Nieuws en actueel
Gebruikersnaaminvullen
22-04-2026 om 13:15
DigiD in Amerikaanse handen
Er zijn al langer berichten dat de Nederlandse partij Solvinity wordt overgenomen door een Amerikaans bedrijf en daardoor alle gegevens van DigiD in handen komen van de VS.
"JA21 stemde tegen. Volgens Kamerlid Van den Berg generaliseert het voorstel "alle Amerikaanse bedrijven". Volgens hem moet er niet gehandeld worden met "teveel anti-amerikanisme" en "symboolpolitiek" en staat het voorstel op "gespannen voet" met de aanbestedingswet."
Zelf zie ik liever dat de gegevens in Nederlandse, of desnoods, Europese handen blijven, ik heb er totaal geen vertrouwen in dat de Trump regering dit niet zal gebruiken om Nederland te gijzelen.
Hoe staan jullie hierin en waarom?
https://nos.nl/artikel/2611503-meerderheid-kamer-wil-beheer-digid-bij-solvinity-weghalen-bij-amerikaanse-overname
Peiling
DigiD in Amerikaanse handen veilig?
Gebruikersnaaminvullen
24-04-2026 om 14:00
Joszy schreef op 24-04-2026 om 13:37:
[..]
Maar zou je dan op de langere termijn niet dezelfde risico's lopen? Stel dat de afd aan de macht komt, weten we dan zeker dat we met Duitsland niet dezelfde problemen krijgen?
Ik vind het best gek dat 'we' dit niet gewoon zelf kunnen. Of mis ik dan iets?
Ik weet niet of er grotere bedrijven zijn die dat kunnen of willen. En er blijft toch altijd een risico dat een bedrijf zichzelf verkoopt aan buitenlanden waar je gevoelige gegevens niet wil hebben. Het vervelende is dat DigiD een EER erkend inlogmiddel is waardoor je ook bij overheden binnen de EER online zaken kunt regelen, wat natuurlijk heel handig is bij emigratie naar een EER land of andere zaken.
Iets ouder artikel, maar ook MijnOverheid is blijkbaar niet veilig.
VS kan gegevens opeisen
Het bedrijf dat de IT-dienstverlening voor MijnOverheid doet, kan bij de persoonlijke gegevens die in MijnOverheid zichtbaar zijn, blijkt volgens de Volkskrant uit een intern onderzoek van Logius. Pieter van Oordt, de hoogste privacy-ambtenaar van Logius, zegt tegen de krant dat dit onderzoek nooit met de Tweede Kamer is gedeeld.
Als Kyndryl Solvinity overneemt, valt het platform onder Amerikaanse wetgeving. De Amerikaanse overheid kan daarmee in het geheim de gegevens opeisen die bij MijnOverheid staan.
Zelfs extra maatregelen die Logius zou nemen, zullen onvoldoende zijn om de gegevens van Nederlanders volledig te beschermen, schrijft de Volkskrant op basis van het interne onderzoek. Volgens de krant is het onderzoek op 24 november gedeeld met het ministerie van Binnenlandse Zaken.
Er waren eerder ook al zorgen dat de Amerikaanse overheid de toegang tot DigiD kan blokkeren als de overname doorgaat. "Ik kan het niet simpeler zeggen: de VS kunnen DigiD voor langere tijd uitzetten en geheime informatieverzoeken uitvaardigen", zegt Van Oordt in de Volkskrant.
Gebruikersnaaminvullen
24-04-2026 om 14:31
rionyriony schreef op 23-04-2026 om 05:50:
Trump niet nee. Iedereen heeft zijn lief en leed al gedeeld met AI chatboxen. Je kan over het hele internet worden gevolgd alleen al door de IP en de manier van praten.
Hij zal de EU in de toekomst eerder verder laten stikken als het in nood is, omdat gebleken is dat hij er toch niet op kan vertrouwen als hij medewerking nodig heeft.
De VS heeft dus die Digid info niet nodig. Het zou ook een slechte reclame zijn voor het bedrijf. Dan zou iedereen zich vooraan afwenden van Amerikaanse hosting services.
Bovendien zouden andere providers veel meer de kans lopen om gehackt te worden omdat de beveiligingskennis hier veel minder geavanceerd is. Nu weer Rituals. Of wou je het door China laten doen of door Iran. Heb je daar meer vertrouwen in. Het zou me niet verbazen als je die heilig hebt verklaard.Ondanks alle EU-sympathie heeft Iran gisteren twee Europese schepen in beslag genomen. Nou dat is je nieuwe "vriend" dan; ben je mooi mee.
