Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Sophia_!

Sophia_!

27-10-2021 om 11:52

Energiebedrijf bezwijkt, geld storneren?


https://www.ad.nl/economie/eerste-energiebedrijf-bezwijkt-onder-gestegen-gasprijzen~a0064c67/

Het eerste energiebedrijf, Welkom Energie,  is bezweken. Waarschijnlijk volgen er nog meer, dankzij de hoge gasprijzen. 

Ik ben één van hun klanten,  we schijnen te worden overgenomen door Eneco. Een nieuw contract met de huidige prijzen! Echt enorm balen is dit. 

Nu lees ik overal dat klanten hun geld storneren van sowieso de laatste maandbetaling, maar liefst nog meer.  Kan je dat nou echt zomaar doen? 


Zo lang zij leveren heb je een betalingsverplichting lijkt me. Dus als je geld gaat terughalen voor de maanden dat je wel energie hebt afgenomen, dan zou ik er rekening mee houden dat er vroeg of laat alsnog een rekening komt. Hetzij van Eneco, hetzij van de curator als het oorspronkelijke bedrijf failliet gaat.

Ginevra schreef op 27-10-2021 om 12:06:

Zo lang zij leveren heb je een betalingsverplichting lijkt me. Dus als je geld gaat terughalen voor de maanden dat je wel energie hebt afgenomen, dan zou ik er rekening mee houden dat er vroeg of laat alsnog een rekening komt. Hetzij van Eneco, hetzij van de curator als het oorspronkelijke bedrijf failliet gaat.

Klopt, maar als je al weet dat je teveel hebt betaald, dan zit je echt wel safe hoor. En ze gaan pas echt zeiken als je te weinig hebt betaald en niet wilt bijbetalen. Maar dan ben je 3 stappen verder.

Zeker direct storneren en een brief / mail schrijven dat je hebt gestorneerd en waarom. 

Wat je verbruikt moet je inderdaad betalen en daar krijg je vanzelf een eindafrekening voor. 

Wat je echter teveel betaald hebt ben je kwijt. Bij een faillissement sta je over het algemeen helemaal achteraan als consument dus ga er niet vanuit dat je je geld nog terug ziet.

Dus zeker storneren!

Sophia_!

Sophia_!

27-10-2021 om 12:37

Zusterclivia schreef op 27-10-2021 om 12:15:

[..]

Klopt, maar als je al weet dat je teveel hebt betaald, dan zit je echt wel safe hoor. En ze gaan pas echt zeiken als je te weinig hebt betaald en niet wilt bijbetalen. Maar dan ben je 3 stappen verder.

Ik weet niet of ik teveel heb betaald.  Ik dacht: storneren en dan apart zetten. Dan kan ik het altijd weer terugbetalen,  mocht het nodig zijn. 

Sophia_!

Sophia_!

27-10-2021 om 12:39

SuperCow schreef op 27-10-2021 om 12:25:

Zeker direct storneren en een brief / mail schrijven dat je hebt gestorneerd en waarom.

Wat je verbruikt moet je inderdaad betalen en daar krijg je vanzelf een eindafrekening voor.

Wat je echter teveel betaald hebt ben je kwijt. Bij een faillissement sta je over het algemeen helemaal achteraan als consument dus ga er niet vanuit dat je je geld nog terug ziet.

Dus zeker storneren!

Oké, duidelijk.  Ik ga het meteen regelen nu. Naar mijn welkomstbonus kan ik ook fluiten waarschijnlijk,  dus wat ik nog terug kan storten zal ik ook zeker doen dus.  

Wij zitten ook bij deze maatschappij. Weet iemand hoe het zit met de terug levering van de de zonnepanelen. Dat is is toch gewoon vast gelegd van de afgelopen maanden en moet door Eneco worden over genomen? Of moet ik ook heel snel gaan storneren?

Het is net zomer geweest, dus vrijwel iedereen die de afrekening na de winter pas krijgt zal teveel betaald hebben. (vooropgesteld dat er sprake is van verwarming met gas of elektriciteit).

Sophia_! schreef op 27-10-2021 om 12:37:

[..]

Ik weet niet of ik teveel heb betaald. Ik dacht: storneren en dan apart zetten. Dan kan ik het altijd weer terugbetalen, mocht het nodig zijn.

Dat lijkt mij zeker het beste. Als je moet betalen, dan vinden ze je vanzelf. Op een normale manier hoor.

RaSa schreef op 27-10-2021 om 12:44:

Wij zitten ook bij deze maatschappij. Weet iemand hoe het zit met de terug levering van de de zonnepanelen. Dat is is toch gewoon vast gelegd van de afgelopen maanden en moet door Eneco worden over genomen? Of moet ik ook heel snel gaan storneren?

Ga er maar van uit dat als je geld tegoed hebt, je het kwijt bent. Hoogstens een stuk terughalen door te storneren.

Sophia_!

Sophia_!

27-10-2021 om 13:16

Daglichtlamp schreef op 27-10-2021 om 13:04:

Het is net zomer geweest, dus vrijwel iedereen die de afrekening na de winter pas krijgt zal teveel betaald hebben. (vooropgesteld dat er sprake is van verwarming met gas of elektriciteit).

Oh ja, dat is natuurlijk zo. Mijn contract liep nog tot 1 februari, dus er zit nog wel een stukje winter in. Ik zie het wel (en vrees voor mijn nieuwe maandbedrag 😬). 

Zusterclivia schreef op 27-10-2021 om 13:09:

[..]

Ga er maar van uit dat als je geld tegoed hebt, je het kwijt bent. Hoogstens een stuk terughalen door te storneren.

Heb nu de automatische incasso geblokkeerd en van vorige maand gestorneerd. Ga het geld dan nu wel even apart zetten en wachten op de eind afrekening wat ze dan nog wel of niet van me krijgen. We zitten er pas vanaf juli dus verwacht dat ik hier mee de schade beperk. Even afgezien van de gedwongen verhoging bij eneco straks...

Sophia_!

Sophia_!

27-10-2021 om 13:23

RaSa schreef op 27-10-2021 om 13:20:

[..]

Heb nu de automatische incasso geblokkeerd en van vorige maand gestorneerd. Ga het geld dan nu wel even apart zetten en wachten op de eind afrekening wat ze dan nog wel of niet van me krijgen. We zitten er pas vanaf juli dus verwacht dat ik hier mee de schade beperk. Even afgezien van de gedwongen verhoging bij eneco straks...

Eind volgende week horen we de nieuwe tarieven van Eneco,  lees ik net. Nog even afwachten dus. 

Incasso stopzetten had ik niet eens aan gedacht, dat ga ik ook meteen nog even regelen.

Als je slimme meters hebt, heb je waarschijnlijk ook maandelijkse rapporten (althans, ik krijg elke maand een rapport met verbruik en wat daarvan de besparing in geld is). Je zou dan kunnen uitrekenen wat je dan teveel betaald hebt. 
meestal kan je trouwens maar tot 30 dagen terug storneren. 

SuzyQFive schreef op 27-10-2021 om 13:32:

Als je slimme meters hebt, heb je waarschijnlijk ook maandelijkse rapporten (althans, ik krijg elke maand een rapport met verbruik en wat daarvan de besparing in geld is). Je zou dan kunnen uitrekenen wat je dan teveel betaald hebt.
meestal kan je trouwens maar tot 30 dagen terug storneren.

Misschien afhankelijk van je bank? Bij de rabobank is het 8 weken. Bij de ING ook nu ik verder kijk...

Ik volg even. Ik ben daar klant vanaf augustus en net ook de opzegmail ontvangen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.