Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Dalend geboortecijfer en meningen over kinderlozen

Verander je als mens als je kinderen hebt? Ja over het algemeen wel. Maar dat wil niet altijd zeggen dat ze er dan ook leuker op worden. 

Ik vind kinderlozen zeker niet egoïstisch.  Sterker nog, ik zou ik deze tijd ook twijfelen of ik wel kinderen op deze wereld zou willen  zetten. Het is een  behoorlijk zooitje momenteel, oorlogen, armoede, ziektes en klimaatverandering  enz. Ik ben blij met mijn kinderen hoor. Maar snap kinderloze helemaal. En ieder zijn eigen keuze. 

Ik heb Angela de Jong nooit echt gemogen en nu zeker niet meer. 
Wie is zij om te bepalen of vrouwen een leuker mens worden van moederschap?
Mijn kinderwens was als tiener/jongvolwassen vrouw nooit echt heel aanwezig en toen ik dik in de 20 nog geen man had heb ik al wel eens tegen mijn ouders gezegd dat ik niet de dochter was die ze opa en oma zou maken. 
Uiteindelijk toch een man leren kennen die het hebben van kinderen ongeveer zag als het ultieme geluk. Na enige tijd ben ik halverwege de 30 toch moeder geworden en een paar jaar later is er ook nog een tweede kind gekomen. 
We zijn een fijn en warm gezin maar hebben ook wel voor de nodige uitdagingen gestaan.  En ondanks alles zijn we heel gelukkig met elkaar. 
Het moederschap heeft mij veranderd, zeker. Ben ik er leuker van geworden? Zeker niet! De zorgen en het besef dat een kinderleven ook eindig zou kunnen zijn hebben mij heel goed laten beseffen dat je niet alles uit het leven hoeft te halen wat erin zit. 
Dat het hebben van kinderen betekent dat je soms een stapje terug moet doen. 
Voor veel kinderen van nu vind ik het zielig dat ze op de wereld lijken gezet om het huisje,  boompje, beestje plaatje van de ouders compleet te maken maar dat er weinig echte aandacht is voor die kinderen.
Mensen en dan vooral de vrouwen die geen kinderen krijgen (met wat voor reden dan ook) verdienen respect dat ze hun weloverwogen keuze maken en zich niet laten overhalen om toch moeder te worden. 

Voor mij is het leven met kinderen beter. Maar als je geen kinderen wil en tóch kinderen krijgt, dan lijkt mij dat dit het leven voor het hele gezin slechter maakt.

Ik denk dat ik voor kinderen een leuker mens was (energiek, spontaan, ondernemend). En dat ik nu een beter mens ben (meer empathie, veel zachter geworden, behulpzamer). Ik verwacht dat ik dat zonder kinderen niet bereikt had.

Als kinderloze hoef jij je niet te schamen wat mij betreft. Helemaal prima als de beroepsbevolking krimpt. Ik hoop dat we dan massaal weer wat nuttiger werk gaan doen. 

Ik ben dik in de 40 en heel bewust kinderloos, want ik hou namelijk niet van kleine kinderen. Dus om te voorkomen dat ik gedurende ongeveer twaalf jaar een heel erg onaangenaam mens zou worden ben ik er maar niet aan begonnen. Want reken maar dat haar theorie op mij niet opgaat.

Egoïstisch wil ik mezelf ook niet noemen: ik heb geïnvesteerd in een off grid leven, koop alles van voeding tot schoonmaakmiddel tot huidverzorging zoveel mogelijk ecologisch verantwoord wat een lieve duit kost, ik stap 1 keer in de 10 jaar op het vliegtuig, eet geen vlees, zuivel en vis, eieren alleen van eigen kippen.
En ik weet dat ik niet de enige ben die zo verantwoordelijk mogelijk probeert te leven.

Hoezo egoistisch?

Iedereen moet doen waar zij/hij blij van wordt (binnen grenzen natuurlijk). Ik heb kinderen en daar ben ik blij mee. Ik denk dat mijn leven leuker is met en geloof niet zo in dat de wereld nu zo veel slechter is dan in andere periodes de afgelopen 70 jaar. Ik verheug me dan ook op kleinkinderen. Ben ik een beter mens doordat ik moeder ben. Nee dat denk ik niet. Wel gelukkiger. 

lientje69 schreef op 04-06-2026 om 12:53:

Verander je als mens als je kinderen hebt? Ja over het algemeen wel. Maar dat wil niet altijd zeggen dat ze er dan ook leuker op worden.

Ik vind kinderlozen zeker niet egoïstisch. Sterker nog, ik zou ik deze tijd ook twijfelen of ik wel kinderen op deze wereld zou willen zetten. Het is een behoorlijk zooitje momenteel, oorlogen, armoede, ziektes en klimaatverandering enz. Ik ben blij met mijn kinderen hoor. Maar snap kinderloze helemaal. En ieder zijn eigen keuze.

De reden om geen kinderen te krijgen is veel simpeler: er is geen kinderwens. Voor een kleine minderheid zal de toestand in de wereld de reden zijn, maar de meesten willen gewoon geen kinderen.

