Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

De 'verwende sneeuwvlokjes' van Generatie Z zoeken hun weg op de arbeidsmarkt


Miepjecody schreef op 08-10-2023 om 16:09:

[..]

Niet meteen met 18 hoor. Ik woonde ook op platteland we hadden brommers.

Ik mocht geen brommer. Een jongen bij ons uit de buurt was een paar jaar voor ik 16 werd verongelukt met zo'n ding. 

We hebben voor onze kinderen een peugeot 106 gekocht uit 1998, van een oud dametje...En die moeten ze delen.... en iedereen heeft een abo op het openbaar vervoer.... We wonen in een klein dorp....Met 2 keer in het uur een bus.....  tot 3 uur s"nachts...

redbulletje schreef op 08-10-2023 om 16:23:

[..]

Ik mocht geen brommer. Een jongen bij ons uit de buurt was een paar jaar voor ik 16 werd verongelukt met zo'n ding.

En hoeveel jongeren verongelukken als zij net hun rijbewijs hebben? Beetje vreemde maatstaf, gezien ook niet alle ouders (begrijpelijk) een rijbewijs kunnen bekostigen voor hun kinderen.

Kersje schreef op 08-10-2023 om 15:58:

[..]

En ik denk dat je daar juist het probleem te pakken hebt. Prima als je als motto ‘ik werk om te leven’ hebt, maar wees dan ook realistisch in hetgeen dat werkelijk inhoudt. Dat je als 25-jarige met 3-4 dagen werken geen hypotheek van 4K kunt krijgen als starter op de markt. En daar gaat het vaak verkeerd tegenwoordig.

Dat ze zich met drie of vier dagen werken geen huis kunnen veroorloven is nog tot daar aan toe maar veel kunnen dat ook niet als ze vijf dagen werken. Het is zelfs voor stelletjes die beide voltijds werken moeilijk. Ik ken eigenlijk geen generatie genoten die met 25 jaar nog thuis woonden en we betaalden geen van allen een vermogen voor een appartement of doorzonwoning. 

Tuinfluiter schreef op 08-10-2023 om 17:27:

[..]

Dat ze zich met drie of vier dagen werken geen huis kunnen veroorloven is nog tot daar aan toe maar veel kunnen dat ook niet als ze vijf dagen werken. Het is zelfs voor stelletjes die beide voltijds werken moeilijk. Ik ken eigenlijk geen generatie genoten die met 25 jaar nog thuis woonden en we betaalden geen van allen een vermogen voor een appartement of doorzonwoning.

Mijn reactie was enigszins gechargeerd natuurlijk, maar hopelijk begreep je de intentie? 

En ik daarentegen kende genoeg generatiegenoten, zelfs (6 jaar) jonger ook nog, die nog thuis woonden door div redenen.

Kersje schreef op 08-10-2023 om 15:58:

[..]

En ik denk dat je daar juist het probleem te pakken hebt. Prima als je als motto ‘ik werk om te leven’ hebt, maar wees dan ook realistisch in hetgeen dat werkelijk inhoudt. Dat je als 25-jarige met 3-4 dagen werken geen hypotheek van 4K kunt krijgen als starter op de markt. En daar gaat het vaak verkeerd tegenwoordig.

dat idd. Dan kun je straks niet een huis kopen, niet altijd op vakantie, geen auto op de weg houden. 

Kersje schreef op 08-10-2023 om 17:55:

[..]

Mijn reactie was enigszins gechargeerd natuurlijk, maar hopelijk begreep je de intentie?

En ik daarentegen kende genoeg generatiegenoten, zelfs (6 jaar) jonger ook nog, die nog thuis woonden door div redenen.

Heel eerlijk en ik heb ook even nagedacht over mijn reactie begrijp ik je intensie echt niet.

Door mijn kinderen, één millennium en één op de grens van millennium en generatie Z, ken ik heel veel  mensen van die leeftijd. Ik zie die levenshouding gewoon niet die hier geschetst wordt. Ze studeren hebben bijbaantjes en zijn daar gewoon druk mee en werken hard en gelukkig maken ze ook nog af en toe plezier en sommige worden inderdaad wel eens verwend door hun ouders. 

Maar ik zie ook de zorgen van die generatie ze zijn bang dat ze nooit een fatsoenlijk woonplek vinden en de extra studieschuld die ze hebben doordat ze geen basisbeurs hebben gehad drukt echt op sommigen van hen. 

Natuurlijk waren in elke generaties wel eens dertigers die nog thuis woonden, maar de woningmarkt is momenteel gewoon echt moeilijk voor starters. Ik ben van de verloren generatie en sommige hebben lang gestruggeld voordat ze een fatsoenlijk baan hadden maar we hadden wel een betaalbare woning.

Kersje schreef op 08-10-2023 om 15:58:

[..]

En ik denk dat je daar juist het probleem te pakken hebt. Prima als je als motto ‘ik werk om te leven’ hebt, maar wees dan ook realistisch in hetgeen dat werkelijk inhoudt. Dat je als 25-jarige met 3-4 dagen werken geen hypotheek van 4K kunt krijgen als starter op de markt. En daar gaat het vaak verkeerd tegenwoordig.

Dat zie je veel gebeuren?

