Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Dubbel demissionair.

Op verzoek een nieuw draadje om over de Nederlandse politiek verder te praten.

Zeespiegel schreef op 19-09-2025 om 18:22:

[..]

In diverse branches is er een personeelstekort. Dat is dus wat makkelijker gezegd dan gedaan, voor sommige bedrijven.

Ik heb het over bedrijven die het niet eens proberen en ja, daar zijn er helaas genoeg van. 

Er zijn helaas heel veel mensen met een burn out en dat zijn meestal de mensen die juist extra doorwerken en alles goed willen doen.

Ik heb medelijden met alle mensen die dan maar door blijven werken tot ze helemaal onder spanning staan en lichamelijke klachten krijgen. Dit terwijl er dan vaak managers ergens een paar lagen daarboven zijn die goede sier maken met het resultaat, maar niet luisteren naar steeds luider wordende vraag naar hulp. 

En dat betekent niet dat ondernemers in het MKB geen last kunnen hebben van een luie werknemer.

Echter, dit ging over het doorbetalen tijdens ziekte en dan kom ik dus ook op voor de harde werkers die zo in de ellende gedreven worden. 

De laatste peiling van Maurice de Hond al gezien? Verrassend, de PVV, JA21 en VVD zitten (weer) in de lift, terwijl GL-PvdA en het CDA het met 2 zetels minder moeten doen.

De uitslag van De Honds zetelpeiling van 19 september is als volgt:

• PVV 29 (+1)
  • GL-PvdA 26 (-2)
  • CDA 22 (-2)
  • VVD 16 (+1)
  • D66 12 (+2)
  • JA21 12 (+1)
  • SP 7 (0)
  • FvD (0)
  • BBB 4 (-2)

"Wat ook heel opmerkelijk is, is dat de VVD voor het eerst weer iets naar boven is gegaan", vervolgt de opiniepeiler. "Die partij was toch echt wel in een duikvlucht beland; bij Ipsos I&O hadden ze van de week nog veertien zetels, bij mij hadden ze er vijftien." De vrije val lijkt nu ten einde, vermoedt De Hond. "Ik herkende bij deze peiling heel duidelijk dat er een herstel aanwezig was."

Maurice de Hond presenteert nieuwe peiling bij Café Kockelmann: 'Wilders was duidelijk de winnaar van APB' | WNL

Daglichtlamp

Daglichtlamp

22-09-2025 om 20:31 Topicstarter

Net een stukje gekeken van het commissiedebat over de initiatiefnota over femicide. https://debatdirect.tweedekamer.nl/2025-09-22/justitie-veiligheid/troelstrazaal/initiatiefnota-van-het-lid-mutluer-over-femicide-erkenning-en-aanpak-van-gendergerelateerd-dodelijk-geweld-36658-18-15/onderwerp
De opstelling van de PVV echt verschrikkelijk. Maar ja als je een vrouwenmishandelaar gewoon in de fractie hebt zitten. 

de motie van vd plas vanmiddag tijdens het debat over het extreem rechtse geweld van afgelopen weekend, lijkt haast geïnspireerd door het stuk van van iperen in NRC afgelopen weekend. Ik plaatste het al in het VS topic, maar na bij gelezen te zijn over vanmiddag, past het ook hier uitstekend. Tot mijn grote verdriet, maar helaas niet meer tot mijn verrassing. Zij lijkt met die motie in ieder geval een poging te doen het geweld te verzilveren. Sorry voor de dubbel post, maar vond het toch gepast in deze context. 

https://www.nrc.nl/nieuws/2025/09/18/wie-verzilvert-het-geweld-in-de-verenigde-staten-a4906450

Commentatoren buitelen over de vraag: uit welke hoek kwam de kogel? Maar relevanter voor de glijdende schaal waarop de democratie zich momenteel bevindt is: wie verzilvert het geweld?

‘In de geschiedenis hebben we vaker gezien hoe gematigd rechts door een politieke moord of aanslag opschoof naar harder, ondemocratisch denken. Op dit moment zijn het in de VS de zogenoemde accelerationisten die dit actief nastreven. Dit is een bonte verzameling extreemrechtse groeperingen met verschillende motieven, die met elkaar gemeen hebben dat ze het ‘systeem’ willen opblazen om een witte etnostaat te kunnen stichten: een traditionele samenleving gebouwd op wit, christelijk nationalisme. De liberale democratie, zo geloven zij, heeft de samenleving ernstig verzwakt door in te zetten op individualisering, de emancipatie van vrouwen en minderheden en het toelaten van migranten.

Door sociale misstanden op te stoken en chaos te versnellen (accelereren), zorgen ze ervoor dat meer burgers het belang van een gewapende strijd inzien. Hoewel de accelerationisten relatief kleine aantallen vertegenwoordigen, hebben ze in korte tijd een radicaliserend ecosysteem gecreëerd dat tot diep in de haarvaten van de samenleving is doorgedrongen en zo de massa opwarmt voor geweld. Een goed voorbeeld daarvan zagen we in de bestorming van het Capitool op 6 januari 2021, waar diverse accelerationistische groeperingen aan deelnamen. Als je een gesprek wil voeren over de gewelddadige retoriek en politieke extremen van het land, moet je begrijpen waarop dit ecosysteem onder andere drijft: symbolen en een eigen taal, digitale netwerken, en geweld.’

Daglichtlamp

Daglichtlamp

25-09-2025 om 18:13 Topicstarter

Het is gewoon zo schandalig wat daar gebeurde. Alsof de boze witte mannen dan niet gewoon een andere reden gaan vinden om boos te zijn. 

Een aardig artikel in de Volkskrant hoe ander beleid er uit kan zien: https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/2025/schaduwkabinet-wetenschappers-ministerie~v1853646/
Tja, zolang Wilders met maar 1 onderwerp elk debat lijkt te winnen, zie ik dat solide beleid niet komen.

PensioNada schreef op 26-09-2025 om 09:24:

Een aardig artikel in de Volkskrant hoe ander beleid er uit kan zien: https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/2025/schaduwkabinet-wetenschappers-ministerie~v1853646/
Tja, zolang Wilders met maar 1 onderwerp elk debat lijkt te winnen, zie ik dat solide beleid niet komen.

Eens, er zitten verfrissend maar concrete ideeën tussen. Ik ben wel benieuwd naar hun begroting, of het totaal allemaal bij elkaar past. 

Neweve schreef op 26-09-2025 om 14:31:

[..]

Eens, er zitten verfrissend maar concrete ideeën tussen. Ik ben wel benieuwd naar hun begroting, of het totaal allemaal bij elkaar past.

Ik was het met lang niet alles eens, maar er zaten inderdaad een paar leuke ideeën bij.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.