Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

25-10-2021 om 20:05

Dreiging radicaal- en extreemrechts

Vandaag las ik dat er in Duitsland groepen rechtsextremisten zijn aangetroffen die gewapend met onder andere pepperspray, wapenstokken en messen op migranten jaagden aan de Poolse grens. Ook zag ik een stuk over een opkomende Italiaanse politica die 'het fascisme nauwelijks afwijst.' Enkele weken geleden bestormden extreemrechtse anti-coronamaatregelen demonstranten in Italië een prominent vakbondskantoor, geïnspireerd door de bestorming van het Capitool.

Ook in Nederland lopen duizenden mensen op demonstraties tegen de coronamaatregelen schouder aan schouder met FvD, maar ook met bekende neonazi's. Sommigen met prinsenvlaggen, gele sterren en onlangs een grote galg. 

JFvD maakte deze week op twitter reclame voor hun nieuwe 'boreale rompertjes' (hun woorden) met de tekst 'nieuwkomers maken we zelf.' Met daarbij een oproep om de verdringing van witte Nederlanders tegen te gaan door zelf baby's te maken. Dit daags na Baudets betoog tegen het gebruik van condooms door witte heteromannen. 

In een documentaire van Zembla (netwerk van haat) zag ik onlangs dat de AIVD al enkele jaren waarschuwt voor een toenemende dreiging van extreemrechts. In hun jaarverslag noemen zij het risico op een terroristische aanslag in Nederland reëel. In de VS is het dreigingsniveau van extreemrechts inmiddels gelijkgesteld aan dat van IS.

En dan is er natuurlijk nog de stroom van (extreem)rechtse, autoritaire politici als Trump, Bolsonaro en Orbán en het opvallende electorale succes van radicaal/extreemrechtse populistische partijen elders in Europa. 

Ik maak me steeds meer zorgen en ik vraag me af: hoe kijken anderen hier tegenaan? Maak je je ook zorgen of denk je dat het allemaal wel meevalt? Zie je grote verschillen tussen vroeger en nu, of is dit in jouw ervaring iets van alle tijden? (Ik ben zelf eind 20 dus ik ben zeker benieuwd naar het perspectief van mensen die hier al wat langer rondlopen.) Vind je dat we dit soort sentimenten/politici vooral geen aandacht moeten geven of juist dat er een veel duidelijkere grens moet worden getrokken? Of nog iets anders? 

Kortom: een topic over radicaal- en extreemrechts. 

Enkele verwijzingen:
https://nos.nl/artikel/2402936-duitse-rechtsextremisten-jagen-met-pepperspray-en-messen-op-migranten-uit-oosten

Infobericht: link achter betaalmuur is niet toegestaan

Infobericht: link achter betaalmuur is niet toegestaan

Infobericht: link achter betaalmuur is niet toegestaan



https://dekanttekening.nl/nieuws/fvd-jeugd-lanceert-boreale-babypakjes-nieuwkomers-maken-we-zelf5/

https://www.aivd.nl/onderwerpen/extremisme/rechts-extremisme


WorldlyAnteater37

WorldlyAnteater37

25-10-2021 om 20:20

Ik maak me zeker zorgen om Nederland, bepaalde wijken zijn in 20 jaar niet eens meer herkenbaar het lijkt net of je in het buitenland bent. 

Daarbij maak ik me meer zorgen om een andere extremistische kant/cultuur/aanhang.. Zeker als ik lees hoeveel vluchtelingen er de grens over komen, dat zijn niet allemaal onschuldige mensen. In andere landen zijn er ook leden van de taliban tussen uitgehaald. 

Extreem is nooit goed of het nou extreem rechts of extreem links is, maar media als de NOS en Volkskrant noemen graag iets extreem rechts.

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

25-10-2021 om 20:32

Ik weet dat jij er zo instaat Thunderbird, maar dit topic gaat over extreemrechts.

WorldlyAnteater37

WorldlyAnteater37

25-10-2021 om 20:34

Koralinde schreef op 25-10-2021 om 20:32:

Ik weet dat jij er zo instaat Thunderbird, maar dit topic gaat over extreemrechts.

Niet alleen ik. En over links mag je niks zeggen...Dan is het al snel discriminatie. 🤐

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

25-10-2021 om 20:41

Thunderbird schreef op 25-10-2021 om 20:34:

[..]

