Nieuws en actueel
Daglichtlamp
16-09-2025 om 19:23
Dubbel demissionair.
Op verzoek een nieuw draadje om over de Nederlandse politiek verder te praten.
Daglichtlamp
16-09-2025 om 19:28
Minister Heinen mocht vandaag de miljoennota aanbieden aan het kabinet. Hij had een mooie toespraak vond ik.
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/plenaire_verslagen/detail/2025-2026/1
Want er is wel wat aan de hand in de wereld. Onze welvaart en veiligheid staan onder ongekende druk. Waar vrede decennialang gewoon was, is het al drie jaar lang oorlog op ons continent. We zien dat Rusland NAVO-landen openlijk provoceert. Waar vrije handel en internationale samenwerking ons zo veel hebben gebracht, kiezen landen steeds vaker voor het eigen belang en voor hogere handelstarieven. We zien juist de Verenigde Staten hier nu in vooroplopen. Waar democratie het leidende voorbeeld was in de wereld, keren autocratische regimes zich hier nu openlijk tegen. We zien China, een land waarvoor westerse waarden, zoals persoonlijke vrijheden, de rechtsstaat, de vrije markt en het individu, van ondergeschikt belang zijn, hierin een leidende rol nemen. Heel eerlijk: dit is niet de wereld waarin ik mijn twee jongens wil laten opgroeien.
---------------------
Maar ik zie wel drie grote opgaven waaraan we moeten werken om dit zo te houden. Ten eerste, onze veiligheid. Het kabinet heeft fors geïnvesteerd in defensie. We voldoen weer aan de NAVO-norm. Maar er zal meer nodig zijn om Europa in de toekomst veilig te houden. Op de NAVO-top in Den Haag zijn daarover duidelijke afspraken gemaakt. Een van de grote keuzes die nu voor ons ligt, is hoe we die rekening gaan betalen. In mijn overtuiging is dat niet door de belastingen te verhogen. Het kabinet heeft ook geïnvesteerd in de veiligheid in Nederland zelf, in onze politie en in onze justitie- en veiligheidsdiensten. Ook dat moeten we blijven doen, zodat het niet alleen aan onze grenzen maar ook in onze straten veilig blijft. Geen vrouw zou met haar sleutelbos tussen de vingers naar huis moeten lopen. En ook ouders zouden nooit wakker moeten liggen over of hun kind wel veilig thuiskomt.
-------------
Voor u ligt een gedekte begroting. Laat ik benadrukken: dat is gelukt zonder slaapfeestjes, schepschotels en achtergebleven afwas op het ministerie van Financiën.
Neweve
16-09-2025 om 21:01
Ik volg wat kamerstukken van verschillende themas gerelateerd aan mijn werk en heb echt het idee dat er in de afgelopen (3?) maanden demissionair meer is gedaan/besloten dan in het jaar ervoor.
Ikzelf krijg tenminste meerdere keren per week een update met nieuwe stukken met "mijn" zoekterm.
Ik ben het overigens niet inhoudelijk eens met alle beslissingen, maar hopelijk kan het volgende kabinet net zo constructief blijven bouwen.
Daglichtlamp
17-09-2025 om 08:46
Tja, ik zie toch vooral stilstand omdat dit kabinet alles anders wilde doen, maar er vervolgens niet uitkwam hoe dan.
https://www.volkskrant.nl/politiek/op-dick-schoofs-politieke-begrafenis-strijden-partijen-om-het-geheugen-van-de-kiezer~b6f092e0/
Tegelijkertijd is er op basis van hoop, lef en trots wel al begroot dat er in 2027 amper nog nieuwe vluchtelingen naar Nederland komen. Er is in de coalitie nog even over gesproken om dat gat te dichten, maar uiteindelijk is besloten dat een volgend kabinet mag uitleggen waarom er alsnog miljarden extra nodig zijn voor asielopvang.
Oftewel lees: voorlopig zijn we aangewezen op dure korte termijn opvang, omdat er geen geld is om langetermijn contracten aan te gaan.
Een nieuw kabinet zal alsnog een drastische reductie van de stikstofuitstoot moeten realiseren, maar ook daarvoor zullen extra miljarden nodig zijn.
Wiersma heeft de ministeriële commissie stikstof gesaboteerd, zodat er vrijwel niets gebeurd is op dit dossier. Dat gaat ons echt opbreken. Het zorgt bijvoorbeeld voor veel vertraging en extra kosten bij de bouw.
Het kabinet-Schoof heeft miljardenfondsen die bedoeld waren voor de lange termijn, zoals het groeifonds, het stikstoffonds en het klimaatfonds, ‘geplunderd’ voor lastenverlichtingen en het stimuleren van de koopkracht. Niet voor niets tikte de Europese Commissie het ministerie van Financiën vorig jaar al op de vingers omdat er een begrotingspad is ingeslagen dat op de lange termijn onhoudbaar is, zeker nu de rente oploopt.
Fondsen voor de lange termijn zijn gebruikt voor korte termijn cadeautjes voor kiezers, daar gaan we met zijn allen nog echt last van krijgen.
PensioNada
17-09-2025 om 13:12
En onderwijl zijn ze aan het kibbelen in de tweede kamer. Ik heb de TV maar uitgezet. We hebben straks een constructieve regering nodig, die minimaal 4 jaar blijft zitten en ook impopulaire maatregelen durft te nemen. Ik zie dit op deze manier niet vlug gebeuren.
