Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

25-10-2021 om 20:05

Dreiging radicaal- en extreemrechts


Koralinde schreef op 27-10-2021 om 13:57:

[..]

De verandering in hoe er wordt gekeken naar onteigening van boeren vind ik inderdaad wel een goed voorbeeld van een verschuiving van het raam van overton in een andere richting. (Waarom het klimaat in algemene zin onder links is komen te vallen begrijp ik overigens niet. Klimaatverandering is een feit, zou je zeggen. De onvermijdelijke reactie erop kan dan links of rechts zijn, maar dat terzijde.)

Wednesday heeft verschillende artikelen geplaatst waarin wordt beschreven hoe centrumlinkse en centrumrechtse partijen (in visie en beleid) de afgelopen jaren steeds meer zijn opgeschoven in de richting van radicaal rechts. Hoe verenig jij dat met jouw stelling dat zij juist naar links zijn opgeschoven? Heeft dat puur met klimaat te maken?

Dat zie ik dan weer anders: het klimaat was toch juist altijd een links kindje? Toen ik nog tamelijk extreem links was, was ik bijvoorbeeld lid van Milieudefensie. Dan heb ik het over de jaren 80. Toen ging het om zure regen en waren we tegen kerncentrales.

Overigens ben ik er ook van overtuigd dat Nederland massaal naar rechts is opgeschoven. Fortuijn was destijds extreem rechts, maar ik denk dat veel van zijn standpunten inmiddels zelfs bij de PvdA te vinden zijn. Leg de partijprogramma's van die 2 maar eens naast elkaar (dus Fortuijn voordat hij stierf naast PvdA nu).

Interessant topic, niet alles gelezen want het is nogal veel. Ik maak me vooral zorgen over de groeiende ongelijkheid, dat lijkt me de voedingsbodem voor extreem rechts. Dat mag links zich deels aanrekenen , daar is imho  weinig aandacht meer voor  sociale economische kwesties. DIe profileren zich  met  klimaat- en identiteitsthema's.

Vroeger zat het CDA altijd in het centrum van de macht, de PvdA of de VVD schoof aan. Met de komst van het eerste paarse kabinet was ik blij dat die vanzelfsprekendheid doorbroken was. Na 12 jaar weglachpremier denk ik wel eens dat  CDA  het tenminste nog een geloofsovertuiging als uitgangspunt. En al deel ik die niet, nu regeert het grote geld en de totale onverschilligheid. De VVD stijgt nog steeds in de peilingen. Dat mensen na de toeslagenaffaire nog Rutte stemmen vind ik bijna amoreel. Dan interesseert het lot van anderen je dus echt geen barst. De VVD is oppermachtig, en de rest is zo versplinterd dat linkse oppositie geen deuk meer in een pakje boter slaat.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

28-10-2021 om 00:21

Koralinde schreef op 27-10-2021 om 08:39:

[..]

Vanzelfsprekend is wat ik schrijf gekleurd. Wat jij schrijft ook. Het is bijna onmogelijk (en ook onnodig als we desondanks bij de feiten blijven en argumenten gebruiken) om daar aan te ontkomen. Dat ten eerste. Voorts: Ik heb nooit gezegd dat dit een wijdverspreid verschijnsel is. Ik heb gezegd dat ik het een verontrustend en naar incident vond. Jij vindt blijkbaar van niet. Ik denk niet dat we daarin nog nader tot elkaar gaan komen. Je opmerking over dat het verbazend is dat er niet méér geweld tegen vluchtelingen wordt gebruikt vind ik schokkend. Er wordt verschrikkelijk veel geweld tegen vluchtelingen gebruikt, zéker tijdens hun vlucht en aan de grenzen van Europa. Ik merk dat deze opmerking me echt boos maakt.

...

Waarom maakt deze opmerking je boos? 
Voor mij is het een observatie en wekt het inderdaad verbazing dat er niet meer geweld gebruikt wordt tegen vluchtelingen. Ja, ik weet van de pushbacks en de miserabele omstandigheden in de kampen aan onze buitengrenzen; maar eenmaal op het vaste land worden ze opgepakt en vervolgens losgelaten met de mededeling dat ze binnen twee weken het land moeten verlaten. 

Vorig jaar was er hier een goede documentaire De onfatsoenlijken (te bekijken op npo2) die al een licht wierp op het leven van burgers die met deze migranten in aanrakingen kwamen.
Om je een idee te geven:


https://www.youtube.com/watch?v=DPFTAHXnO04&ab_channel=RT
Net met deze beelden in mijn achterhoofd verbaast het mij dat migranten met niet meer geweld geconfronteerd worden. Naar mijn idee houdt de bevolking zich echt wel rustig voorlopig.

