Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Dubbel demissionair.

Op verzoek een nieuw draadje om over de Nederlandse politiek verder te praten.

Daglichtlamp schreef op 18-09-2025 om 20:58:

[..]

Ze hebben daar ook samen een motie over ingediend. Het geeft mij hoop als twee partijen die toch best aan weerszijden van het politieke spectrum staan toch grond vinden om samen te werken.

Nou ja dit precies. Mooi toch dat 2 partijen die eigenlijk niks met elkaar gemeen hebben toch gemeenschappelijke gronden vinden samen. Zo zou het moeten zijn, en niet jij bent een linkse of rechtse partij dus principieel steun ik geen enkele motie afkomstig van jou. Dat werkt alleen maar tegen. 

De meeste mensen deugen, en de meeste ondernemers deugen. Het vervelende is dat altijd de "slechte" enkeling het nieuws domineert. 

Ik ken genoeg ondernemers die hun medewerkers meer steunen dan "verplicht". Bijvoorbeeld een langer rouwverlof. 

Als ondernemer wil je wel je bedrijf gezond houden, dus ergens zit wel een max aan wat je kan doen/betekenen voor je werknemers. Het blijft een uitdaging om de balans te vinden. 

Ik denk wel dat we grote en mkb bedrijven hier best anders in kunnen behandelen. 

Arme Eerdmans onder vuur omdat hij zijn oog heeft laten vallen op de Groninger Gasbel. Ik overdenk dat ook weleens: als je de helft van dat gasgeld (honderden miljarden) besteedt aan een nieuw te bouwen villa voor iedereen in de gaswinningsbuurt dan zullen de bezwaren mogelijk meevallen. Maar misschien is dat al onderzocht.

Overigens zou dat ook meteen naar de rest van Europa stromen.

Niet dat ik op hem ga stemmen omdat de houding van JA21 bewust vaag en strategisch blijft, gericht op het behouden van een brede rechtse aanhang zonder zich vast te pinnen op één specifiek standpunt.

rionyriony schreef op 19-09-2025 om 11:38:

Arme Eerdmans onder vuur omdat hij zijn oog heeft laten vallen op de Groninger Gasbel. Ik overdenk dat ook weleens: als je de helft van dat gasgeld (honderden miljarden) besteedt aan een nieuw te bouwen villa voor iedereen in de gaswinningsbuurt dan zullen de bezwaren mogelijk meevallen. Maar misschien is dat al onderzocht.

Overigens zou dat ook meteen naar de rest van Europa stromen.

Niet dat ik op hem ga stemmen omdat de houding van JA21 bewust vaag en strategisch blijft, gericht op het behouden van een brede rechtse aanhang zonder zich vast te pinnen op één specifiek standpunt.

Ik zou dan voorstellen dat iedereen die daarvoor is in het aardbevingsgebied gaat wonen. Kijken of je dan nog zo dom lult. 

Miraval schreef op 19-09-2025 om 11:11:

[..]

Nou ja dit precies. Mooi toch dat 2 partijen die eigenlijk niks met elkaar gemeen hebben toch gemeenschappelijke gronden vinden samen. Zo zou het moeten zijn, en niet jij bent een linkse of rechtse partij dus principieel steun ik geen enkele motie afkomstig van jou. Dat werkt alleen maar tegen.

Denk dat dit al heel veel gebeurt. Er wordt veel meer onderling afgesproken dan lijkt. Bijvoorbeeld het "pairen" is heel gewoon. “Pairen” is een afspraak tussen twee Kamerleden van verschillende fracties om allebei niet te stemmen bij een stemming, zodat de stemverhouding in de Kamer niet verandert. Dat vereist toch wel een bepaalde graad van vertrouwen die ze niet graag willen verliezen.

Bijvoorbeeld:
Een Kamerlid van de VVD moet een begrafenis bijwonen en kan niet stemmen.
Een Kamerlid van de PvdA stemt normaal gesproken tegengesteld aan de VVD.
Ze spreken af dat de PvdA’er ook wegblijft, zodat het stemmingsresultaat net zo zou zijn als wanneer beiden er wel waren.

