Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

culturele toe-eigening

Granny71 schreef op 26-07-2021 om 11:39:

[..]

Ik kwam als blanke Nederlandse vrouw solliciteren op een jachtwerf. Ik werd doorgestuurd naar kantoor terwijl ik kwam solliciteren voor de functie van jachtschilder en dus in de werkplaats moest zijn.

Heeft niets met discriminatie te maken maar met vooroordelen.

En toch kan jou Antilliaanse vriend de racisme kaart trekken en ik niet.

Jij kan de sexisme-kaart trekken. 

Rockstar schreef op 26-07-2021 om 11:40:

[..]

Het komt inderdaad arrogant/vernederend over, maar als de persoon in kwestie daadwerkelijk iets doet wat je als onbeschaafd kan beschouwen, vind ik daar niks mis mee. Wat je in het dik gedrukte zegt is als volgt: Eeen Nederlander mag wel onbeschaafd zijn en een Surinamer niet. Wat mag de Surinamer dan wel zijn? Ongemanierd, ongeciviliceerd, onopgevoed?

Dat is niet wat ik zeg, lees maar wat er tussen haakjes staat. In het geval van dit voorbeeld had Rutte kunnen volstaan met: deze uitspraak raakt mij en vind ik erg onterecht, want… . Dan heb je een inhoudelijk debat, zoals dat hoort in de Tweede Kamer.

Context doet er toe. Tegen iemand in dezelfde positie kun je meer zeggen zonder te kwetsen dan tegen iemand die minder kansen heeft dan jijzelf. Ik vind het belangrijk om daar rekening mee te houden. Ik heb in zo’n geval meer ruimte; die kan ik innemen of ik kan een beetje van mijn ruimte aan de ander geven zodat we iets dichter bij elkaar komen. 

Als man kun je in contact met een vrouw iets voorzichtiger zijn in je gedrag en woordkeus, als iemand uit een hogere sociale klasse met iemand uit een lagere sociale klasse, als gezond iemand met iemand met een beperking, etc. 

Oh heb me toch eens zo rotgelachen. Ik werkte in een kiosk op het station en daar werd nogal veel gejat. Ik zag een donkere man zijn hele jas volstoppen en tipte de bedrijfsleider. Blonde man met blauwe ogen. Er stond ook een donkere vrouw in de zaak. Dat was de echtgenote van mijn bedrijfsleider maar dat kon die dief niet weten natuurlijk. Zodra hij werd gesommeerd door mijn bedrijfsleider om zijn jas leeg te halen begon die kerel stennis van hier tot tokyo te maken "vuile racist bla bla bla" en weetikwat nog meer. De dief wendde zich tot de donkere vrouw omdat ie dacht 'nu krijg ik vast wel een medestander' en begon te bleren vuile nazi dit dat racist en ga zo maar door. Die vrouw draait zich om en gaat m nog net niet te lijf haha. "jij praat niet zo over MIJN MAN" puntje bij paaltje toen de politie kwam bleek ie niet alleen bij ons maar ook bij de AH echt mega veel gestolen te hebben. Zijn aanhouding had geen ene klap met racisme te maken. Maar het roept wel lekker makkelijk he.

En over vooroordelen op basis van uiterlijk, dat is geen racisme. Hoevaak ik als blonde vrouw niet voor de conductrice word aangezien terwijl ik toch echt de machinist ben. Ik draag tegenwoordig maar gewoon een functiebordje op mijn pak maar dan nog heb je van die mensen die automatisch zoiets hebben van dat moet een vergissing zijn.  Dan ga ik ook niet meteen staan krijsen dat het seksisme is.

Piratenkoningin schreef op 26-07-2021 om 11:51:

[..]

Dat is niet wat ik zeg, lees maar wat er tussen haakjes staat. In het geval van dit voorbeeld had Rutte kunnen volstaan met: deze uitspraak raakt mij en vind ik erg onterecht, want… . Dan heb je een inhoudelijk debat, zoals dat hoort in de Tweede Kamer.

Context doet er toe. Tegen iemand in dezelfde positie kun je meer zeggen zonder te kwetsen dan tegen iemand die minder kansen heeft dan jijzelf. Ik vind het belangrijk om daar rekening mee te houden. Ik heb in zo’n geval meer ruimte; die kan ik innemen of ik kan een beetje van mijn ruimte aan de ander geven zodat we iets dichter bij elkaar komen.

Als man kun je in contact met een vrouw iets voorzichtiger zijn in je gedrag en woordkeus, als iemand uit een hogere sociale klasse met iemand uit een lagere sociale klasse, als gezond iemand met iemand met een beperking, etc.

Ik las dat als "en los daarvan eigenlijk altijd tegen Surinamers, ook als je geen Rutte bent", maar ik begrijp nu dat je wellicht zei "en los daarvan eigenlijk altijd, niet alleen tegen Surinamers". Dan neem ik mijn woorden terug.

Rockstar schreef op 26-07-2021 om 11:57:

[..]

