Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

DigiD in Amerikaanse handen

Er zijn al langer berichten dat de Nederlandse partij Solvinity wordt overgenomen door een Amerikaans bedrijf en daardoor alle gegevens van DigiD in handen komen van de VS. 

"JA21 stemde tegen. Volgens Kamerlid Van den Berg generaliseert het voorstel "alle Amerikaanse bedrijven". Volgens hem moet er niet gehandeld worden met "teveel anti-amerikanisme" en "symboolpolitiek" en staat het voorstel op "gespannen voet" met de aanbestedingswet."

Zelf zie ik liever dat de gegevens in Nederlandse, of desnoods, Europese handen blijven, ik heb er totaal geen vertrouwen in dat de Trump regering dit niet zal gebruiken om Nederland te gijzelen.
Hoe staan jullie hierin en waarom?

https://nos.nl/artikel/2611503-meerderheid-kamer-wil-beheer-digid-bij-solvinity-weghalen-bij-amerikaanse-overname

Peiling

DigiD in Amerikaanse handen veilig?
42 stemmen
0%
93%
2%
5%
0%

Totaal geen vertrouwen dat DigiD veilig is in Amerikaanse handen. Ik heb dus nee gestemd. Zeker nu de ene hack na het andere in de media komt, hoop ik met heel mijn hart dat het in Nederlandse handen blijft. Niet dat dat een 100 % garantie is dat het altijd goed gaat maar in de Trump-administration heb ik echt 0.0 % vertrouwen.

Die aanbestedingswet moeten ze dan maar aanpassen. Gegevensbescherming is belangrijker! We weten allemaal dat de Amerikanen de CLOUD act hebben. Daarmee kunnen ze data gebruiken ‘voor hun veiligheid’ ook al staat het hier op een server en valt het onder de Europese beschermende wetgeving zoals de GDPR. Dat boeit die Amerikanen helemaal niet. En voor wie nu denkt dat-ie niets te verbergen heeft, per ‘regime change’ kun je zomaar een persona non grata worden als je genderoperaties hebt ondergaan. Of iets anders. 

Gebruikersnaaminvullen

Gebruikersnaaminvullen

22-04-2026 om 13:51 Topicstarter

ToetieToover schreef op 22-04-2026 om 13:45:

Die aanbestedingswet moeten ze dan maar aanpassen. Gegevensbescherming is belangrijker! We weten allemaal dat de Amerikanen de CLOUD act hebben. Daarmee kunnen ze data gebruiken ‘voor hun veiligheid’ ook al staat het hier op een server en valt het onder de Europese beschermende wetgeving zoals de GDPR. Dat boeit die Amerikanen helemaal niet. En voor wie nu denkt dat-ie niets te verbergen heeft, per ‘regime change’ kun je zomaar een persona non grata worden als je genderoperaties hebt ondergaan. Of iets anders.

Maar ook blokkeren. Kijk maar naar de blokkade van de emailaccount van de hoofdaanklager van het ICC vorig jaar. Als sanctie omdat Trump hem persona non grata had verklaard.

https://www.binnenlandsbestuur.nl/digitaal/wake-up-call-microsoft-sluit-e-mail-icc-zonder-pardon-af

Dit zijn van die dingen waarvan je denkt: hoe kunnen ze zo dom zijn, als dit doorgaat. 

Ik vind het sowieso raar dat digi-d in de handen is van een bedrijf

Totaal geen vertrouwen in dat dit goed gaat. Zulke gevoelige informatie moet in liefst Nederlandse- en eventueel Europese handen blijven.

Gebruikersnaaminvullen

Gebruikersnaaminvullen

22-04-2026 om 15:00 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 22-04-2026 om 14:36:

Ik vind het sowieso raar dat digi-d in de handen is van een bedrijf

Solvinity is de leverancier van DigiD en levert het platform waarop het draait. DigiD zelf wordt beheerd door Logius, onderdeel van het Ministerie van Binnenlandse Zaken. 

Ik volg het nieuws hierover ook al een tijdje, en ik hoop echt dat er nog een stokje voor gestoken kan/zal worden.
Mijn voorbeeld is inderdaad ook altijd het blokkeren van het outlook-mailadres bij het ICC.

Herfstappeltaart schreef op 22-04-2026 om 14:56:

Totaal geen vertrouwen in dat dit goed gaat. Zulke gevoelige informatie moet in liefst Nederlandse- en eventueel Europese handen blijven.

dit. niet eens omdat het amerikaans is, maar vooral omdat het daarmee uit onze handen is. en nee, "wij" hebben op it gebied geen best track-record, maar dan nog 

Ik vertrouw de Amerikanen onder Trump helemaal niet
Zie ze er nog wel voor aan om bij een volgende wereldcrisis die ze creeren dan te zeggen: "jullie sturen geen militaire hulp? Dan zetten wij de DigiD knop uit."

Is dat een rare gedachte? Een decennia geleden had bijna iedereen je voor gek verklaard als je zou voorspellen wat Trump nu allemaal doet.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.