Welke medewerking heb je het precies over? Want ik vermoed dat je het over NAVO hebt, maar ik hoop eigenlijk op een ander antwoord.
EU-sympathie? Wat bedoel je daar precies mee? Je laat het namelijk klinken alsof de EU staat te springen en juichen voor Iran alsof het een WK voetbalwedstrijd is..
Courage
24-04-2026 om 18:47
rionyriony schreef op 24-04-2026 om 07:50:
Het is niet zo dat Amerikanen zonder scrupules zijn. Mensen lijken dergelijke dingen te geloven en dat is onzinnig.
Hoe interpreteer jij dan het blokkeren van het e-mailadres van de voorzitter van het Internationale Strafhof?
(en ja, niet alle Amerikanen denken hetzelfde, maar we hebben het nu over politiek en beleid)
Courage
24-04-2026 om 18:50
Gebruikersnaaminvullen schreef op 24-04-2026 om 14:00:
[..]
Ik weet niet of er grotere bedrijven zijn die dat kunnen of willen. En er blijft toch altijd een risico dat een bedrijf zichzelf verkoopt aan buitenlanden waar je gevoelige gegevens niet wil hebben. Het vervelende is dat DigiD een EER erkend inlogmiddel is waardoor je ook bij overheden binnen de EER online zaken kunt regelen, wat natuurlijk heel handig is bij emigratie naar een EER land of andere zaken.
Er is gelukkig al een Europees alternatief: Yivi.
Daar is nog láng niet elke dienst bij aangesloten, maar ik duim dat het nu de wind in zeilen heeft.
Het heeft nog wel meer voordelen boven DigiD. Zoals dat je per dienst kan bepalen welke informatie je met ze deelt en dat het open source is.
kerstbeer
24-04-2026 om 19:39
rionyriony schreef op 23-04-2026 om 05:50:
Hij zal de EU in de toekomst eerder verder laten stikken als het in nood is, omdat gebleken is dat hij er toch niet op kan vertrouwen als hij medewerking nodig heeft.
Landen uit de EU hebben de US al meerdere keren geholpen bij hun oorlogen in dezelfde regio.
Daar zijn we ook Europese soldaten door kwijt geraakt.
Hij heeft zelfs nog eerder dit jaar de soldaten van bondgenoten die in Aghanistan met hun oorlog meevochten beledigd. Dit terwijl hij zelf de militaire dienst wist te ontspringen.
Al die eerdere hulp en gesneuvelden van bondgenoten in Afghanistan en Irak waren al lang door hem en de Republikeinen vergeten.
Hij probeert al een jaar Europa economisch te raken en heeft zelfs gedreigd met invasie richting hun zeer betrouwbare en al heel lang behulpzame bondgenoot Canada. Zijn bondgenootschap is dus niks waard.
Verder zei hij pas nog geen hulp nodig te hebben.
Compleet van de zotte dus dat hij de gedupeerde partij hierin zou zijn.
BeesAreCool
24-04-2026 om 19:51
Dat er een president zit die iedereen lesjes wil leren en wil prikkelen tot zelfstandiger gedrag en daartoe als een ongeleid projectiel door intermenselijke relaties gaat die iedereen overstuur doet raken dat is iets totaal anders. Natuurlijk wil een land niet andermans defensie betalen. Ik denk dat dat normaal is. En dat gewoon vertellen had waarschijnlijk niet genoeg effect. Er was kennelijk een harde les voor nodig.
Laat ze eerst hun inmiddels meer dan 39000000000000 dollars die ze schuldig zijn eens gaan afbetalen voor ze praten over andermans defensie "betalen".
De VS wilde ook altijd maar wat graag militaire invloed over de wereld hebben uit eigenbelang.
Overigens is Nederland het land waarmee ze de beste handelsbalans hebben van alle landen in de wereld.
Wat Nederland koopt van de VS is veel meer dan zij van ons kopen.
rionyriony
26-04-2026 om 15:31
Nederland heeft decennialang voor een prikkie op de eerste rang gezeten. Afschrikking tegen andere landen genoeg want Amerika kwam ons wel redden. We hadden het nooit zolang gered zonder Amerika. Als die wegvalt zijn we een walk-over. In niets serieus te nemen. En steeds een misplaatste grote bek opzetten van moral highground.
Nog zijn we een economische reus, maar daar wordt aan geknabbeld. Als dat feit wegvalt dan kan je de stukjes bij elkaar vegen. Dan krijg je een en al ruzie binnenin en echt niemand komt dan meer voor ons op omdat ze onze economische waarde dan nog nodig hebben voor hun eigen markten. We zullen geblackmaild worden door oosterse landen en we vormen, door al die instroom, allang geen eenheid meer die zich krachtig verzet. Ik denk dan men zich meteen huilend en jammerend overgeeft. Uit vredelievendheid lafheid.