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

29-10-2021 om 22:45

Valdemar schreef op 28-10-2021 om 00:21:

[..]
Vorig jaar was er hier een goede documentaire De onfatsoenlijken (te bekijken op npo2) die al een licht wierp op het leven van burgers die met deze migranten in aanrakingen kwamen.
Om je een idee te geven:


https://www.youtube.com/watch?v=DPFTAHXnO04&ab_channel=RT
Net met deze beelden in mijn achterhoofd verbaast het mij dat migranten met niet meer geweld geconfronteerd worden. Naar mijn idee houdt de bevolking zich echt wel rustig voorlopig.

Er is al zoveel geweld, daar ging die opmerking voor mijn gevoel aan voorbij. En het verbazingwekkend vinden dat er niet nòg meer geweld is, wekt in zekere zin de indruk dat je vindt dat vluchtelingen geweld over zichzelf afroepen. Ik vind dat geweld tegen vluchtelingen net zoveel schok en verontwaardiging zou moeten oproepen als bijvoorbeeld geweld tegen ambulancemedewerkers of het geweld tegen die Poolse dakloze man die voor de tram is geduwd. 

Die documentaire klinkt wel interessant, ik ga hem binnenkort een keer kijken.

WorldlyAnteater37

WorldlyAnteater37

29-10-2021 om 22:48

Koralinde schreef op 29-10-2021 om 22:45:

[..]

Er is al zoveel geweld, daar ging die opmerking voor mijn gevoel aan voorbij. En het verbazingwekkend vinden dat er niet nòg meer geweld is, wekt in zekere zin de indruk dat je vindt dat vluchtelingen geweld over zichzelf afroepen. Ik vind dat geweld tegen vluchtelingen net zoveel schok en verontwaardiging zou moeten oproepen als bijvoorbeeld geweld tegen ambulancemedewerkers of het geweld tegen die Poolse dakloze man die voor de tram is geduwd.

Die documentaire klinkt wel interessant, ik ga hem binnenkort een keer kijken.

Die vluchtelingen zelf zijn anders ook niet heilig en geweldloos hoor.. 

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/864681/onrustige-nachten-bij-azc-ter-apel-vechtpartij-en-gewonde-agent

https://dvhn.nl/drenthe/Buschauffeur-op-station-Emmen-uit-de-bus-gesleurd-en-mishandeld-door-groep-passagiers.-Maat-is-vol-voor-FNV-Streekvervoer-Bij-helft-van-ritten-met-veiligelanders-gaat-het-mis-27126297.html

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

29-10-2021 om 23:22

Thunderbird schreef op 29-10-2021 om 22:48:

[..]

Die vluchtelingen zelf zijn anders ook niet heilig en geweldloos hoor..

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/864681/onrustige-nachten-bij-azc-ter-apel-vechtpartij-en-gewonde-agent

https://dvhn.nl/drenthe/Buschauffeur-op-station-Emmen-uit-de-bus-gesleurd-en-mishandeld-door-groep-passagiers.-Maat-is-vol-voor-FNV-Streekvervoer-Bij-helft-van-ritten-met-veiligelanders-gaat-het-mis-27126297.html

Natuurlijk zijn vluchtelingen niet heilig. Het zijn gewoon mensen. (Die zich bovendien in een situatie bevinden die in veel mensen waarschijnlijk niet het beste naar boven haalt.) 

Toch zijn geweldsincidenten waar een vluchteling bij betrokken is geen reden om geweld tegen andere vluchtelingen die daar niets mee te maken hebben dan maar te begrijpen, te verwachten of goed te keuren. Er bestaan ook daklozen die mensen lastig vallen, maar dat maakt geweld tegen daklozen absoluut niet ineens acceptabel of begrijpelijk. 

WorldlyAnteater37

WorldlyAnteater37

29-10-2021 om 23:26

Koralinde schreef op 29-10-2021 om 23:22:

[..]

Natuurlijk zijn vluchtelingen niet heilig. Het zijn gewoon mensen. (Die zich bovendien in een situatie bevinden die in veel mensen waarschijnlijk niet het beste naar boven haalt.)

Toch zijn geweldsincidenten waar een vluchteling bij betrokken is geen reden om geweld tegen andere vluchtelingen die daar niets mee te maken hebben dan maar te begrijpen, te verwachten of goed te keuren.Er bestaan ook daklozen die mensen lastig vallen, maar dat maakt geweld tegen daklozen absoluut niet ineens acceptabel of begrijpelijk.