MRI

MRI

04-06-2026 om 13:46

ToetieToover schreef op 04-06-2026 om 12:10:

Het staat mij tegen dat een maatschappelijke ontwikkeling wordt afgewenteld op het geweten van individuele vrouwen. De nadelen wegen simpelweg niet op tegen de voordelen. Mensen genoeg op de wereld. En, sinds ik meer heb gekeken over “The selfish gene”, blijkt kinderen krijgen de ultieme egoïstische daad te zijn. Laat je niks aanpraten.

Nou dat.En dat terwijl er niet wordt gekeken naar de oorzaken: vrouwen moeten nog steeds kinderen opvoeden alsof ze geen werk hebben en werken alsof ze geen kinderen hebben. 

Ik zou Angela de Jong voornamelijk heel erg laten kletsen. Ik heb de column ook gelezen. Slaat werkelijk helemaal nergens op.

Kinderen krijg je( als dat lukt) omdat je t zelf graag wil. Het is dus best een egoïstische keuze.
Een kind vraagt er niet om om geboren te worden.
Dat gezegd hebbende ik heb kinderen en  kleinkinderen en ze verrijken mijn leven.

Ik heb ook kinderen van anderen opgevoed ( pleegkinderen) sommigen waren zo verknipt, ik kan mij niet voorstellen dat het evenwichtige  volwassenen worden, die zelf goed kinderen op kunnen voeden

Dus als je kinderen krijgt heb je de taak er ook echt je best voor te doen( mijn mening) daar heeft zo n kind dan levenslang profijt van.

Niet al mijn kinderen willen kinderen, ik denk dat ze dan wat missen en vind dat jammer, maar hun keuze! Dat respecteer ik.

Voor ons, ouderen is t goed dat de kinder instroom op pijl blijft( wie verzorgt ons later, wie brengt de aow op etc)
Voor de aarde is t goed als er minder mensen zijn.

Ik ben ongelooflijk blij met mijn kind en geniet (nog meer) van het leven sinds zij er is, maar ik begrijp de keuze voor sen kinderloos bestaan ook heel goed. Ik vind zowel het krijgen van kinderen als kinderloos zijn niet egoistisch, vind het ook altijd wat een rare term in deze discussie. Het is gewoon een van de twee, en je maakt de keuzes in je leven -hopelijk- in eerste aanleg altijd voor jezelf. Dat vind ik geen egoisme maar gewoon hoe het leven werkt. Moeder zijn, zeker van een jong kind is wel een heel specifieke ervaring, die ik soms wat beter kan delen met andere jonge moeders, maar dat wil niet zeggen dat ik denk dat je daar automatisch een beter mens van wordt. Zelf merk ik wel, dat ik me meer nog dan hiervoor inzet voor en drukmaak over 'de wereld' omdat mijn dochter er hopelijk ook nog een jaar of negentig op zal rondlopen. 

MiniJCW schreef op 04-06-2026 om 13:41:

[..]

De reden om geen kinderen te krijgen is veel simpeler: er is geen kinderwens. Voor een kleine minderheid zal de toestand in de wereld de reden zijn, maar de meesten willen gewoon geen kinderen.

Toch hoor ik deze reden van een aantal jonge vrouwen om mij heen.

Wat een geneuzel van die Angela. Het hebben van kinderen is geen heilige graal. Mijn zus en haar man willen geen kinderen, hoe vaak ze zich daar wel niet voor moet verontschuldigen. Ik heb er slechts één, dan doe je het ook al niet goed. Één is zielig, je gunt hem of haar geen broertje of zusje, bla, bla, bla.
Één ding weet ik eigenlijk zeker: krijg vooral alleen een kind/kinderen als jij (en je partner) het echt heel graag willen, ook rationeel gezien. Begin er anders vooral niet aan. 

lientje69 schreef op 04-06-2026 om 15:11:

[..]

Toch hoor ik deze reden van een aantal jonge vrouwen om mij heen.

En je hebt gelijk hoor Lientje, de toestand in de wereld ( klimaat) is ook voor 1 van mijn kinderen de reden om kinderloos te blijven

Groentetuin schreef op 04-06-2026 om 15:34:

[..]

En je hebt gelijk hoor Lientje, de toestand in de wereld ( klimaat) is ook voor 1 van mijn kinderen de reden om kinderloos te blijven

Maar dan is er in de basis al niet een hele sterke kinderwens misschien?

Als je geen kinderen hebt, hebben mensen daar een oordeel over, maar als je wel kinderen hebt ook. Als je thuisblijfmoeder bent hebben mensen daar een oordeel over, maar als je je kinderen veel naar de opvang brengt ook. Als je je kinderen geen borstvoeding geeft, hebben mensen daar een oordeel over, maar als je je kind van drie nog borstvoeding geeft ook. Kortom, je kan het nooit voor iedereen goed doen. Altijd heeft er wel iemand een oordeel over je. Dus lekker achter je eigen keuzes gaan staan en niet oordelen over de keuzes van anderen, dan wordt je leven echt leuker!

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.