Dat is wel interessant. Veel van mijn jongere collega’s werken fulltime en kunnen überhaupt geen hypotheek krijgen op de huidige huizenmarkt. Ze hebben geen auto, omdat ze veel te veel geld kwijt zijn aan particuliere huur. Ze hebben housemates en hebben zonder relatie weinig zicht op een koophuis. Ik zie bij hen weinig illusie dat ze met 3 dagen werk een hypotheek van 4 ton zouden krijgen.

redbulletje schreef op 08-10-2023 om 15:13:

[..]

Rijbewijzen werden toch echt wel massaal gehaald al dan niet dmv bijbaantjes. En vaak leverde een goedkoop oud barrel meer kansen op bijverdiensten op.

Ik ben in Groningen opgegroeid en ik was op mijn 20e een van de eersten van mijn vrienden met een autorijbewijs. Maar hier gingen veel ook binnen Groningen op kamers dus een rijbewijs had je niet nodig. Als je thuis woont hou je ook meer over om een rijbewijs en een autootje te halen. 
Mijn dochter was 18 toen ze hem haalde. Zelf bij elkaar gespaard. Met 20 kocht ze een huis. Zoon is nu met 24jr net pas begonnen met rijlessen. Woont ook binnen de ring dus voor in de stad niet nodig. 

Tuinfluiter schreef op 08-10-2023 om 17:27:

[..]

Dat ze zich met drie of vier dagen werken geen huis kunnen veroorloven is nog tot daar aan toe maar veel kunnen dat ook niet als ze vijf dagen werken. Het is zelfs voor stelletjes die beide voltijds werken moeilijk. Ik ken eigenlijk geen generatie genoten die met 25 jaar nog thuis woonden en we betaalden geen van allen een vermogen voor een appartement of doorzonwoning.

Niet een vermogen, maar geen van mijn  vrienden woonde in een appartement of doorzonwoning. Er werd best wel veel in de marge gerommeld. 

Ik ben wel jaloers op de grenzen die mijn jongere collega’s kunnen trekken. Dat was ‘in mijn tijd’ absoluut not-done. Daarnaast zie ik wel een overdrijving van de lusten van mijn generatie, en die van mijn ouders. 
Wat ik ook zie, maar dat is misschien mijn omgeving: een emancipatie van het gewone over het elitaire. 

Mevrouw75 schreef op 11-10-2023 om 07:54:

Ik ben wel jaloers op de grenzen die mijn jongere collega’s kunnen trekken. Dat was ‘in mijn tijd’ absoluut not-done. Daarnaast zie ik wel een overdrijving van de lusten van mijn generatie, en die van mijn ouders.
Wat ik ook zie, maar dat is misschien mijn omgeving: een emancipatie van het gewone over het elitaire.

Nou, het werk zal toch gedaan moeten worden ( zorg)  Tijdje terug kwam iemand werken :oh moet ik iemand wassen, dat wil ik niet.

Miepjecody schreef op 11-10-2023 om 08:12:

[..]

Nou, het werk zal toch gedaan moeten worden ( zorg) Tijdje terug kwam iemand werken :oh moet ik iemand wassen, dat wil ik niet.

Ja, zo kan je het ook bekijken. Maar compleet over je grenzen gaan is ook niet de bedoeling, niet waar? Dan regelen ze het maar anders hoor, iets met duurzame inzetbaarheid enzo. 

(Oh, niet persoonlijk, maar benadrukken dat iemand in de zorg werkt hoeft niet). 

Mevrouw75 schreef op 11-10-2023 om 07:49:

[..]

Niet een vermogen, maar geen van mijn vrienden woonde in een appartement of doorzonwoning. Er werd best wel veel in de marge gerommeld.

Hangt waarschijnlijk van de plaats en tijd af. In de jaren 80 had je nog premiekoop woningen en woningbouw verenigingen die huizen verhuurden die net in de vrijesector zaten. Voor sociale huur waren waar ik woonde de wachttijden ook niet zo extreem al je nu vaak hoort. Als je je met 18 inschreef had je rond de 25 een betaalbaar huis.

In iedere generatie heb je nare mensen, dat lijkt me wel duidelijk. En gek genoeg worden deze dan altijd als voorbeeld aangedragen om als voorbeeld voor die hele generatie te dienen.
En ja het is van alle tijden om de jeugd lui en brutaal enz. te vinden (door nare mensen denk ik dan).
Mijn oma vond mij een brutaal nest. Mijn ouders vonden hun buurtkinderen brutaal en vervelend. Mijn vader had zo zijn bedenkingen toen ik met mijn vriend thuiskwam (nu man). Die werkte met de computer en dat is toch geen echt werk! De hele dag op je reet zitten en nog betaald krijgen ook.

Ik heb zelf besloten hier niet aan mee te doen. Iedere generatie heeft zo zijn geluk en pech. 
Mijn volwassen kinderen zullen wellicht nooit een huis kunnen kopen. Dat vind ik voor die hele generatie wel behoorlijk rot. Mijn oudste heeft een enorme studieschuld.

Mijn ouders hebben in de nasleep van de oorlog veel armoede gekend. Scholing was voor hen niet weggelegd en zeker meisjes mochten niet studeren.

Zelf moet ik werk en zorg zien te combineren, waar ik veel mensen van mijn leeftijd mee zie worstelen. Ik zie ook steeds meer generatiegenoten die op de kleinkinderen moeten passen.  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.