Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Dodenherdenking, (wat) doe jij eraan?

Zit jij de hele avond aan de buis gekluisterd? Ga je naar de herdenking in de buurt? Sta je om 20u even stil langs de snelweg? Of doe je er helemaal niks aan?


Mushu schreef op 04-05-2024 om 15:08:

[..]

https://infocentrumwo2.nl/

Op deze website zijn alle activiteiten te vinden. Volgens mij doen ze vaker rondleidingen. Of ze specifiek deze het hele jaar doorgeven, of alleen op dodenherdenking, weet ik eerlijk gezegd niet.

Dankjewel 

Wij hadden in november al kaartjes met diner geboekt voor in het theater, toen niet bij stilgestaan dat het dodenherdenking is.
Maar kreeg een mail dat de voorstelling een half uur later begint, en ook in het restaurant is er stilte, gelukkig.

Ik probeer als het mogelijk is om de tv uitzending te kijken en 2 minuten stil te zijn. Mocht dat niet lukken dan neem ik later op de avond een momentje van bezinning waarbij ik stil sta bij de slachtoffers.

Ik heb overigens geen vlaggemast (oud huis) maar ik heb net als vorig jaar geëinproviseerd door met iets zwarts de vlag op de helft af te binden. Het signaal is duidelijk denk ik...

Ik vroeg mij trouwens af of er morgen eigenlijk op bevrijdingsdag gevlagd mag worden omdat het zondag is. Dat mocht toch eigenlijk niet? 

OperaQueen schreef op 04-05-2024 om 17:06:

Ik heb overigens geen vlaggemast (oud huis) maar ik heb net als vorig jaar geëinproviseerd door met iets zwarts de vlag op de helft af te binden. Het signaal is duidelijk denk ik...

Ik vroeg mij trouwens af of er morgen eigenlijk op bevrijdingsdag gevlagd mag worden omdat het zondag is. Dat mocht toch eigenlijk niet?

Bevrijdingsdag is tegenwoordig een uitzondering op dat er niet op zondag gevlagd wordt. Overigens geldt de vlaginstructie alleen voor gebouwen van het Rijk. Wij mogen de vlag uithangen wanneer we willen.

Verschilt per jaar een beetje. Soms heeft een kind een rol bij de herdenking (we hebben samen 8 kinderen, twee zaten bij de scouting, soms vanuit school een rol). Dit jaar vanavond geen bijzonderheden dus we zitten thuis voor de buis. Hopelijk blijft het rustig. 
Een van mijn dochters heeft wel een soort herdenkingsdienst binnenkort vanuit school. Het stolpersteine-project. Ze presenteren het in de grote Synagoge hier in de stad. 

Muurbloem1985 schreef op 04-05-2024 om 14:47:

[..]

[Quote verwijderd]

Echt hou op joh. Op het gevaar af dat ik een linkse betweter wordt gevonden: je komt erg dom over met je geblaat. zeg maar beter niks over de herdenking vanavond.

De hele avond en nacht zendt National Geographic beelden van de tweede wereldoorlog uit.
Dus daar zal ik vermoedelijk naar gaan kijken. Niet als herdenking. Ik herdenk het hele jaar door.

Ze zenden vrij vaak - ik dacht eens per week in een thema-avond - uit over Hitler Duitsland en zijn oorlog. Echt alles wat je maar weten wil komt aan bod. Heel veel beelden. Het hele jaar door.

Herfstappeltaart schreef op 04-05-2024 om 18:34:

[..]

Echt hou op joh. Op het gevaar af dat ik een linkse betweter wordt gevonden: je komt erg dom over met je geblaat. zeg maar beter niks over de herdenking vanavond.

Knip


Muurbloem1985 schreef op 04-05-2024 om 18:50:

[..]

[Quote verwijderd]

Daar gaat het niet om. Je kraamt polariserende onzin uit. Dat is nu net wat we niet nodig hebben met z'n allen. Hier laat ik het bij. 

Herfstappeltaart schreef op 04-05-2024 om 18:53:

[..]

Daar gaat het niet om. Je kraamt polariserende onzin uit. Dat is nu net wat we niet nodig hebben met z'n allen. Hier laat ik het bij.

Knip

daar laat ik het ook bij.

Muurbloem1985 schreef op 04-05-2024 om 18:50:

[..]

[Quote verwijderd]

Gelukkig is dat niet wat we doen. We herdenken ook de niet Nederlandse doden zoals bijvoorbeeld de familie Frank.

Daglichtlamp schreef op 04-05-2024 om 19:00:

[..]

Gelukkig is dat niet wat we doen. We herdenken ook de niet Nederlandse doden zoals bijvoorbeeld de familie Frank.

Precies. En ik denk zelf aan nog veel meer mensen. oorlogsslachtoffers zijn verschrikkelijk.

Daglichtlamp schreef op 04-05-2024 om 19:00:

[..]

Gelukkig is dat niet wat we doen. We herdenken ook de niet Nederlandse doden zoals bijvoorbeeld de familie Frank.

Maar die werden natuurlijk vanuit Nederland weggevoerd.

Iedereen moet lekker weten wie hij/zij herdenkt, maar ga niet op de dam lopen schreeuwen als er op 4 mei nationale dodenherdenking is is dat zo moeilijk?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.