Ze haten elkaar daar niet zo erg als lijkt.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

19-09-2025 om 17:34 Topicstarter

Dit huidige kabinet heeft echt roofbouw gepleegd op geld dat voor de toekomst bestemd was: https://www.trouw.nl/politiek/na-elf-maanden-chaos-is-het-gesprek-over-de-weg-vooruit-begonnen-in-den-haag~bdab1e33/

Alvast iets lostrekken na eerder kabinetsbeleid, nog voor de formatie, is alleen om één reden moeilijk. Het geld is weg. De Tweede Kamer kijkt aan tegen een diep zinkgat. Geld voor een ander stikstofbeleid is er niet meer, het Stikstoffonds van 24 miljard euro is geschrapt, net als het Groeifonds voor economische investeringen. Op wetenschap is fors bezuinigd, het Klimaatfonds is voor een deel leeggehaald. Een nieuw kabinet mag zeggen hoe dat verder moet. Terwijl ondertussen vanwege de Russische dreiging ook nog enorme bedragen nodig zijn voor defensie, oplopend naar 18 miljard euro per jaar.

(en dat geld is niet voor lange termijn investeringen gebruikt maar om op de korte termijn kiezers tegemoet te komen) 

Miraval schreef op 19-09-2025 om 09:38:

[..]

Jij doet net alsof alle bedrijven uitmelkers zijn. Niet alleen jij overigens, ik lees het veel hier. De rechten van werknemers zijn hier behoorlijk, ik vind de verhoudingen scheef momenteel.

Dat jouw (voormalige) collega's allemaal hardwerkende mensen waren geloof ij direct, ik heb een werknemer gehad die zich dus wel ziek meldde om elke scheet. Ga er maar aan staan als klein bedrijf om dat iedere keer op te vangen. En dan schiet je met die verkorte periode loondoorbetaling nog niets op met ziektemeldingen van 1/2 dagen iedere keer.

Misschien de belasting op arbeid veel verder verlagen? Of ben jij bereid voor het rijbewijs van je kinderen straks 75/80 tot wel 100 euro per lesuur te betalen? Bijvoorbeeld...

Miraval, ik heb jaren gewerkt in een bedrijf waarin het aantal ziektemeldingen erg hoog was. We hebben toen wachtdagen ingevoerd, dat hielp wel. Bij nieuwe werknemers misschien iets om in overweging te nemen.

Loeki72 schreef op 19-09-2025 om 09:41:

[..]

Na ruim 30 jaar in dienst te zijn durf ik wel te beweren dat veel bedrijven hun personeel als noodzakelijk kwaad zien.

Na 45 jaar gewerkt te hebben weet ik dat die er zijn, maar ik ken meer bedrijven die goed zijn voor hun personeel. Hetzelfde geldt voor collega's, de meesten zijn oké maar anderen zag ik liever gaan. 

Loeki72 schreef op 18-09-2025 om 23:37:

[..]

Ik zou echt een uitzondering willen voor bedrijfsongevallen of andere situaties waarbij een werknemer ziek is geworden door het werk of onzorgvuldigheid van een bedrijf. Ik ben zelf bijna 2 jaar ziek geweest door het niet leveren van juiste beschermingsmiddelen. En dat heeft me in het 2e jaar al 30% van mijn salaris gekost.

Daarvoor kan je een schadevergoeding claimen, voor de gemiste inkomsten, extra kosten en eventueel smartengeld.

BeesAreCool schreef op 19-09-2025 om 09:31:

[..]

Als bedrijf is het overspannen raken van mensen makkelijk te voorkomen bij de meesten door gewoon voldoende medewerkers aan te nemen.

Dan hoeven ze niet eens 1 jaar te betalen, maar 0 jaar.