Die hebben als eigen burger alleen niet zoveel privileges als vluchteling. Jij zit continu vluchtelingen op te hemelen, en ja er zullen vast normale mensen tussen zitten maar ook een groot deel gelukszoekers en relschoppers. Daarbij mogen de vluchtelingen ook wel een beetje dankbaar zijn vind ik. 

Ik maak me vreselijk zorgen over de groei en vooral de normalisatie van extreem rechts. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

30-10-2021 om 07:01

Thunderbird schreef op 29-10-2021 om 22:48:

[..]

Die vluchtelingen zelf zijn anders ook niet heilig en geweldloos hoor..

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/864681/onrustige-nachten-bij-azc-ter-apel-vechtpartij-en-gewonde-agent

https://dvhn.nl/drenthe/Buschauffeur-op-station-Emmen-uit-de-bus-gesleurd-en-mishandeld-door-groep-passagiers.-Maat-is-vol-voor-FNV-Streekvervoer-Bij-helft-van-ritten-met-veiligelanders-gaat-het-mis-27126297.html

"Die" vluchtelingen vormen een bijzonder diverse groep. Net als "gewone" Nederlanders.

Het artikel dat je aanhaalt gaat over gelukszoekers ("veiligelanders"), niet over mensen die moesten vluchten omdat ze hun leven in hun thuisland niet zeker waren, door oorlog, regering of honger.

Door de gehele groep asielzoekers over een kam te scheren, wordt haat tegen buitenlanders aangewakkerd. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

30-10-2021 om 07:07

Thunderbird schreef op 29-10-2021 om 23:26:

[..]

Die hebben als eigen burger alleen niet zoveel privileges als vluchteling. Jij zit continu vluchtelingen op te hemelen, en ja er zullen vast normale mensen tussen zitten maar ook een groot deel gelukszoekers en relschoppers. Daarbij mogen de vluchtelingen ook wel een beetje dankbaar zijn vind ik.

De vluchtingen die ik ken zijn enorm dankbaar voor de veiligheid en het over het algemeen warme welkom dat ze hier krijgen. Die werken keihard om de taal te leren, een opleiding te volgen, te werken zodra ze dat mogen en kunnen. Om hun steentje bij te dragen in onze samenleving. Niet veel anders dan jij en ik.

Gelukszoekers (veiligelanders) zijn geen vluchtelingen.

Thunderbird schreef op 29-10-2021 om 23:26:

[..]

Daarbij mogen de vluchtelingen ook wel een beetje dankbaar zijn vind ik.

Ik begrijp je laatste zin wel vanuit het idee van: “Wij halen jullie uit de ellende. Wij geven jullie eten, bij ons krijg je de kans om een beter leven op te bouwen. Dus kom je hier vooral gedragen.”

Eigenlijk hebben ‘wij’ simpelweg ontzettend veel geluk gehad dat we hier zijn geboren. Waar een fijn leven ons gewoon in de schoot werd geworpen. We hebben daar met ons allen niks voor hoeven doen. Een wrede speling van het lot en wij hadden heel ergens anders op de wereld terecht kunnen komen. Waar je je bijvoorbeeld nog liever vastklampt aan de buitenkant van een vertrekkend vliegtuig, omdat je het idee hebt dat je je leven nog minder zeker bent als je daar op de grond blijft staan. Ik heb een tijdje onderdeel uitgemaakt van een project om vluchtelingen uit met name Afghanistan beter te leren kennen. Ik was zelf ook heel nieuwsgierig naar wat ik zou aantreffen. Daar zit echt van alles en nog wat tussen. Zoveel diversiteit. Maar ook zeker betere mensen dan ik. En mensen die niet samen kunnen zijn met hun familie, omdat ze over meerdere landen verspreid zijn. Het is niet anders, wij kunnen in Nederland inderdaad niet iedereen en z’n grootmoeder opvangen. Maar jij en ik hadden zomaar een van hun kunnen zijn. Zij zitten niet in zo’n land omdat het slechte, luie mensen zijn. En wij zitten niet in Nederland omdat we allemaal fantastisch zijn en ons wel allemaal goed weten te gedragen. Het idee van ‘dankbaarheid’ dat iemand dan eindelijk uit een levensgevaarlijke of anderszins onmenselijke situatie is gehaald (wij klagen hier al als de baas ons vraagt om een dag gratis te werken en als hij ons zou uitschelden zou het huis echt te klein zijn) en dan hier zit.. in een vreemd land, met vreemde mensen, in een vreemde cultuur komt mij nu na mijn eigen ervaringen vreemd over. Ik voel eerder een soort verbijstering dat het niet voor iedereen op de wereld zo vanzelfsprekend is om zo vrij en veilig te leven als ik.

Ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken, maar ik heb door alleen maar op mijn luie kont te zitten wel echt een lekker groot en mooi deel van de taart gekregen. Ik persoonlijk vind het niet erg om wat te geven aan iemand met niks, of een bedorven stuk. En hij/zij hoeft me daar niet dankbaar voor te zijn. Ik vind het juist lastig om dat hele ding op te smikkelen tot misselijk worden aan toe, terwijl er iemand verhongerend staat toe te kijken. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

30-10-2021 om 08:00

Coreopsis schreef op 30-10-2021 om 07:07:

[..]

De vluchtingen die ik ken zijn enorm dankbaar voor de veiligheid en het over het algemeen warme welkom dat ze hier krijgen. Die werken keihard om de taal te leren, een opleiding te volgen, te werken zodra ze dat mogen en kunnen. Om hun steentje bij te dragen in onze samenleving. Niet veel anders dan jij en ik.

Gelukszoekers (veiligelanders) zijn geen vluchtelingen.

Gelukszoekers verpesten de bereidheid om vluchtelingen op te nemen. Dat is echt een groot probleem vind ik. Mijn zorg is dat mensen hier in dit topic doen alsof we die ook met open armen moeten ontvangen. We zouden ervoor moeten zorgen dat veiligelanders hier niet meer binnen komen en snel uitgezet worden. Maar dat lukt niet. 

Drietje schreef op 30-10-2021 om 08:00:

[..]

Gelukszoekers verpesten de bereidheid om vluchtelingen op te nemen. Dat is echt een groot probleem vind ik. Mijn zorg is dat mensen hier in dit topic doen alsof we die ook met open armen moeten ontvangen. We zouden ervoor moeten zorgen dat veiligelanders hier niet meer binnen komen en snel uitgezet worden. Maar dat lukt niet.

Ik vind die termen veiligelander en gelukszoeker heel naar. Veiligelander is een bedrieglijke term. Iran is een ‘veilig land’, maar als je daar Christen bent, ben je je leven niet zeker en krijg je hier wél asiel. Datzelfde geldt als je homo bent in Oeganda; nog zo’n ‘veilig land’. En geluk zoeken, is dat iets slechts? Dat doet toch elk mens? Wij vinden de situatie in zo’n land niet erg genoeg om hier asiel te krijgen, maar de leefomstandigheden zijn echt een heel stuk ellendiger dan hier. Niet zo gek toch, dat mensen dan op zoek gaan naar meer ‘geluk’? 

Verder is het een heel klein deel van die groep ‘gelukszoekers en veiligelanders’ die overlast veroorzaakt. De hele groep over één kam scheren lost dat niet op. Fatsoenlijke opvang en veel snellere asielprocedures maken meer kans om wat op te lossen. Stel je een groep jonge mannen voor die uit een ellendige situatie komt, niet bij hun familie is, in een overvol Ter Apel zit, daar totaal niks te doen heeft (je mag niet studeren en niet werken) en heel lang moet wachten op duidelijkheid. Nee, het is absoluut niet oké om je dan te misdragen, maar wij als relatief veel veiliger en gelukkiger land kunnen wel wat doen aan die omstandigheden om de kans op overlast te verminderen. 

https://www.destentor.nl/hardenberg/coa-weigert-veiligelanders-te-weren-gaat-het-azc-in-hardenberg-alsnog-dicht~a90fd27d/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F

Drietje schreef op 30-10-2021 om 08:00:

[..]

Gelukszoekers verpesten de bereidheid om vluchtelingen op te nemen. Dat is echt een groot probleem vind ik. Mijn zorg is dat mensen hier in dit topic doen alsof we die ook met open armen moeten ontvangen. We zouden ervoor moeten zorgen dat veiligelanders hier niet meer binnen komen en snel uitgezet worden. Maar dat lukt niet.

Waar ligt het onderscheid? Mag je pas hier komen als je feitelijk in levensgevaar bent? En daarbuiten moet je het zelf maar uitzoeken, hoe miserabel je leven daar verder ook is en hoe erg je jezelf moet verloochenen (je geloof of geaardheid verbergen)?

Wat zou jij zelf redelijk vinden als de kaarten omgekeerd waren en het jezelf zou betreffen? Waar ligt de ondergrens van een ‘eerlijk en goed genoeg’ leven? En zouden we dat niet voor iedereen moeten willen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.