Ik las dat als "en los daarvan eigenlijk altijd tegen Surinamers, ook als je geen Rutte bent", maar ik begrijp nu dat je wellicht zei "en los daarvan eigenlijk altijd, niet alleen tegen Surinamers". Dan neem ik mijn woorden terug.

Oh ja, ik begrijp de verwarring, niet handig geformuleerd. Ik bedoelde het laatste inderdaad. 

Domiet schreef op 26-07-2021 om 11:47:

[..]

Jammer van die laatste opmerking. Daarmee ontkracht je de strekking van je bericht, en trek je ~ondanks dat je aangeeft dat jij dat niet kunt~ ook de racisme kaart.

Ik bedoel alleen maar dat die kaart soms geheel ten onrechte getrokken wordt.

Ik had in mijn geval ook discriminatie kunnen roepen maar je kan ook bedenken dat het nu eenmaal zo is dat er niet veel vrouwen in de actieve dienst zijn op een jachtwerf.

Mevrouw75 schreef op 26-07-2021 om 11:48:

[..]

Jij kan de sexisme-kaart trekken.

Klopt maar ik zie niet in wat je daarmee opschiet.

Behalve jezelf bij voorbaat al op een achterstand zetten

Madamecannibale schreef op 26-07-2021 om 11:22:

[..]

Ik ben het daar niet helemaal mee eens. Op korte termijn is dit inderdaad een goede manier om conflicten te voorkomen. Op lange termijn zorgt het echt echter wel voor een hele andere samenleving. Juist sociale cohesie zorgt voor solidariteit, zonder cohesie wordt een samenleving los zand.

Het is en-en: in een gezin doe je ook niet alles samen. En door de tijd heen zijn behoeften ook niet steeds hetzelfde. Natuurlijk is er samentijd, samenhang nodig maar er is ook ruimte nodig om van elkaar te verschillen, je eigen ding te doen. Daar is geen vast recept voor. Ik denk dat het voor een belangrijk deel gaat over de intentie: dat je in beginsel positief staat tegenover samenleven en dingen wil doen die dat mogelijk en prettig maken. Dan kan het gaan over naar elkaar toe bewegen maar ook juist om ruimte geven. 

Ik denk dat dat een keuze is die je uit welbegrepen eigenbelang 'zou moeten' maken, om daar positief in te staan. Je verzetten tegen de werkelijkheid is erg uitputtend. 

Granny71 schreef op 26-07-2021 om 12:18:

[..]

Klopt maar ik zie niet in wat je daarmee opschiet.

Behalve jezelf bij voorbaat al op een achterstand zetten

Juist! En dat is nu precies wat er gebeurt met de racismekaarttrekkers. Wellicht kunnen ze hier of daar hun gelijk halen, maar een ruime meerderheid krijgt er een hekel aan en vermijd liever er uberhaupt mee in zee te gaan. 

Sexisme is een even groot probleem. Net als alle vooroordelen die we hebben op basis van het uiterlijk. Er bestaat bijvoorbeeld ook zoiets als 'pretty privilege', knappe mensen hebben een gigantische voorsprong in het leven. 

Je maakt binnen een paar seconde een complete invulling van de persoon die voor je staat, al ken je die persoon in het geheel niet. We hebben er allemaal mee te maken, alleen pakt het voor de een gunstig uit en voor de ander zeer ongunstig. 

Nanamouskouri

Nanamouskouri

26-07-2021 om 20:40

Wat mooi om hier te mogen lezen dat het met racisme in Nederland best meevalt. Zou nog mooier zijn als de mensen die dat hier beweren zelf uit de doelgroep zouden komen, maar ja, je kunt niet alles hebben.

Oproepen tot segregatie las ik ook al, net zoals ouderwetse Sylvana Simons-haat. Wat een feest!

Nanamouskouri

Nanamouskouri

26-07-2021 om 20:41

redbulletje schreef op 26-07-2021 om 12:45:

[..]

Juist! En dat is nu precies wat er gebeurt met de racismekaarttrekkers. Wellicht kunnen ze hier of daar hun gelijk halen, maar een ruime meerderheid krijgt er een hekel aan en vermijd liever er uberhaupt mee in zee te gaan.

Bericht verwijderd vanwege ongepast en provocerend.

Nanamouskouri schreef op 26-07-2021 om 20:41:

[..]

Quote verwijderd ivm ongepast en provocerend.

Je zit in het verkeerde topic geloof ik

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

26-07-2021 om 20:50

Nanamouskouri schreef op 26-07-2021 om 20:40:

Wat mooi om hier te mogen lezen dat het met racisme in Nederland best meevalt. Zou nog mooier zijn als de mensen die dat hier beweren zelf uit de doelgroep zouden komen, maar ja, je kunt niet alles hebben.

Oproepen tot segregatie las ik ook al, net zoals ouderwetse Sylvana Simons-haat. Wat een feest!

Kansloos 

Nanamouskouri schreef op 26-07-2021 om 20:41:

[..]

Quote verwijderd ivm ongepast en provocerend

Waar lees je dat ik dat ok vind ? Ik ben tegen een kaart trekken om alles. Maar dit wat jij noemt is overduidelijk racisme toch en derhalve niet ok

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.