De overheden vertrekken met hun koffertje geld naar veiliger oorden en de mensen die hun ongein hebben betaald blijven berooid achter.
felija
26-04-2026 om 17:16
Handschoenvrouw schreef op 23-04-2026 om 12:48:
[..]
Simpele spelregels:
"EU dictatorship bad! Agressive Nato bad! Dutch gay PM very bad! Genius Trump good! Brilliant Netanyahu good!"
Yup, en als je tegen Trump bent, ben je DUS een Iran sympathisant, de wereld zwart-wit, logisch toch? Wel lekker makkelijk.
BeesAreCool
27-04-2026 om 00:07
rionyriony schreef op 26-04-2026 om 15:31:
Nederland heeft decennialang voor een prikkie op de eerste rang gezeten. L
Een prikkie?
Er zijn ook Nederlandse soldaten gesneuveld in de nog recente Amerikaanse oorlogen die Republikeinse presidenten begonnen in het Midden Oosten. Nederland kwam toen helpen. Dat noem ik geen "prikkie".
Verder mogen de Amerikanen juist zeer blij zijn met ons als handelspartner. Van alle landen in de wereld staan wij veruit op nummer 1 wat betreft het grootste verschil in handelsbalans ten gunste vsn hen.
Misschien denk je dat Trump aan jouw kant staat omdat je wellicht ook rechts bent, maar Trump geeft geen biet om zijn eigen rechtse stemmers. Genoeg berooide Amerikaanse boeren die dat al tot hun schade en schande hebben ondervonden.
Trump bewondert enkel rijke en machtige mannen. Daarom prijst hij al jaren types als Erdogan. De VS houdt er ook al decennia nauwe banden op na met Saudi Arabië.
Om gewone, zelfs rechtse Amerikanen geeft hij geen zier, laat staan om Nederlanders zoals jij of ik. Het gaat alleen om de macht en het geld steeds meer te concentreren bij een select groepje rijken waar hij deel van wil uitmaken.
Hij lacht om mensen die hem nog verdedigen.
rionyriony
27-04-2026 om 06:44
BeesAreCool schreef op 27-04-2026 om 00:07:
[..]
Een prikkie?
Er zijn ook Nederlandse soldaten gesneuveld in de nog recente Amerikaanse oorlogen die Republikeinse presidenten begonnen in het Midden Oosten. Nederland kwam toen helpen. Dat noem ik geen "prikkie".
Verder mogen de Amerikanen juist zeer blij zijn met ons als handelspartner. Van alle landen in de wereld staan wij veruit op nummer 1 wat betreft het grootste verschil in handelsbalans ten gunste vsn hen.
Misschien denk je dat Trump aan jouw kant staat omdat je wellicht ook rechts bent, maar Trump geeft geen biet om zijn eigen rechtse stemmers. Genoeg berooide Amerikaanse boeren die dat al tot hun schade en schande hebben ondervonden.
Trump bewondert enkel rijke en machtige mannen. Daarom prijst hij al jaren types als Erdogan. De VS houdt er ook al decennia nauwe banden op na met Saudi Arabië.
Om gewone, zelfs rechtse Amerikanen geeft hij geen zier, laat staan om Nederlanders zoals jij of ik. Het gaat alleen om de macht en het geld steeds meer te concentreren bij een select groepje rijken waar hij deel van wil uitmaken.Hij lacht om mensen die hem nog verdedigen.
Amerika was de grootste betaler in de NAVO en iedereen wou zo weinig mogelijk bijdragen, omdat ze aannamen dat Amerika tóch het grootste belang bij de NAVO had. Maar dat is verschoven inmiddels. En oorlogen zijn lelijk, wreed, harteloos en vaak voelen ze zinloos en mensen sterven voor hun land en volk maar het is een investering in je vrijheid. En die wil men hier niet opbrengen en daarom gaat dit land naar de kloten. Men buigt liever voor écht boze krachten.
Trump is baas van de VS en zal niet veel doen (behalve indirect) om de Europeanen te bevoordelen als hij daar niet direct nut van heeft dus wat bedoel je met "aan jouw kant"? Hij leert ondertussen aan landen lesjes die men hier verleerd is (je leeft in een gevaarlijke wereld) maar het is aan dovemansoren. Men blijft in zijn eigen imaginaire wereldje hangen en daarin is men "boos op de boodschapper".