Niet alleen ik. En over links mag je niks zeggen...Dan is het al snel discriminatie. 🤐

Daar kan je een eigen topic over openen. Ik heb volgens mij een duidelijke openingspost geschreven en ik wil hier graag bij dat onderwerp blijven.

WorldlyAnteater37

WorldlyAnteater37

25-10-2021 om 20:44

Koralinde schreef op 25-10-2021 om 20:41:

[..]

Daar kan je een eigen topic over openen. Ik heb volgens mij een duidelijke openingspost geschreven en ik wil hier graag bij dat onderwerp blijven.

Prima hoor, ik geef alleen even het verschil aan (discriminatie) dat als het over rechts gaat het wel mag maar oooooh als het over links gaat dan wordt een topic gesloten en krijg je een ban. 

ElectricKookabura85

ElectricKookabura85

25-10-2021 om 21:17

Koralinde schreef op 25-10-2021 om 20:41:

[..]

Daar kan je een eigen topic over openen. Ik heb volgens mij een duidelijke openingspost geschreven en ik wil hier graag bij dat onderwerp blijven.

Je vraagt zelf in je openingspost:
"Zie je grote verschillen tussen vroeger en nu, of is dit in jouw ervaring iets van alle tijden?"

En Thunderbird reageert met:
"Ik maak me zeker zorgen om Nederland, bepaalde wijken zijn in 20 jaar niet eens meer herkenbaar het lijkt net of je in het buitenland bent."

Dat is toch een reactie op je eigen vraag in de openingspost? Hoezo moet Thunderbird dat een eigen topic daarover gaan openen? Dit is een reactie op de openingspost, die je zelf ruimer hebt geschreven dan alleen "extreem rechts", ondanks je laatste zin in de openingspost.

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

25-10-2021 om 21:21

ShaunTheSheep schreef op 25-10-2021 om 21:17:

[..]

Je vraagt zelf in je openingspost:
"Zie je grote verschillen tussen vroeger en nu, of is dit in jouw ervaring iets van alle tijden?"

En Thunderbird reageert met:
"Ik maak me zeker zorgen om Nederland, bepaalde wijken zijn in 20 jaar niet eens meer herkenbaar het lijkt net of je in het buitenland bent."

Dat is toch een reactie op je eigen vraag in de openingspost? Hoezo moet Thunderbird dat een eigen topic daarover gaan openen? Dit is een reactie op de openingspost, die je zelf ruimer hebt geschreven dan alleen "extreem rechts", ondanks je laatste zin in de openingspost.

Nee ik bedoel verschillen op het gebied van radicaal/extreemrechtse dreigingen/aanwezigheid. Niet verschillen in het algemeen. Dat lijkt me eigenlijk ook logisch, anders zou dit topic bij wijze van spreken zelfs ineens over smartphones kunnen gaan. 

ElectricKookabura85

ElectricKookabura85

25-10-2021 om 21:23

Koralinde schreef op 25-10-2021 om 21:21:

[..]

Nee ik bedoel verschillen op het gebied van radicaal/extreemrechtse dreigingen/aanwezigheid. Niet verschillen in het algemeen. Dat lijkt me eigenlijk ook logisch, anders zou dit topic bij wijze van spreken zelfs ineens over smartphones kunnen gaan.

Dan kun je beter je openingspost aanpassen, die is te ruim opgesteld.

Hoewel je wel erg veel fantasie nodig hebt om daar 'smartphones' uit te halen.

Thunderbird schreef op 25-10-2021 om 20:44:

[..]

Prima hoor, ik geef alleen even het verschil aan (discriminatie) dat als het over rechts gaat het wel mag maar oooooh als het over links gaat dan wordt een topic gesloten en krijg je een ban.

Mijn hemel ! Stel je niet zo aan en hou op met dat gejammer.

Als je het over de verschillen wil hebben: nu is juist veel meer geaccepteerd dan voorheen. Je mag alles zeggen, binnen de wet. 

De uitspraken van Janmaat vroeger zijn niks vergeleken bij die van Wilders en Baudet nu. En door Wilders is Nederland zo gepolariseerd, dat de problemen die er zijn (want die zijn er zeker vind ik) onbespreekbaar zijn geworden. Want in de ene hoek heb je irritant rechts die werkelijk alles de schuld van migranten of hun nazaten vinden en in de andere hoek irritant links die ieder probleem ontkennen en iedereen die iets anders beweert een racist noemen.