In diverse branches is er een personeelstekort. Dat is dus wat makkelijker gezegd dan gedaan, voor sommige bedrijven.

Yumi schreef op 19-09-2025 om 17:57:

[..]

Miraval, ik heb jaren gewerkt in een bedrijf waarin het aantal ziektemeldingen erg hoog was. We hebben toen wachtdagen ingevoerd, dat hielp wel. Bij nieuwe werknemers misschien iets om in overweging te nemen.

Ja ik heb ook ooit bij een bedrijf gewerkt met wachtdagen, maar ben daar zelf geen fan van dus wil dat niet invoeren. 

Nu heb ik overigens een super fijn team werken met nauwelijks ziekmeldingen, dus dat is gelukkig alleen het verleden.

Maar ik vind wel dat er soms te makkelijk gedacht wordt over ondernemen door veel mensen. Neem bijvoorbeeld rouwverlof, leuk dat men dat wil gaan uitbreiden maar wie gaat dat betalen? Als mijn dierbaren overlijden moet ik het doen met onbetaald verlof, dat is prima want ik heb gekozen voor ondernemen, aan de andere kant zijn er dan partijen die weer tegen belastingvoordelen zijn voor ondernemers. Maar juist die belastingvoordelen compenseren zulk soort zaken. Of de wettelijke 32 urige werkweek met behoud van loon. Hoe dan? 

Ik heb de nieuwe plannen voor de verplichte AOV gelezen, en ik kan er niet bij dat het bedrijfsleven zich hierin kan vinden. Een wachttijd van maar liefst 2 jaar, en dan een uitkering ter hoogte van het wettelijk minimuloon. Daar heeft toch niemand iets aan? Doe dan stoer en maak de premie gelijk aan die van mensen in loondienst en de voorwaarden hetzelfde. Dit is gewoon om de EU subsidie te kunnen behouden/ontvangen vanuit het coronaherstelfonds.  

https://www.deheer.nl/nieuws/wetsvoorstel-verplichte-aov-aangepast

Of laat het gewoon zoals het is. Uit onderzoek is gebleken dat het ziekteverzuim onder zelfstandigen veel lager ligt dan onder werknemers in loondienst. En veel IB plichtigen hebben een bedrijf "erbij", bijvoorbeeld een nagelstyliste of kapster die parttime werkt maar een partner heeft met voldoende inkomsten. 

https://www.toolshero.nl/management-modellen/peter-principe/

Overigens denk ik dat dit Peter-principe wellicht ook iets is wat mee kan spelen. Eenmaal gepromoveerd willen mensen vaak niet toegeven dat ze boven hun eigen kunnen moeten presteren en een stapje terug beter is voor hun gezondheid. Dat betekent ook weer een stapje terug in salaris, en dat willen de meesten niet. 

En dan gaat stress en burn-out op de loer liggen, en dus verzuim. 

Misschien is het als maatschappij ook goed om niet met alles steeds voor het hoogst haalbare te gaan, maar accepteren waar je eigen grenzen liggen. Zowel op professioneel niveau als prive.

Zeespiegel schreef op 19-09-2025 om 18:22:

[..]

In diverse branches is er een personeelstekort. Dat is dus wat makkelijker gezegd dan gedaan, voor sommige bedrijven.

Precies. Ik kan niet zomaar vissen in een vijver met goed personeel, sterker nog, er is in mijn branche nauwelijks personeel voor loondienst te vinden. En degenen die dat wel willen worden op de opleidingen al "gekaapt". 

Daglichtlamp schreef op 19-09-2025 om 20:35:

https://www.ad.nl/politiek/fleur-agema-over-haar-tijd-in-het-kabinet-dick-werd-gewoon-omvergereden-door-die-vier-politiek-leiders~a410462b/
Agema wil ergens burgemeester worden blijkbaar.

Ach, Pechtold is ook weer burgemeester geworden. Als je maar genoeg kruiwagens hebt dan is kwaliteit niet zo belangrijk... 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.