krijg ik hierbij de gedachte dat deze kids als schild gebruikt worden zodat de politie minder hard zal ingrijpen. En anders lekker huilie huilie doen dat de politie waterkanonnen inzet tegen minderjarigen.

Gelukkig worden de gearresteerde kinderen gemeld bij Veilig Thuis want die ouders sporen niet door je kind naar zoiets mee te nemen.

Eens. Echt bizar.

for what’s it worth, ik las op X (Twitter) dat veilig thuis dit niet als huiselijk geweld of kindermishandeling ziet. 
Verder klinkt dat als extra dreigement vanuit de politie. Wat best naar is. 
En ondanks dat deze demonstraties niet gewelddadig zijn geëscaleerd, zou ik mijn kinderen ook thuis laten (als ik naar een demonstratie zou gaan). Maar het is geen kindermishandeling. 

https://nos.nl/artikel/2490158-veilig-thuis-ontstemd-over-meldingen-politie-over-kinderen-a12-activisten

het ligt ook in lijn met dat deze mensen politie en de wereld niet per se als vijand of gewelddadig zien. In de lijn van dat vreemde artikel over wit privilege bij de klimaatdemonstranten.

Facy66 schreef op 11-09-2023 om 22:54:

[..]

Eens. Echt bizar.

Ja, je kind bewust tegenover politie en ME zetten is niet echt verantwoordelijk opvoeden. 

Doemijdieglazenbol schreef op 11-09-2023 om 22:55:

for what’s it worth, ik las op X (Twitter) dat veilig thuis dit niet als huiselijk geweld of kindermishandeling ziet.
Verder klinkt dat als extra dreigement vanuit de politie. Wat best naar is.
En ondanks dat deze demonstraties niet gewelddadig zijn geëscaleerd, zou ik mijn kinderen ook thuis laten (als ik naar een demonstratie zou gaan). Maar het is geen kindermishandeling.

het ligt ook in lijn met dat deze mensen politie en de wereld niet per se als vijand of gewelddadig zien. In de lijn van dat vreemde artikel over wit privilege bij de klimaatdemonstranten.

Je kind bewust blootstellen door naar een demonstratie mee te laten gaan waarvan je weet dat de politie in zal grijpen en je kind bewust bloot stelt aan charges en dus mogelijk fysiek en mentaal letsel vind ik wel een vorm van kindermishandeling.

Blomke82 schreef op 11-09-2023 om 23:13:

[..]

Je kind bewust blootstellen door naar een demonstratie mee te laten gaan waarvan je weet dat de politie in zal grijpen en je kind bewust bloot stelt aan charges en dus mogelijk fysiek en mentaal letsel vind ik wel een vorm van kindermishandeling.

Of eerder een soort van poging tot mishandeling? Wil je van mishandeling spreken moet ow in ieder geval sprake zijn van letsel. 

Facy66 schreef op 11-09-2023 om 23:22:

[..]

Of eerder een soort van poging tot mishandeling? Wil je van mishandeling spreken moet ow in ieder geval sprake zijn van letsel.

Nee hoor, het mentale aspect telt ook mee, hoe denk je hoe het voor een kind van 6 is om een charge te zien en een demonstrant met de wapenstok krijgt

MRI schreef op 11-09-2023 om 17:08:

[..]

okay je standpunt is duidelijk. Ik ga je verder niet proberen te overtuigen dat het echt vijf over twaalf is en dat wegkijken gewoon is om zelf maar niks te hoeven missen.

Ik word verdrietig van de onverschilligheid van mensen tegenover onze prachtige planeet en het lot van onze kinderen.

Daarom ben ik weg uit dit draadje.

Veel kinderen die tegenwoordig alle rotzooi neer gooien waar ze staan, roken, en gooien ook die peuken overal neer, die als ze met de brommer langs boompjes of plantenbakken rijden even snel opzij trappen , want zo leuk als dat omver valt . Voor die kinderen zou ik mij dan druk moeten maken voor hun toekomst.  En nee, niet alle kinderen zijn zo, ik woon dicht bij middelbare scholen en het is om te janken wat ze achter laten op straat.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.