Daar maak ik me zorgen over. Die tweedeling.

Ik maak me zorgen om polarisatie tussen autochtoon en allochtoon en die tussen man en vrouw die extreem-rechts met zich meebrengt. 
Ik maak me evengoed zorgen om de polarisatie t.a.v. klimaat, natuur, racisme en ‘woke’ die extreem-links aanhangt. 

Ik bevind me graag in het midden, waar mensen gewoon normaal met elkaar praten, zich in elkaar verdiepen en rekening met elkaar houden. Ik heb ook helemaal niks met dat slaafse en dominante gedrag zoals je dat op beide flanken ziet: de Grote Leider kan niks verkeerd doen in de ogen van zijn slaafse volgelingen en waant zichzelf ook boven iedere norm verheven (bijv. Baudet en Gario) en ten opzichte van ‘de tegenstander’ heerst een agressief vijandsbeeld wat niemand ter discussie stelt. Ik denk liever zelf. 


Het resultaat van beide polariserende groepen is dat de maatschappij uit elkaar valt. Links en rechts kunnen elkaar sowieso niet luchten, en ik als ‘middenmoter’ voel me niet thuis in een maatschappelijk debat waarin links en rechts zich hebben teruggetrokken op het eigen eilandje en geen enkel belang hechten aan enige vorm van verbinding tussen de maatschappij als geheel. Alles moet wijken voor Het Eigen Gelijk. 

OrganicDeer76

OrganicDeer76

25-10-2021 om 21:58

Het loopt allemaal wel los denk ik. 
En daarnaast snap ik niet dat dit soort topics geopend worden want dit is al heel vaak fout gegaan met dit soort onderwerpen. 

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

25-10-2021 om 22:00

Dus jullie (Rondstruiner en Pino) hebben als ik jullie goed begrijp niet zozeer zorgen over extreemrechts an sich, maar meer in het algemeen over polarisatie?

Koralinde schreef op 25-10-2021 om 22:00:

Dus jullie (Rondstruiner en Pino) hebben als ik jullie goed begrijp niet zozeer zorgen over extreemrechts an sich, maar wel in het algemeen over polarisatie?

Ja, als het midden groot genoeg is middelt dat de extremen uit. Wat je nu ziet is dat de groepen extremen steeds groter worden. Ik heb eerder al eens opgemerkt wat ik vind van de neerwaartse spiraal in het taalgebruik van Wilders (die begon ook ooit met “Ik ben niet tegen de Islam, ik ben tegen de uitwassen van de Islam” en zie waar we nu zijn  ) en Baudet vind ik vooral een eng mannetje met z’n machogedrag en quasi-intellectuele praatjes omdat er kennelijk een grote groep gevoelig is voor die onzin en driftig staat te ja-knikken bij iedere oprisping die uit dat boreale (onder)buikje van hem komt. 
Evengoed ben ik geschrokken van wat er bij Bij1 gebeurde rondom Gario en dan vooral de discussie over de onafhankelijkheid van de onderzoekers (“wit! Dus bevooroordeeld!”) en de slachtoffers (“hij is onschuldig WANT zij roepen dat alleen omdat hij zwart is!”). Dan ben je toch goed afgedreven van rede en ratio, als je zo je argumentatie moet opbouwen en zulke schadelijke waanzin gelooft en uitdraagt.  

Ik voel me bij beiden niet thuis, maar ik zie ook dat er geen enkele groep is in het midden die opstaat, een visie uitdraagt op hoe het in het algemeen/brede maatschappelijk belang wél moet en (nog belangrijker) een idee heeft over hoe we dat in vredesnaam gaan bereiken. Ik mis overal verbinding. In de maatschappij, in de politiek, tussen landen onderling - het wordt er niet beter en gezelliger op als iedereen alleen aan zichzelf (eigen groep, eigen partij, eigen land) denkt. En we weten allemaal dat het voor iedereen beter is om aan het algemeen belang te denken, maar ja daar scoor je geen stemmen mee. Dat baart me het meeste zorgen aan de huidige tijd: dat de extremen in het debat de boventoon voeren met hun monologen terwijl het midden onvoldoende antwoord heeft en ook niet in staat blijkt om “het algemeen belang” overtuigend als de aantrekkelijkste optie neer te zetten.

Ik maak me al zorgen als ik sommige reacties in dit topic lees, dus ik zeg maar verder niks meer

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.