Daglichtlamp
17-09-2025 om 13:19
We hebben alleen nog maar Wilders gehad, daar verwacht ik ook niets van. Ik hoop dat andere partijen wel willen samenwerken.
PensioNada
17-09-2025 om 13:38
Daglichtlamp schreef op 17-09-2025 om 13:19:
We hebben alleen nog maar Wilders gehad, daar verwacht ik ook niets van. Ik hoop dat andere partijen wel willen samenwerken.
Ja, dat is zo. Ik zou als ik een partijleider was, helemaal geen tegengas geven aan Wilders. Laat hem maar in de ruimte babbelen. Maar goed, dat is mijn mening.
Daglichtlamp
17-09-2025 om 13:40
Wilders hele stukje ook over dat onder jongeren islam de grootste godsdienst zou zijn. Het is natuurlijk gewoon een leugen. (Het klopt alleen als je zou doen alsof protestantse en katholieke christenen een hele andere godsdienst zouden hebben, dat is natuurlijk niet waar). Maar op die manier jaagt hij wel angst aan.
Zorroo
17-09-2025 om 14:39
Dat hele verhaal van de islamisering van Nederland is een sprookje en pure bangmakerij. Het aandeel moslims in onze bevolking is relatief gering en al jaren stabiel.
"Terwijl het aandeel bij de grootste groepen - katholieken en protestanten - vanaf 2012 is afgenomen, bleef het aandeel moslims stabiel. Dat schommelt sinds 2012 rond de 5 procent."
Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/statistische-trends/2023/religieuze-betrokkenheid-in-nederland?onepage=true
BeesAreCool
17-09-2025 om 14:50
Het wordt tegenwoordig steeds makkelijker om het grootste geloof van Nederland te worden, omdat inmiddels de meerderheid hier niet gelovig is.
En onder jongeren zal dat percentage nog hoger zijn dan onder 55 plussers.
Veel van de waarschuwingen van 20 jaar geleden zijn niet uitgekomen. We spreken niet allemaal Arabisch. In tegendeel, derde generaties spreken als eerste taal Nederlands en kunnen soms helemaal bijna geen Arabisch of andere taal die oma en opa nog meebrachten meer.
Daglichtlamp
17-09-2025 om 16:50
Zelfs samenwerking tussen SP en VVD, het kan gewoon wel (uit het liveblog van het AD:https://www.ad.nl/politiek/live-debat-yesilgoz-onder-vuur-om-gedroomde-coalitie-u-maakt-nederland-zo-onbestuurbaar~a646de90/) .
Dijk vraagt Yesilgöz of de VVD met de SP wil bekijken of ze samen de kleine ondernemers kunnen helpen die te maken krijgen met zieke werknemers. Het grootste probleem van die kleine ondernemer (met een bedrijf tot 50 werknemers), is dat ze maar liefst twee jaar lang loon moeten doorbetalen bij ziekte. ,,Kunnen we daar niet één jaar van maken, en dat we het tweede jaar collectief oppakken?"
Yesilgöz belooft Dijk dat ze hier met hem naar gaat kijken.
Dijk: ,,Dan gaan we dat doen. U merkt aan mij, dit is een mega constructieve houding."
Herfstappeltaart
17-09-2025 om 19:08
Ik heb heel de dag debatten gekeken en eindelijk zag ik de Timmermans die ik al maanden mis: bevlogen, gepassioneerd en vast van plan ons land in samenwerking met anderen de goede kant uit te helpen. Top!
Mijn stem heeft ie.
haarklover
18-09-2025 om 08:16
Ik geloof dat Timmermans begrepen heeft dat hij naar Wilders niet doorsturen hoeft te zijn.
Hij mag gewoon zeggen dat Wilders het heeft verprutst.
Ik denk dat dat soort tegengas wel nut heeft.
Niet zeuren over moslims, maar over de echte problemen.
Daglichtlamp
18-09-2025 om 08:18
Ik denk dat Eerdmans wel blij is dat het debat gisteravond is afgebroken. In plaats van ergens diep in de nacht, mag hij nu spreken aan het einde van de ochtend. Nu JA21 de potentie heeft om groter te worden dan de VVD zal er denk ik met aandacht naar hem worden geluisterd.
Miraval
18-09-2025 om 09:47
Ik ben nog met vakantie dus heb helaas niet veel gezien behalve wat korte fragmenten. Het is jammer dat het vnml verkiezingsretoriek betreft en niet waar het om zou moeten gaan namelijk de financiele kant van het verhaal.
Wilders is alleen maar bezig over migratie, Ouwehand en Van Baarle alleen maar over de Palestijnen.
Wel mooi vond ik Van Dijk en Yesilgöz over de doorbetaling bij langdurige ziekte voor het MKB. Zou mooi zijn wanneer daar eindelijk iets aan gedaan wordt en de termijn teruggebracht wordt naar 1 jaar loondoorbetaling ipv 2 jaar.
Miraval
18-09-2025 om 09:51
Overigens vond ik de reactie van Timmermans op Eerdmans best grappig maar ook wel een beetje zielig, de verspreking GL/PvdA. Kom op, het is niet iets wat expres gebeurd.
Ook de opmerking van Stoffer over de kleding van Van der Plas was even een lachmomentje, voegt helemaal niks toe maar even wat druk van de ketel kan ook geen kwaad.
Ben overigens wel erg benieuwd naar wat JA21 in te brengen heeft, nog altijd niet helemaal mijn partij maar ik vind Eerdmans echt niet verkeerd in debatten of stellingen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.