Ik vind dat hij in zijn eigen land destructieve ontwikkelingen even heeft kunnen stoppen. Zo'n persoon is niet perfect en zal zelf ook wel nadelen met zich meebrengen. Zo vind ik geschenken maar niks. Ik weet niet waarom hij een vliegtuig als geschenk accepteerde. Misschien omdat geschenken de taal van bondgenootschappen tussen landen in het Midden-Oosten zijn en hij dat gebaar niet wil schofferen.
Verder zie ik allemaal boze veronderstellingen die in je eigen geest erg belangrijk zijn als redenen om anti te zijn zoals rijke machtige mannen bewonderen. Dat is natuurlijk ook soms wel in zijn belang om contact te onderhouden en landen die meteen kunnen beslissen zijn directer en sneller in onderhandelingen. Er zit dan een echte persoon en geen ambtenaar. En instituties zoals de EU zijn saaie molochen die vooral eindeloos willen praten terwijl er tenslotte niets uitkomt dan een slap aftreksel is van de gemiddelde wil van veel landen.
Hij is iemand die de rol speelt van onvoorspelbaar te zijn als tactiek om te bereiken wat hij beoogt. Niet om allemansvriend te zijn en ten koste van alles te willen deugen.
Hij heeft meerdere strategische doelen bereikt terwijl meerdere aardiger lijkende presidenten zoals Obama veel minder hebben bereikt.
De aardige sympathieke vent spelen is dus totaal iets anders dan goed functioneren voor de rol waarvoor je aangenomen bent. Soms vereist dat een andere houding dan charmant praten.
En een president is weer iets totaal anders dan een land, de Verenigde Staten.
En verder ben ik over dit sub-onderwerp wel uitgesproken; ik zit hoogstvermoedelijk mijn tijd te verdoen.
Joszy
27-04-2026 om 07:36
rionyriony je houdt ellenlange betogen. Maar als je wilt dat we minder leunen op de VS, vind je dan niet dat digid juist niet naar de VS moet? Juist om onafhankelijk te worden? Want dat is hier het onderwerp, niet de defensie uitgaven.
kerstbeer
27-04-2026 om 09:34
rionyriony schreef op 27-04-2026 om 06:44:
[..]
Amerika was de grootste betaler in de NAVO
Je negeert het punt over de gesneuvelde soldaten.
De VS is nu verschillende keren een oorlog begonnen in het Midden Oosten en dat is allemaal nog niet zo lang geleden. Elke keer onder een Republikeinse president. Daar zijn inderdaad ook Europese soldaten gesneuveld.
Waarom heb jij het alleen over geld als het bondgenootschap met de VS ook mensenlevens heeft gekost van Europeanen?
Courage
27-04-2026 om 10:05
Ik herhaal mijn eerdere vraag aan je Rionyriony nog een keer. Want daar heb je niet op geantwoord.
Het is niet zo dat Amerikanen zonder scrupules zijn.
Hoe interpreteer jij dan het blokkeren van het e-mailadres van de voorzitter van het Internationale Strafhof?
(en ja, niet alle Amerikanen denken hetzelfde, maar we hebben het nu over politiek en beleid)
BeesAreCool
27-04-2026 om 10:42
rionyriony schreef op 27-04-2026 om 06:44:
[..]
De aardige sympathieke vent spelen is dus totaal iets anders dan goed functioneren voor de rol waarvoor je aangenomen bent. Soms vereist dat een andere houding dan charmant praten.
En een president is weer iets totaal anders dan een land, de Verenigde Staten.
Als er iemand slecht functioneert is het Trump wel.
Vraag maar aan al de Amerikaanse boeren die in financiële problemen zijn gekomen, Amerikanen die hun baan zijn kwijtgeraakt (werkeloosheid stijgt en die was erg laag onder Biden), Amerikanen die de prijs van hun medicijnen omhoog zien gaan, Amerikanen werkend in de Amerikaanse toerisme sector en nog veel meer gedupeerde Amerikanen.
Wel kan hij meer dan een miljard dollar per dag besteden van het Amerikaanse belastinggeld aan Iran en dat alles om ook daar voor schut te staan. Als je denkt dat ik daar blij mee ben, heb je het mis want ik haat het regime in Iran. Trump's doldwaze acties helpen hen echter een sterkere positie te krijgen en daar baal ik van.
En de Amerikaanse staatschuld blijft maar stijgen.
Zelfs als je het bekijkt van een "Amerika eerst!" standpunt faalt hij dus.
Ondanks alle EU-sympathie heeft Iran gisteren twee Europese schepen in beslag genomen. Nou dat is je nieuwe "vriend" dan; ben je mooi mee.